Hvad er din indstilling til AI i lydbranchen i øjeblikket?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Hvad er din indstilling til AI i lydbranchen i øjeblikket?

Jeg er super optimistisk
6
13%
Jeg er lidt positiv
11
24%
Jeg er helt neutral
16
35%
Jeg er lidt negativ
9
20%
Jeg er super pesimistisk
4
9%

Afgivne stemmer: 46
Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Re: Hvad er din indstilling til AI i lydbranchen i øjeblikket?

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg kunne godt drømme lidt om - i stil med vinylens comeback - at AI bliver så dominerende, at det til sidst skaber en stor kontrabevægelse hen mod den “nærværende” musik: analogt musik udført live; dette via en opmærksomhed rettet imod dét, at man aldrig rigtig kan vide, om det er menneskeskabt eller ej. Magien forsvinder simpelthen. Så ryger vi lige 3-4 årtier tilbage og begynder at dyrke det uperfekte igen. Jeg undskylder overfor alle jer, der dyrker det elektroniske univers. Men Sorry….I må bare følge med tiden og lære at spille et instrument rigtigt :wink:

Jeg har talt! :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev: man 22. apr 2024 09:43 Jeg har talt! :-D
:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Briannielsen79 skrev: man 22. apr 2024 09:43 Jeg kunne godt drømme lidt om - i stil med vinylens comeback - at AI bliver så dominerende, at det til sidst skaber en stor kontrabevægelse hen mod den “nærværende” musik: analogt musik udført live; dette via en opmærksomhed rettet imod dét, at man aldrig rigtig kan vide, om det er menneskeskabt eller ej. Magien forsvinder simpelthen. Så ryger vi lige 3-4 årtier tilbage og begynder at dyrke det uperfekte igen. Jeg undskylder overfor alle jer, der dyrker det elektroniske univers. Men Sorry….I må bare følge med tiden og lære at spille et instrument rigtigt :wink:

Jeg har talt! :-D
Jeg tror faktisk lidt at det er den bevægelse folk laver når de skifter til Jazz.. :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 16 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Suno var helt vildt godt indtil den 21. marts hvor de havde et eller andet tekisk uheld, og siden da har den ikke kunne lavet stemmer ordentligt. Der er sådan en chorus/reverb effekt på alle stemmer så snart man når et minut ind i sangene.

Og Brian har ret. Jeg burde øve mit keyboard-spil noget mere. Men min dovenskab var også et problem før AI tingene var kommet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Med hensyn til AI i musik bliver det fedt endelig at kunne sige til bassen - tredje bånd og tredje bånd og første bånd og så ned at fedte på de lyse!
Men jeg tænker at sammenspil og live optræden ikke er lige på trapperne. Eller bliver det i virkeligheden den helt store dille at spille AI live?

Jeg hygger mig helt vildt meget med easy diffusion (stable diffusion) som er billed AI. Det giver et andet perspektiv. Også bogstaveligt talt! Det bliver dejlig surrealistisk nogle gange på en måde jeg ikke selv lige ville have fundet på uden at have betragtet det først. Dette gør mig dog ikke til tegner, designer eller arkitekt, endnu. Men jeg godt se at de folk der virkelig har styr på trænings modeller og prompt og poses er langt foran i øjeblikket, de får AI til at lave nogle ret gode ting.

Skræk scenariet ville være, at om x antal generationer vil alle referencer på musik til mennesker komme fra AI. Kun absurd fordrejede brudstykker ville være tilbage for mennesket at huske (Beethoven og bon jovi på speed i TRAP EDM version 210 bpm). Da ville kun algoritmen/ træningen/ LLM have de originale referencer fra menneske skabt musik, men ikke mennesket selv.

Snart kommer der en AI der er bedre end mennesker til at prompte hvad en AI skal foretage sig. Så kan vi blive så dovne at vi vi slet ikke gider at få nogen ideer mere, og i stedet kan bruge vores dyrebare tid på absolut ingenting overhovedet!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

LarsRøv skrev: tirs 23. apr 2024 15:13Med hensyn til AI i musik bliver det fedt endelig at kunne sige til bassen - tredje bånd...
Jeg fik læst forkert, og troede der stod noget med "tredie hånd", og det er den mest AI-agtige ting jeg har hørt længe! :lol:

Det der med at lade en AI lave en prompt til en anden AI har jeg prøvet mange gange, og det er de overraskende dårlige til. Det er faktisk et godt eksempel på noget mennesker gør bedre. Sikkert fordi det udvasker / udvisker ens ønske, når det skal gennem et ekstra "led".

Jeg tror nærmere, at dét med at betjene en AI vil blive til en skill som nogen har mere end andre. F.eks. tror jeg grafikere vil gå hen og blive dem som er bedst til at betjene grafiske AIs, og musikere vil nok være de bedste til at betjene musikkens ditto.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Ja Ja Ja, man ser hvad man selv læser. Godt med lidt misforståelser der får smilet frem! Hvad var komik uden og hvad var AI uden?.
AI er faktisk ufrivillig morsom af og til hvad det angår.
I betjeningen af AI vil jeg tro du har ret, det var heller ikke de bedste programmører der blev bedst til at lave musik på DAW.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev: ons 24. apr 2024 09:15
LarsRøv skrev: tirs 23. apr 2024 15:13Med hensyn til AI i musik bliver det fedt endelig at kunne sige til bassen - tredje bånd...
Jeg fik læst forkert, og troede der stod noget med "tredie hånd", og det er den mest AI-agtige ting jeg har hørt længe! :lol:

Det der med at lade en AI lave en prompt til en anden AI har jeg prøvet mange gange, og det er de overraskende dårlige til. Det er faktisk et godt eksempel på noget mennesker gør bedre. Sikkert fordi det udvasker / udvisker ens ønske, når det skal gennem et ekstra "led".

Jeg tror nærmere, at dét med at betjene en AI vil blive til en skill som nogen har mere end andre. F.eks. tror jeg grafikere vil gå hen og blive dem som er bedst til at betjene grafiske AIs, og musikere vil nok være de bedste til at betjene musikkens ditto.
Hvis AI var ordenligt oplært, ville de svare. Whaaat. Ingen tommerfinger?
--
Robert

Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Indlæg af Briannielsen79 »

Hald skrev: man 22. apr 2024 13:20
Jeg tror faktisk lidt at det er den bevægelse folk laver når de skifter til Jazz.. :lol:
:lol:

Default avatar
DanF
Medlem
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Stemmeskuespilleren David Bateson (kendt fra Hitman-spillene og DR filmmusik-koncerterne) har fundet ud af, at han er blevet AI-klonet:
https://politiken.dk/kultur/art9881399/ ... r-i-Tivoli

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Skræmmende og desværre småt en realitet for nogle i branchen. Hvornår vi andre bliver erstattet (først på tekniksiden, der går lidt længere på den rent kreative side) må tiden vise, men mit bud var 10-15 år før det er helt game over.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: lør 18. maj 2024 12:46 Skræmmende og desværre småt en realitet for nogle i branchen. Hvornår vi andre bliver erstattet (først på tekniksiden, der går lidt længere på den rent kreative side) må tiden vise, men mit bud var 10-15 år før det er helt game over.
Helt enige. Jeg tænker, at dem der får det sværest indenfor de kommende år, er måske studieteknikere - altså dem der normalt kan leve af at lave mix (tænker ikke live-indspilninger ..). Med den tilgang af "smarte" plugin pt., så bliver det væsentlig lettere at sidde i hjemmestudiet, og komme rigtig langt mix-wise. Der hvor (jeg tror) der formentlig går længere tid, er på masteringsiden. Ingen tvivl om, at der findes nogle rigtig gode værkstøjer (plugin) til at smide på masterkæden, men igen - vil jeg personligt vælge af få lavet mastering eksternt (ikke via en AI ..) hos f.eks dig! :)

Default avatar
DanF
Medlem
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Hov, det er muligvis blevet til en betalingsartikel, beklager. Kan selv læse den i Firefox...
Kort fortalt, så kan han tydeligt se, at der længere mellem jobsene for ham og han fandt ud af at en filippinsk influencer har brugt hans stemme, selvfølgelig uden honorering. Derudover så har et firma meddelt, de ikke længere har brug for ham til indtaling.
I mellemtiden bijobber hans som billetkontrollør i Tivoli, hvis han ikke af og til rejser til fan-conventions og giver autografer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kunne godt læse hele artiklen. Meget interessant artikel.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: lør 18. maj 2024 12:46 Skræmmende og desværre småt en realitet for nogle i branchen. Hvornår vi andre bliver erstattet (først på tekniksiden, der går lidt længere på den rent kreative side) må tiden vise, men mit bud var 10-15 år før det er helt game over.
Jeg tror (håber) aldrig det bliver helt game over. I sidste ende handler det hele jo om mennesker, og vi vælger selv hvad vi vil høre, og frastødes jo automatisk af ting der går imod vores værdier.

Det føles for mig lidt hjernedødt, at som lytter vil skulle tage til takke med AI musik. Musik har for mig altid handlet om mennesker, følelser og fællesskab (lidt kumbaya det ved jeg godt, men det er altså tilfældet). Jeg tror folk lærer at se igennem det kunstige (imiterende - for det er alt hvad der sker), og vil værdsætte det menneskelige, på tværs af alle mulige områder i det moderne samfund.

Men jeg er samtidig supporter af redskaber som kan gøre det lettere og sjovere for mennesker at lave musik, da det vil sætte baren højere.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Mike-air skrev: lør 18. maj 2024 13:22
Jeg tror (håber) aldrig det bliver helt game over. I sidste ende handler det hele jo om mennesker, og vi vælger selv hvad vi vil høre, og frastødes jo automatisk af ting der går imod vores værdier.

Det føles for mig lidt hjernedødt, at som lytter vil skulle tage til takke med AI musik. Musik har for mig altid handlet om mennesker, følelser og fællesskab (lidt kumbaya det ved jeg godt, men det er altså tilfældet). Jeg tror folk lærer at se igennem det kunstige (imiterende - for det er alt hvad der sker), og vil værdsætte det menneskelige, på tværs af alle mulige områder i det moderne samfund.

Men jeg er samtidig supporter af redskaber som kan gøre det lettere og sjovere for mennesker at lave musik, da det vil sætte baren højere.
Rigtig gode point’er Mike! 👍🏼

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har lige bedt Siri om at læse en bog op på Mofibo som ikke var indtalt, det kunne han/hun ikke da det ikke er forberedt til det, så det er efterhånden hvad de forskellige medier tillader.

men enkelte artikler klarer den fint, skal kigge et enkelt ord eller to op for at se om det var det tiltænkte, men ellers går det ret godt.

Læser artikler inden for psykologi og rådgivning hvor motiverende samtale, forkortet MI tidligere blev til
tusindoget men det er den stoppet med.

Det er ærgerligt for mr Bateson som jeg osse er fan af, men det kan han jo ikke leve af

I tivoli kommer jeg heller ikke så tit.

men min pointe er, at i og med at viden bliver gratis tilgængeligt, så bliver det osse demokratiseret, så dem der ikke har tid til at læse, måske har tid til at lytte.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg ser også klart at mange tekniske elementer ved en produktion bliver erstattet af et AI tool på et tidspunkt. Men, jeg har svært ved at forestille mig at det går af mode at tage til live koncert, for at se et rigtigt menneske levere et kreativt output der kommer ud over scenekanten.

Og, så er det selvfølgelig ikke kun vores branche , men advokater, læger, konsulenter osv. står lige så meget for skud.

Det bliver spændende at se hvilke nye jobs der så opstår når støvet har lagt sig lidt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Et lille humoristisk AI indslag.

fulgt op af

(går ud fra det er AI).
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Fra mit perspektiv er kunstig intelligens en demokratisering af det kunstneriske virke, og en demokratisering af det, at få udbredt sine værker.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem

Indlæg af mik_c »

Jeg syntes det er forfærdeligt med alt det AI. Jeg syntes resultaterne er gode både inden for musik, billede og tekst og alt andet. Jeg benytter AI på arbejdet med ChatGPT, AI som freelance fotograf med Topaz og Photoshop.

Men jeg ved også at det tager arbejdet fra folk, det forkorte arbejdsprocesser og gør at man kan klare sig med langt færre folk. Og i modsætningen til i "gamle dage" hvor når en branche blev nedlagt så blev der opdyrket en ny, så snakker vi her om en teknologi der vil påvirke ALLE brancher, også de nye der måtte komme.

Og mange steder vil man nøjes med AI til små opgaver som ellers var levebrød for rigtig mange, mig selv inklusiv.

Og derudover handler det ofte om ting som i sidste ende betales med tid og opmærksomhed, som ca alt online og mobil content. Og der er kun så og så meget tid og opmærksomhed et menneske har, og det er en resource der ikke bare kan ekspandere.

Så jeg er bange for mig selv og mange andre går en fattig tid i møde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er i hvert fald glad for jeg de sidste 30 år netop har satset på IKKE at gøre musik eller foto til en intægtskilde

Jeg vil til enhver tid anbefale folk et andet intægts-grundlag ,..

Jeg tror det mest sikre inden for "musik", er at undervise andre, i at spille et traditionelt instrument, eller sang-undervisning,..

Hvor branchen bliver økonomisk ødelagt på 5-10 år, vil folks drømme, ambitioner, og videbegærlighed, leve videre lidt længere

Dermed forsvinder den type undervisning som noget af det sidste ,.. før erkendelsen indfinder sig også på dette område

Thomann, visse musik-skoler, o.lign. overlever måske, fordi de basserer sig på folks drømme/interesser, og ikke branchen

Tilbage blir dem af os der elsker det højt nok til at bruge vores tid og penge ,... uden hverken feedback eller vinding
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg tror simpelthen ikke på at AI kommer til at tage arbejdet fra folk inden for det kunstneriske.
Ganske enkelt fordi den menneske-udførte kunst vil blive mere eftertragtet.

Jeg ved det, fordi jeg selv går uden om udsendelser, dokumentarer, film osv. hvor AI står for over halvdelen af produktionen.

Jeg anvender selv tekst-til-tale på de fleste af mine videoer, når jeg ikke har mulighed for professionelt menneskeudført voice-over.

Det vil også blive fremtiden, tror jeg, inden for filmbranchen.

Tilgengæld vil det være noget eksklusivt ekstra fint, når man kan få eksempelvis en kendt skuespiller til at indtale eller agere vært.
Bare det, at det er et menneske, der agerer vært, vil i sig selv være nok til at gøre det til noget særligt, uagtet om værten er kendt eller ej.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

For dem af os der ikke har noget at miste ,.. men tværtimod har "penge med hjemmefra" i forvejen ,.. kan det fint være en gave fra oven :--)

Vi kan pludselig for små midler nå meget længere hjemme i vores studie, eller arbejds-krog,..

Mine middelmådige foto og video-kameraer kan jeg løfte til et passende niveau med Topaz. Tale og kor-stemmer kan jeg generere, osv,..

Med branchen tales der om den kommercielle del, som må dreje nøglen om, hvis der ikke er sorte tal på bundlinjen, der vil det gøre nas

VST-teknologien smadrede en hel bagved-liggende hardware-niche ,.. Men AI er noget endu mere gennemgribende

Selvfølgelig vil vi se en vis flugt væk fra alt det nye ,.. der holder live i live-scenen som en modreaktion i en tid

Spørgsmålet er hvor det hele lander
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tors 26. dec 2024 21:16 For dem af os der ikke har noget at miste ,.. men tværtimod har "penge med hjemmefra" i forvejen ,.. kan det fint være en gave fra oven :--)

Vi kan pludselig for små midler nå meget længere hjemme i vores studie, eller arbejds-krog,..

Mine middelmådige foto og video-kameraer kan jeg løfte til et passende niveau med Topaz. Tale og kor-stemmer kan jeg generere, osv,..

Med branchen tales der om den kommercielle del, som må dreje nøglen om, hvis der ikke er sorte tal på bundlinjen, der vil det gøre nas
Ang. det kommercielle du er inde på:

Jeg er amatør. Startede som amatør, er det fortsat.
Men AI tekst-til-tale-teknologien gjorde det rent faktisk muligt for mig at få et samarbejde med Naturstyrelsen.

Ikke fordi Naturstyrelsen ville have AI-tekst-til-tale, for det vil de gerne undgå.

Men ganske enkelt fordi jeg vha. tekst-til-tale kan lægge en virtuel stemme ind i mine animationsprojekter, og derigennem på det visuelle/auditive formidle min idé til en film om Hammershus, der skal køre på deres Besøgscenter på Bornholm.

Meningen er så, at i det nye år skal den kendte skuespiller Søren Hauch-Fausbøll indtale den rigtige voice-over, som erstatter AI-tekst-til-talen.

Projektet ville enten ikke kunne lade sig gøre, eller blive markant mere besværlig, uden tekst-til-tale i starten af produktions-forløbet.

Årsagen er, at det giver mulighed for at lave rettelser i speakets manuskript undervejs, uden at bede Søren om at indtale det om igen.

Dermed må det jo siges at være en fordel for os småkunstnere med AI.

Alternativet ville være den "gamle model" hvor man skriver et manuskript og bruger halve og hele år på rettelser på 10 minutters speak, indtil alle faktuelle/historiske fejl, fejlindtastninger, fejlformuleringer osv. er rettet ud.

Det er jo sådan man traditionelt har lavet film.

Problemet er bare, at man ikke kan se idéen udfolde sig med lyd og billede SAMLET før til slut i produktionen.
Det kan man nu med AI.

Det var i øvrigt den gamle Hammershus-film jeg lavede med engelsk tekst-til-tale, som jeg udgav i foråret, som Naturstyrelsen havde set, og ønskede med rigtig speak, til at køre på Hammershus Besøgscenter.

Så jo, AI har åbnet døre for mig, fra at have ingen speak til nu at kunne formidle historie med tale på.

Man kan sige, at den måde jeg bruger AI-tekst-til-tale i mine produktioner, svarer lidt til WYSIWYG-princippet i grafik - What You See Is What You Get.

I de helt gamle dage når grafikere lavede grafik, f.eks. da Pixar udviklede Toy Story-filmen, kunne de først se materialerne (træ, sten, murværk osv.) når de lavede en "final render". Det var besværligt ad h... til. Så kom shaded preview-materialelægning og i dag kan du se final render i real-time imens du arbejder på det.

Samme princip er det jeg bruger, bare i lyd, tekst-til-tale (lige bortset fra at det selvfølgelig IKKE er Sørens stemme der er klonet, det hverken kan, må eller vil jeg).

Stemmen i tekst-til-talen som jeg bruger, er 100 % syntetisk, og "ejes" ikke af en bestemt person.

Nyt svar