Computer til DAW

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Sted: Aalborg

Computer til DAW

Indlæg af marco »

Hej venner

Håber i alle nyder ferien..

Jeg trykker på aftrækkeren på denne pc i løbet af de kommende dage..

https://www.pricerunner.dk/list/2780299 ... -studio-pc

Er der noget jeg mangler?

Mvh Marco

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Nedenstående er ved en maxed out cpu:

Strømmæssig, er cpu'en ret sulten 300-400 watt ved max belastning. Ikke, at du belaster din cpu
maxed out hele tiden, når du laver musik, men alligevel vær at tage med i overvejelserne.
Derfor er din cpu køler på grænsen til at være for lille. Hvis du virkelig belaster din CPU (alle kerner), så vil jeg tror du rammer
tæt på 100 grader på CPU'en ret hurtig, hvilke vil throttle hastigheden på ned, indtil temps er under kontrol igen.

Begrænsningerne opstår pga. af det kabinet du har valgt, og derfor mindre effektive komponenter. Men det er der nok en årsag til.

Mht. de små 80mm. blæsere, så har mindre blæsere en tendens til at støje mere end større blæsere, og er mindre effektive til at
flytte varm luft ud af kabinettet. Mere, at du også er opmærksom på dette.

Dit bundkort har WiFi onboard. Hvis du har tænkt dig, at benytter dig af WiFi, så har WiFi tidligere været forbundet med DPC latency
problemer (dårlig audio performance). Det ligger år tilbage, siden jeg sidst læste om det, så det kan være at tingene har ændret
sig i en positivt retning :-)

--------------------------------------------------------

Nu er jeg lidt en freak med computer dele, og at tingene hænger / passer ordentlig sammen. Forstået på den måde at, hvis
jeg skal kører 200 kmth på motorvejen, så køber jeg en bil der kan kører 300 :-)

Så derfor kan dine egne valgte komponenter være ok til en DAW Pc, men i underkanten til en PC der virkelig skal arbejde i spil,
eller som en workstation (WM ware osv.).

SLL

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Wifi kan vel disables i bios og umiddelbart har det ikke nogen betydning for en moderne pc.
Jeg er selv tidligere PC DAW nerd. Hvorfor Intel cpu og ikke amd ryzen?
Hvorfor ikke Mac?
Hvilket DAW og hvad forventer du at afvikle?

Mine erfaringer: https://24bit.dk/from-pc-to-mac/
Og det er ikke ment som selfpromotion.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

@ssl - god pointe med køleren. Jeg finder en som kan køle lidt flere watt..

Wifi er for convenience.. Det kan jeg egentlig let undvære. - men har du et bud på er alternativt bundkort?

I forhold til 80mm blæsere oplever jeg ingen problemer med dem jeg har nu. De har kørt i 8-9 år uden problemer. Tænker det nok går igen..

@danstanley
Jeg ruller med PC og Intel fordi sådan har været i 25 år. 😊

Jeg kører Cubase og har altid gjort det.

I forhold til afvikling, tænker jeg at det er rigeligt dækket. Mit nuværende setup er 8-9 gammelt med Cubase 8 og har aldrig været i knæ

Jeg kører ikke super mange plugins, da det meste kører som outboard. Det er et par VST synths, et par verbs og så noget fabfilter. Ruller med 30-40 audio spor. 😊

I forbindelse med nogle optagelser på mit job, har jeg fornylig stiftet bekendtskab med Izotope RX software. Der dræber min CPU for vildt.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Du kunne spare en del penge ved at vælge Asus Prime Z790-p (evt. med WiFi).
Jeg har ikke hørt om problemer med WiFi de senste år, men ellers kan det slås fra i Bios.

Ifølge Asus supporterer bundkortet kun 2 sokler af den nævnte RAM. Jeg har læst flere rapporter om at det kan give stabilitetsproblemer at sætte 4 stk. DDR5 RAM-klodser i, men om det er pga. overclockning, ved jeg ikke. Men hvis du tror, du måske vil sætte mere RAM i senere, så er det nok bedst allerede nu at tage 48 eller 64 GB (som 2 klodser) - bare for en sikkerheds skyld.

CPU-køleren kan ikke køle en i7-14700K, hvis den er på hårdt arbejde.
Forslag: Arctic Liquid Freezer III 280, som er meget billig lige nu. Men kan rack'et klare en væskekøler?
Eller tag en i7-14700 (uden K) og spar nogle penge og du kunne måske klare dig med en mange andre gode kølere, der findes, men som også er dyrere. Fx. be quiet Dark Rock Pro, som også kan køle en K-model i7-CPU.

Mht. SSD kunne du overveje at gå op i en Samsung 980 Pro, som er mere end dobbelt hurtig.

Strømforsyning: overvej at gå op i be quiet Pure Power i stedet for System Power.
Eller en Corsair RM650.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Hvis der er plads til en større og bedre cpu køler, så havde jeg også gjort det.
Men tvivl lidt på det desktop kabinet du har valgt. Ellers toppen af poppen, når vi
snakker air kølere, er Noctua D15 / D15s, eller f.eks. ThermalRight Phantom Spirit SE.
Det er store kølere , store kølerprofiler, så prøv lige at tage mål i kabinettet, om der er
plads i højden, og om der også er plads til ram. Jeg kunne godt frygte, at desktop kabinettet
er for lille til de kølere jeg nævner. Hvis de ikke passer, så prøv den køler af du selv har valgt.

Det bundkort du har valgt, kan sagtens bruges. Som danstanley siger, kan WiFi disables
i BIOS el. driveren i enhedshåndtering. Jeg troede du valgt bundkotet pga. du skulle bruge
WiFI, derfor min tidligere kommentar. Det er heller ikke sikkert, at der er problemer med
Wifi driveren, som der har været for år tilbage, iht. DPC latency.

Du kan få næsten samme bundkortet uden WiFi, og måske spare lidt penge:
https://www.pricerunner.dk/pl/35-320303 ... ign-Priser
(Blot tjek, at der er de stik / slots du skal bruge + der nok er lidt forskel på antal usb stik, display stik)

80mm.. flytter ikke så meget luft, men der sidder jo 2 af dem. Så er det måske ok.

CPU'en du har valgt, er pt. den hurtigste i7 Intel cpu, så du får ingen problemer med RX softwaren.
Og de par plugins og antal spor du snakker om, er peanuts for nutidens cpu'er :-)

Sidebemærkning:
Du vil helt sikkert opleve et løft i performance med en ny CPU. Men bemærk, at hvis du skal have
mest ud af din nye intel cpu i Cubase, så vil jeg anbefale dig, at opgradere din Cubase 8 til
nyeste version - Cubase 13. Nye intel CPU'er benytter sig en ny hybrid arkitektur, som kun Cubase 13
understøtter direkte. Og det giver et mærkbart løft i performance.

Men hvis du kører med en noget ældre Cubase version, så er du sikkert ikke interesseret i nyeste version,
som indeholder et tons nye features :-) Så bliv du bare ved den gamle version.
Så håber jeg også, at du bruger Win10 eller 11.

EDIT:
Jeg kan se, at Heine kom før mig hehe. Jeg tror vi har skrevet meget af det samme. I hvert fald anbefalet
samme bundkort...

SLL

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

+1 til 980 pro fremfor den valgte.

Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Sted: Ballerup

Indlæg af orangoklang »

Mangler du ikke et grafikkort?, ved ikke lige hvor gode de integrerede GPU'er er.
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

@orangoklang Det gfx der er indbygget i cpu'en, er helt fint til visning af plugin gfx, GUI.
Personligt har jeg aldrig haft problemer med det indbygget gfx jeg har i min i7 8700 cpu, alt har fungeret.
Men du kan få lidt mere cpu performance, ved at disable det indbygget gfx og bruge et dedikeret gfx kort.

Hvis man ikke skal game, eller side med større Adobe programmer (video, foto), så tror jeg ikke Marco får problemer
med det indbygget. Specielt når han ikke skal kører noget specielt i Cubase.

Dertil kommer, at han sandsynligvis ikke kommer til at bøvle med DPC latency fra et eksternt gfx korts driver.
Selvom Nvidia har forbedret deres drivere en hel del ifm. DPC latency, indenfor de sidste 2-3 år. Jeg tror faktisk,
at man har fokuseret på netop latency fra deres driver, og fået det optimere/minimeret.

Det kunne være interessant at høre fra Nvidia gfx folk, som kører Win10 el. 11, om Nvidia' seneste drivere
er optimere i henhold til minimering af DPC latency?!

SLL

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

SLL skrev: lør 13. jul 2024 20:01 Det kunne være interessant at høre fra Nvidia gfx folk, som kører Win10 el. 11, om Nvidia' seneste drivere
er optimere i henhold til minimering af DPC latency?!

SLL
Det er da blevet bedre end for år tilbage, hvor det var horribelt. Det er så heldigt så DPC spikes giver dropouts og clicks i spil også, og de er lidt flere end os og har brokket sig de seneste par år.

Det er i hvert fald ikke noget, der generer længere (for mig).
Skærmbillede 2024-07-14 081146.png
Skærmbillede 2024-07-14 081146.png (40.31 KiB) Vist 856 gange
(målt med lille arrangement, mix og master plugins med buffer på 64 og mig, der sidder og piller i et par minutter ... og rumklangen hjalp ikke på mixet :()

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Tak for info ALTF4,

Det var også det jeg havde ladt mig fortælle, at DPC var blevet langt bedre. Og det kan jeg jo se på din måling :-)
Godt der er mange gamerne, som åbenbart har lagt pres på Nvidia.

Så har jeg ikke nøde, at være så bange for at købe et RTX 30xx el. 40xx kort, ifm. DPC.

Jeg har brugt det indbygget gfx i cpu'en, hvilke har været perfekt i Cubase til d.d. Men da jeg også ønske at game lidt,
så overvejer jeg også ny computer. Ikke kun pga. gaming, men også fordi Steinberg' Spectralayer 11's AI gør brug af et eksternt
gfx kort. Min nuværende i7 8700 cpu er desværre blevet en flaskehals for nyere gfx kort, så den skal opgraderes :-)

SLL

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Jeg har selv 4070ti for at kunne game også. Oplever ingen dropouts i hvert fald. Husk at 5xxx serien fra nvidia er lige på trapperne. Så falder 4xxx serien nok lidt i pris, tænker jeg.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

Hej igen - der er kommet mange svar.
SLL skrev: lør 13. jul 2024 00:42 Hvis der er plads til en større og bedre cpu køler, så havde jeg også gjort det.
Men tvivl lidt på det desktop kabinet du har valgt. Ellers toppen af poppen, når vi
snakker air kølere, er Noctua D15 / D15s, eller f.eks. ThermalRight Phantom Spirit SE.
Det er store kølere , store kølerprofiler, så prøv lige at tage mål i kabinettet, om der er
plads i højden, og om der også er plads til ram. Jeg kunne godt frygte, at desktop kabinettet
er for lille til de kølere jeg nævner. Hvis de ikke passer, så prøv den køler af du selv har valgt.

Det bundkort du har valgt, kan sagtens bruges. Som danstanley siger, kan WiFi disables
i BIOS el. driveren i enhedshåndtering. Jeg troede du valgt bundkotet pga. du skulle bruge
WiFI, derfor min tidligere kommentar. Det er heller ikke sikkert, at der er problemer med
Wifi driveren, som der har været for år tilbage, iht. DPC latency.

Du kan få næsten samme bundkortet uden WiFi, og måske spare lidt penge:
https://www.pricerunner.dk/pl/35-320303 ... ign-Priser
(Blot tjek, at der er de stik / slots du skal bruge + der nok er lidt forskel på antal usb stik, display stik)

80mm.. flytter ikke så meget luft, men der sidder jo 2 af dem. Så er det måske ok.

CPU'en du har valgt, er pt. den hurtigste i7 Intel cpu, så du får ingen problemer med RX softwaren.
Og de par plugins og antal spor du snakker om, er peanuts for nutidens cpu'er :-)

Sidebemærkning:
Du vil helt sikkert opleve et løft i performance med en ny CPU. Men bemærk, at hvis du skal have
mest ud af din nye intel cpu i Cubase, så vil jeg anbefale dig, at opgradere din Cubase 8 til
nyeste version - Cubase 13. Nye intel CPU'er benytter sig en ny hybrid arkitektur, som kun Cubase 13
understøtter direkte. Og det giver et mærkbart løft i performance.

Men hvis du kører med en noget ældre Cubase version, så er du sikkert ikke interesseret i nyeste version,
som indeholder et tons nye features :-) Så bliv du bare ved den gamle version.
Så håber jeg også, at du bruger Win10 eller 11.

EDIT:
Jeg kan se, at Heine kom før mig hehe. Jeg tror vi har skrevet meget af det samme. I hvert fald anbefalet
samme bundkort...

SLL

jeg er ret sikker på, at der er rigeligt med plads i kabinettet. Det er ikke et desktop kabinet, men et 4 units kabinet til 19" rackmontering.

Min erfaring med vandkølingen i nyere tid er minimal. Hvordan monteres det i kabinettet? jeg vil helt klart helst luftkøling - jeg åbenbart blevet super konservativ på mine gamle dage.

https://www.pricerunner.dk/pl/184-32099 ... ign-Priser bliver den jeg går med.

i forhold til DAW bliver der upgraded til Cubase 13. :)

Heine skrev: lør 13. jul 2024 00:35

Mht. SSD kunne du overveje at gå op i en Samsung 980 Pro, som er mere end dobbelt hurtig.

Strømforsyning: overvej at gå op i be quiet Pure Power i stedet for System Power.
Eller en Corsair RM650.
Den nye SSD der er valgt, er fire gange så hurtig som den SSD jeg har nu. Vil det være en flaskehals, ikke at vælge 980 pro i den nye computer?

Den køler jeg refererer til ovenover, vil den dække mine behov, eller skal der væske til?

PS. tak for de mange svar..

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Hey,

Jeg tror godt du kan undgå væsken, som heller ikke tiltaler mig. Selvom, at Intels nyeste cpu'er bliver mega varme,
i forhold til f.eks. den i7 8700 jeg selv har, som nemt kan nedkøles med en Noctua D15 (24 grader ved idle, og 40-50 grader
ved belastning i Cubase). Sådan vil det ikke helt være med din cpu, men jeg er 99,99% sikker på, at dine temps vil være indenfor
normalen, hvad der er accepteret. I dag med en ny Intel i7 el. i9 cpu, vil temps måske være 30-40grader idle, og 60-70 grader belastet.
Og det er stadig fint, indenfor cpu'ens rammer.

Så find den bedste og største luft køler, som passer på din cpu og i dit kabinet. Jeg tror den er fin den du har fundet.

En luft køler vil også "sige" mindre end et vandkølings- setup. Ved vandkøling har du en pumpe + radiator der skal ned køles, ofte med 2 el. 3 kølere. Og det vil typisk "sige" noget mere end ved luft. Derudover er der mere som kan gå i stykker ved vandkøling.

Hvis du nu skulle lave en monster gamer PC, så skulle man måske tænke i vandkølings baner. Men det er jo ikke tilfælde med den Pc du bygger.

Du kan sagtens vælge et mindre M2 drev / anden model. Men jeg havde nok også holdt mig til Samsungs nyere M2 SSD drev.
SLL

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

Hej igen.. så er vi her seks måneder efter..

Jeg mangler at købe CPU, bundkort og køler..

Er det her stadig bomben?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu Apple er kommet med deres M4 processor bør du måske overveje om du bliver på PC platformen 😊

Man bør som minimum overveje en Mac mini M4
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Heine
Medlem

Indlæg af Heine »

marco skrev: fre 14. feb 2025 19:43 Jeg mangler at købe CPU, bundkort og køler..
Er det her stadig bomben?
CPU-køleren Noctua NH-U12A køler godt i forhold til støjniveau, men den kan ikke trække en Core i7-14700K, hvis du presser den. Det lyder ikke til, at du kommer til det, men hvorfor så ikke bare tage en i7-14700 (uden "K")?
Du kunne spare lidt penge ved at vælge Arctic Freezer 34eSports Duo i stedet; den har stort set samme køleevne-til-støj forhold, men koster under det halve.
Ellers er der be quiet Dark Rock 4 eller Dark Rock Pro. Sidstnævnte kan køle CPU'en tilstrækkelig.
Test af de nævnte luftkølere: https://www.tomshardware.com/reviews/no ... 372-2.html
Ellers er der også Arctic Liquid Freezer III 280, som sælges meget billigt for tiden (under halvdelen af tilsvarende kølere).

Personligt ville jeg vælge den næste generation CPU: Core Ultra 7 265K, som koster stort set det samme som Core i7-14700K, men den er nok op til 10% hurtigere og den bliver ikke nær så varm.
Faktisk kunne du nok klare dig med en Core Ultra i5 245K, som sagtens kan køles af en Noctua NH-U12A eller Arctic Freezer 34 eSports Duo.

Desværre er bundkortene for Z890 chipsettet stadig væsentlig dyrere end for Z790, men du kunne overveje et ASRock Z890 Pro-A WiFi, som fx. SilentPC i USA bruger.
https://silentpc.com/powerhouse-pcs/int ... erhouse-pc
Fordelen ved de nye bundkort er bl.a., at WiFi-modellen også har Thunderbolt og BlueTooth onboard.
Asus bundkortet er rigtig godt; jeg har endnu ingen erfaringer med ASRock.
Heine Svendsen, Indigo 2

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

Okay. Kæmpe tak for hjælpen! Alt går den rigtige vej..

Men. @SLL fik ret. Kabinettet passer ikke med nogen af de kølere som er krævet.

Er der nogle gode anbefalinger til kabinetter? Gerne med masser af plads til blæsere - jeg har 120mm og 80mm low noise an masse!

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

@Hald vat det alene til mig, var jeg gået med en MacMini.. Men der er en som skal kunne betjene det, som ikke er klar på et skifte til en anden platform..

Medlemsavatar
Heine
Medlem

Indlæg af Heine »

marco skrev: fre 28. feb 2025 15:07 Men. @SLL fik ret. Kabinettet passer ikke med nogen af de kølere som er krævet.
Er der nogle gode anbefalinger til kabinetter? Gerne med masser af plads til blæsere - jeg har 120mm og 80mm low noise an masse!
Hvis det ikke skal være et rack, så har jeg gode erfaringer med disse:
https://www.proshop.dk/Kabinet/be-quiet ... rt/3317155
https://www.proshop.dk/Kabinet/be-quiet ... rt/2810403
https://www.proshop.dk/Kabinet/be-quiet ... rt/2744883
Model 510 er nyest og har derfor USB-C på fronten.
500'eren er forgængeren.
600'eren er lidt større og har også plads til et DVD-drev.

3XS i Enland bruger dette rack: https://www.proshop.dk/?s=SST-GD09B
Heine Svendsen, Indigo 2

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

Hej venner

Jeg har fået samlet computeren. Det gik super nemt...

Men. Da jeg tænder, kører blæserne op, kører i 15 sekunder og lukker så ned.

Jeg får intet signal på mit TV, som den er koblet til lige nu.

På bundkortet er der en række LED'er som man kan bruge til fejlsøgning. Den lyser i den som hedder "DRAM".

Jeg har forsøgte først at installere efter manualen i slot A2 og B2 - derefter A1 og B1 - nu er de retur i A2 og B2.

Jeg mistænker at mine ram ikke er kompatible i setuppet?

https://www.komplett.dk/product/1311807 ... YrEALw_wcB#

Det er ovenstående..

Jeg har intet andet i maskinen end:
bundkort, CPU, ram og 2 x M2 diske..

Mvh Marco

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg ville teste med kun en ram klods i til at starte med. Hvis der stadig er fejl så prøv at kun ha den anden ram klods i. Kan være den ene er defekt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Errhhh… pc problemer.. havde jeg også da jeg byggede min.. jeg skulle kører en BIOS update på mit bundkort før mit setup spillede, ved ikke om der er nogle ting i dit setup der ikke er understøttet på nuværende bios version? Jeg har ikke mega meget erfaring med det, jeg bruger den nærmest ikke i forhold til æblemaskinen 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Heine
Medlem

Indlæg af Heine »

marco skrev: lør 8. mar 2025 11:46 Da jeg tænder, kører blæserne op, kører i 15 sekunder og lukker så ned.
Jeg får intet signal på mit TV, som den er koblet til lige nu.
På bundkortet er der en række LED'er som man kan bruge til fejlsøgning. Den lyser i den som hedder "DRAM".
Test med en RAM-klods ad gangen, som the19thbear foreslår.
Virker det ikke med en enkelt klods, så er RAM, næppe defekt.
Den nævnte Corsair RAM (CMK32GX5M2B5600Z40) er på "positivlisten" (QVL) for bundkortet Asus Z890-P men ikke for Z790-P, som du vist valgte. RAM'en kan godt passe til dit bundkort alligevel, men det er da betænkeligt, at DRAM-led'en lyser.
Kører CPU-blæseren? Er stikket til CPU-blæseren sat i CPU_FAN soklen?
Hvis det viser sig, at RAM'en er problemet, så køb nye RAM, der faktisk står på QVL-listen.
https://www.asus.com/motherboards-compo ... IME-Z790-P
Heine Svendsen, Indigo 2

Medlemsavatar
marco
Forum Donator

Indlæg af marco »

Det virker ikke uanset hvilket slot jeg bruger. Starter jeg uden ram i, lyser den også.

Alle fans kører. Jeg låner ram i morgen og tester dem..

Jeg mistænkte lidt at bundkortet var DOA, men det ville også bare være lidt skørt.

Prøver andre ram og vender tilbage..

Nyt svar