Macbook Pro M1 - Død

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Macbook Pro M1 - Død

Indlæg af kontrolrummet »

Midt i indspilninger, og så vil min Macbook ikke starte op dagen efter! Den er helt sort. Har prøvet diverse vejledninger på nettet. Måske findes der held her?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Noget latterligt men elementært: har du prøvet en anden transformer til at lade med? Hvis batteriet er dødt og du kun tror opladeren virker, så er det værd at prøve.

Hvilke guides har du prøvet specifikt?

Hvis den er helt sort, altså ingen opstart overhovedet, så er det normalt batteri eller PMU/SMC.

Men da de nye Silicon Macs ikke har separat SMC men embedded, så er det ikke så nemt at resette selv længere desværre. Derfor virker guides med SMC reset ikke.

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Har ikke prøvet med andre transformere, da jeg kun ejer En. Har dog prøvet med andre kabler. Og det hele virkede i går. Guides: Apple, YouTube ( ikke så specifikt) Jeg er nået dertil, hvor next step er kontakt Apple. Hvordan det er sket over natten fatter jeg ikke?

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Hvis du har en Ipad/Iphone/Usb oplader så kan du også prøve med den over usb c.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg oplevede noget lign. med en spritny Lenovo laptop. Den havde været helt død for batteri, måske midt i en firmware opdatering (burde ikke kunne ske).

At den er helt død og slet ikke vil starte ligner jo et hardware/batteri/SMC/PMU problem, men behøver ikke at være egentlig hardware problem i virkeligheden.

At man kan ikke kan resette SMC på de nye Silicon Macs virker lidt mærkeligt eller irriterende.

Apple skriver selv dette umiddelbart latterlige:

There is no system management controller on M1 Mac. So you can not perform an SMC reset M1 Mac. But it doesn't mean there is no way out when the M1 Mac encounters a problem that can be solved by resetting SMC on Intel Mac such as battery indicator lights behaving incorrectly.

All the functions the SMC handled are now embedded in the M1 processor. Apple support also said that the M1 chip performs something like resetting SMC. Just shut down your M1 Mac and power on it after 30 seconds.

Jeg ville nok også lige nappe powerkablet i den proces og prøver at holde powerknappen inde i lang tid også.

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Nå, men diagnosen lyder, der er spildt sukkerholdig væske, som har sjasket bundkortet igennem - sandsynligvis energidrik. Det drikker hverken jeg eller mine børn, så det er sket på min arbejdsplads (Efterskole). Computeren er død! Jeg købte en ny samme dag. Jeg har desværre været lidt utjekket omkring backups. Meget ligger i clouden, men ikke alt, og her er jeg mest ærgerlig over 3 års audioifiler, på nippet til at blive mastereret, som måske er tabt?
Jeg får denne besked ved indekseringen af audiofiler: Logic Pro found 35 audio files in 8 bit format. Unsupported etc. Min stress er høj, det ved jeg - og så tuner hjernen i alle retninger. Er der nogen, som har erfaring med dette problem (8 bit) og som kan hjælpe?

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Detalje. Gammel computer var Macbook Pro M1 13". Ny: Macbook Pro M2, 14"

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Pis og lort, det gør ondt

Skal du ikke have startet op i target mode efter at have forbundet til en anden mac med thunderbolt, eller det er måske det du gør nu?

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Hej Morten. Den anden Mac er jo død, så kan kun finde filer lagret i iCloud.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hmm. Kan man evt. redde harddisken ud af den gamle maskine, og på en eller anden måde få den ind i en enhed der kan læses af den ny? Selv om der er sodavand på bundkortet, så er det jo ikke givet at selve harddisken er ramt ... Hvis ikke det kan lade sig gøre på den måde, så har jeg svært ved at se hvad der skulle kunne redde dine audiofiler, desværre.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

kontrolrummet skrev: søn 4. jun 2023 21:09 Hej Morten. Den anden Mac er jo død, så kan kun finde filer lagret i iCloud.
Ok, er med

vil osse mene næste skridt er at pille harddisken ud, men jeg fremstår klogere end jeg er

krydser fingre

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Shit! Om HD kan reddes finder jeg først ud af, når Apple har kigget på den. De fleste ligger jo i mapper i iCloud, og der kan jeg primært se, at de er i 24 bit. Der er jo sindsygt mange klippet filer, som umiddelbart ikke læses korrekt i logic på den nye computer - at de læses som 8 bit filer. Måske findes der ingen nem løsning?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der var jo engang, hvor harddiske var til at pille lige ud af en computer (med lidt fingersnilde og nogle specialskruetrækkere, bevares), så man kunne skifte dem ud, eller redde data ud af en maskine der var gået i udu, som her. Men SSD diskene i de nyere maskiner ligner jo nærmest bare ram-klodser, der er loddet direkte på bundkortet. Den er potentielt lidt tricky. Men det værksted der har stillet diagnosen vil evt. kunne rådgive dig om dine muligheder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Ja, måske. Forretningsgangen går igennem Apple, som måske nok bare afliver den? (Forsikringssag). Men der findes også nørder derude, som måske er mere ihærdige? Uanset, så er tidsprognosen lang og uoverskuelig.

Tak for Input

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Her i Aarhus ville jeg slæbe den forbi https://macsupportamp.dk, og få deres råd og vejledning. Noget tilsvarende findes forhåbentlig i hovedstadsområdet - jeg kender det bare ikke.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kontrolrummet skrev: søn 4. jun 2023 20:50 Nå, men diagnosen lyder, der er spildt sukkerholdig væske, som har sjasket bundkortet igennem - sandsynligvis energidrik. Det drikker hverken jeg eller mine børn, så det er sket på min arbejdsplads (Efterskole). Computeren er død! Jeg købte en ny samme dag. Jeg har desværre været lidt utjekket omkring backups. Meget ligger i clouden, men ikke alt, og her er jeg mest ærgerlig over 3 års audioifiler, på nippet til at blive mastereret, som måske er tabt?
Jeg får denne besked ved indekseringen af audiofiler: Logic Pro found 35 audio files in 8 bit format. Unsupported etc. Min stress er høj, det ved jeg - og så tuner hjernen i alle retninger. Er der nogen, som har erfaring med dette problem (8 bit) og som kan hjælpe?
Ja, du kan måske fixe det ved at redigere i filens metadata. Eller rettere nogen kan gøre det for dig. Dvs. rådataen er ok i filerne, men metadataen omkring fx bitdybde, sample rate oa. er forkert.

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Tak. Kan du sådan noget?

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Breakthrough! Kopierede alle filer fra iCloud til Logic under brugeren på HD. Der lader til, at være hul igennem. Sover på det, afstresser og ser i morgen. Igen, tak for Input

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis du kender filens lydformat, kan du muligvis redde den i Audacity (gratis). Brug File - Import - Raw Data, og i den efterfølgende dialogboks fortæller du, hvad du ved om filen. Der er højst sandsynligt nogle felter hvor du bliver nødt til at gætte (jeg kender i hvert fald ikke forskellen på Little Endian og Big Endian), men du kan jo prøve dig frem - du ødelægger ikke noget ved det. Jeg har en enkelt gang på den måde reddet en lydoptagelse fra en Zoom recorder, der gik død for strøm før den nåede at skrive metadata til filen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: søn 4. jun 2023 22:06 Hvis du kender filens lydformat, kan du muligvis redde den i Audacity (gratis). Brug File - Import - Raw Data, og i den efterfølgende dialogboks fortæller du, hvad du ved om filen. Der er højst sandsynligt nogle felter hvor du bliver nødt til at gætte (jeg kender i hvert fald ikke forskellen på Little Endian og Big Endian), men du kan jo prøve dig frem - du ødelægger ikke noget ved det. Jeg har en enkelt gang på den måde reddet en lydoptagelse fra en Zoom recorder, der gik død for strøm før den nåede at skrive metadata til filen.
Little endian i dag,

Det har med byte rækkefølgen at gøre.

Det var big endian dengang Apple brugte PowerPC processorer, men skiftede ved Intel og er stadig little endian med Silicon Macs.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

kontrolrummet skrev: søn 4. jun 2023 22:05 Breakthrough! Kopierede alle filer fra iCloud til Logic under brugeren på HD. Der lader til, at være hul igennem. Sover på det, afstresser og ser i morgen. Igen, tak for Input
Det håber jeg løser det for M1 processoren indeholder CPU, GPU, RAM og Harddisk, derfor er der ingen disk at tage ud. Havde der været en disk ville den være loddet på bundkortet og være krypteret med en nøgle der kun er på din gamle computer.

Det hjælper ikke nu med dette råd, men backup er bare vigtigt, så ha’ endelig bedre rutiner for det i fremtiden.

Glæder mig til at få en Update
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Update. Macshack sendte den videre til en operatør, som fixede den.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Optur update!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

f*ck mand. Total mareridt :shock: Har altid selv været for dårlig til at lave backups. Kan godt se, at det skal ændres snarligt. Er sgu glad på dine vegne, at det er lykkedes at få reddet skidtet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

kontrolrummet skrev: man 7. aug 2023 19:23 Update. Macshack sendte den videre til en operatør, som fixede den.
Mega dejlig opdatering!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar