Afsendelse af musik til radio (Wave-fil - størrelse)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Sted: København Ø.

Afsendelse af musik til radio (Wave-fil - størrelse)

Indlæg af Ruun »

Hej.

Jeg skal sende noget musik rundt til forskellige radiokanaler, men er rendt ind i et lille paradoks. Mange kanaler ønsker musikken tilsendt som en Wave-fil, direkte indeholdt i mailen. Jeg benytter Gmail, men den kan slet ikke håndtere at afsende denne størrelse filer. Findes der nogen work-around?? Radiostationerne frabeder sig brug af WeTransfer og lignende services, så disse kan altså ikke benyttes.

På forhånd tak for svar.
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan stadig ikke lade sig gøre at sende nogen som helst fil over omkring 9-10 MB i en email, hvis du vil være sikker på modtageren får den. Det gælder WAV, JPEG, og alle andre filer.

Det tal er og har været standarden i mange år.

Nogle email services i dag tillader op til fx 20-25 MB, men det er stadig ikke nok til en typisk WAV fil.

Selv hvis det er, så er du ikke sikker på den faktisk kan sendes/dukker op hos modtageren, da du ikke ved hvilken emailservicede benytter eller hvilke veje emailen tager undervejs:

Selv hvis både du og modtageren kan sende/modtage større attachments end ca. 9 MB, så kan emailen på sin vej frem godt passere mellemstationer, som har en lavere begrænsning. Og så vil emailen bounce.

Deres umiddelbare ønske er ikke teknisk muligt og baseret på uvidenhed.

Mange i branchen sender derfor en "højkvalitets" MP3 til lokalradioer i stedet (evt. AAC, men MP3 er alle bekendte med selv det er et dødt format), så længe den holdes omkring de max 9 MB. Derfor bliver jeg ofte bedt af pladeselskaber om at lave en MP3, til lokalradio og promo.

En alternativ løsning er at bruge macOS og iClouds indbyggede løsning til at sende store filer. Det er dog præcis det samme som WeTransfer og lign. i princippet, men det ser lidt mere simpelt ud for modtageren rent interfacemæssigt, men der er ingen forskel.

Min erfaring med iClouds løsning er ikke særlig god. Masser af fejl og misforståelser, filer der ikke kan downloades eller ikke downloades helt, osv. Så sent som i går virkede det ikke for en kunde, der brugte denne løsning til at sende noget til mig.

Så jeg vil anbefale at du i stedet sender en højkvalitets MP3 eller AAC.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Er et link til en fil i Dropbox, iCloud drive, Google Drive o.l. også uden for det tilladelige?
Fordelen ved fx. Dropbox er bl.a. at man dels kan høre filen direkte fra Dropbox og man kan også direkte downloade filen.
Men det svarer måske i princippet til WeTransfer?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Ruun skrev: ons 1. maj 2024 10:46 Hej.

Jeg skal sende noget musik rundt til forskellige radiokanaler, men er rendt ind i et lille paradoks. Mange kanaler ønsker musikken tilsendt som en Wave-fil, direkte indeholdt i mailen. Jeg benytter Gmail, men den kan slet ikke håndtere at afsende denne størrelse filer. Findes der nogen work-around?? Radiostationerne frabeder sig brug af WeTransfer og lignende services, så disse kan altså ikke benyttes.

På forhånd tak for svar.
Jeg har netop sendt 2 nye singler til bl.a Danmarks Radio, og de var tilfredse med at kunne hente filerne (wav, cover og info) via en zip-fil på min webside. Hvis du har en webside, - så kan du eventuelt benytte den til den slags udsendelser.

Men, der er sikkert andre mere smarte løsninger - end den jeg benyttede ... :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Heine skrev: ons 1. maj 2024 11:35 Er et link til en fil i Dropbox, iCloud drive, Google Drive o.l. også uden for det tilladelige?
Fordelen ved fx. Dropbox er bl.a. at man dels kan høre filen direkte fra Dropbox og man kan også direkte downloade filen.
Men det svarer måske i princippet til WeTransfer?
Ja, Dropbox er faktisk værre (efter min mening) end WeTransfer, da det kræver endnu flere klik, popups og andet gøgl. Et andet problem ved Dropbox er at de zipper on the fly, når du downloader flere filer. Det tager tid og kan lave fejl/stalls.

Google Drive er ok nemt, men ofte glemmer folk at gøre linket til gængeligt - så skal man spørge om en kode før man får adgang.

Derfor foretrækker jeg altid min egen WeTransfer kanal hvis folk skal uploade til mig, men fx nogle radiostationer slet ikke gider bøvle med disse filservices overhovedet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Rosenfeldt skrev: ons 1. maj 2024 11:36
Jeg har netop sendt 2 nye singler til bl.a Danmarks Radio, og de var tilfredse med at kunne hente filerne (wav, cover og info) via en zip-fil på min webside. Hvis du har en webside, - så kan du eventuelt benytte den til den slags udsendelser.

God idé, jeg sender også altid bare direkte link til .zip på min server til mine kunder.

Der er dog nogle der ikke kan downloade .zip filer direkte pga. overaktiv virusbeskyttelse på deres PC eller lign.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: ons 1. maj 2024 11:39 ... Der er dog nogle der ikke kan downloade .zip filer direkte pga. overaktiv virusbeskyttelse på deres PC eller lign.
Ja, det er vist et problem for nogen (primært Windows brugere?). Jeg har dog ikke fået negativ respons fra dem jeg har sendt et link - endnu.

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Holger skrev: ons 1. maj 2024 11:39
Rosenfeldt skrev: ons 1. maj 2024 11:36

God idé, jeg sender også altid bare direkte link til .zip på min server til mine kunder.

Der er dog nogle der ikke kan downloade .zip filer direkte pga. overaktiv virusbeskyttelse på deres PC eller lign.
Så kan man jo give ZIP-filen en anden endelse (.txt eller andet), og så bede modtager om at omdøbe efter download.
Det har jeg været nødsaget til et par gange.

Men bøvlet (som det hedder på jysk) er det da. Tingene er snart så sikre at man ikke kan arbejde mere.
KennethA
earcandy.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ikke nødvendigvis, da den så kan blive tolket (MIME) og åbnet forkert. Så åbner det bare i browseren som en lang vrøvletekst. Og det er endnu mere besværligt.

Løsningen der er at copy+paste linket ind i browserens URL i stedet for at åbne downloaden fra Mail programmet, men igen: for besværligt for fx lokalradioer.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Skærmbillede 2024-05-01 kl. 15.19.55.png
Skærmbillede 2024-05-01 kl. 15.19.55.png (280.02 KiB) Vist 829 gange

Taget fra DR's hjemmeside...
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Husk blot, at der er tidsbegrænset frist på download via WeTransfer. Men, det ved du sikkert ..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Man kan købe sin egen kanal på WeTransfer for mere kontrol.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: ons 1. maj 2024 15:40 Man kan købe sin egen kanal på WeTransfer for mere kontrol.
Ja, men er det ikke mere relevant i f.eks dit tilfælde? Os andre dødelige bruger det ikke nok til en pro-konto, så det kan betale sig / eller?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ikke så dyrt, 700 om året eller noget.

Men det løser ikke Ruuns problem med lokalradioer uanset hvad.

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Jeg har eget domæne. Jeg har mail tilknyttet domænet.
Jeg har ingen begrænsning på hvor meget, jeg kan vedhæfte (hvis jeg bruger f.eks. Outlook eller andet program - bruger jeg webmail er begrænsningen 100MB pr mail).

Jeg bestemmer selv størrelsen, jeg vil tillade til indgående mails.

Så ingen issues hvis du bruger eget domæne (kommer nok an på din udbyder - men jeg har aldrig oplevet begrænsninger på eget domæne).

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

ALTF4 skrev: ons 1. maj 2024 16:05 Jeg har eget domæne. Jeg har mail tilknyttet domænet.
Jeg har ingen begrænsning på hvor meget, jeg kan vedhæfte (hvis jeg bruger f.eks. Outlook eller andet program - bruger jeg webmail er begrænsningen 100MB pr mail).

Så ingen issues hvis du bruger eget domæne (kommer nok an på din udbyder - men jeg har aldrig oplevet begrænsninger på eget domæne).
Der er nogen der skal modtage mailen også.
--
Robert

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Pastorius skrev: ons 1. maj 2024 17:17
ALTF4 skrev: ons 1. maj 2024 16:05 Jeg har eget domæne. Jeg har mail tilknyttet domænet.

Hvis de beder om det, har de vel sat det op, så de kan modtage filer i den størrelse, tænker jeg?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Se mit svar tidligere - en email kan godt tage en tur gennem er par andre servere der ikke har samme høje loft.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

ALTF4 skrev: ons 1. maj 2024 17:51
Pastorius skrev: ons 1. maj 2024 17:17

Hvis de beder om det, har de vel sat det op, så de kan modtage filer i den størrelse, tænker jeg?
Som Holger skriver er der flere faktorer. Det kan sagtens lykkes, men man kan ikke regne med at det altid går godt.
--
Robert

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Jeg har aldrig oplevet, at mine mails sendt fra egen mailserver til en anden bliver blokeret af en tredje. Siger ikke at det ikke sker, men jeg har bare aldrig oplevet det. Dvs ydelserne, som firmaerne tilbyder mht mails m.v., aldrig vil kunne realiseres og alle derfor bryder loven, hvis en udbyder lover mails/mailkonti > 25MB per attachment?

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg benytter bla. sharing via backup prg. dvs. de får et direkte link.
Eller jeg benytter en CDN host til at håndtere mine lyd, video, billed filer.
Her kan man afspille og/eller hente filen f.eks.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg bruger OneDrive og har både en højopløselig mp3 og wave.

Jeg oplever ind imellem at folk har problemer, men så mailer jeg nyt link - så fungerer det..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg selv havde mailserver for mange år siden sendte jeg nogle gange filer på knap 800MB, men ja det var til en anden person med egen server også.

I dag får du ikke store wave filer sendt på mail.

AAC burde være det rigtige format at sende det i, og hvis de ikke vil benytte wetransfer må de jo komme med et alternativ forslag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hvad med at bruge DISCO?

Så kan du også vedhæfte labelcopy, EPK osv. + du får meta-tagget audiofilen (mp3, that is - og så kan de jo altid downloade wav. filen)

Det har virket fint for mig, og det har da fået nogle radiostationer til at afspille mine sange lidt

https://www.disco.ac/

rigtig god vind med det
Roland Saint - introverted achievement tripper - there’s something about music #altpop

Nyt svar