Taylor Swift's seneste: "THE TORTURED POETS DEPARTMENT"

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Taylor Swift's seneste: "THE TORTURED POETS DEPARTMENT"

Indlæg af tomcat »

Nu har jeg hørt hele lortet igennem. Så behøver du ikke. Velbekomme.

Det gode:
Jeg kan rigtig godt lide lyd-universet. Altså et sted midt i Den Brede Pop-Boulevard. Det lykkes udmærket for næsten samtlige tracks. Swift's stemme er ligeså fint skåret til, som den plejer. D.v.s. højt niveau. Fler-stemmighed på passende steder, når noget tekst skal understreges o.s.v.

Instrumenter er for de fleste sanges vedkommende godt valgt og godt placeret i lydbilledet. Der ER enkelte smuttere, men jeg tog ikke noter, så jeg kan ikke navngive tracket. Men det er en generel tendens: hele albummet er en slags Singer-songwriter tilrettelagt og produceret i stilen Blød Pop.

Enkelte tracks (i al fald eet) har så klar tendens, at det slår fejl med pop-tilberedningen af en sang, der tydeligt egner sig bedre til at blive instrumenteret som folk-pop. Hvor et track, der her ender i en lind pop-smat, ville have haft tydelig fordel af et folk- eller country-arrangement med lidt ægte twang i stedet for kølige midi-maskiner.

Er LP'en værd at høre, så?
Mnjaeh, njæeh, møeh. Som baggrundsmusik til at man skal sidde fem-seks mennesker og hygge med pasta, pølse og pilsner, vil det nok egne sig bedst.

Der er ingen hits.
Det gentager jeg lige: der er ingen hits. Jeg hørte alle 31 numre, altså eenogtredive –– der er ingen hits. Det hele lyder som udmærkede sammenstillinger af vers og præ-kvæd –– hvor så man har valgt IKKE at udvikle et lækkert kogende omkvæd. Der er ellers flere steder, hvor det sagtens kunne ha' ladet sig gøre. Jeg får indtryk af, at det er med vilje, at man har undladt dette.

Det giver ikke umiddelbart mening, og jeg har ingen forklaring. Men det er dét indtryk, jeg sidder tilbage med. "Vi vil lave en plade med 31 sange uden at udvikle en single." Det lyder åndssvagt eller i al fald sært. Men hvis ikke du tror mig, så bliver du nødt til selv at høre pladen. 10 mod 1 på at du får en tilsvarende oplevelse: der er *ingen* hits.

Det nærmeste er vel I can fix him (no really I can) –– den er ret fed, som opbygning. Og har også nogle gentagne tekstlinjer, der ville egne sig godt som single-omkvæd. Men man holder den altså heeelt nede i gulv-højde, arrangements-mæssigt. Ikke noget med at den får lov at eksplodere i det fede omkvæd, der ville gøre den til radio-hit.

En anden sang: But Daddy I Love Him er endda udviklet et godt stykke længere hen mod radio-hit. Men alligevel, igen uden at gå hele vejen.

Mange af sangene lyder som om det er, ikke blot samme toneart, men samme akkorder og samme måder, de harmoniske spændinger forløses på. Ikke særlig spændende.

Det er mere interessant for mig at følge, hvordan produceren har lavet en del lækre små tromme-programmerede fills og den slags. Tydeligt dygtige folk. (mest Jack Antonoff og Aaron Dessner)

Men sangene er typisk kedelige. Swift kører i tomgang. På et vildt højt niveau. Men tomgang. Og når der ingen hits er, så .... er der ikke meget at komme efter.

Eller, der er VILDT meget at komme efter, hvis man vil høre netop denne type musik. F.eks. vokal-produktionen er jo lige i skabet. Og Swift er vildt dygtig til at synge som Taylor Swift. Og til at finde på tekster –– jeg checkede et par sangtekster, mens jeg lyttede. Nogengange er hun ligeglad med, om det rimer (og så falder bunden helt ud) men for det meste er hun god til det. Og hendes sang-foredrag er i top. Man tror på, at sangeren mener det.

Så hvis man er ude efter denne vare, får man lige præcis hvad man forventer.
Bortset fra detdér mærkelig med, at man undlader at lave en radio-single.
Det er fanme mærkeligt.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

enogfuckingtredive numre? jøsses.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Mike-air skrev: tirs 23. apr 2024 20:09 enogfuckingtredive numre? jøsses.
Haha .. - Så laver man lige en helgardering!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

tomcat skrev: tirs 23. apr 2024 17:10 Nu har jeg hørt hele lortet igennem. Så behøver du ikke. Velbekomme.
Af hjertet tak

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

:lol: Men Holger har en pointe. Jeg ville ikke have lyttet til en dyt, hvis ikke det var for dine snippets. Jeg tror nu min yngste på 14, når hun siger det er 31 kedelige sange. Men sangene er jo også ligegyldige med så store stjerner, der sælger alt hvad der kommer ud af munden på dem uanset kvali.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tirs 23. apr 2024 21:40
tomcat skrev: tirs 23. apr 2024 17:10 Nu har jeg hørt hele lortet igennem. Så behøver du ikke. Velbekomme.
Af hjertet tak
:dollargrin: Du er i mine tanker

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Gothi skrev: tirs 23. apr 2024 22:04 Jeg tror nu min yngste på 14, når hun siger det er 31 kedelige sange. Men sangene er jo også ligegyldige med så store stjerner, der sælger alt hvad der kommer ud af munden på dem uanset kvali.
Jeps, din datter har temmelig meget ret. :)

Swift er vist så populær blandt sit vistnok exceptionelt høje antal kerne-fans, at det lidt kan være ligemeget, at mange af sangene lyder en hel del som hinanden: albummet skal nok sælge alligevel.

I øvrigt betegnende, at f.eks. Statsradiofoniens P3 ikke vidste, hvilket nummer de skulle spille, da de selvfølgelig havde den nye Swift-plade med i Popdatering i går. De endte med at spile track nr. 1 og fadede i øvrigt et pænt stykke før det var færdigt :lol:

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Gothi skrev: tirs 23. apr 2024 22:04 Men sangene er jo også ligegyldige med så store stjerner, der sælger alt hvad der kommer ud af munden på dem uanset kvali.
Altså så havde jeg "knækket" de 31 numre over i to albums med henholdvist 15 og 16 numre for at tjene lidt ekstra mammon.
KennethA

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

KennethA skrev: ons 24. apr 2024 09:33
Gothi skrev: tirs 23. apr 2024 22:04 Men sangene er jo også ligegyldige med så store stjerner, der sælger alt hvad der kommer ud af munden på dem uanset kvali.
Altså så havde jeg "knækket" de 31 numre over i to albums med henholdvist 15 og 16 numre for at tjene lidt ekstra mammon.
Det er et normal-længde album –– MEN så har de samtidig udsendt en "anthology" udgave, hvor der er 16 ekstra numre. Jeg hørte det på Spotify, og der har jeg jo ikke rigtig fornemmelse for om "et album er tykkere" –– det er blot en lang liste.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Det er sikkert en gimmick. I næste uge kommer det frem at sangene ikke er skrevet af hende selv, men AI-genereret.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: ons 24. apr 2024 22:13 Det er sikkert en gimmick. I næste uge kommer det frem at sangene ikke er skrevet af hende selv, men AI-genereret.
Twist: Swift bliver sagsøgt af A.I. fordi mange af hendes 'nye' sange lyder som om de er skrevet af en A.I.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: tors 25. apr 2024 18:38Lol, how meta
:-D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Dukkede op tilfældigt sted på Facebook, meget à pro pos.
Og så er vi vist også kommet hele vejen rundt :lol:
Vedhæftede filer
Screenshot 2024-04-26 at 12.27.45.png
Screenshot 2024-04-26 at 12.27.45.png (894.44 KiB) Vist 292 gange

Nyt svar