Polyverse Filterverse

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Polyverse Filterverse

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fordi Supermodal var ikke nok? Men ok, den var relativt onetrick pony. Det bliver et dybt filter plugin forhåbentligt ikke..
Jeg har ikke set nogen af videoerne.
Link som måske ikke virker når den engang er lanceret, men så opdaterer jeg muligvis posten:
https://polyversemusic.com/products/fil ... ming-soon/

Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg har set videoerne nu.
Ligner 3 samtidige filtre. "A universe of filters" viser 9 forskellige filtermodes, hvoraf 2 vises valgt undervejs i videoen, ved swiss army knife og robo comb, selvom de her titler plejer at være presets, og ikke navn på modes.

Hvis de har "DC" sidechain input som med de andre nyere plugins, så kunne det være fedt at kunne modulate et valgfrit parameter med det her sidechain input. Det er ligefør jeg regner med at det bliver muligt..

Derudover kunne det være fedt at kunne lave en lyd med ét filter, som så bruges til at modulate et andet filter, og vi bestemmer så selv hvilket filters output vi vil høre. Der er tilsyneladende flere routings mulige..
Var jeg ikke flu/lignende ramt atm, så fik de nok en mail.. Det kan være jeg nosser mig sammen til det i næste uge.

Uanset hvad ser det ganske spændende ud.

edit efter et nærmere kig:
- Der er Osc modulator indbygget, ligner at den kan trigges via midi. Det ville stadig være langt federe med enten sidechain inputtet eller evt. routing fra et filter til et andet.
- Teaser 2 viser det jeg snakker om øverst i denne post, at titlerne nærmere er titler, men har de samme ikoner, brick wall og swiss army knife eksempelvis.
- 9 sekunder inde i teaser 2 vises ikonet til en 3. filtermode, preset titel "Space". Og i samme boldgade, 3. video viser "Ripples" preset med en 4. filtermode. Og så kan man ind imellem i videoerne se at mulighederne ændrer sig, der browses rundt i filtermodes, hvor de generelle kontroller vises.

edit 2 et døgns tid senere:
- jeg kunne nok blive klogere på følgende ved at glo i Supermodals manual (eller glo på demoen jeg stadig har installeret), da jeg antager at meget af det jeg husker som nyt modulation i supermodal nok "bare" er overført til Filterverse.
OK kom nu til sagen. Ja tak. Der er åbenbart også indbygget pitch detection. Kan ses vist nok 13 sekunder inde i første video.
Nu hvor jeg ikke har så mange erfaringer med Supermodal, så skal jeg ikke kunne sige hvad man får ud af den her pitch detektion. Får man outputtet den frekvens den registrerer, eller er det en mere statisk værdi som klassisk key tracking/volt pr octave lignende.. Tilføjelse: ~51 sek inde i 3. video, hvor videoen fader ud, der kan man se et udvidet panel til pitch detection, hvor det ligner at der kan detectes på sidechain også. Til venstre for det, ganske meget til venstre i billedet kan man se "Sidechain CV R" som en input mulighed. Men som jeg har hintet af tidligere i posts'ne, når de lavede det de lavede med Comet rumklangen for nu en del år siden, så ville det bare være naturligt at få de muligheder med videre, især nu de selv laver en glimrende DC til høj audiorate kilde i Gatekeeper.
- Omtalte "Ripples" preset der viser det 4. filtermode vist frem. Det kunne ligne en form for phaser, mulighed for at vælge 2-6 antal peaks, men også vælge LP eller HP (måske er det er muligt at få et mix derimellem? fisk). det visuelle omkring den her filtermode kunne godt ligne en phaser med de her rul, men hvor kommer HP og LP ind i den slags? Man kunne håbe på at de kommer med noget reel nyskabelse.. :)
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Nu det er så længe siden jeg sidst redigerede i ovenstående, så tillader jeg mig lige at poste nyt, istedet for at redigere yderligere..
Og så forstår jeg ikke hvorfor det kun er mig der er godt oppe at køre. Det ser ret spændende ud. :)

Nå men jeg fik lyst til at glo videoerne igen med friskere ører, og måske lige se om jeg kunne spotte yderligere.
Det er ikke meget ekstra jeg har spottet, men så alligevel nogle ting relateret til andet jeg har skrevet om tidligere i tråden.
Det er tydligt at hvert filter har "Filter Out" volume, helt til højre. I den sektion er der også panorering, og yderst vigtigt en polaritets invertering. Det kunne være fedt at lave noget crazy filtrering i 2 parallelle filtre, flippe det ene ind i det 3. filter, så der sker nogle spændende udfasninger. Det her med parallel routing kan ses i 3. video omkring 45 sekunder, altså filter 1 og 2 er parallelle, og begge ind i filter 3. Et tænkt eksempel ang. udfasninger kunne være 2 combs, den ene tunet en oktav over den anden. Derudover er den jo proppet med modulation, så det er let at komme på 10 forskellige ting der kan prøves af, den samme envelope follower der modulater én retning i ét filter modulater så omvendt i et andet filter, osv.....
Derudover filter dry/wet mix i bunden sammen med main out, og så helt til højre i bunden er clipper symbol lignende det fra Gatekeeper, det er jo nok bare for at gøre det muligt at clippe ved 0dB og over, hvis man ikke gider holde styr på den slags (eller at clipperen tilføjer noget godt til lyden)..
-

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: tors 28. dec 2023 05:10 Og så forstår jeg ikke hvorfor det kun er mig der er godt oppe at køre. Det ser ret spændende ud. :)
Tak for dækningen af emnet, var gået under radaren her, facts og meddelsomhed er en tynd kop te, man skal gætte sig for meget frem

Tror mange står af på det, og siger: "jeg venter til der er noget mere kød på", istedet for at spille med i deres teaser-spil, eller tigge om svar

Og så er der den generelle mangel på respons herinde, samt en del andre fora efterhånden,.. well,..

Men det kunne helt klart godt ligne noget der kunne få mig "op at køre" som du udtrykker det

Der vil dog gå længe før jeg evt køber det, til nedsat pris, selv hvis det er super,... har for meget andet liggende der ikke har været nok tid til
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Nu det indtil videre bare er public beta, så linker jeg bare til følgende her:
https://polyversemusic.com/products/filterverse/
Manual:
https://polyversemusic.com/downloads/ma ... Manual.pdf

Liste af filtermodeller, som modsiger det jeg skrev omkring filternavne kontra presets længere oppe:

Billede

De plejer at ha' de her beta perioder, og normalt plejer tingene at virke så godt som 100%, ihvertfald her. Jeg mener stadig det er en 0.etellerandet version jeg har installeret af I Wish og Manipulator..

Der er vist kommet flere videoer, det har jeg ikke umiddelbart brug for at se inden jeg selv prøver den af.
79$ istedet for 149$, om det gælder når den er fuldt lanceret ved jeg ikke... Hvis ikke der kommer svar efter dette her i tråden, kan det være jeg opdaterer denne post, når jeg får gloet mails eller evt. videoer..

edit 1:
sidder og læser manual igennem. Under filter model gennemgangen er det dejligt at se, at de bare ikke er nået til at lancere de her ekstra filter modeller, som der er vist ikoner af, som jeg beskrev i nogle af de tidligere posts.
Så der kommer flere modeller. Spændende. :)
Fedt at se mulighed for op til 96dB/oktav filtre ved udvalgte modeller, ikke at jeg ofte har lyst til den slags, men dejligt med mulighederne.
-

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: ons 20. mar 2024 00:04 sidder og læser manual igennem. Under filter model gennemgangen er det dejligt at se, at de bare ikke er nået til at lancere de her ekstra filter modeller, som der er vist ikoner af, som jeg beskrev i nogle af de tidligere posts.
Så der kommer flere modeller. Spændende. :)
Fedt at se mulighed for op til 96dB/oktav filtre ved udvalgte modeller, ikke at jeg ofte har lyst til den slags, men dejligt med mulighederne.
Jeg sad også og pløjede manualen lidt og glædede mig over de skarpe filtre

Er næsten sikker på at denne her er på min liste :thumbup:

Rigtig fine og fristende nye reviews er lagt ud inden for de seneste timer:

/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

DUBTEMPLE skrev: ons 20. mar 2024 01:09 ...

...
Spottede lige Erez ved 2:48, "flick the can" preset, han er også nævnt under presets i manualen, det havde jeg ikke lige fanget tidligere. Godt at se Polyverse stadig har med dem at gøre.
(ja, altså dem her......: https://en.wikipedia.org/wiki/Infected_Mushroom)
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg var lidt bekymret for om jeg nu ville kunne loade plugin'et, nu de skriver Windows 10 og op...
Ingen grund til bekymring dog. Har brugt ~1½ time med vst3 udgaven, og jeg ér sådan set solgt. Skal lige ha' demoet om sidechain CV egenligt tillader audiorate modulation, jeg regner med at prøve med en sinus e.l. Jeg lavede en enkelt sidechain CV test, den gjorde mig ikke rigtigt klogere. Man kan høre den som en del af "Patch 2" i min lydfil.

Havde egenligt tænkt mig at tagge tidspunkter i tidslinjen på soundcloud, men det bliver for bøvlet, det gider jeg ikke nørkle med i 10 minutter i skrivende stund.....
Jeg kan give lidt beskrivelser herinde istedet. Man er velkommen til at spørge, men det er yderst tvivlsomt hvor mange detaljer om mine patches jeg kan huske, nu der ikke kan gemmes i demoen.
Jeg kan dog sagtens opfordre til at man dypper tæerne selv. :)

Første patch (0:00-2:10) er Robo Comb ind i Tempolay.
Først dry, derefter wet, dernæst en anden variation af samme lyd dry, derefter samme patch wet på den anden variation.

Anden patch (2:23-4:03) er Swiss Army Knife parallelt med Ripples, begge derefter ind i Space.
3 forskellige eksempler, først dry, så wet uden Space og uden "CV sidechain (som eventuelt er audiorate)", så wet uden Space men med omtalte CV sidechain, så inklusiv Space.

Tredje patch (4:12-5:45) er Tempolay ind i Robo Comb ind i Space.
Først 4 bars dry, derefter wet, med 5 random lfo's, der modulater en hel masse, men blandt andet global dry/wet mix.

Kan downloades:

Billeder af Patch 1:

pic - 2024-03-22 - Filterverse test 1 - p1.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 1 - p1.jpg (437.21 KiB) Vist 1061 gange
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 1 - p2.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 1 - p2.jpg (425.54 KiB) Vist 1061 gange

Billeder af Patch 2:

pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p1.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p1.jpg (426.19 KiB) Vist 1061 gange
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p2.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p2.jpg (430 KiB) Vist 1061 gange
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p3.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 2 - p3.jpg (433.03 KiB) Vist 1061 gange

Billeder af Patch 3:

pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p1.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p1.jpg (473.98 KiB) Vist 1061 gange
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p2.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p2.jpg (481.99 KiB) Vist 1061 gange
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p3.jpg
pic - 2024-03-22 - Filterverse test 3 - p3.jpg (482.13 KiB) Vist 1061 gange
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Christoffer I. N. skrev: fre 22. mar 2024 05:14 ...... Skal lige ha' demoet om sidechain CV egenligt tillader audiorate modulation, jeg regner med at prøve med en sinus e.l. ......
Det fik jeg så prøvet af et par omgange. Det virker helt som det skal.
Jeg forstår fint hvis nogen tænker "jamen kan han ikke allerede det.........." eller "det lyder alligevel altid af skrammel.......", og til det vil jeg svare jo, delvist, og ja somme tider.

Det er super fedt at modulators her er dual mono.
Der er ikke sidechain indgang i eksempelvis Reaktor, men der kan man så loade alverdens fede oscillatorer eller andre lydkilder. .... Man har bare ikke adgang til den her gode mængde relativt innovative filtre, vil jeg tillade mig at kalde dem.

Med et vilkårligt andet input i sidechainen kan man modulate med en tuned sine, der ændres til en kompleks wavetable, der lige detuner det helt rigtige sted, eller hvad man skulle have lyst til. Med en spand chorus på sådan en stereo kilde kan man så i Filterverse panne 2 filtre til hver sin side, og bruge Sidechain CV L og R for at få stereo tilføjet i audiorate modulationen. Det virkede ganske godt.

Ser frem til at lege med en omgang hjemmelavet synth percussion med multi-peak og comb filtrene.

Har ikke fået prøvet et feedback loop (Blue Cat Late Replies eller Connector) med Tempolay modulet, det er jo oplagt at høre om den også skifter vellydende der.
Det jeg selv fik lavet af lignende delay tid modulation for nyligt lød ikke prangende, men fint hvis det er til granular eller andet glitchy snask.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Stadig i public beta, dvs. med samme rabat.
Nu med 3 ekstra filtre, umiddelbart er det Flange, Vacuumb og Strings, alle under Comb/Flanger kategorien. Link til manual er delt i en tidligere post, det virker stadig.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Brugt en times tid med de 3 nye filtre. Virkelig fede tilføjelser.
Vacuumb er endnu et lækkert comb (agtigt?!) filter til samlingen.
Flange er mere som man ville forvente, men stadig super.
Strings virkelig fed physical modeling klang, der reagerer forskelligt afhængigt af kilden. Sådan en hvor jeg har fornemmelsen af, at jeg kun har skrabet i overfladen, med de par lyde jeg har prøvet. Bliver endnu et redskab til hjemmelavet percussion. Måske også et ekstra lag til pads e.l.

Derudover har jeg fået prøvet noget jeg bruger ofte, når jeg bruger deres Manipulator plugin, at bruge Meta Knob modulator til at skrue et parameter længere end yderstillingerne. Det virker helt perfekt, bortset fra at flangeren vist stoppede med at lave lyd, da jeg kom for langt. Det kan jeg ikke se noget unormalt i, når man beder en flanger om at lave mange sekunder lange delays. Heh.

Og så havde jeg lyst til at modulate LFO (her kaldet Sequencer) hastighed med en anden modulator, det kan man desværre ikke. Det eneste cross modulation man kan er Mod Depth, og det er også en god en at ha'.

Alt i alt føles det virkelig fedt at få endnu mere, oveni det man har betalt for, og spændende hvad de finder på af flere filter/ikke-filter modeller.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

En rettelse er på sin plads. Men jeg kender heller ikke den her generation af modulation i deres effekter specielt godt (eller, jeg kender faktisk ingen af deres modulation systemer specielt godt...).
Christoffer I. N. skrev: tors 16. maj 2024 18:27 ...
Og så havde jeg lyst til at modulate LFO (her kaldet Sequencer) hastighed med en anden modulator, det kan man desværre ikke. Det eneste cross modulation man kan er Mod Depth, og det er også en god en at ha'.
...
Side 84 i manualen (i skrivende stund, manual v0.7.12, ændres nok når der er tilføjet flere filtertyper). Om Sequencer mod source.
Retrig:
This decides whether the sequencer runs continuously or if it resets to the beginning of the waveform/pattern every time a MIDI note is received. If Retrigger is off, the Sequencer will be synchronized to the song position. If Retrig is active, the LFO will sync to the beginning of each incoming MIDI note.
Rate Modulation:
When retrigger is engaged, you will see the familiar pop-up sliders button appear beneath the Rate control. This means the Sequencer/LFO Rate can now be modulated by any of the active sources, including the Sequencer itself. Click on the icon to open the pop-up sliders for the Rate.

Jeg leger med processering af lydeffekter i dag, med de nye filtre. Bare et simpelt white noise sweep lavet i U-He Hive. Indtil videre en patch med Vacuumb ind i Flange, det virker super og tilføjer en masse karakter.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Også med denne gider jeg ikke at ha' det her "kommende" stående længere. De lancerede for flere måneder siden, og der er stadig introtilbud.
Som man muligvis har forstået udfra mine seneste posts her i tråden, så er den ganske fed. Rigtig mange fede, forskellige, og nogle ualmindelige filtre (og ikke-filtre), til en god pris.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Stadig introtilbud, nu beta v.0.8.0. Desværre er manualen ikke opdateret, så må jeg jo bare prøve de nye ting i blinde, det kan også være ganske sjovt. :)
edit: v.0.8.0 manual er med i install zip'en.

Her er hvad de skriver i mailen:
Next Phase: Phaser Delights - min note: ny algo type, ikke en del af comb eller multipeak - i følge manualen er kategorien All pass filtre/Phasere
Step into a new realm of phaser effects with Next Phase, our modern phaser that introduces dynamic modulation possibilities. With controls like Peaks, Stretch, and Depth, you can sculpt the phase relationships and intensity to craft unique sound textures, from subtle nuances to profound transformations. Next Phase’s internal Saturation adds just the right amount of warmth and character, making it a versatile tool for any sound designer's arsenal.

Decimate: Crunchy Textures Await -
min note: samme algo type som Space, dvs. "Non-Filters"
Decimate transforms your sound by reducing the sample rate, introducing a variety of textures reminiscent of vintage digital hardware. From gritty, crunchy effects to sophisticated modulations, Decimate offers a plethora of options including advanced interpolation algorithms, multiple sampling techniques, and an integrated bit-crusher. This filter is your go-to for creating distinct, character-rich elements in your music.

Enhanced Settings Panel
We’ve revamped the settings panel in Filterverse 0.8.0 to give you greater control and flexibility over your creative workflow. Now, you can save your preferred settings as the default for every new project, or customize them for each project you work on. This new functionality ensures that you can jump straight into your creative process with your favorite configurations ready to go. Whether you’re working across multiple projects or need tailored setups for different tasks, our overhauled settings panel makes it seamless and straightforward to manage your preferences.

What else is new in Filterverse 0.8.0?
More presets!
Legato toggle now on main panel directly beneath output level meter
Modulation button now highlights correctly when hovering over a slot
Oscillator display now only controls shape
Filter modulation copy now fixed
Bugs pertaining to Ableton Live and Bitwig Studio fixed
Code cleanup and modernization
Reduced resource consumption and increased responsiveness
Miscellaneous bug fixes and stability improvements

Lige brugt 10 minutter på at læse om de to nye algos i manualen. Lyder begge ret sjove og spændende.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

ikke fået prøvet v.0.8, nu er v0.9 kommet. Er men interesseret i den den oprindelige tilbudspris, så lader til det at man skal være hurtig.

Her er fra mailen om nye algos i 0.9:
Vowel Filter: Run your mouth
The Vowel filter models mouth and throat shapes that create the characteristic sounds of the human voice. This lets you add a singing or speaking quality to any source material. You get separate control over formant shift (vocal tract size), lips and tongue positions, the blend of filter types used and — of course — subtle or not-so-subtle drive!

Tempong: The Olympics of ping-pong delay
Reaching far beyond the traditional stereo bounce, Tempong lets you place tempo-synced delay taps across the stereo field with surgical precision. Its multiple patterns offer options with a clear tap at stereo center, double taps at each extreme, and much more. Use the cross-fade settings, and each side of the stereo picture feeds the other. Add feedback, and you may need to make sure your listeners don’t lose their balance!

Fractazer: Harmonic retcon
Fractazer is a fractal phaser: a series of multiple phasers, each nested within the previous one. With up to six levels of nesting, it can comb through the source signal using up to 66 frequency peaks and valleys. This one can be gentle, but it’s capable of harmonically re-profiling a sound so completely that it’s unrecognizable compared to the source.

Coils: Torque for tracks
It’s not a spring reverb! Coils models the resonant qualities of a physical coil spring, creating a signature swoosh in your sound. You have control over how tightly the spring is twisted, high-frequency dampening, panning of alternating coils, and even coil shapes.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Skulle bruge Robo Comb til en wavetable igår, åbnede plugin'et og modtog beskeden at beta'en var for gammel, jeg skulle opdatere. Herligt jeg havde v0.9 installeren klar, og så kom jeg videre med det jeg nu skulle dér.

I dag har jeg så prøvet de 6 nye algos tilføjet i v0.8 og 0.9. Knap en time i alt, så jeg har kun et umiddelbart indtryk.
Next Phase: Fed men rimelig "standard" phaser der lyder som Polyverse's ting nu gør, og det er ret fedt at ha' phaser fra dem.
Fractazer: I forhold til hvor dyb den er, så har jeg overhovedet ikke ordentlig erfaring med den endnu. Opbygnings og feature mæssigt minder den mig om Robo Comb, og derfor glæder jeg mig rigtig meget til at dykke mere ned i den. Vanvittige klange, kunne blive fed til hjemmelavet percussion.
Coils: Også vanvittige klange. Især den har jeg følelsen af at jeg overhovedet ikke kender, så jeg er nok ca. ligeså blind næste gang jeg prøver den.
Vowel: Rigtig fedt koncept det her med tongue og lip, det fungerer godt. Opbygning af effekten virker mere simpel og forståelig, men stadig med masser af forskellige resultater.
Decimate: Udover at det bliver så godt som umuligt at vippe D16 Decimort 2 af pinden her hos mig, så er det her da virkelig en feature-pumpet bit & samplerate reducer. Tonsvis af muligheder, måske endda for mange. Den kan man bruge dage eller uger på for alvor at lære at kende.
Og sidst Tempong, et pingpong delay. Ikke umiddelbart nok features til at det er et delay jeg gider at bruge, som almindeligt delay. Men som jeg vist har været inde på tidligere i tråden, parametre der kan modulates i Polyverse plugins, kan ofte skubbes længere end de umiddelbare grænser. Her i Tempong betyder det eksempelvis, at man sætter delay tid til hurtigst mulig, sætter en Macro til at skubbe den endnu hurtigere, og så kan man få dejlige tunede klange. Stadig mulighed for så hurtig modulation som man nu lyster, på damping og feedback, eller andet, og så blev effekten alligevel ganske brugbar.
-

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Støttede lige op med en licens, før de hæver prisen endu mere ;-)

Har ikke tid til at rode med den lige nu, men var helt klart blevet en favorit på listen langsigtet
/Dub

Medlemsavatar
Casperlyd
Forum Donator
Sted: Silkeborg

Indlæg af Casperlyd »

Har været med i Betaen et godt stykke tid nu og må sige jeg personligt er dybt imponeret.

Virkelig sjove filter typer som faktisk kan bruges til noget i praksis. Syntes måske modulation delen i pluginnet kunne trænge til en gentænkning Jeg nyder at bruge Filterverse både i lyddesign og musik. Jeg ville gerne give et langt review men arbejdet kalder, så må nøjes med: Det er bare et super lækkert filter plugin 8-) :lol:

- Csp
Logic Pro - RME - Adam P33a

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Har brugt lidt tid med den alle dagene i denne uge, for at se om jeg kunne få den lidt mere i brug til hverdags processering.
Før det har den primært været brugt til wavetables, så tunet specifikt, og så lave 8 eller 16 variationer med automation på singlecycles.

Jeg ved ikke hvor stor fan jeg bliver af Sequencer (lign. LFO) modulatoren. Lidt irriterende at man vælger 1 slags Shape, enten linje eller kurve eller en mellemting, og det er så den overgang samtlige steps i valgte modulator slot har. Det burde være ganske ligetil at kombinere flere Sequencere der har hver sin Shape indstilling, det kan være jeg prøver det af ved lejlighed.

CPU forbruget er en smule træls. Det er jo ikke astronomisk, kvaliteten her står på Medium. Det ville være dejligt hvis den brugte det kvarte. Jeg har ikke tjekket om der er hørbare ændringer ved skift af kvaliteten..

Tilbage til Sequenceren, en ting der på den ene side irriterer mig en lille smule, men som jeg bare skal leve med, da det i virkeligheden er en super fed feature.
Det er helt almindelig LFO opførsel, at en temposynced LFO hopper (nærmere "skipper" frem/tilbage med/uden et kort glide) til det korrekte sted i dens cyklus. Lad os sige at LFO'ens timebase er 2 bars men ens loop er 1 bar, så når LFO'en er nået halvvejs og loopet genstarter, så hopper LFO'en selv tilbage til start.
Den her opførsel har Filterverse (Og Gatekeeper, nok endda alle deres plugins med modulation) også. Men den har samme opførsel når den kører usynced/free running. Det burde jeg ha' forudset, nu jeg kender det fra Gatekeeper, men Gatekeeper bliver brugt til Volume envelopes og evt. også "virtuel CV" til styresignaler, og derfor er det begrænset hvad jeg forbinder den opførsel med.
Nå men, det korte af det lange, jeg skal lige vænne mig til at en free running LFO opfører sig på den måde, og på den anden side er det super fedt at kunne arbejde i loops med en free running LFO, altså man ved at LFO'en vender tilbage til samme sted, når man spiller pågældende loop.

Super Envelope Follower, har kun brugt den i Follow mode. Prøvet et par ting af, som jeg garanteret kan lave lignende i Fabfilter Volcano, og evt. endnu mere detaljeret i Fabfilter Timeless. Bruge eksempelvis Flange eller Next Phase algos, sætte en LFO til at modulate cutoff, dvs. den standard modulation man kender fra phaser/flanger, men så bruge envelope follower til at "fryse" LFO rate. Virker super godt, det kan så bruges til hvad man lige har lyst til at modulate, i det her omfangsrige plugin..
Generelt virker cross modulation rigtig godt. Det ville bare være 10 gange federe, hvis det ikke var låst til modulation af LFO rate, og modulatorens output styrke.
Endnu en sammenligning med Fabfilter, i deres XLFO kan man modulate hvert enkelt steps Glide værdi. Jo jo, man vælger den Glide type man nu vil (sammenlignes med Polyverse Sequencer Shape parameter), men denne kan så modulates op og ned som man vil. Ja, stadig i audiorate.
Quantize er mig bekendt (og jeg kan sagtens tage fejl.) lavet noget mere ligetil hos Polyverse, så det skal man nørkle noget med i Fabfilters XLFO, men Volcano er heller ikke ligeså gigantisk et filter-overflødighedshorn, så det går nok.

"Standard" filtrene er fine nok, men jeg synes jeg har bedre i andre plugins, inklusiv Reaktor Blocks, hvor jeg kan vælge den rette modulation til opgaven.
De indbyggede Drive parametre har jeg indtil videre kun fået noget brugbart ud af i den laveste vel tredjedel af rangen, så der må være rigeligt med overtonemuligheder dér, for folk med den slags tendenser. Virker dog ganske godt, og lyder som noget jeg kan bruge indimellem.

Ville egenligt gerne dele favorit algos osv., men udover de åbenlyse som Robo Comb og Fractazer, og fra denne uge også Flange og Next Phase, så er der stadig lang vej til at jeg har ordentlig føling med hele paletten.
-

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Syntes godtnok den er resourcekrævende ?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

danstanley skrev: tors 21. nov 2024 13:14 Syntes godtnok den er resourcekrævende ?
Som jeg vist skrev, min står på "medium" eller hvad den midterste mulighed er. Bruger gerne en 15-20%'ish på Cubases performance meter (på min 12-13 år gamle hardware). Har ikke prøvet andre kvalitets indstillinger, den her lyder ganske godt, og en smule "HF hyped" lignende deres andre plugins.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Om v1.0, c/p fra mail:

Nye algos:
"Equalize: EQ with low shelf, midrange bell, and high shelf.
Evil: Nasty, overdrive-able Sallen-Key filter with 6 different sounding pole settings.
Cabinator: Guitar/bass amp cabinet emulator with 10 models and room simulation.
TemPitch: Tempo delay with granular pitch-shifting and tape modulation.
yaleD opmeT: Reverse tempo delay with pitch-shifting; makes the sound “play backwards.” "

Om Oscillator mod:
"The Oscillator has received an overhaul and now it is not just a modulator, but can also be routed to Filterverse's input - transforming it into a monophonic synthesizer! It also has new phase modulation, a new burst trigger mode for pinging filters, noise and more."

Iforhold til manualen, så regner jeg med at der går nogle måneder, og så kommer der flere nye algos. I skrivende stund er Barber Poles (egen kategori eller non filter) lovet i v0.9 manualen, om der står mere om det i v1 manual har jeg ikke tjekket endnu.
-

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Fik brugt et par timer med v1(.0.1) igår. Det her plugin bliver bare federe og federe.
Mest tid blev brugt med EQ og Evil algos, så jeg starter lige med de andre.

- De to delays er fine. "Standard" delays med granular pitch shifter i feedback loopet. Jeg har ikke prøvet at skubbe delay tid yderligere den ene eller anden retning med macro, det virkede som jeg husker det fint med en af de andre delay algos.

- Cabinator, hvordan de har gjort det her ved jeg ikke, om det er en impulse response de hiver og flår i, eller om de (tror jeg mere sandsynligt) har programmeret frekvensrespons over tid, og så er det det man ændrer med "cutoff" m.m. Graver de sig virkelig ned i den her teknologi, så lyder det for mig som om der er kæmpe potentiale for anderledes reverb udvikling her. Glæder mig til at dykke mere ned i den her algo.

- EQ, jo det lyder jo kedeligt. Husk at så godt som alt der kan modulates understøtter audiorate modulation, medmindre andet står nævnt i manualen. Jeg tror jeg kan lave ret lignende resultater i Fabfilter Volcano 3, jeg har ikke prøvet dem op imod hinanden. 3 samtidige EQ's med godt med modulation bruger ~30% på mit performance meter, dvs. hvad, 6(?) gange så meget som oversamplet Volcano ville.
Det lyder godt (det gør oversamplet Volcano også), men vigtigst af alt, så tror jeg jeg træffer andre beslutninger pga. GUI'et. Audiorate er så meget lettere pga. den indbyggede oscillator. Jeg havde tænkt på at det med audio output fra oscillator mod var lidt ligegyldigt, men det vil blive konge fedt til at tune crossmodulation, lad os sige man processerer en lyd der skifter tone, og man gerne vil ha' audiorate modulation til at følge med op i tone. Skru op for audio output på oscillator, og så burde det blive markant lettere at ramme noget der passer ind.
Jeg gad ikke at sende midi, også nu hvor jeg eventuelt ville bruge forskellige toner i oscillatorerne, så jeg fandt hurtigt frem til at coarse 0 er tunet til et E, så er det bare at lægge til eller trække fra, det er ganske ligetil. Hos fabfilter skal du selv taste den specifikke frekvens ind, og det virker også fint, men det kræver lige en lommeregner ved siden af. Vil man ha' højere audiorate hos fabfilter, så er der den med at lave 2 (eller flere) sinus'er i LFO opsætningen (tip 10: viewtopic.php?t=86222). Iforhold til at man hos fabfilter vil ha' 1 modul der kan så godt som "DC til dagslys", så er det en OK måde de har lavet det på.

- Evil, den kunne hurtigt gå hen og blive en favorit i farvelade/distortion/glitch toolkittet. Den her Damage slider er guld værd. Hvis nogen har prøvet iZotope Trash 2 delay modulet, fuld wet, laveste delay tid og ingen feedback, skru op for Trash slideren, og kør igennem de forskellie delay algos. Det er lidt det samme her, smadret gated fuzz, noget mere digitalt klingende, en anden der bare lyder som nasty presset drive, 2x6 forskellige varianter, som kan bruges uafhængigt af filteret, sæt filteret til LP og skru helt op for cutoff.
Og i den anden retning, hvis man netop vil bruge filteret, så er det tydeligt hvordan de her Damage modes er en del af filteret. State variable opførsel er mega fedt her.
Virkelig fed algo.
-

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så er der review på SOS

kan læses uden at betale om ca 6 mdr, eller betales

Nogen gange er der også gratis adgang til hele udgaver hvis man har SOS account

https://www.soundonsound.com/reviews/po ... ilterverse
/Dub

Nyt svar