Den evige : Hvonrår skifter i hardware ?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Den evige : Hvonrår skifter i hardware ?

Indlæg af Jenkins »

Jeg byggede mig en maskine tilbage i 2018.

Med i7 8700kr og er Quadro P1000
Kort , og 16gb rem .

Men udover musikken elsker jeg jo også video, 3D osv .

Og der begynder kræfterne så småt at melde sig .

Men det er er jungle hvad man skal investere i lige nu.

Siden maskine blev købt er den senere bleve opdaterer med et 2060 Evo ov RTX fra Asus .

Men står så nu om det kan betale sig at ofte både psu og anden GPU på et system der efterhånden er forældet.

Eller jeg lige skal spare nogle måneder endnu og gå med en komplet maskine med enten 4070ti eller 4080 ti .

Altså hvor jeg reelt for mest Bang for the Buck .

Andre der der går med samme overvejelser som tingene ser ud lige nu , trods der er kommet et mindre fald på gpuer


Mvh Bjørn

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Min musik- og video-computer fyldte 10 år sidste år :)

Jeg ved ikke, hvornår jeg vil skifte den ud.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den musikcomputer jeg har - specs på profilsiden - mener jeg jeg byggede i sommeren 2011. Iforhold til mit cpu-forbrug, har jeg godt kunne bruge en ny de sidste 4-5 år, men altså, så lærer man jo at eksportere spor m.m.
Uden at have ordentlig indtryk af det, så virker det til at det er lidt noget andet, når man arbejder med video/grafik. Vi har ikke rigtigt det samme problem med musik, som når man skifter fra 1080 til 4k video. Det skulle da lige være, at man insisterede på at oversample alle plugins 16 gange....

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har skiftet hver gang der kom en ny generation CPU eller GPU siden 2020, men jeg har efterhånden også brugt et stykke over 100k på pc siden da. Men jeg har haft brug for regnekraften til mit arbejde. Så det er et ekstremt eksempel.

Hvis du er på RTX 20 -serien vil jeg anbefale et 3090 fremfor et 70 eller 80 fra 40-serien. Det eneste kort hvor der er et stort hop fra 30 til 40 er RTX 4090. Og jeg mærker ikke den store forskel fra 3090 til 4090 for at være helt ærlig.

Det klogeste er at se på performance per krone, eks. CUDA kerner, ghz, CPU-kerner, ram per kr. Og beslutte der ud fra.

Måske kan du også overveje brugt PSU hvis du skal spare et sted, og i stedet købe nyt motherboard med LGA1700 og Pci 5.0 så du kan komme på nyeste CPU. Husker jeg rigtigt behøver RTX 3090 dog kun pci 4.0. Og LGA 1700 går en generation tilbage. Så her kan du også spare.

Kort sagt - sidste års generation CPU samt RTX 30 serien er stadig lynhurtig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at du må holde øje med hvilken del der begrænser dig, når den bliver presset er det så CPU, RAM eller GPU der er mest belastet?

Jeg har en ældre windows computer, og jeg kan se at den gamle SSD i den samt CPU'en er min største begrænsning, men jeg kunne ikke være på de 16GB RAM du har med foto og videoredigering.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Husk også at GPU og CPU jo helst bør matche hinanden, så du ikke får et system med en flaskehals, altså et system med fx den nyeste GFX-generation men en lidt for sløv CPU eller omvendt. Der findes hjemmesider, hvor du kan checke dette:

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/

Jeg vil med andre ord mene, at hvis du oplever at dit system ikke helt magter opgaven længere, så står du nok overfor at det hele (CPU, GFX, MOBO, RAM, SSD og måske PSU) bør blive opgraderet, fordi du ellers ikke får nok afkast af den investering du trods alt laver.

Herefter ville jeg begynde at finde ud af, hvornår man forventer nye generationer af CPU + GPU'er, samt om der er kendte problemer med de nuværende kandidater.

Held og lykke, det er altid fedt at få en ny maskine og starte fra en frisk :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Din maskiner klarer jo alt lyd, samt på videosiden nok til at køre Resolve og prioritere at dygtiggøre sig i mere basis-agtige ting, og så gemme Fusion og de mere tunge ting til senere

Jeg ville overveje at vente et helt år, og så til gengæld bygge et NYT system op omkring noget ala i9 13900K

https://www.komplett.dk/product/1218675 ... 13900k-cpu#

Dette år ville jeg bruge på research, samt prøve at få handlet komponenterne billigt, f.eks. Black Friday
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg er faktisk ved at kigge på at bygge ny DAW for tiden ..

Min nuværende er fra 2014 - X99 platform, 6-core haswell-e, og pt. på Win8.1 som kører flawless - men Win8 er netop røget uden for support, så jeg er ved at migrere til Win10, og det er på ingen måde uden problemer; faktisk skaber det sig helt vanvittigt meget, men jeg hitter vel ud af det ..

Der står en ny Saphire Rapids Xeon workstation på ønskelisten når tilgængelighed og finanser lige går op i en højere enhed! Håber jeg kan holde det build under 35k ..

Ligesom Christoffer kan jeg også nemt ramme cpu-loftet, men man lærer jo som bekendt at sno sig!

/Rune/

EDIT:
I øvrigt kunne denne her tråd snildt være i hardware forummet, da der jo sagtens kan være information som rækker ud over afterparty hyggesnak :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg vil også lige påpege det bestemt heller ikke er noget jeg super stresser over lige nu .

Men tankerne om er nyt setup kommer også af værdi tabet på den tidligere maskine jo også kommer snigendende stærkt ind .

Men er også total aflåst fra de ting jeg laver hvis jeg sælger den imens den bare er lidt kroner værd .

Fik den vurderer i en fscebook gruppe til ca 5k . Det er den nok ikke værd om yderligere et år.

Men så kan den da bruges som backup maskine udelukkende til musik. For der er ikke der jeg løber ind i problemer , endnu .

Men video redigering , render tider i Blender og jeg også ved lejligheder gamer spil i 2k - muligt 4K i fremtiden .

Jeg har et forholdsvise lavt budget sammenlignet med andre , og derfor vil jeg gerne altid forsøge at investere mine penge mest fornuft . Ligesom jeg gjorder med mit sidste build som jeg lovede mig selv skulle holde mindst 5 år . Og de fem år er fsktisk gået her i februar . Med et tab på lidt over 50% hvis jeg sælger nu .

Men har lagt en plan for mit budget , og hvis der ikke kommer for mange bump på vejen , det sker jo nogle gange med priser der stiger , uforudsete udgifter og dels lige , har budgetteret så jeg vil kunne give mig selv et nyt setup til en 25-30k til oktober .

Så jeg ser tiden an , men vil dog stadig holde øjnene åbne hbis nogle gode deals byder sig

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg er på iMac nummer 2 siden 2010 og har ikke planer om at opgradere foreløbig.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hippo skrev: ons 8. feb 2023 16:26 Min nuværende er fra 2014 - X99 platform, 6-core haswell-e, og pt. på Win8.1 som kører flawless - men Win8 er netop røget uden for support, så jeg er ved at migrere til Win10, og det er på ingen måde uden problemer; faktisk skaber det sig helt vanvittigt meget, men jeg hitter vel ud af det ..

Vil det sige, at du har musikprogrammer/plugins, som driller efter opgradering til Win 10?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jenkins skrev: ons 8. feb 2023 22:19 Jeg vil også lige påpege det bestemt heller ikke er noget jeg super stresser over lige nu .

Men tankerne om er nyt setup kommer også af værdi tabet på den tidligere maskine jo også kommer snigendende stærkt ind .

Men er også total aflåst fra de ting jeg laver hvis jeg sælger den imens den bare er lidt kroner værd .

Fik den vurderer i en fscebook gruppe til ca 5k . Det er den nok ikke værd om yderligere et år.

Men så kan den da bruges som backup maskine udelukkende til musik. For der er ikke der jeg løber ind i problemer , endnu .

Men video redigering , render tider i Blender og jeg også ved lejligheder gamer spil i 2k - muligt 4K i fremtiden .

Jeg har et forholdsvise lavt budget sammenlignet med andre , og derfor vil jeg gerne altid forsøge at investere mine penge mest fornuft . Ligesom jeg gjorder med mit sidste build som jeg lovede mig selv skulle holde mindst 5 år . Og de fem år er fsktisk gået her i februar . Med et tab på lidt over 50% hvis jeg sælger nu .

Men har lagt en plan for mit budget , og hvis der ikke kommer for mange bump på vejen , det sker jo nogle gange med priser der stiger , uforudsete udgifter og dels lige , har budgetteret så jeg vil kunne give mig selv et nyt setup til en 25-30k til oktober .

Så jeg ser tiden an , men vil dog stadig holde øjnene åbne hbis nogle gode deals byder sig
En lille observation:

Det er ikke nødvendigvis nogen dårlig ide at købe brugte komponenter. Jeg bor i Norge hvor vi har noget a la DBA som hedder finn.no. På finn er udvalget af brugt hardware oftest meget større end på DBA, og gennemsnitligt er priserne oftest lavere hvis du regner om fra NOK til DKK. Finder du et eller andet på finn.no og får sælger til at sende det til dig, så vil der heller ikke være nogen told (det er kun den anden vej). Så der er muligvis noget at vinde på den konto.

Mht. værditab så kan jeg godt følge dig. Og samme med at sælge hele maskinen - det er ærgeligt at skulle stoppe med at bruge den og vente på et kunne bygge nyt. Derfor kunne du måske opgradere lidt ad gangen:
1) Større PSU (~1000w)
2) GPU (eks. RTX 3080, RTX3090)
4) Ny hdd
3) Nyt motherboard + ny CPU (+ clean install på ny hdd)
4) Ny ram
5) 4K skærm

Det går lidt langsommere... Men du har hele tiden et system der virker (bortset fra imens du udfører trin 3).

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

En lille update:

Jeg har forsøgt at "bevare" så meget værdig i min gamle maskine, og faktisk fundet et firma der har ville tage den i bytte for en anden maskine, og faktisk givet mig en byttepris jeg nok ikke får tilbudt igen. Og slet ikke hvis jeg venter yderlige et halvt år.

Men fulgte faktisk nogle af jeres råd, og har upcyclet til følgende:

Intel Core i7-12700KF
Asus TUF Gaming Z690-Plus Bundkort
Kingston Fury 32GB 3200MHz DDR4 Ram,
2x 1TB NVME SSD
Nvidia GeForce RTX 3080 10GB Grafikkort
Arctic Liquid Freezer II 360 RGB,
Arctic 140mm RGB Pakke,
NZXT H700 Kabinet
Gigabyte 1000W Strømforsyning
Gigabit Ethernet
USB3.0,
USB-C,
Front Audio,
Microsoft Windows 11 Home.

Og det hele med 12 mdr garanti

Skal afhente maskinen i morgen

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jenkins skrev: fre 10. feb 2023 16:40 En lille update:

Jeg har forsøgt at "bevare" så meget værdig i min gamle maskine, og faktisk fundet et firma der har ville tage den i bytte for en anden maskine, og faktisk givet mig en byttepris jeg nok ikke får tilbudt igen. Og slet ikke hvis jeg venter yderlige et halvt år.

Men fulgte faktisk nogle af jeres råd, og har upcyclet til følgende:

Intel Core i7-12700KF
Asus TUF Gaming Z690-Plus Bundkort
Kingston Fury 32GB 3200MHz DDR4 Ram,
2x 1TB NVME SSD
Nvidia GeForce RTX 3080 10GB Grafikkort
Arctic Liquid Freezer II 360 RGB,
Arctic 140mm RGB Pakke,
NZXT H700 Kabinet
Gigabyte 1000W Strømforsyning
Gigabit Ethernet
USB3.0,
USB-C,
Front Audio,
Microsoft Windows 11 Home.

Og det hele med 12 mdr garanti

Skal afhente maskinen i morgen
Fedest. Lyder som et godt valg 👍

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Mike-air skrev: fre 10. feb 2023 17:26
Jenkins skrev: fre 10. feb 2023 16:40 En lille update:

Jeg har forsøgt at "bevare" så meget værdig i min gamle maskine, og faktisk fundet et firma der har ville tage den i bytte for en anden maskine, og faktisk givet mig en byttepris jeg nok ikke får tilbudt igen. Og slet ikke hvis jeg venter yderlige et halvt år.

Men fulgte faktisk nogle af jeres råd, og har upcyclet til følgende:

Intel Core i7-12700KF
Asus TUF Gaming Z690-Plus Bundkort
Kingston Fury 32GB 3200MHz DDR4 Ram,
2x 1TB NVME SSD
Nvidia GeForce RTX 3080 10GB Grafikkort
Arctic Liquid Freezer II 360 RGB,
Arctic 140mm RGB Pakke,
NZXT H700 Kabinet
Gigabyte 1000W Strømforsyning
Gigabit Ethernet
USB3.0,
USB-C,
Front Audio,
Microsoft Windows 11 Home.

Og det hele med 12 mdr garanti

Skal afhente maskinen i morgen
Fedest. Lyder som et godt valg 👍
Ja , håber da ikke det kan gå helt galt, da det er ved et firma , og der også er 12mdrs garanti . Og har fået knap de 5k i bytte for den anden . Så det er er tab som jeg forventede den anden dag . Gav ca 12 for den anden maskine i start 18 .
Og der er plads til at kunne opgradere på der bundkort , med evt hurtigere ram hvad Jrg kan læse mig til .

Og tror virkelig ikke på jeg ville få en bedre pris på anden hvis jeg ikke slog til her

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Nå ja , og så har vi aftalt en byttepris hvor vi så mødes ca på midten . Har ikke kunne finde nogle brugte 3080 eller 3090 til under 5000kr , og det er mere eller mindre hvad jeg skal give i byttepris her .

Så for mig er der win/win tænker jeg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er det helt klart 👌

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Mike-air skrev: fre 10. feb 2023 20:51 Det er det helt klart 👌
Så ved jeg ikke om det muligvis kan anbefales fra din side Mike , måske at sælge det 3080 der sidder i , og så spæde de sidste 1500-2000 til og få et 3090 i i stedet ?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jenkins skrev: fre 10. feb 2023 22:27
Mike-air skrev: fre 10. feb 2023 20:51 Det er det helt klart 👌
Så ved jeg ikke om det muligvis kan anbefales fra din side Mike , måske at sælge det 3080 der sidder i , og så spæde de sidste 1500-2000 til og få et 3090 i i stedet ?
Afhænger helt af dit budget og hvad du skal bruge det til. Min kæreste gik fra 3080 til 3090 og mærkede ingen forskel i Cyberpunk som hun spiller på et 4k tv med en refreshrate på omkring 90 fps eller noget i den dur.

Du får meget mere VRAM (~14gb), hvilket har en indflydelse hvis du arbejder med 3D eller machine learning. Men hvis det blot er gaming og video edit, så tvivler jeg på du vil mærke forskel :-) Du kan jo evt. prøve om et halvt til et helt år når priserne er faldet yderligere.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Tak alle sammen for bidrag !

Jeg holder mig her et godt stykke tid igen :)

Nyt svar