Apple Music “Netværksforbindelsen gik tabt”?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Apple Music “Netværksforbindelsen gik tabt”?

Indlæg af Rosenfeldt »

De sidste dage får jeg den advarsel på min iPhone 14 Pro, når jeg vil afspille musik i Apple Music - som ikke er hentet til off-line afspilning.

Apple Music indlæser fint alt indhold, og jeg kan sagtens afspille musik (som ikke er hentet) med mobilnetværk - bare ikke med Wi-Fi!?

Jeg har prøvet “alt”: Genstartet routeren, genstartet iPhone, nulstillet netværksindstillinger (iOS) - uden held. Det eneste jeg ikke har gjort er at logge af Apple Music, men tænker ikke at problemet ligger der?

Er der andre iOS (17.5.1) brugere med samme issue / eller løsning på det her?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så du kan strømme indhold fra skyen via mobilnetværk i Apple Music, men ikke strømme via Wi-Fi i Apple Music?

Det lyder unægteligt sjovt, fx et firewall problem, selvom det virker mystisk.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tors 20. jun 2024 17:43 Så du kan strømme indhold fra skyen via mobilnetværk i Apple Music, men ikke strømme via Wi-Fi i Apple Music?

Det lyder unægteligt sjovt, fx et firewall problem, selvom det virker mystisk.
Ja, præcis mit issue. Jeg har aldrig støt på den advarsel før nu, og har ikke foretaget ændringer på min router, eller lavet en opdatering af iOS på iPhone.

Det der virker underligt er, at indholdet fint indlæses i Apple Music med Wi-Fi, men hvis jeg vil afspille en online sang - så dukker advarslen op.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Da DNS kan variere fra mobilnetværk til Wi-Fi, hvad bruger du af DNS?

DNS Settings:

Change the DNS settings on your iPhone to use Google DNS or Cloudflare DNS.
Go to Settings > Wi-Fi, tap the i next to your network, scroll down to Configure DNS, and set it to Manual. Add the following DNS servers:
Google DNS: 8.8.8.8 and 8.8.4.4
Cloudflare DNS: 1.1.1.1 and 1.0.0.1

eller check og ændr hvad din router bruger til fx Cloudflare 1.1.1.1.

Kan være en midlertidig DNS-ting som du lige kan teste for eller bypasse ved at gøre ovenstående.

Og alle andre apps virker fint med Wi-Fi? Har du prøvet at slå mobilnetværk helt fra og teste med andre apps også? Bare for at udelukke et mere generelt problem med telefonen og Wi-Fi.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Prøvede dit foreslag med ændring til manuel DNS - uden held. Alle andre Apple - og 3. parts apps fungerer uden problemer.

Jeg kan se på Apples forum, at jeg ikke er den eneste med det her nyopstået netværksproblem. Tænker, at jeg tager fat i Apples support i morgen … Tak for hjælpen!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg vil meget gerne vide hvad problemet var, når du finder ud af det.

Eneste ligefremme forklaring er firewallen, dvs. firewallen blockerer fx for en bestemt port eller IP(er).

Jeg mener Apple Music faktisk bruger port 80 og den er næppe blokeret. Så kan nogle IP'er være blokeret, men det virker lidt mystisk.

Der er et kæmpe clue i at mobilnetværk virker og Wi-Fi ikke gør, da det peger på fx firewall/router eller DNS.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tors 20. jun 2024 18:46 Jeg vil meget gerne vide hvad problemet var, når du finder ud af det.

Eneste ligefremme forklaring er firewallen, dvs. firewallen blockerer fx for en bestemt port eller IP(er).

Jeg mener Apple Music faktisk bruger port 80 og den er næppe blokeret. Så kan nogle IP'er være blokeret, men det virker lidt mystisk.

Der er et kæmpe clue i at mobilnetværk virker og Wi-Fi ikke gør, da det peger på fx firewall/router eller DNS.
Jeg vender tilbage med løsningen - hvis jeg finder den. (Kan i øvrigt ikke lade være med at få den fornemmelse, fejlen kunne ligge hos Yousee, som er min internet- og mobiludbyder. Samarbejder de ikke med Spotify? .. 😜)
Senest rettet af Rosenfeldt tors 20. jun 2024 21:32, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

For god ordens skyld skal det lige nævnes, at jeg ingen problemer har med Apple Music over Wi-Fi på min MBP med Sonoma 14.5 OS X. Derfor tænker jeg ikke at den er gal med routeren?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Good point.

Firewall i routeren kunne det stadig være. Men lidt mystisk hvis lige din iPhone trigger det.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tors 20. jun 2024 21:21 Good point.

Firewall i routeren kunne det stadig være. Men lidt mystisk hvis lige din iPhone trigger det.
Det var også muligt, da Yousee løbende opdatere firmware i routeren. Men, da min iMac og MBP intet issue har (begge på Wi-Fi), så ligger problemet højst sandsynligt på iPhone (iOS 17.5.1)?

Flere melder om lignende problem: https://discussions.apple.com/thread/2 ... ortBy=best

(Apple har netop frigivet en beta af iOS 17.6, så måske den fixer det?)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: tors 20. jun 2024 18:52
Holger skrev: tors 20. jun 2024 18:46 Jeg vil meget gerne vide hvad problemet var, når du finder ud af det.

Jeg vender tilbage med løsningen - hvis jeg finder den. (Kan i øvrigt ikke lade være med at få den fornemmelse, fejlen kunne ligge hos Yousee, som er min internet- og mobiludbyder. Samarbejder de ikke med Spotify? .. 😜)
Har du mulighed for at prøve fra en anden internetudbyder?

Jeg tror sagtens det kan være noget udbydernoget. Jeg er ikke konspiratorisk nok til at jeg tror det er bevidst, men de kan sagtens have lukket for en port ved en fejl, eller indført overvågningsværk der stopper trafikken hos dem fordi den (fejlagtigt) betrager den som skadelig.

Logisk har Holger ret i resonnementet, men jeg tror ikke på det er et lokalt problem i din router.
--
Robert

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Rosenfeldt skrev: tors 20. jun 2024 17:37 Apple Music indlæser fint alt indhold, og jeg kan sagtens afspille musik (som ikke er hentet) med mobilnetværk - bare ikke med Wi-Fi!?
Vi har samme problem på hjemmematriklen med 2 forskellige iPhones med forskellig iOS på YouSee-netværk:

Hjemme Wi-fi giver samme besked "netværksforbindelse gik tabt."
Apple Music Virker fint med mobildata.
Sonos er connected til Apple Music og dét kører fint(!?)
Har testet med min mobil på arbejds-wifi; kører fint. (Telia)

Det er sket for nylig og efter rettelse af en teknisk fejl på YouSee-netværket i mit område. Måske det bare er tilfældigt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Sonos streamer muligvis direkte (ligesom Spotify Connect) dvs. din Apple app er bare er interface men Sonos bruger egen netforbindelse og kvalitet.

Så det giver mening at det stadig virker med Apple Music.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Pastorius skrev: tors 20. jun 2024 23:09 Har du mulighed for at prøve fra en anden internetudbyder?

Jeg tror sagtens det kan være noget udbydernoget. Jeg er ikke konspiratorisk nok til at jeg tror det er bevidst, men de kan sagtens have lukket for en port ved en fejl, eller indført overvågningsværk der stopper trafikken hos dem fordi den (fejlagtigt) betrager den som skadelig.
Det var et godt bud, - det vil jeg lige prøve af. :thumbup:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: fre 21. jun 2024 10:01
Pastorius skrev: tors 20. jun 2024 23:09 Har du mulighed for at prøve fra en anden internetudbyder?

Det var et godt bud, - det vil jeg lige prøve af. :thumbup:
Reelt set udelukker du kun at der ikke er et generelt problem med at gå på et almindeligt netværk fra Apple Music fremfor et mobilnetvæk. Det kan stadigvæk være både hos udbyderen og på dit lokale netværk den er gal.
--
Robert

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Pastorius skrev: fre 21. jun 2024 10:51 Reelt set udelukker du kun at der ikke er et generelt problem med at gå på et almindeligt netværk fra Apple Music fremfor et mobilnetvæk. Det kan stadigvæk være både hos udbyderen og på dit lokale netværk den er gal.
Ja, det er lidt svært at sige konkret hvad problemet er. Men, da jeg langtfra er den eneste der oplever denne fejl med iOS 17.5.1, - så kunne det tyde på at fejlen ligger i iOS for nogle iPhone modeller? Routeren vil jeg næsten udelukke, og tænker også at det lyder lidt skævt at YouSee er skyldneren her?

Jeg prøver lige dit foreslag med et andet Wi-Fi netværk end YouSee, og tænker også at jeg opdaterer iOS til version 17.6 når der kommer en beta 2.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: fre 21. jun 2024 13:05
Pastorius skrev: fre 21. jun 2024 10:51 Reelt set udelukker du kun at der ikke er et generelt problem med at gå på et almindeligt netværk fra Apple Music fremfor et mobilnetvæk. Det kan stadigvæk være både hos udbyderen og på dit lokale netværk den er gal.
Ja, det er lidt svært at sige konkret hvad problemet er. Men, da jeg langtfra er den eneste der oplever denne fejl med iOS 17.5.1, - så kunne det tyde på at fejlen ligger i iOS for nogle iPhone modeller? Routeren vil jeg næsten udelukke, og tænker også at det lyder lidt skævt at YouSee er skyldneren her?

Jeg prøver lige dit foreslag med et andet Wi-Fi netværk end YouSee, og tænker også at jeg opdaterer iOS til version 17.6 når der kommer en beta 2.
Måske er det så banalt at trafikken har skiftet port eller karaterisk på anden vis (har ikke tid til at forske i det) og Yousee så blokerer det? Apple Music på iOS 17.5.1 fungerer ganske udmærket både over mobil og wifi (Norlys) her.
--
Robert

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem

Rosenfeldt skrev: fre 21. jun 2024 13:05 Routeren vil jeg næsten udelukke, og tænker også at det lyder lidt skævt at YouSee er skyldneren her?
Som jeg skrev længere oppe, så har jeg fejlen på YouSee-netværk, men ikke på Telia-netværk med en iPhone 11 på iOS 16.5.1. Det virkede ellers fint indtil for ca. en uge siden.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

NoSonicLimits skrev: fre 21. jun 2024 13:59
Rosenfeldt skrev: fre 21. jun 2024 13:05 Routeren vil jeg næsten udelukke, og tænker også at det lyder lidt skævt at YouSee er skyldneren her?
Som jeg skrev længere oppe, så har jeg fejlen på YouSee-netværk, men ikke på Telia-netværk med en iPhone 11 på iOS 16.5.1. Det virkede ellers fint indtil for ca. en uge siden.
Ja, YouSee kunne godt være synderen, - men da mange andre (internationalt) har samme issue som mig, så tænker jeg mere fejlen ligger i iOS - og på udvalgte iPhones som min iPhone 14 Pro?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: fre 21. jun 2024 16:04
NoSonicLimits skrev: fre 21. jun 2024 13:59
Ja, YouSee kunne godt være synderen, - men da mange andre (internationalt) har samme issue som mig, så tænker jeg mere fejlen ligger i iOS - og på udvalgte iPhones som min iPhone 14 Pro?
Ikke generelt 14 Pro her også.
--
Robert

Default avatar
dysse27
Medlem
Sted: Rækker Mølle

Indlæg af dysse27 »

Har samme problem,men hvis jeg slår Wifi og begynder afspilning og slår Wifi til igen, så kører det også fint på WiFi, er ret sikker på det er en fejl i ios

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem

Der kan selvfølgelig godt være flere fejlkilder.
Hvis jeg laver port forwarding i min YouSee-router med port 80 for min iPhone 11 med iOS 16.5.1 så kører Apple Music igen på hjemmenetværket, hvis jeg laver port forwarding på samme port med min datters iPhone 12 med iOS 17.5.1 så kører Apple Music IKKE.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Så virker det pludselig i dag. Ingen iOS opdateringer, eller genstart af router. Om fejlen har ligget hos Apple eller internetudbyder (YouSee), må forblive uvist. 😊

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men fedt at det nu virker igen :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Hald skrev: ons 3. jul 2024 20:53 Men fedt at det nu virker igen :)
Yes - og tak! (Har dog overlevet, - da YouSee mobil giver fri-data hele sommeren .. 😁)

Nyt svar