UAD Luna Daw - Nogen der benytter denne.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

UAD Luna Daw - Nogen der benytter denne.

Indlæg af danstanley »

Jeg er blevet forespurgt om et godt , simpelt .....og gratis DAW.
Jeg ville selv have foreslået Reaper, men det er kun en trial og ikke helt så enkelt for en noob.

Nogen der har erfaringer med Luna Free fra UAD?

Det skal umiddelbart bruges til en noob i DAWs, MAC og til at arbejde in the box.

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Det er rigtigt fint, men stadig ret nyt.
MIDI er bestemt ikke særlig veludviklet, men audio o.l. er ret godt.

Spørg endelig hvis du har komkrete spørgsmål. Jeg har med stor glæde mikset i Luna, og det er det faktisk ret godt til.
KennethA
earcandy.dk

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

KennethA skrev: lør 6. jul 2024 21:05 Det er rigtigt fint, men stadig ret nyt.
MIDI er bestemt ikke særlig veludviklet, men audio o.l. er ret godt.

Spørg endelig hvis du har komkrete spørgsmål. Jeg har med stor glæde mikset i Luna, og det er det faktisk ret godt til.
takker
Den giver jeg videre. Desværre er det vist mest orchester vsts eller lign der skal bruges.

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

GarageBand kan rigtig mange ting og har mulighed for at arbejde m. Softsynths og orkester biblioteker. Det lydbibliotek/loops mm. der følger med, er rigtig fint til at starte med. Og så koster det jo gratis :-)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

I virkeligheden er ALT jo fint at starte med. Der findes jo ikke en dårlig DAW hvis behovet er relativt simpelt.
Jeg tænker det er vigtigt måske at vælge et system som dem man kender benytter. Så er det nemt at få lidt hjælp o.l. når det brænder på, og det kan det jo sagtens gøre i starten.
KennethA
earcandy.dk

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg bruger Luna - uden abonnement men har i mange år købt plugins og tilføjelser til Luna (dvs ampex båndmaskine og Neve Summing)

UAD har dog en forretningsmodel der handler om FOMO ift hvad det kunne være med udvidelser, men kan man styre sit GAS, så er det jo fint.

Synes de forskellige daws har hver deres kvaliteter, hvor Luna for mig virker som et seriøst værktøj hvor det for mit vedkommende kommer tættere på et udgivelsesparat resultat, Logic Pro og Garage Band er lidt noget legetøj men fedt til sangskrivning.

Han kan jo tage en tur med alle de gratis daw der er, Luna, Reaper, Studio One (?) og se hvilken der tiltaler ham mest ift intuition og workflow.

Har han spm kan han jo bare stille dem her.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Luna er nok ikke det bedste valg, hvis man mest skal arbejde med midi. Midi er nemlig ikke særlig godt implementeret sammenlignet med andre DAW´s.
Godt nok ikke gratis, men Studio One Artist (ca. kr. 500,-) har faktisk fine midi funktioner og er et nemt program at gå til. Måske din ven også skal have sig et lydkort? Så kan han købe et Presonus og der følger Artist med gratis.
Iøvrigt - Reaper er ikke gratis. Den har godt nok ubegrænset prøveperiode, men koster faktisk $60.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Tak for alle de gode indspark.
Jeg havde en version af Ableton live Lite. Som vedkommende har fået og så kan han ud fra denne minimale version bedømme og det overhovedet er noget for ham at bruge.
Var ved at foreslå at han kunne prøve Bitwig Studio som jeg har licens til og det ser ud til at man kan installere på op til maskiner.
Men han har noget at gå igang med.
Skal lige lære DAW sproget :-)

@bluefonia
Netop reaper er ikke gratis, men ok billig.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Hvis manden skal arbejde med orkesterbiblioteker er Bitwig - og for den sags skyld sikkert også Live - ikke det mest oplagte valg.

Hvis han er Mac-bruger, hvorfor så ikke bruge Garageband? Den følger jo gratis med ved køb af en Mac, så den har han allerede adgang til.

Ellers er der jo gratis demo udgaver af de mere oplagte kandidater - selv Logic findes i en 30 dages demo.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar