LØST _opdatering fra high Sierra > Monterey hvordan?
LØST _opdatering fra high Sierra > Monterey hvordan?
SIdder med min MacBook tidlig 2015.
D.v.s. den er kompatibel iflg. Apple.
Forhåbentlig bare mig, der er aldeles ude af træning med opdatering. Kan i al fald ikke få det til at virke. Har downloadet og installeret Monterey. Har forsøgt to gange, identisk procedure.
Men ... den vises ikke som Boot-mulighed. Dér ses alene mit nuværende OS 10.13 High Sierra.
Der er 100 GB fri plads (ud af 500.)
Kan nogen hjælpe?
D.v.s. den er kompatibel iflg. Apple.
Forhåbentlig bare mig, der er aldeles ude af træning med opdatering. Kan i al fald ikke få det til at virke. Har downloadet og installeret Monterey. Har forsøgt to gange, identisk procedure.
Men ... den vises ikke som Boot-mulighed. Dér ses alene mit nuværende OS 10.13 High Sierra.
Der er 100 GB fri plads (ud af 500.)
Kan nogen hjælpe?
- Vedhæftede filer
-
- 3.png (293.15 KiB) Vist 1543 gange
-
- 2.png (741.93 KiB) Vist 1543 gange
-
- 1.png (132 KiB) Vist 1543 gange
Senest rettet af tomcat tors 4. jul 2024 13:14, rettet i alt 3 gange.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
Hvorfor er det nødvendigt for dig at vælge Startup Disk? Normalt opgraderes systemet og genstarter af sig selv på den samme disk uden at skulle hverken vælge eller ændre startup disk.
Hvis du holder Option nede under opstart, kan du så se flere/en anden disk?
Hvorfor hedder din disk "Boot" og ikke MacHD eller lign.? Har du omdøbt den i sin tid eller er der andet på spil?
Hvis du holder Option nede under opstart, kan du så se flere/en anden disk?
Hvorfor hedder din disk "Boot" og ikke MacHD eller lign.? Har du omdøbt den i sin tid eller er der andet på spil?
Aha? Jeg har fulgt skærmens anvisninger. Den tvinger mig til at vælge Startup Disk (billedet).Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39 Hvorfor er det nødvendigt for dig at vælge Startup Disk? Normalt opgraderes systemet og genstarter af sig selv på den samme disk uden at skulle hverken vælge eller ændre startup disk.
Nej.Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39Hvis du holder Option nede under opstart, kan du så se flere/en anden disk?
I sin blev den omdøbt. Skal jeg omdøbe den til MacHD?Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39Hvorfor hedder din disk "Boot" og ikke MacHD eller lign.? Har du omdøbt den i sin tid eller er der andet på spil?
Hvis du selv har kladt den "Boot" burde det være fint.tomcat skrev: tors 16. nov 2023 16:54Aha? Jeg har fulgt skærmens anvisninger. Den tvinger mig til at vælge Startup Disk (billedet).Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39 Hvorfor er det nødvendigt for dig at vælge Startup Disk? Normalt opgraderes systemet og genstarter af sig selv på den samme disk uden at skulle hverken vælge eller ændre startup disk.
Nej.Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39Hvis du holder Option nede under opstart, kan du så se flere/en anden disk?
I sin blev den omdøbt. Skal jeg omdøbe den til MacHD?Holger skrev: tors 16. nov 2023 16:39Hvorfor hedder din disk "Boot" og ikke MacHD eller lign.? Har du omdøbt den i sin tid eller er der andet på spil?
Hvilke diske har du på maskinen? (Tjek diskværktøj).
Hvis installationen er gået godt, så er den ikke installeret på den disk systemet starter op på.
Der sidder ikke et installationsmedie i maskinen (USB eller SD-kort)?
--
Robert
Robert
Hm, det hedder sikkert disk tools eller lignende hér –– kan dog ikke finde noget i dén dur.Pastorius skrev: tors 16. nov 2023 17:18
Hvis du selv har kladt den "Boot" burde det være fint.
Hvilke diske har du på maskinen? (Tjek diskværktøj).
Nej.Pastorius skrev: tors 16. nov 2023 17:18Hvis installationen er gået godt, så er den ikke installeret på den disk systemet starter op på.
Der sidder ikke et installationsmedie i maskinen (USB eller SD-kort)?
Nu tror jeg, jeg fandt det: disk utility
- Vedhæftede filer
-
- Screen Shot 2023-11-16 at 17.32.44.png (187.79 KiB) Vist 1503 gange
Ok - det er ikke meget plads du har til overs, men det burde være nok til at få installeret Monterey.
...og installationen kører fint igennem uden fejlmeddelelser?
--
Robert
Robert
Ja. Ingen fejlmeddelelser.Pastorius skrev: tors 16. nov 2023 17:57
...og installationen kører fint igennem uden fejlmeddelelser?
Så efter du har kørt hele installationen dukker der en Startup ting op, før automatisk restart? Eller hvornår dukker dette op præcis?
Hvad sker der efter du har valgt Startup disk og genstartet? Starter den bare op i High Sierra som om ingenting er sket?
Hvad siger alm. System Settings /Update/Upgrade kontrolpanel?
Hvad viser Disk Utility om de 4 volumes?
Har du prøvet at opgradere til Monterey når du er i Safe Mode?
https://support.apple.com/en-by/guide/m ... /mac/10.13
Bemærk at alt, især grafik, kører langsomt i Safe Mode fordi en masse drivers er slået fra bevidst.
Hvad sker der efter du har valgt Startup disk og genstartet? Starter den bare op i High Sierra som om ingenting er sket?
Hvad siger alm. System Settings /Update/Upgrade kontrolpanel?
Hvad viser Disk Utility om de 4 volumes?
Har du prøvet at opgradere til Monterey når du er i Safe Mode?
Bemærk at alt, især grafik, kører langsomt i Safe Mode fordi en masse drivers er slået fra bevidst.
Der er ingen automatisk restart. Jeg tvinges til at vælge (og altså kun det samme 'valg' ).Holger skrev: tors 16. nov 2023 18:28 Så efter du har kørt hele installationen dukker der en Startup ting op, før automatisk restart? Eller hvornår dukker dette op præcis?
Ja, ender i High Sierra –– ingenting er sket.Holger skrev: tors 16. nov 2023 18:28Hvad sker der efter du har valgt Startup disk og genstartet? Starter den bare op i High Sierra som om ingenting er sket?
Hm, jeg er virkelig i et område, jeg ikke er hjemme i. Jeg kan ikke ikke finde noget, der hedder System Settings, ejheller /Update/Upgrade.
Den viser kun dette:
Nej, det har jeg ikke prøvet. (Det ser nemt ud.)Holger skrev: tors 16. nov 2023 18:28Har du prøvet at opgradere til Monterey når du er i Safe Mode?
Prøvede i Safe Mode. Derfra kørte jeg Monterey installation –– det såe nu lidt bedre ud: den lavede selv en genstart undervejs.
Men ak -- det førte alligevel blot til det samme
:
Men ak -- det førte alligevel blot til det samme

Strøtanke fra mig, som ikke har ret megen forstand på computer:
Vil der være en idé i at forsøge installere en ikke helt så ny version ?
F.eks. Catalina?
(jeg er primært interesseret i, at Logic fungerer godt. Subsidiært altmulig andet: mail, netbank o.s.v.)
F.eks. Catalina?
(jeg er primært interesseret i, at Logic fungerer godt. Subsidiært altmulig andet: mail, netbank o.s.v.)
Sgudda lidt mærkeligt... men ja, det er da et shot værd at forsøge en lavere version først.
Jeg husker noget lign. med en ældre laptop.
Jeg har dog en mistanke til at det er lidt mystisk at din disk hedder "Boot". Ikke at der i princippet er noget galt i det, hvis du bare har omdøbt den, men det kunne også være fordi der engang i tidernes morgen har været noget andet i gære på din disk/computer og der har været sket noget mere radikalt i forhold til systemdisk(e).
Jeg vil æde min hat på at du kunne få Monterey på maskinen, hvis du wipede hele lortet og begyndte helt forfra, men det er selvfølgelig et kæmpe arbejde.
Jeg har dog en mistanke til at det er lidt mystisk at din disk hedder "Boot". Ikke at der i princippet er noget galt i det, hvis du bare har omdøbt den, men det kunne også være fordi der engang i tidernes morgen har været noget andet i gære på din disk/computer og der har været sket noget mere radikalt i forhold til systemdisk(e).
Jeg vil æde min hat på at du kunne få Monterey på maskinen, hvis du wipede hele lortet og begyndte helt forfra, men det er selvfølgelig et kæmpe arbejde.
Det kan faktisk godt være der var noget om at Monterey fungerer bedst, hvis man ikke opgraderer direkte fra High Sierra. Prøv Catalina, og evt dernæst Monterey igen.tomcat skrev: tors 16. nov 2023 19:09 Strøtanke fra mig, som ikke har ret megen forstand på computer:
F.eks. Catalina?
--
Robert
Robert
Altså så vidt jeg husker, kom det sig af, at jeg *selv* havde kaldt den Thomas's Laptop eller sådan noget. -Da jeg så havde den indleveret til Mac-magikeren henne på Vesterbro for at få nyt batteri og en større disk i, havde han omdøbt den. Jeg tror, han gav mig een eller anden grund. I stil med, at jeg brugt et tegn, som godt kunne give problemer, eller? ... kan ikke huske det. Jeg tror, han også sagde, jeg kunne kalde den alt muligt andet. Men jeg lod det bare være, for jeg er ligeglad.Holger skrev: tors 16. nov 2023 19:43 Sgudda lidt mærkeligt... men ja, det er da et shot værd at forsøge en lavere version først.
Det er forstået og noteret. Nu fik jeg foreløbig Catalina. Så slapper jeg nok lidt af, foreløbig. Ser hvordan det kører nu.Holger skrev: tors 16. nov 2023 19:43 Jeg vil æde min hat på at du kunne få Monterey på maskinen, hvis du wipede hele lortet og begyndte helt forfra, men det er selvfølgelig et kæmpe arbejde.
Jeg fik Catalina til at installerePastorius skrev: tors 16. nov 2023 19:47Det kan faktisk godt være der var noget om at Monterey fungerer bedst, hvis man ikke opgraderer direkte fra High Sierra. Prøv Catalina, og evt dernæst Monterey igen.tomcat skrev: tors 16. nov 2023 19:09 Strøtanke fra mig, som ikke har ret megen forstand på computer:
F.eks. Catalina?

Forsøgte at komme videre til Monterey ... samme historie som før, fuldstændig: den kører i ring, og jeg ender tilbage på Catalina.
Det er foreløbig okay.
Jeg tager det som en sejr.

Så jeg bliver på Catalina, i al fald for i aften.
Jeg tager det som en sejr. "Jeg vandt ikke krigen, men jeg vandt et slag."
Mange tak til Holger og Pastorius, håber I har en god aften.
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2023-11-16 at 21.52.21.png (226.66 KiB) Vist 1443 gange
Stødte sjovt nok på den her i forb. m. Monterey problemer.
Rename the Hard disk as Macintosh HD and reinstall macOS
Shut down your Mac.
Boot in macOS Recovery Mode.
On Intel Mac: press and hold Option + Command + R when restarting to install the latest macOS version (Monterey for now).
On M1 Mac: press and hold the power button to install macOS Monterey.
Select Disk Utility > Continune.
Choose your Mac hard disk from the left side and click Erase.
Change the name to Macintosh HD and keep the Format as APFS.
Tap on Erase > OK, then exit Disk Utility.
Select Reinstall macOS Monterey and follow the instruction to install it.
-
Interessant at navnet på hard disken kunne være et problem. Giver ingen mening umiddelbart.
Hvad sker der hvis du bare renamer din hard disk og genstarter (men ikke sletter den, selvfølgelig), og så prøver at opdatere igen?
Rename the Hard disk as Macintosh HD and reinstall macOS
Shut down your Mac.
Boot in macOS Recovery Mode.
On Intel Mac: press and hold Option + Command + R when restarting to install the latest macOS version (Monterey for now).
On M1 Mac: press and hold the power button to install macOS Monterey.
Select Disk Utility > Continune.
Choose your Mac hard disk from the left side and click Erase.
Change the name to Macintosh HD and keep the Format as APFS.
Tap on Erase > OK, then exit Disk Utility.
Select Reinstall macOS Monterey and follow the instruction to install it.
-
Interessant at navnet på hard disken kunne være et problem. Giver ingen mening umiddelbart.
Hvad sker der hvis du bare renamer din hard disk og genstarter (men ikke sletter den, selvfølgelig), og så prøver at opdatere igen?
Du skal have ryddet op på den disk og skabt lidt mere headroom.tomcat skrev: tors 16. nov 2023 22:08Samme historie som før, nu er det bare Catalina der kører i ring i stedet for High Sierra.
Så jeg bliver på Catalina, i al fald for i aften.
Jeg tager det som en sejr. "Jeg vandt ikke krigen, men jeg vandt et slag."
Mange tak til Holger og Pastorius, håber I har en god aften.
--
Robert
Robert
Det gjorde jeg nu. Der sker så det, at den går igang, skærmen meddeler at installationen kommer til at tage ca 17 minutter. -Men efter måske tre-fire minutter ender jeg med denne besked: .. som jeg fatter hat af.Holger skrev: tors 16. nov 2023 22:10 [..]
Dernæst skal jeg som de andre gange vælge startdisk og kan kun vælge den samme, altså nu Catalina.
Satte de en ny disk i, da den var til rep? Jeg gætter bare, men det kunne lyde som en disk der ikke er understøttet.tomcat skrev: tors 16. nov 2023 22:42Det gjorde jeg nu. Der sker så det, at den går igang, skærmen meddeler at installationen kommer til at tage ca 17 minutter. -Men efter måske tre-fire minutter ender jeg med denne besked:20231116_223651.jpgHolger skrev: tors 16. nov 2023 22:10 [..]
.. som jeg fatter hat af.
Dernæst skal jeg som de andre gange vælge startdisk og kan kun vælge den samme, altså nu Catalina.
Uanset lyder det hele lidt mystisk. Det lyder af et eller andet HW tjek af om disken er understøttet.
EDIT: og det var det så.
Passer den her situation med din?As a necessary step to install or upgrade to macOS Monterey, an EFI update is required, which won't install unless there's an original Apple hard drive.
https://discussions.apple.com/thread/253316253
Senest rettet af Pastorius tors 16. nov 2023 23:16, rettet i alt 1 gang.
--
Robert
Robert
Der er lidt alternative metoder her (har ikke nærlæst)
https://iboysoft.com/howto/a-required-f ... alled.html
https://iboysoft.com/howto/a-required-f ... alled.html
--
Robert
Robert
Det lyder jo temmelig meget som samme problem. Ja, jeg fik en ny disk i.Pastorius skrev: tors 16. nov 2023 23:11
Satte de en ny disk i, da den var til rep? [..]
Passer den her situation med din?As a necessary step to install or upgrade to macOS Monterey, an EFI update is required, which won't install unless there's an original Apple hard drive.
https://discussions.apple.com/thread/253316253
Nå, men så er problemet i al fald lokaliseret, ser det ud til. TAK igen

Jeg er o.k. glad for at være kommet op på niveau Catalina. Jeg kan vel køre med det, indtil maskinen alligevel skal fornyes en skønne dag.
– – – –– – – –– – – –– – – –– – – –– – – –
TIL GENGÆLD har jeg så raget mig et andet problem på halsen:
mit tekstbehandlingsprogram virker ikke længere (Word). På AppStore kan jeg ikke opdatere /købe ny version –– for AppStore kan ikke "se" at mit OS er opdateret.
Jeg googler så, hvad der er af tekstbehandling til Mac: google siger Pages.
Jeg går på AppStore for at hente Pages –– samme problem: AppStore kan ikke 'se' at mit OS er opdateret
–––––––––––––––––––––––––
Problem ved opdateringer: Det stopper aldrig.
Ahh ... nu fik jeg assistance fra en Apple chat-person.
HVIS man ikke har haft Pages tidligere, SÅ kan man ikke få den til Catalina. (det var mig, som havde misforstået dialog-boksen i AppStore.)
Og hun dirigerede mig til en 3die parts-app som hedder LibreOffice.
Downloadet, installeret ... ser ud til at fungere.
Alt endte godt (indtil videre).
Godnat for i aften.
HVIS man ikke har haft Pages tidligere, SÅ kan man ikke få den til Catalina. (det var mig, som havde misforstået dialog-boksen i AppStore.)
Og hun dirigerede mig til en 3die parts-app som hedder LibreOffice.
Downloadet, installeret ... ser ud til at fungere.
Alt endte godt (indtil videre).
Godnat for i aften.
Sort, du kan ikke få Pages hvis du ikke tidligere har haft det? Det er jo ikke fordi de discontinuer det?