Hvad tager i for at producere pr minut?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Hvad tager i for at producere pr minut?

Indlæg af the19thbear »

Hvis i skal lave noget helt fra bunden til slut.
Hvad er så ca prisen pr minut for jer? Ren instrumentalmusik. Ingen sang eller andre kunstnere involveret. Prøver at finde ud af et ca gennemsnit. Hvis i ikke har lyst til at oplyse det, så bare skriv en om:)


Det skal være jer der arbejder top professionelt med det (Holger mm). Det er ikke fordi jeg leder efter en opgave i kan udføre, men for at prissætte mig selv.

Tak:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Generelt tager man ikke pr. minut til kommerciel musik, dvs. til streaming/salg. Det fremgik ikke præcis hvad målet var for dig.

Betaling pr. minut kan i princippet godt bruge til film/underlægning/spil, men oftest forhandler man en fast pris for selve produktionen, mens der samtidig er afgiftsafregning pr. brugt minut ved broadcast/visning i biograf.

Det er klart, at der er forskel på at lave en 3 minutters popsang og 1 times underlægnings-/spilmusik, og det naturligvis godt kan afspejles i prisen man aftaler, men det er som sagt ikke decideret "pr. minut" den slags beregnes, men mere et estimat baseret på arbejdsindsatsen.

Derudover vil det være nødvendigt at kigge på de enkelte produktioners antal, ikke bare minutterne. Dvs. 2 x 5 minutter er altid dyrere end 1 x 10 minutter, da ny produktion er lig ny opsætning osv.

For en popsang - som jeg fornemmer der ikke er tale om her når der jo ikke er vokal på - så er kan produktionen betalingsmæssigt være delt op i fx et honorar (fee) på fx 10 eller 15.000 kr. samt evt. et forskud (advance) af samme størrelsesorden. Honoraret skal ikke inddækkes af royalties, men er et engangsvederlag der typisk dækker omkostninger ved eget studie osv.

Forskuddet skal derimod inddækkes (recoupes) af senere indtægter for salg/streaming, men skal ikke tilbagebetales, hvis det ikke inddækkes. Dog ønsker mange selskaber at krydskollateralisere med senere/andre aftaler, dvs. så de alligevel får forskudsudbetaling ind. Dvs. du får ikke forskudsudbetaling på andre projekter før evt. "underskud" er dækket ind. Men honorar vil du altid kunne kræve.

Når forskuddet er dækket ind kommer der yderligere udbetaling, hvis du skulle være så heldig.

Som eksempel nævnte jeg 10-15k. + ditto i forskud, men det kan svinge fra halvdelen til det dobbelte i Danmark, afhængig af dit navn og forhandlingsevne. Ekskl. moms. I de glade slut-halvfemsere var det højere, typisk fra 50k - 80k pr. sang for en hot sag, men those days are gone ;-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak Holger.
Vi kan også bare sige et Alm nummer på ca 3 min plus/minus.
Det drejer sig om underlægningsmusik, men vil bare generelt høre hvad folk tager uanset om det er det ene eller det andet. Jeg har selv nogle beløb i hovedet, men vil gerne høre andres.
Tak:)

Medlemsavatar
FlowBite
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Aarhus

Indlæg af FlowBite »

Er rimelig Ny/UnderGround . har godt nok dyrket musik i mange år.. men som første opgave ville jeg gøre det gratis tænker jeg, hvis der er god promotion i det :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg laver aldrig hele produktionen selv, men har de sidste år haft et skema, hvor jeg efter hvert projekt har plottet ind, hvor meget jeg har tjent, hvor mange udgifter jeg har haft, hvor mange minutters musik, hvor mange timer jeg arbejdede. Dertil har jeg udvidet det til at holde styr på mange andre ting i løbet af et års produktioner, men de essentielle informationer kan give god statistik på, hvor meget jeg skal prissætte et projekt til. I sidste uge kunne jeg to gange slå op på lignende produktioner, som producenter spurgte til, hvor meget ville koste.

Det er klart det til at noget tid at få reel brugbar statistik på det, men du kan måske gøre det med så meget, du kender til af forrige produktioner.
skriver noder

Nyt svar