D16 group tråden - NY Nithonat 2 Drum machine

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

D16 group tråden - NY Nithonat 2 Drum machine

Indlæg af stralner »

Hej alle,

Er jeg den eneste der har et analog trip over Lush2, jeg syntes den har den sygeste Jean Michel Jarre kinda vipe to it :dollargrin:

Jeg har ellers guds velsignelse af VST Synths men tænkte alligevel jeg ville prøve noget nyt, så faldt over Lush2 og må sige at den er fløjet pænt ufortjent under min radar. D16 havde faktisk slet ikke fanget min interesse selvom jeg ofte har set navnet i forbindelse med mange mange tilbud som er landet i min indbakke gennem tiden.

Lush2 er ikke helt almindelig for det er en 8 layer polyponic synthesizer hvilket betyder at du kan layer 8 lyde oven på hinanden med hver sit arp pattern hvis ønsket, hvilket i sig selv giver en del muligheder. Det jeg falder for dog, er lyden og hvor tæt Lush2 faktisk er på en ægte analog synth hvad workflow og logik angår. Der er meget få soft synths jeg vil sige har den gamle analoge lyd, Uhe Diva er klart en af dem, Lush2 er klart i den kategori og D16 group kan vikelig godt være stolt af dette produkt. Lidt imponerende er også effekts, især Distortion under fx Rack har fanget min interesse men generelt er hele effektdelen vellydende og dejlig at arbejde med.

Nå det bliver kedeligt at læse så meget så her er en lille Youtube bid som forhåbentlig fortæller dig lidt om den gode lyd og de 1600 super fede presets :dollargrin: Nu vil jeg se hvad D16 Group ellers har af lækkerier i den kommende tid, måske er der mere?

https://d16.pl/lush2

Senest rettet af stralner tors 6. jun 2024 12:05, rettet i alt 3 gange.
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Prøvede Lush101, dvs. den første udgave for flere år siden. Den var for tung til at det var noget jeg skulle ha'.
Om 2'eren er totalt overset, det ved jeg ikke rigtig. D16 får ikke den store opmærksomhed herinde, udover at jeg prøver at nævne Decimort i hver 2. sætning, nu den er essentiel for mit lyddesign.

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Jeg har ikke prøvet Lush101 så ved ikke hvilke ændringer der er fra 1-2 men Lush2 har en lyd selv ikke Uhe, Steinberg, Rob Papen, Synthmaster, VPS og mange andre har. Jeg har alt fra dem alle.

Ikke at Lush2 skal fremhæves til at være bedre, den kan bare noget andet end de andre og derfor mener jeg at den er overset :-)

Hvad er det ved Decimort du godt kan lide?
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

stralner skrev: man 27. nov 2023 20:34 Jeg har ikke prøvet Lush101 så ved ikke hvilke ændringer der er fra 1-2 men Lush2 har en lyd selv ikke Uhe, Steinberg, Rob Papen, Synthmaster, VPS og mange andre har. Jeg har alt fra dem alle.

Ikke at Lush2 skal fremhæves til at være bedre, den kan bare noget andet end de andre og derfor mener jeg at den er overset :-)

Et screenshot:

Billede

Den måde jeg bruger Decimort 2 på, i 199 ud af 200 gange:
- sæt filter til pre
- vælg BP filter
- tune filter frekvens til det område jeg gerne vil koncentrere mig om, typisk 500 til 2-3 kHz, lavere kan også lyde fedt men ellers ofte boomy, højere kræver nok noget mere gain
- aktivér images filter og approx. filter
- skru freq shift op omkring 40-50%
- skru resamper frequency ned til noget der klinger godt med den lyd jeg propper ind - det er tydeligt at høre ringningen, nu images filter er aktiveret og freq shift er skruet op - resampler freq typisk et sted imellem 4k og 11k
- skru freq shift ned til 4%
- find passende dry wet balance
- leg med frequency deviation, -13 til +25 eller deromkring. Fedt at høre hvordan det åbner eller lukker for lyden, samtidigt med at det vist laver et eller andet fasesnask.

Tilføjelse: Du spurgte hvad det er jeg kan li' ved den. Det fungerer som en eller anden form for EQ'ing, det her. Hvordan jeg skulle lave det samme med en parallel Pro-Q 3 har jeg absolut ingen idé om.

Multiplier lavede umiddelbart en god video, der forklarer hvad alle kontrollerne gør, jeg slog væk nu jeg havde et godt workflow, og absolut ikke følte behovet for at vide hvad det er jeg reelt laver. Det lyder godt.

Derudover kan den jo bruges som standard decimator/samplerate og bit reducer, med eller uden filtrene. Den måde jeg oftest bruger den på, som beskrevet ovenfor, får man jo ingen hørbar ringning, fordi images filter er slået til og freq shift skrues så langt ned.
Hørbar ringning bruger jeg også engang imellem, jeg har et eksempel her:
viewtopic.php?p=735596#p735596

Medlemsavatar
metal
Medlem
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

LUSH 2 er også vigtig i mit arsenal. Men jeg kender dem i d16group, og har også lavet nogle enkelte presets til den gamle LUSH101, så derfor er jeg nok lidt biased :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Storforbruger af Decimort, Antresol og Sigmund herovre! Jeg synes d16 kan et eller andet med charme, det er umiddelbart det nærmeste jeg kommer på en beskrivelse.

Lush101 lyder fremragende og er først og fremmest inspirerende at arbejde med, ligesom alle andre d16 plugins. Men ja, den er lidt tung 🙂

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

:lol: Som det lyder er det da godt at jeg er startet med Lush 2 :lol:

jeg ville egentlig prøve om jeg kunne finde Lush101 men det er ikke muligt, for ville da godt vide hvad forskellen så egentlig er. Jeg syntes godt nok Lush 2 er super nemt :roll:
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Jeg må simpelthen have prøvet Decimort af, lyder som om jeg går glip af noget her, det kan vi ikke ha´ :dollargrin:

Christoffer I. N. skrev: man 27. nov 2023 21:46
stralner skrev: man 27. nov 2023 20:34 Jeg har ikke prøvet Lush101 så ved ikke hvilke ændringer der er fra 1-2 men Lush2 har en lyd selv ikke Uhe, Steinberg, Rob Papen, Synthmaster, VPS og mange andre har. Jeg har alt fra dem alle.

Et screenshot:

Billede

Den måde jeg bruger Decimort 2 på, i 199 ud af 200 gange:
- sæt filter til pre
- vælg BP filter
- tune filter frekvens til det område jeg gerne vil koncentrere mig om, typisk 500 til 2-3 kHz, lavere kan også lyde fedt men ellers ofte boomy, højere kræver nok noget mere gain
- aktivér images filter og approx. filter
- skru freq shift op omkring 40-50%
- skru resamper frequency ned til noget der klinger godt med den lyd jeg propper ind - det er tydeligt at høre ringningen, nu images filter er aktiveret og freq shift er skruet op - resampler freq typisk et sted imellem 4k og 11k
- skru freq shift ned til 4%
- find passende dry wet balance
- leg med frequency deviation, -13 til +25 eller deromkring. Fedt at høre hvordan det åbner eller lukker for lyden, samtidigt med at det vist laver et eller andet fasesnask.

Tilføjelse: Du spurgte hvad det er jeg kan li' ved den. Det fungerer som en eller anden form for EQ'ing, det her. Hvordan jeg skulle lave det samme med en parallel Pro-Q 3 har jeg absolut ingen idé om.

Multiplier lavede umiddelbart en god video, der forklarer hvad alle kontrollerne gør, jeg slog væk nu jeg havde et godt workflow, og absolut ikke følte behovet for at vide hvad det er jeg reelt laver. Det lyder godt.

Derudover kan den jo bruges som standard decimator/samplerate og bit reducer, med eller uden filtrene. Den måde jeg oftest bruger den på, som beskrevet ovenfor, får man jo ingen hørbar ringning, fordi images filter er slået til og freq shift skrues så langt ned.
Hørbar ringning bruger jeg også engang imellem, jeg har et eksempel her:
viewtopic.php?p=735596#p735596
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Decimort 2 bare for dens Gain del er også ganske fed. Det er de der D16 effekter generelt. Jeg har div. andre af deres plugins også, Godfazor er også meget tit i brug, derudover er Fazortan 2 også begyndt at komme i brug, når jeg har brug for en Phaser der lyder på den måde, dvs. anderledes end Eventide Instant Phaser Mk 2 og U-He Uhbik-P. Fazortan bruger ikke ligeså meget cpu som eksempelvis Decimort og Godfazor, derfor er den også en kandidat når jeg lige mangler en Phaser.

Hvis det hele er lidt forvirrende at følge med i, så forstår jeg det udemærket.
Jeg har 2 slags projekter, ét hvor jeg max'er cpu'en ud med lyddesign af Drum & Bass bass'er, og et andet hvor jeg laver musik med trommer, som samples og/eller synth, og div. synths, som stabs, bass'er, pads, m.m. Sidstnævnte er der hvor jeg ofte fravælger de cpu-tunge plugins, da det er ganske begrænsende at whatever basic effekt sluger 15%, eller lignende.. [Sorry for mindre tråd derail, men netop det her punkt er grunden til at Blue Cat Late Replies er så fed for mig. Et standard digitalt delay, med eksempelvis en vellyende tube screamer i feedback loopet, som lyder absolut ligeså godt som andre delays jeg har, og bruger samme mængde cpu, eller mindre]
Decimort 2 og Godfazor kan sagtens være i brug 4-5-6 steder i kæden, når jeg laver en max'et ud bass.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Decimort er fed til rigtig mange ting, f.eks. til at skubbe noget lidt i baggrunden, uden at det mister definition.

Jeg bruger den også tit på en bus, hvor jeg automerer "Frequency" til at dykke/filtrere op til et break. Hvis du samtidig aktiver "Approximation" filteret, så sker der noget ret fedt. Det føles som en blanding af et tapestop og et filter dyk.

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Jeg må have hentet Decimort 2, det skal sgu prøves lyder det til. Jeg sidder lige og nørder Drumazon 2 som er deres 909 kinda thing og opdager på deres side at der kommer en Nepheton 2 snart, som er en 808 kinda thing. så det vil jeg lige gå i dybden med tror jeg :dollargrin: Love it 8-)

https://d16.pl/
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Er Decimort 2 Cpu tung ?

Christoffer I. N. skrev: tirs 28. nov 2023 21:50
Decimort 2 og Godfazor kan sagtens være i brug 4-5-6 steder i kæden, når jeg laver en max'et ud bass.
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

stralner skrev: ons 29. nov 2023 20:58 Er Decimort 2 Cpu tung ?

Christoffer I. N. skrev: tirs 28. nov 2023 21:50
For mig, ja. På min over 10 år gamle hardware, og alle D16 effekter står på højest mulige kvalitet her. Vælger du laveste kvalitetsindstilling, bruger de med garanti en del mindre.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

stralner skrev: ons 29. nov 2023 20:58 Er Decimort 2 Cpu tung ?
Nej. Men alt er selvfølgelig relativt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Istedet for at lave en ny tråd, så kan den ligeså godt være her.
Nepheton/deres 808 emulering er kommet i en v2, så nu er alle deres gamle Roland instrument emuleringer blevet opdateret.
https://d16.pl/nepheton2

Billede

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev: søn 10. dec 2023 21:07 Istedet for at lave en ny tråd, så kan den ligeså godt være her.
Nepheton/deres 808 emulering er kommet i en v2, så nu er alle deres gamle Roland instrument emuleringer blevet opdateret.
https://d16.pl/nepheton2

Billede
Ja jeg har lige fået den i huset, jeg er pænt glad for den må jeg sige, der er sgu hul igennem :lol: Nu har jeg må jeg sige godt nok mange lign. plugins men den her er faktisk meget behagelig og lækker at arbejde med. Kan blive avanceret hvis det er det man er til. Virkelig god lyd og der er rigeligt at arbejde med.

Effekt sektionen er vild lækker og der er masser af presets, dem bruger nu ikke selv men de er gode og giver en god base at arbejde ud fra så stor ros herfra. En af de bedste jeg har i min samling :-)

Cubase 13 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Jeps så kom Sigmund 2 endelig, den har været længe ventet og den kommer selvfølgelig i samlingen så skriver lige lidt om hvad jeg syntes i aften :-D

Intro tilbud 59 Euro eller 99 Euro

https://d16.pl/sigmund

Senest rettet af stralner man 11. mar 2024 12:50, rettet i alt 1 gang.
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

stralner skrev: man 11. mar 2024 12:23 Jeps så kom Sigmund 2 endelig, den har været længe ventet og den kommer selvfølgelig i samlingen så skriver lige lidt om hvad jeg syntes i aften :-D

https://d16.pl/sigmund

Glæder mig til at høre om dit første try-out

Ny multi-modefilter kan indsættes i "more lines at once", det forstår jeg ikke helt

Manualen kan downloades men har ikke tid til at pløje den igennem lige nu :-)

Forhåbentlig er filtered beskrevet i detaljer, dB/Oct, osv

Overvejede på et tidspunkt version 1 ,.. kan blot huske at jeg dropped den, af mangel på noget unikt

Spørgsmålet er om det har ændret sig, altså: "hvad kan den, som ingen anden kan"
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Whaaat! Elsker Sigmund mk1, det bliver nok et instant buy 🙂

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Uden tvivl en no-brainer, hvis man ikke gider, eller har, en god matrix til at loade plugs ind i ,.. eller masse avancerede delays allerede i sin samling

Også oplagt hvis man er vant og glad for forgængeren

Intro-prisen virker bestemt også rimelig

Kan grundliggende godt lide firmaet :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg er igang med at glo Sigmund 2 manualen igennem.
Det er lidt irriterende at man ikke kan deaktivere Pre filteret, og udelukkende ha' et in loop filter, men fair nok.

Modulation sektionen er jeg ikke engang nået igennem at læse om, men den virker meget spændende. OGSÅ selvom jeg har Blue Cat feedback tingene.
edit:
mere relateret til modulation:
OK det er rimelig gennemtænkt. Ret fedt at kunne resette hver modulator separat, med "midi note filter" funktionen.
edit 2:
måske kunne jeg godt savne en polaritets knap ovre i mixeren. Det kunne være ganske fedt. Fint at kunne styre polariteten på feedback, men det ville også være lækkert at kunne invertere post feedback.
edit 3:
Nu jeg lige kigger GUI igen, efter at ha' kigget manual (absolut ikke nærlæst). Så kunne jeg godt bruge pan i fb loop. Overdrive er vist også kun pre fb loop, der kunne jeg godt bruge noget indbygget i loopet. Det bruger jeg en del selv, eksempelvis en tube screamer i fb loopet i Blue Cat Late Replies.
edit 4 (timer senere, der er nu nyere posts end denne...):
Jeg glemte tidligere, at jeg også ville skrive om manglende modulation af feedback. Og så kan man sige "jaja men du kan modulate volume", men hvis feedback kan modulates får du påvirkningen af filteret i loopet, hvis det er valgt, deruodver får du også mulighed for at modulate polaritet på feedback.

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

DUBTEMPLE skrev: man 11. mar 2024 14:19 Uden tvivl en no-brainer, hvis man ikke gider, eller har, en god matrix til at loade plugs ind i ,.. eller masse avancerede delays allerede i sin samling

Også oplagt hvis man er vant og glad for forgængeren

Intro-prisen virker bestemt også rimelig

Kan grundliggende godt lide firmaet :thumbup:
Er man gear nørd eller ikke :lol:
Cubase 13 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem

Indlæg af stralner »

Jeg lovede at give mit førstehåndsindtryk af Sigmund 2 så det kommer her :)

Efterfølgeren til virksomhedens originale delay effekt-plugin, Sigmund 2 forbedrer originalen på et par vigtige måder, mens den generelle teori bevares intakt. En ultra-ren digital delay med kontrol i analog stil, den tilbyder fire diskrete delay stier plus en række kontroller til at justere den.

Nye modulatorer
Nyt til version 2 er yderligere moduleringskilder, fra to til fire. Det gør den til én pr. delay, hvilket giver ekstra fleksibilitet. Modulation er vigtigt for delay, da det lader dig gå fra traditionel delay til flange og chorus. Hver modulator kan fungere i tre forskellige tilstande: LFO, envelope follower med indbygget transient detektion og peak follower.

"Fire multifunktionelle modulatorer gør det hurtigt og nemt at anvende forskellige typer af modulering til flere delay parametre på samme tid," siger D16 i sit reklamemateriale for udgivelsen, det må vi se på senere. "Dette lader dig gøre alt fra at tilføje subtile bevægelser til din lyd, til vilde udtryksfulde delay-effekter."

Og et nyt filter
Filtersektionen i Sigmund 2 bliver også forstærket. Multimode-filterkredsløbet får en ekstra tilstand, der styrker originalens lav-, bånd- og højpasfiltre. Filteret kan bruges uden for signalet til at forme lyden som en EQ, eller indenfor til mere kreative effekter. Når den anvendes på individuelle delay linjer, er den i stand til at generere mere usædvanlige effekter såsom wah-wah, vokaler og phaser-lignende lyde.

Andre nye tilføjelser til pluginet inkluderer LFO-udjævning i modulationskredsløbet, stereokanal-crossfade, foreløbig dynamikkontrol i overdrive-enheden, en ny tag-baseret forudindstillet browser og en række GUI-forbedringer. Alt i alt et fantastisk værktøj, navligt på akustiske instrumenter men også til mere komplekse effekter som FX eller lign. Et pisse god stykke arbejde fra D16 Group, det er min vurdering!

Kan være jeg kommer på mere, jeg har ikke læst manualen endnu :wink:
Cubase 13 pro

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

the-simpsons-mr-burns.gif
the-simpsons-mr-burns.gif (705.89 KiB) Vist 565 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Aftenens lille drama :smash:

Jeg har et par produkter i forvejen, og får så et crossgrade "tilbud" på 49€ istedet for intro tilbud på 59€

SUPER ,.. man tænker: "måske" ,.. "de virker venlige" ,. osv ,.. og man skubber glasset med GAS-piller lidt væk

Dagens kurs er 7.46 så gange med 49€ skulle det blive 365.54 kr ,.. fint nok

MEN NEJ ,..

Sådan regner de ikke hos Shareit/My-comerce/Digital River GmbH ,. eller hva Fück de kalder det ,. de vil rulle mig for 408.96 kr :shock:

(dertil komme evt yderligere kort-gebyrer, for det går stadig gennem kort også)

Såvidt jeg lige kan regne ud, en overkurs på næsten 12 pct

Jeg troede aldrig jeg ville finde størrer platenslagere end Paypal men det er sgu lykkedes nu tror jeg

Det styrker ikke mit forhold til d16 at de møder mig i form af en Platugle som hedder Parasit til efternavn ,..

(hvis jeg skal handle direkte i deres biks)

Jeg har snildt råd, ja, kunne tømme deres butik, men gider ikke spille med i en dårlig respektløs vittighed

De skulle virkelig overveje normal visa/master kortbetaling ,.. som de fleste andre steder

En god ting ved d16 ,.. der kommer altid bedre tilbud senere ,.. hos tredie-part ,.. incl gratis plugs ,.. deluxe-bucks ,.. osv

Så kommer der i det mindste kun normalt kortgebyr ,.. eller der kan bruges Revolut

:lol: :luny:
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 13. mar 2024 11:56, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Nyt svar