dansk Melodi Grand Prix 2025

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

dansk Melodi Grand Prix 2025

Indlæg af tomcat »

De otte deltagere kan aflyttes her
https://www.dr.dk/event/melodigrandprix ... ix-2025#!/

Jeg tog nogle korte notater undervejs. Så hørte jeg sangene en gang til, for at se om jeg synes det samme.
Lægger min mening i kommentar her nede under.

I andre kan gøre noget lignende, hvis I gider :)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

1 Unluckiest Boy Alive _ standard uptempo pop med house-bund _ god. Min favorit.

2 Hear My Prayer _ trommepuls forsvinder og tager energien med sig _ småkedelig.

3 Supernova _ god start, de første 25s er de bedste. Effektivt men småkedeligt omkvæd.

4 Allez, allez _ godt vers _omkvæd for svagt. Vokal god placering i mix. Irriterende BV.

5 Air_ God pigevokal i den populære stærk /sårbar -stil. Kunne godt blive DRs vinder. Ikke min favorit. For stillestående.

6 I Belong To Me_ Lidt sympatisk underspillet. Flot vokal harmonier. Vers funky, omkvæd skuffende.

7 Hallucination _ småkedelig. Lyder som mange andre anonyme sange. Flot stemme.

8 Proud _ akustisk guitar. Lyder mere som rigtig sang, snarere end et track. Pop m. en smule singer-songwriter i udgangspunkt. Mere sympatisk end god.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg kan meget godt lide 7'eren -> Hallucination.
Starten lader op til noget godt.

Problemer er så bare omkvædet, hvor produktionen ikke er stærk nok, der mangler energi og groove.
Så falder det hele lidt til jorden. Synd fordi hun har en god stemme.
0:44 overgang virker heller ikke særlig godt.

Er den distorted BAV.. BAV 303 lyd ikke efterhånden lidt dateret. Jeg syntes ikke det klæder produktionen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SLL skrev: tors 6. feb 2025 19:16 Jeg kan meget godt lide 7'eren -> Hallucination.
Starten lader op til noget godt.
Hallucination, den kan jeg huske at have masteret for nogle måneder siden.

Kan ikke lige huske de andre, så tror ikke jeg har været inde over der, men måske.

Mht. 303 o.a. så tror jeg det er ganske bevidst "dated" fordi flere ting i produktionen jo er 90'er med lidt update. Både akkorder, rytme og Goodmen-agtige trommefills.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

acidboy i MGP, sådan skal det være :-D
Kun lyttet Hallucination, men jeg er med Holger, det "nostalgiske" i (evt. tidlig) 00'er euro/vokaltrance lyd, følger meget godt den stil, udover at mixet er mere nutidigt.
Nu der bruges en mere reel 303 linje senere i nummeret, synes jeg egenligt det passer fint med acidboy tidligere, altså den senere sekvens kæder det fint sammen.
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Der er ingenting, der vækker noget i mig i år heller. Jeg synes lyden er flottere og mere prof end jeg gennemgående husker den, men vi vinder ikke på lydkvalitet. Når der endelig er noget, der rykker lidt i mig, stemmer jury og godtfolk noget helt andet i hus. Måske vi kan overleve semifinalen med en af disse, men jeg er meget meget langt fra den skråsikkerhed jeg følte de to gange Loreen blæste hovedet af Europa. Der en autentisk power under dem, som helt mangler her. En MGP vinder sang skal fange på stedet og kunne føles i hjertet. Her føler jeg, jeg skal lytte dem igennem flere gange for at finde fløden. Og det hjælper selvfølgelig ikke at forsøge at trække på Loreens lyd i 7. Sissal - Hallucination. Det får den bare til at lyde som noget tandløs wannabee. Det er kun Loreen, der kan supplere supersaw lyden fra 00erne, så den skinner. Jeg synes det hele lyder lidt sterilt og halvhjertet, men det er jo bare lille mig.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Gothi skrev: fre 7. feb 2025 10:42 Der er ingenting, der vækker noget i mig i år heller. Jeg synes lyden er flottere og mere prof end jeg gennemgående husker den, men vi vinder ikke på lydkvalitet. Når der endelig er noget, der rykker lidt i mig, stemmer jury og godtfolk noget helt andet i hus. Måske vi kan overleve semifinalen med en af disse, men jeg er meget meget langt fra den skråsikkerhed jeg følte de to gange Loreen blæste hovedet af Europa. Der en autentisk power under dem, som helt mangler her. En MGP vinder sang skal fange på stedet og kunne føles i hjertet. Her føler jeg, jeg skal lytte dem igennem flere gange for at finde fløden. Og det hjælper selvfølgelig ikke at forsøge at trække på Loreens lyd i 7. Sissal - Hallucination. Det får den bare til at lyde som noget tandløs wannabee. Det er kun Loreen, der kan supplere supersaw lyden fra 00erne, så den skinner. Jeg synes det hele lyder lidt sterilt og halvhjertet, men det er jo bare lille mig.
Enig i, at det lugter lidt af Loreens Euphonia. Det syntes jeg ikke er skidt, men det er ærgerligt, at produktionen og arrangement ikke er ligeså energi, groove og dermed power fuldført, som Euphonia er. Hele introen opbygningen er ret lækker på Hallucination. Men så opstår der nogle små irriterende breaks + en dårlig opbygning til omkvædet, som får omkvædet til at have en mindre, lidt kedelig betydning. Virkelig synd.

Men Holger har ret i antagelserne omkring 90'er chords osv. Det er sådan lidt oldschool, men stadig ret godt. I dag er der jo ikke så meget der bliver "dateret". Alting blandes i dag - 80er, 90'er, 00'er... osv., hvilke kan være utrolig fedt. Det er sværere at finde med noget nyt, som ikke har været brugt tonsvis af gange før :-)

SLL

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

SLL skrev: fre 7. feb 2025 17:28
Gothi skrev: fre 7. feb 2025 10:42 Der er ingenting, der vækker noget i mig i år heller. Jeg synes lyden er flottere og mere prof end jeg gennemgående husker den, men vi vinder ikke på lydkvalitet. Når der endelig er noget, der rykker lidt i mig, stemmer jury og godtfolk noget helt andet i hus. Måske vi kan overleve semifinalen med en af disse, men jeg er meget meget langt fra den skråsikkerhed jeg følte de to gange Loreen blæste hovedet af Europa. Der en autentisk power under dem, som helt mangler her. En MGP vinder sang skal fange på stedet og kunne føles i hjertet. Her føler jeg, jeg skal lytte dem igennem flere gange for at finde fløden. Og det hjælper selvfølgelig ikke at forsøge at trække på Loreens lyd i 7. Sissal - Hallucination. Det får den bare til at lyde som noget tandløs wannabee. Det er kun Loreen, der kan supplere supersaw lyden fra 00erne, så den skinner. Jeg synes det hele lyder lidt sterilt og halvhjertet, men det er jo bare lille mig.
Enig i, at det lugter lidt af Loreens Euphonia. Det syntes jeg ikke er skidt, men det er ærgerligt, at produktionen og arrangement ikke er ligeså energi, groove og dermed power fuldført, som Euphonia er. Hele introen opbygningen er ret lækker på Hallucination. Men så opstår der nogle små irriterende breaks + en dårlig opbygning til omkvædet, som får omkvædet til at have en mindre, lidt kedelig betydning. Virkelig synd.

Men Holger har ret i antagelserne omkring 90'er chords osv. Det er sådan lidt oldschool, men stadig ret godt. I dag er der jo ikke så meget der bliver "dateret". Alting blandes i dag - 80er, 90'er, 00'er... osv., hvilke kan være utrolig fedt. Det er sværere at finde med noget nyt, som ikke har været brugt tonsvis af gange før :-)

SLL
Well, først og fremmest synes jeg ikke melodien er der, og så falder resten til jorden uanset anstrengelserne.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Holger skrev: fre 7. feb 2025 18:05 https://ekstrabladet.dk/underholdning/k ... n/10523123

Det tegner jo godt for “min” sang
You can only do so much. Den lækre lyd, men de skal jo komme op med triller, der kilder. Du har gjort din pligt.

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Semi off-topic: Ved ikke om man skal lægge noget i det, men DR har ændret på rækkefølgen efter offentliggørelse på link i toppen. Da jeg lyttede igennem første gang, bemærkede jeg, at Tim Schou var “lukkeren”. Nu er han oppe som nr. 2.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Gothi skrev: fre 7. feb 2025 20:15 triller, der kilder
8-) Hermed skrevet i mit Seje Ord -dok.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

NoSonicLimits skrev: lør 8. feb 2025 16:35 Semi off-topic: Ved ikke om man skal lægge noget i det, men DR har ændret på rækkefølgen efter offentliggørelse på link i toppen. Da jeg lyttede igennem første gang, bemærkede jeg, at Tim Schou var “lukkeren”. Nu er han oppe som nr. 2.
Hans billede er klart det lækreste (medmindre de også har ændret noget der, har ikke checket.)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: fre 7. feb 2025 18:05 https://ekstrabladet.dk/underholdning/k ... n/10523123

Det tegner jo godt for “min” sang
Jeg vil alligevel synes, det er mærkeligt, hvis den vinder. Der er ikke rigtigt omkvæd før 1:26 –– man (jeg) føler sig skuffet dér ved 0:45, hvor man "får at vide" at der kommer SMÆK på –– og så får man bare en slatten papirsflyver.

+ at melodierne er kedelige i både vers og omkvæd. Der er heller ikke noget andet, der giver mig lyst til at høre det igen. Altså spændende instrumenter eller breaks eller ørehængende riff. I mit øre bliver tracket hevet op og kilder (lidt) når lead'en går højt op, men det er først senere i sangen. Slet, slet ikke nok, til mit lytteøre.

______
:) hæ –– det er derfor, jeg synes det er skægt at lave en tråd hvor man snakker om grandprix –– sangene er somregel ret ens i niveau, altså ikke noget rigtig spændende. Men det er skægt at snakke om, når vi alle sammen har lidt forskellige meninger.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Jer med Hallucination fik søreme ret.
For mig er omkvædet stadig lidt var det bare dét? –– men pokalen kan jo være ligeglad med min mening.
Tillykke til vinderne 🎼 🏆

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Jeg siger også tillykke til Sissal og hallucination, også min favorit.
Svensk Eurovision hit produktion. Læner sig 100% identisk op af Loreens - Europhonia formular..

Om stilen stadig holder til det internationale, det kan jeg godt blive i tvivl om.
Jeg syntes vi har set en enorm fornyelse i alle mulige og umulige retninger, når
vi snakker internationalt grand prix.

Det irriterer mig stadig lidt, at den bliver lidt "flad" i omkvædet, når alt spiller.
På tv / live hører man det ikke så meget, eftersom alt bare "larmer".. og der er bål og fest.
---------------------------
Hvis man sammenligner med Europhonia, så så er der mere dynamik, mere tromme,
større afstand mellem instrumenterne på mixningen, som jeg syntes giver noget
ekstra power til nummeret (også live).

Nå, men fedt at nummeret vandt :-)

SLL

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg er ikke så overrasket jo. Hørte den lige på P4 i morges i bilen på vej hjem fra KBH.

Til lykke (det primært svenske) holdet bag den danske vinder, og altså DK mastering ;)

Men jeg er enig i at selvom det er en solid nok DK vinder, så tror jeg mere på noget lidt crazy som fx KAJ -Bada Bada Bastu fra Sverige, som jeg i øvrigt også har masteret og ligger nr. 1 i Sverige og Finland.

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

-slettet af moderator-

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

@ALTF4 - jeg har slettet din kommentar angående vægten på deltageren. Det er en beslutning som er afstemt med lydmaskine-bossen.

/Rune/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Yes, det er fint. Lad os på et musikforum gå efter bolden, ikke efter manden... ahem, kvinden.

Selve optrædenen/show, musik, o.a. er fair game, men jeg synes også vægten er irrelevant her, uanset hvad man privat måtte mene om andres udseende eller vægt.

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Holger skrev: søn 2. mar 2025 11:49 Til lykke (det primært svenske) holdet bag den danske vinder, og altså DK mastering ;)
Hvordan fungerer det: jeg tænker, at du har mastereret en radio version, men leverer du også en masteret sing back-version - eller er sidstnævnte ikke noget man bruger?

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Hippo skrev: søn 2. mar 2025 17:41 @ALTF4 - jeg har slettet din kommentar angående vægten på deltageren. Det er en beslutning som er afstemt med lydmaskine-bossen.

/Rune/
Fair nok. Vi leger, at det er musikken, hun kom videre på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

NoSonicLimits skrev: søn 2. mar 2025 20:45
Holger skrev: søn 2. mar 2025 11:49 Til lykke (det primært svenske) holdet bag den danske vinder, og altså DK mastering ;)
Hvordan fungerer det: jeg tænker, at du har mastereret en radio version, men leverer du også en masteret sing back-version - eller er sidstnævnte ikke noget man bruger?
Yes, typisk main, singback, instrumental, a cappella.

I Sverige også krav om en “lav”/dynamisk singback samt stems, hvor det sidste typisk er producers/mixers ansvar med mindre jeg har lavet en stem-master.

I Sverige alt i både 44.1 og 48.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Tillykke til dig også, Holger. Du sørgede jo for den flotte lyd.

Nyt svar