Opgradering af styresystem

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Opgradering af styresystem

Indlæg af stig-b »

Hej..

Er her en der kan råde mig i hvordan jeg opgraderer mit styresystem på min MAC.
Jeg kører Elcapitan, men har behov for at få et nyere styresystem lagt på for at kunne arbejde med Adobe Photoshop.
Nogen der har en ide hvordan jeg gør?
De bedste hilsner
Stig.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hej Stig

Hvornår er din mac fra?

Der er flere veje til at opdatere - den letteste er at autoopdatering - men inden du lige gør det, skal du tjekke om din mac understøtter de nyere versioner af MacOS.. 😀

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

marco skrev: fre 2. jun 2023 09:55g - men inden du lige gør det, skal du tjekke om din mac understøtter de nyere versioner af MacOS.. 😀
Og dér tænker jeg problemet er.
De fleste Macs vil meget gerne have du opdaterer til senest mulige MacOS, men kommer den ikke og spørger med jævne mellemrum så det enten fordi man manuelt har slået det fra eller fordi man er på senest mulige MacOS.

Stig; hvilken Mac har du? Modelnummer kan du finde under “Om denne Mac” øveste til venstre i menuerne.
KennethA

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Find din model her: https://everymac.com/
Vælg fx MacBook Pro
Bladr en side eller to ned og klik på den specifikke model, årgang osv.
Søg på "maximum macos"
Dér står det...
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak for jeres input :)
Den hedder: Apple Mac mini "Core 2 Duo" 2.66 (Mid-2010)
Hvad styresystem kan den opgraderes til, og ikke mindst - Hvordan gør jeg det?

Stig

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

OK, du kan opdatere 2 versioner, til High Sierra (10.13.6). Om det rækker til den nyeste version af Photoshop ved jeg ikke, men det er hvad din maskine kan klare.

Jeg kan simpelthen ikke huske hvordan man gør det i El Capitan, men jeg ville starte med at lede i Systemindstillinger og i App Store. Alternativt kan du hente en updater her: https://support.apple.com/kb/DL1970?locale=da_DK
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil tage nej-hatten på og sige, at med en 2010 Mac bliver det ikke nogen god løsning. Du kan muligvis godt opgradere til en lidt nyere, men stadig gammel version af macOS.

Til gengæld bliver din computer næsten med garanti langsommere, da det nye styresystem stiller større krav til maskinen, som den knap kan humpe sig igennem når den skal lave noget.

Groft sagt skal man skifte Mac mindst hver 5-6 år for at kunne følge med kravene fra fx nyeste version af Photoshop, Logic Pro, osv.

Mth. Photoshop, som vil nyeste udgave i virkeligheden helst kører allernyeste macOS (eller rettere Big Sur - Ventura er pt nyeste), og fungerer faktisk dårligere under fx Catalina.

Jeg tror dog slet ikke du kan opdatere så højt op, og du skal minimum på 10.14 (Mojave) svjv.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Enig med Holger, bortset fra at allernyeste version af MacOS pt. hedder sådan her:
Skærmbillede 2023-06-02 kl. 12.23.57.png
Skærmbillede 2023-06-02 kl. 12.23.57.png (9.98 KiB) Vist 390 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hmm..
Så kommer jeg nok ikke videre før end jeg har fået en ny MAC.
Jeg kører Photoshop via Adobe-cloud, og kan ikke længere loade programmet før end jeg får et nyere styresystem installeret.
Tak for jeres input!

Stig

Nyt svar