Logic Pro 11 er afsløret

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Logic Pro 11 er afsløret

Indlæg af Holger »

Pressemeddelelse:
https://www.apple.com/newsroom/2024/05/ ... -features/

Kæmpe gratis update. Nogle funktioner er Apple Silicon only, men ikke afsløret om den kører på Intel Macs overhovedet, dog uanset hvad minimum macOS Ventura 13.5.

Masser af AI...

· ChromaGlow saturation
· Stem splitter af eksisterende stereo
· Virtual Bass Player
· Virtual Keyboard Player
· Chord Track (som de virtuelle session players følger)
· Studio Bass plug-in
· Studio Piano plug-in

Der er nu AI i pitch correction via Neutral Pitch Detection knappen.

Og stadig den pæneste DAW ;-)
https://www.apple.com/logic-pro/

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Spændende - tak!

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Det bliver spændende at prøve de nye features. Damn :-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.5 - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Vildt nok, ser frem til 13. maj

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Sådan - det bliver spændende :-)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Indlæg af Briannielsen79 »

Crazy...og så gratis for folk, der allerede har Logic Pro. Jeg troede, at man skulle købe Logic Pro for hver gang, Logic Pro "have rund fødselsdag". Så jeg troede, at 11'eren var noget, man skulle betale for. Det er da mega cool. Spændende. Nu har jeg M1 Macbook Air, så måske en del af det ikke er noget, jeg kan bruge. Men Bass Player ser spændende ud. Det er vel "blot" ligesom Toontrack EZ Bass og deres produkter.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg glæder mig osse til at læse om Logic Pro X brugeres helt urealistiske forventninger og ditto skuffelse

forventninger til AI = nul redigering, nul overvejelser, bare trofast alkoholfri, mødestabil bassist

realitet: lidt bedre end Toontrack

Det skete da Luna blev frigivet at fakta og fantasi flyder lidt sammen, UAD sagde ikke noget urigtigt, det blev bare ofte misforstået til forventningers fordel, eks. at deres moog var gratis.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Screenshot 2024-05-08 103724.png
Screenshot 2024-05-08 103724.png (68.88 KiB) Vist 522 gange
I retrospekt er det sjovt at se hvad vi diskuterede tilbage i 2018 , og hvor meget realiteten har ændret sig :-D :crystal:

Selvfølgelig er apple first-movers med en sequencer med AI (deep learning AI), når nu folk ikke længere behøver en fjollet Nvidia GPU for at kunne køre større neural nets på en Mac :clap:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fuldstændigt sindssygt. Vi er vitterligt i kurven før det eksploderer, som Kurzweil forudså.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 10:42 Selvfølgelig er apple first-movers med en sequencer med AI (deep learning AI), når nu folk ikke længere behøver en fjollet Nvidia GPU for at kunne køre større neural nets på en Mac :clap:
Det undrer mig faktisk noget at der ikke er mere hype over AI-mulighederne i Apple's M-processorer, når nu det er stukket så meget af for Nvidia.

Lige med det her er mine forventninger nu på et forholdsvis moderat niveau. Glæder mig til at prøve af, om den kan finde ud af at skille sporene af på en halv-skidt optagelse, hvor tromme og piano-mikrofonerne har fanget det meste af det resten af optagelsen også.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 8. maj 2024 10:48
Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 10:42 Selvfølgelig er apple first-movers med en sequencer med AI (deep learning AI), når nu folk ikke længere behøver en fjollet Nvidia GPU for at kunne køre større neural nets på en Mac :clap:
Det undrer mig faktisk noget at der ikke er mere hype over AI-mulighederne i Apple's M-processorer, når nu det er stukket så meget af for Nvidia.
Inden for LLMs er Mac Mini's med super meget RAM blevet populære til at teste større LLMs lokalt. Der er dog det trade-off at M-processorerne er meget langsommere end en dedikeret Nvidia GPU. Men de er fantastiske til consumers :jam:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 11:33
Inden for LLMs er Mac Mini's med super meget RAM blevet populære til at teste større LLMs lokalt. Der er dog det trade-off at M-processorerne er meget langsommere end en dedikeret Nvidia GPU. Men de er fantastiske til consumers :jam:
På et tidspunkt begynder strømforbruget vel også at betyde noget?
--
Robert

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Holger skrev: tirs 7. maj 2024 17:39 Pressemeddelelse:
https://www.apple.com/newsroom/2024/05/ ... -features/

Kæmpe gratis update. Nogle funktioner er Apple Silicon only, men ikke afsløret om den kører på Intel Macs overhovedet, dog uanset hvad minimum macOS Ventura 13.5.

Masser af AI...

· ChromaGlow saturation
· Stem splitter af eksisterende stereo
· Virtual Bass Player
· Virtual Keyboard Player
· Chord Track (som de virtuelle session players følger)
· Studio Bass plug-in
· Studio Piano plug-in

Der er nu AI i pitch correction via Neutral Pitch Detection knappen.

Og stadig den pæneste DAW ;-)
https://www.apple.com/logic-pro/
Hvordan kan det være den pæneste DAW når den til forveksling ligner CUBASE 13 :lol:

Nå men det var ikke spørgsmålet, hvordan syntes du det AI pitch correction virker, det er jeg lidt intersseret i :morning:
Cubase 13 pro

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

eller når den til forveksling ligner Garage Band

Luna er pænest, IMØ

Vi ved det først mandag + sikkert nogle timer da det lige skal blive mandag I Seattle eller NY

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

... mon ikke at Apple kommer til at sælge nogle flere Silicon computere pga. den her større opdatering? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

stralner skrev: ons 8. maj 2024 11:48
Nå men det var ikke spørgsmålet, hvordan syntes du det AI pitch correction virker, det er jeg lidt intersseret i :morning:
Pas... jeg laver i dag utroligt sjældent pitch correction og har ikke opgraderet til LPX 11 endnu.

Det venter jeg nok med til næste år eller lign :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 8. maj 2024 11:39

Det er ikke lige det område jeg ved mest om må jeg tilstå.

Men her er noget data på et enkelt eksperiment i meget lille skala med en LLM (fine-tuning) på to GPU'er. Til sammen bruger de jo nok ~425 W gennemsnitligt... Og kan google mig frem til at en Mac mini bruger 125 W ved max ydelse (?).

Screenshot 2024-05-08 122150.png
Screenshot 2024-05-08 122150.png (782.32 KiB) Vist 476 gange

Fra et andet aspekt så har en Mac Mini < 100 GPU-kerner, hvor de to GPU'er ovenfor til sammen udgør 16.384 + 10.496 = 26.880 shadere/CUDA kerner som kan lave individuelle operationer.

Men hvis man skal blot skal konsumere AI (deep learning AI) -produkter, så er M-processorerne jo helt geniale. Det var virkeligt et godt move fra Apples side.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Holger skrev: ons 8. maj 2024 12:36
stralner skrev: ons 8. maj 2024 11:48
Pas... jeg laver i dag utroligt sjældent pitch correction og har ikke opgraderet til LPX 11 endnu.

Det venter jeg nok med til næste år eller lign :)
Ja lyder som en go´ plan, tak for info :-D
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 12:37

Men her er noget data på et enkelt eksperiment i meget lille skala med en LLM (fine-tuning) på to GPU'er. Til sammen bruger de jo nok ~425 W gennemsnitligt... Og kan google mig frem til at en Mac mini bruger 125 W ved max ydelse (?).

Fra et andet aspekt så har en Mac Mini < 100 GPU-kerner, hvor de to GPU'er ovenfor til sammen udgør 16.384 + 10.496 = 26.880 shadere/CUDA kerner som kan lave individuelle operationer.

Men hvis man skal blot skal konsumere AI (deep learning AI) -produkter, så er M-processorerne jo helt geniale. Det var virkeligt et godt move fra Apples side.
Ja der er noget forskel og man kan ganske sikkert ikke sammenligne 1:1 på kerner-Performance, fordi hele designet er lavet anderledes. Hvis AI-arbejde er koblet 1-1 til antal cores, så kan jeg godt se der er et stykke vej endnu.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 8. maj 2024 13:16
Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 12:37

Ja der er noget forskel og man kan ganske sikkert ikke sammenligne 1:1 på kerner-Performance, fordi hele designet er lavet anderledes. Hvis AI-arbejde er koblet 1-1 til antal cores, så kan jeg godt se der er et stykke vej endnu.
Altså det har tidligere været været det, men der sker så meget og den del her er hardcore computer science, så jeg er ikke helt på hjemmebane :-D

Teraflops ved jeg vi kan regne med til sammenligning, da det er floating point operations der foregår i stor skala ved deep learning training og inference.

Følgende reddit tråd, giver et godt clue syntes jeg:

Screenshot 2024-05-08 222930.png
Screenshot 2024-05-08 222930.png (87.19 KiB) Vist 402 gange

Holger: beklager vi har delvist hijacket tråden, skal nok stoppe nu :-D

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 8. maj 2024 22:35 Teraflops ved jeg vi kan regne med til sammenligning, da det er floating point operations der foregår i stor skala ved deep learning training og inference.
Jeg regner kun i MSU og MIPS - har aldrig rigtig fanget konceptet med de der små legetøjsmaskiner til seriøs brug :)
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja jeg sidder klar :lol:

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg er godt nok nysgerrig ... Tænker, at det vel er nok at lave en backup inden af nuværende LPX version / eller?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: man 13. maj 2024 11:24 Ja, det burde være nok.
Ok - tager chancen! :)

Nyt svar