Holger workshop @ Demoteket? [Afstemning]

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Hvilket overordnet emne næste gang?

Lydteknisk (mix/master/comp)
15
45%
Om at drive karriere/forretning/music biz
18
55%

Afgivne stemmer: 33
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Holger workshop @ Demoteket? [Afstemning]

Indlæg af Holger »

Er blevet spurgt om at komme og holde et par timers foredrag/workshop igen.

Det kunne være hvad som helst i emne, men det fik mig til at tænke over noget grundlæggende... så afgiv din stemme, også selvom det bare er teoretisk :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

At drive karriere/forretning/music biz med et lydteknisk twist 8-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, man kommer jo ikke helt uden om lyden, men jeg lavede denne afstemning fordi jeg ville checke om min fornemmelse var rigtig.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg tænker, at det i dag hænger sammen for de fleste artister / bands?

(Før i tiden lavede artisten / bandet musik, blev signet af et label, en A&R person blev koblet på, en producer fik musikken sat op i arrangement, en teknikker lavede mix, og en person stod for mastering.

Derefter røg det hele tilbage til markedsføring hos det pågældende label, som fik sendt musikken til produktion hos en distribution, og herefter skulle musikken ud i butikkerne, og artisten / bandet tog ud og promoverede deres image og musik.

For mit vedkommende laver jeg faktisk (næsten) alle de trin selv i dag. Jeg får dog stadig masteret de fleste af mine numre hos f.eks Onlinemastering.dk, musikken bliver distribueret ud via TuneCore, og jeg markedsføre hos f.eks Groover.)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Der kan være en masse overlap.

Netop derfor mener jeg, det er mere relevant end nogensinde at forstå business-siden af tingene. Ikke bare penge, men kundeservice, markedsføring, branding, og ja - pengeflow, ophavsrettigheder, og kontrakter.

Det er nemlig min opfattelse - inden jeg lavede afstemningen - at denne del af musikbranchen/lydindustrien er underprioriteret på højt plan.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: ons 12. mar 2025 12:33 Der kan være en masse overlap.

Netop derfor mener jeg, det er mere relevant end nogensinde at forstå business-siden af tingene. Ikke bare penge, men kundeservice, markedsføring, branding, og ja - pengeflow, ophavsrettigheder, og kontrakter.

Det er nemlig min opfattelse - inden jeg lavede afstemningen - at denne del af musikbranchen/lydindustrien er underprioriteret på højt plan.
Jeg er rimelig enig med dig! Men, uden den gode musik, lydbillede og image - så er der ingen business. Netop her falder mange igennem - inklusiv mig selv. (pga. manglende kompetencer)

Det at skabe musikken er én ting, en anden (vigtig) faktor er at skabe et professionelt lydbillede og image - når man vælger at lave det meste selv. Derfor tænker jeg, at der er en rød tråd gennem de trin fra skabelsen, til det endelig salg?

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Svært valg. Begge er jo høj-relevante. Men jeg selv trænger nok mest til at lære en smule om forretnings-siden.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om lydteknikken, men ser jeg er i undertal.

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Jeg er også med lyd og teknik 🎚️🎛️🎤🔈🎙️
Det er der mange der ved noget om… men ikke mange dygtige 😎
Øhh hvor vil det foregå henne?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kenneth... skrev: fre 21. mar 2025 16:39 ...
Øhh hvor vil det foregå henne?
Demoteket i Herlev.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

I sin simpleste form så er der 3 muligheder, 1: den tekniske, 2: alt det andet, eller 3: fordybe sig i en "helhedsbetragning"

I alle 3 tilfælde vil et tema være hvad man med fordel kan få løst "uden for huset", (mastering, pr, juridisk bistand, what ever).

Ikke to mennesker er ens her ,.. men man kan måske komme ind på nogle generelle faldgruber og betragtninger

En overordnet ting er også hvad man gør hvis man blot "vil ud", slet ikke gider at bøvle med indkomst, skat, koda, osv,..
men blot beskytte sin credit, interesser, og sikre sig mod misbrug, bedst muligt ,.. f.eks. via "Creative Commons"

Flere og flere arbejder reelt pro med tingene, uden nødvendigvis at ønske det gjort til en proffession, hverken helt eller delvis

Personlige egenskaber, og udvikling, nok også ultra vigtigt, sideløbende, men til et kort foredrag må nok trækkes en grænse :-)
/Dub

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem

Indlæg af donnievandango »

Aj hvor godt, jeg har nu stemt på en mulighed, men jeg synes faktisk begge emner er vanvittigt spændende:)

Dog er det nok formodentligt lidt presset for mig at starte bilen og køre mod Sjælland, men jeg vil dybt og inderligt håbe at der kommer et lignende arrangement her på Fyn ;) Det ligger jo trods alt lige midt i landet, og så er det jo nok det smukkeste sted i Danmark :lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Uha det nærmer sig 50/50

Jeg holder nok noget på Fyn næste år igen

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Uuhhh… på Fyn! 👌 - Jeg kommer! 😎

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ingen 8-bit - nooooo way....
A fancy tagline goes here...

#FreeHippo

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Godt initiativ, Holger...! Der er afgivet en stemme, og jeg er spændt på udfaldet. Altid en fornøjelse at være i forum med alle jer Lydmaskinister :)
Roland Saint - introverted achievement tripper - there’s something about music #altpop

Nyt svar