How (Not) To Test Your Plug-ins - DW video
How (Not) To Test Your Plug-ins - DW video
Dan Worrall har lavet en rigtig fin gennemgang af 99% af alle de ting der driller ved tests/forståelse af forskellen på plug.ins.
Sæt 1 time af…
Jeg fandt ikke meget at sætte fingeren på. Kun en enkelt ting omkring attack og release “phase” irriterede mig lidt mere end resten af småtingene.
Særdeles pædagogisk og ret udtømmende video. Naturligvis en kommerciel slagside mht. FabFilter, men det er ok i min bog når den ellers er holdt så saglig.
Særdeles pædagogisk og ret udtømmende video. Naturligvis en kommerciel slagside mht. FabFilter, men det er ok i min bog når den ellers er holdt så saglig.
Han har styr på tingene, men sniger alligevel ofte nogen smådetaljer ind sine videoer som bekymrer mig lidt. F.eks. henne ved 40:18 siger han
Men ellers er det rigtigt godt. Specielt hans del om at teste kompressorer kan jeg bekræfte (efter at have lavet nogle stykker af dem selv).
Der er jeg uenig. Hvis man gør slemme ting ved fasen, får man typisk et uklart og "fjernt" lydbillede. Og henne ved 42:36 siger han:"Phase shift is nearly always inaudible, even when it's quite severe like this."
Jeg har altid lært, at man skal være forsigtig med at blande et EQ'et signal parallelt med det ikke-EQ'ede signal pga. fasen. Det kan godt være bivirkningerne er små og svære at høre, men jeg synes hellere man bør undgå dem helt, hvis man kan."Mixing this EQed signal with the dry signal isn't going to cause any drastic cancellation or weird coloration of the sound. In practise it just slightly changes the width of the cut or boost you apply. So if you're one of those people that's scared to EQ individual channels of a multi mic'ed drumkit, or who uses linear phase EQs to avoid the phase issues you've been warned about, stop it."
Men ellers er det rigtigt godt. Specielt hans del om at teste kompressorer kan jeg bekræfte (efter at have lavet nogle stykker af dem selv).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Altså isoleret set, mener han det er uhørbart, som jeg tolker sætningen.
Man kan jo lave nogle vilde drejninger med fasen der smearer lyden særdeles meget, mens frekvensresponsen ser relativt pæn ud samtidig. Så jeg er heller ikke helt med på, hvad han mener her.
Derudover kan fasedrejning især i bunden giver væsentlige ændringer i lyden i kontekst, især i mastering.
Og sidst men ikke mindst som du selv nævner når vi taler noget parallelt.
Jeg tror måske hans pointe er, at folk har et lidt mystifystisk forhold til fase (igen isoleret set) selvom det jo bare er en naturlig del af equalizing fx. Hvordan det lige endte i den sætning forstår jeg dog ikke.