Hejsa.
Jeg bruger Macbook Pro når jeg er ude som DJ og jeg har en lille udfordring.
Jeg har skiftet min Macbook Pro fra 2010 ud med een fra 2019, men efter skiftet til en nyere så har jeg problemer når jeg bruger video. Lyd og video lagger/stopper når det hele kører (ingen problem når det kun er lyd). Hvad kan jeg evt. ændre i min 2019 Macbook Pro for at det kører bedre, og er den godtnok for 'lille'? Der var ingen problemer med min gamle Macbook Pro.
Her er lidt data på mine Macbooks/setup:
Macbook Pro 15” 2010
Processor 2,4 Ghz Intel Core i5
8 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Controller: Denon DN-HC4500
Lydkort: Rane Serato SL 3
Software: Serato Scratch Live
---------------------------------------
Macbook Pro 16” 2019
Processor 2,3 GHz 8-core Intel Core i9
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
16 GB 2667 MHz DDR4
Controller: Denon MC7000 [indbygget Serato lydkort]
Software: Serato DJ Pro 3.0.1
Kan/skal jeg fylde mere på? (DJ PC lagger)
Jeg ved ikke en kæft om Mac så jeg burde blande mig uden om. Men mit gæt vil være, at 2019 modellen har et dårligere grafikkort end 2010 modellen. Det lyder umiddelbart som sådan noget onboard / integreret noget på 2019 modellen, hvor grafikkortet ikke har sin egen hukommelse. Derimod har 2010 modellen et dedikeret grafikkort med egen hukommelse.
Jeg gætter videre på, at det er vanskeligt / dyrt at udskifte grafikkortet på sådan en fætter. Dvs. måske er man nødt til at sælge og købe en anden maskine. Men det er endnu en af de mange ting, jeg ikke ved noget om :D
Jeg gætter videre på, at det er vanskeligt / dyrt at udskifte grafikkortet på sådan en fætter. Dvs. måske er man nødt til at sælge og købe en anden maskine. Men det er endnu en af de mange ting, jeg ikke ved noget om :D
Tak for dit svar, og ja det var jo det jeg frygtede lidt, men jeg har ikke så meget PC forstand, så jeg lytter lidt til hvad der kommer af info.....Peter F-J skrev: ons 12. jun 2024 12:25 .....mit gæt vil være, at 2019 modellen har et dårligere grafikkort end 2010 modellen.....Dvs. måske er man nødt til at sælge og købe en anden maskine
Der er ikke meget kontekst om hvilket video der er tale om, hvilke formater, størrelse og afspiller.
Er det de selvsamme videoer der virkede fint på den gamle MacBook der giver problemer på den nye? Er det den samme afspiller du bruger? Er alt opdateret til seneste version?
Den nye MacBook har rigtig nok et integreret grafikkort, der ikke kan opgraderes i øvrigt. Men det er stadig langt kraftigere end det gamle. Så det skulle være underligt hvis det ikke kunne holde til at afspille de selvsamme filer på samme vis.
Er det de selvsamme videoer der virkede fint på den gamle MacBook der giver problemer på den nye? Er det den samme afspiller du bruger? Er alt opdateret til seneste version?
Den nye MacBook har rigtig nok et integreret grafikkort, der ikke kan opgraderes i øvrigt. Men det er stadig langt kraftigere end det gamle. Så det skulle være underligt hvis det ikke kunne holde til at afspille de selvsamme filer på samme vis.
Microsoft Certified og Apple fanboy!
Gode kontra spørgsmål, tak for det. Jeg skal forsøge at forklarekeen skrev: ons 12. jun 2024 13:52 Der er ikke meget kontekst om hvilket video der er tale om, hvilke formater, størrelse og afspiller.

Jeg er stadig ved at finde ud af hvad det er der sker. På PC skærmen hakker det som minimum i det når jeg bruger video delen ligesom for at videovisningen på skærmen/lærredet skal køre bedst muligt. Den nuværende software er opdateret til det sidste nye Det er det samme videogrej/projektor jeg bruger. Mere eller mindre de samme videoer, selvfølgelig kører de lidt tungere videoer mere trægt når problemet opstår. Jeg har prøvet at stille lidt i softwaren så det står bedst muligt i forhold til videovisning, men det er lidt svært når man ikke er en haj i PC.Håber der var lidt mere kød på forklaringen, ellers så sig til.....men rart at høre at grafikkortet skulle være bedre end det gamle, så er der lidt at arbejde videre med tænker jeg

Jeg kan google mig frem til, at der er noget "user/system config", som man kan kikke i.
Som muligvis kan fortælle lidt om eventuelle fejl eller andet, der skaber problemer.
Ligeledes har apple selv noget Diagnostics:
https://support.apple.com/en-us/102550
... som du kunne prøve at køre.
Jeg skal skynde mig at sige, at jeg intet aner omkring opbygningen af Mac OS, og hvor
du finder tingene henne.
EDIT:
Måske bedst, at vente på nogle Mac folk i tråden her
SLL
Som muligvis kan fortælle lidt om eventuelle fejl eller andet, der skaber problemer.
Jeg skal skynde mig at sige, at jeg intet aner omkring opbygningen af Mac OS, og hvor
du finder tingene henne.
EDIT:

SLL
OkSLL skrev: ons 12. jun 2024 17:31 Jeg kan google mig frem til, at der er noget "user/system config", som man kan kikke i.
du finder tingene henne.
EDIT:
SLL

Vil også lige checke op på om det kan være nogle af kablerne der ikke er gode nok.....USB fra controller til PC, og HDMI kabel mellem PC og projektor?!