Mixer du med sub? Overvejer køb af HS8 sub

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Mixer du med sub? Overvejer køb af HS8 sub

Indlæg af thansen »

Hej lydfolk,

Jeg mixer idag uden sub på mine Yamaha HS7 monitors, men overvejer at tilføje en HS8 sub.
Mixer i andre også med sub eller er det ikke anbefalesværdigt?

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Har lige sat min sub -Adam 10- på stand by, fordi bunden ( fra ca.35-150 Hz) blir sværere at docere. Du får et mere præcist lydbillede, hvis sub'en ikke er på. Altså i mix. Mastering er noget andet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ideen med en mono-sub er ret teoretisk

IRL syntes jeg tit det forstyrrer, og komplicere, med en tredie placering af endu en lydkilde, der høvler tingene sammen i mono

Tænker også at øret er mere retnings-bestemt ved de lave frekvenser end teorien tilskriver

Derudover er der forhold om overlappet ved endu en delefrekvens der tilføjes

Tror kun jeg gider forsøge mig med subs I det omfang der kan sættes en sub umiddelbart under hver monitor, altså to stks, in axis,..
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en sub, men jeg har også en pedal til at slå den fra når jeg skal checke uden sub’en.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Tænker det er ret essentielt at have mulighed for at høre både med og uden sub.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At have en sub der er i mono har faktisk aldrig generet mig. Jeg har kørt en hel del med subwoofer i tidens løb. Der er dog nogen ting der skal være på plads, før det fungerer rigtigt godt:

1) For at spille så dybe frekvenser på en meningsfuld måde, bør ens rum have ret god akustik, og det hjælper hvis det er ret stort.
2) Subwoofer niveau skal være rigtigt i forhold til toppene.
3) Delefrekvens skal passe til både højttalerne og akustikken.
4) Stejlheden af delefilterets high- og lowpass bør passe sammen.
5) Eventuel fase-knap skal stå rigtigt, hvis der er sådan en.

De her ting er ikke altid helt lette at stille rigtigt, hvis man ikke ved hvad man skal lytte efter. Jeg synes også først jeg fik de her ting til at blive helt perfekte, efter jeg købte et dedikeret delefilter.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Det er optimalt at have spectret i hovedet- og ikke noget af det mellem benene.....short version. -;

Nyt svar