Hvordan laver man denne effekt på vokal?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Simmelodies
Medlem
Indlæg: 263

Hvordan laver man denne effekt på vokal?

Indlæg af Simmelodies »

Hej folkens
Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal lave denne her effekt



Henne ved 2 min laver vokalen et speed i tempo og ændre lyden -
Jeg er ikke særligt god til denne stil - men skal mixe et nummer hvor de så har ønsket denne effekt.

På forhånd tak

Simon

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Distortion og noget eq hvor du finder samme frekvens

Det er sådan lidt megafon-agtig lyd

lol, man kan osse købe en megafon-plug

har tjekket, det er ikke en aprilsnar


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg går ud fra at den effekt der omtales er på ordet "f*ck". Jeg er uenig i at det bare er distortion eller megafon effekt.
Derudover er jeg også uenig i, at du som mixer skal tage så kreativ en beslutning, som et glidende pitch shift i sådan et pre-drop er. Der er virkelig mange måder at gøre det på. Skal formant også shifte med op? Skal de være linket? Skal man kun shifte formant op? Skal der chorus/flanger/verb/distortion/whatever yderligere effekt på? Der er for mange måder at lave den slags effekter på til at det skal være din opgave, efter min ydmyge mening.

Her er nogle plugins der kan pitch shifte sådan en vokal op, nogle mere vellydende end andre:
Devious Machines Pitch Monster: https://deviousmachines.com/product/pitchmonster/
Polyverse Manipulator: https://polyversemusic.com/products/manipulator/
SoundToys Little AlterBoy: https://www.soundtoys.com/product/little-alterboy/
zplane laver også plugins der vil være egnede til opgaven: https://www.pluginboutique.com/manufacturers/212-zplane
Beklager at jeg linker til en specifik forhandler, men det ligner at zplane's eget site er til licensering af deres pitch og time algos, som kendt fra Cubase, Ableton, og andre programmer..

På din profilside står der at du har Waves Mercury Bundle. Hvis det er nyeste udgave, så er der også nogle pitch plugins i den bundle. Hvis ikke det er nyeste udgave aner jeg ikke hvilke plugins der er med. Jeg ved helst så lidt som muligt om Waves' plugins.
Logic har vist også et indbygget pitch shift plugin, muligvis et af de der helt standard garageband plugins, Pitch AU eller noget....
Jeg ville også meget gerne nævne U-He Uhbik G, men for det første er den ikke hifi nok til det der efterspørges her, SoundToys kan næsten også komme i den kategori, men derudover har Uhbik G for stor forsinkelse på signalet, hvis grain size skal være høj nok til at der ikke kommer mislyde. Pitch Monster lyder virkelig godt, jeg ser frem til at kunne bruge den, men indtil da er Manipulator også ganske god.

edit:
Tilføjelse:
Du har også Kontakt og Battery. Man kan loade omtalte vokal-stump der skal pitches i en sampler, pitche op, og eventuelt automatisere loop/start & end points osv., men det er ikke den slags effekt jeg hører i dit klip, der er det tydeligt at det skal ligge præcis på grid, og bare pitches op. Ofte, hvis man bruger loop i en sampler, vil højere pitch resultere i reel resampling, hvor tid også er hurtigere, og så vil loopet afspilles hurtigere og hurtigere, jo højere pitch bliver.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Først highpass filter og så distortion.
Rækkefølgen er vigtig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

f*ck mig, havde misforstået hvad du ledte efter

jeg gir ikk en f*ck

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

En helt go’ gammeldaws sampler/samplerplugin er faktisk meget anvendelig hvis man ellers gider bruge 30 sekunder på at lave det.
KennethA

Default avatar
Simmelodies
Medlem
Indlæg: 263

Indlæg af Simmelodies »

Tak for jeres svar
Jeg er totalt på skideren.
Har fattet at sidste endelse skal ind i sampleren.
Har forsøgt at spille det på keyboardet, da jeg ikke kan få det til at blive hurtigere ved at bruge pitch-benderen, det er bare ikke helt nok ift tempoet og pitch..

Beklager at måtte trække jer med sådan en lam opgave; men det er ikke mit stærkeste felt

Hvad kan jeg gøre herfra? skal jeg have kunden til at tilkøbe et plug-in der kan?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

er det nemmere at pitche lyden inde i din DAW? Dvs kopiere de små bidder ud og ændre semitoner.

Kan ikke huske hvordan det er i Logic9 men I Logic Pro X er det ret enkelt

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Hvis du nogensinde er i Aarhusområdet så kig forbi - jeg vil gerne vise dig hvordan.
KennethA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efter min ydmyge mening, er det noget lettere at automatisere pitch stigningen i et pitch effekt plugin, eksempelvis et af dem jeg nævner først i min post (ikke samplerne Kontakt og Battery).

Det fungerer ligesom enhver anden insert effekt.
Her et screenshot fra et af de plugins jeg nævner, som jeg selv bruger:

Billede


Der sker lidt rigeligt i screenshottet, men det der skal ske er, at du skruer pitch, eventuelt formant, mod højre. Begge knapper kan automatiseres, ligesom du er vant til at automatisere kanal volume, panorering, en rumklangs-send, og lignende.



Auburn Graillon findes i en gratis udgave, jeg har ikke prøvet den. Link:
https://www.auburnsounds.com/products/Graillon.html
Derudover kan du finde flere gratis alternativer ved at søge på eksempelvis google. Forvent dog at sortere igennem meget der intet har med dit formål at gøre:
https://midination.com/vst/free-vst-plu ... t-plugins/

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

I FL Studio ville jeg bare choppe "FROG" ud til en sampler kanal og programmere det i en piano roll, ikke noget pitch plugin på eller distortion.
Men nogle gør også sådan her

Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar