Apple M1 processer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Apple M1 processer

Indlæg af stig-b »

Hej...

Jeg vil gerne høre omkring hastighed på en Apple M1-processer kontra de tidigere processere - er der markant forskel ?

De bedste hilsner.
Stig

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

stig-b skrev: tors 19. jan 2023 13:46 Hej...

Jeg vil gerne høre omkring hastighed på en Apple M1-processer kontra de tidigere processere - er der markant forskel ?

De bedste hilsner.
Stig
Horses for courses

Er på PC, men "ja", det er hvad jeg hører

Mange af de tunge video-drenge er rykket til M1

@bluefonia har skrevet lidt om det, vist nok,...

Søg,...🙂
/Dub

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Helt konkret kan du sammenligne hhv. single og multi-core performance på forskellige typer af Macs:

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Nu kan jeg se du har en Mac Mini. Et konkret eksempel er at en Mac Mini (Late 2020) med M1 er 36-56% hurtigere end en Mac Mini (Late 2018) med i7-8700B, den hurtigste Mini der fandtes frem til M1 blev lanceret.

Der er dog lige kommet nye MacBook Pro samt Mac Mini med M2-processorer også, hvis det kunne friste.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Måske dine spørgsmål bliver besvaret i denne artikel?

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11 ... ompetitor/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

M1 kører nu dejligt, jeg nedgraderer ikke igen. Men nu har de lige lanceret nye M2 produkter.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Super..
Tak for jeres input... Så må det blive en M1/M2 processer... Venter lige med at skifte til jeg er færdig med det projekt jeg har gang i pt. (Har engang prøøvet at skifte midt i et projekt, og det gik da helt galt)

Igen; - tak for hjælpen :)

Venligst. Stig

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

M2 Mac mini'en kommer lige om hjørnet d. 24 . januar... den napper jeg på et tidspunkt. Venter stadig på visse ting bliver Apple Silicon kompatible desværre.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: fre 20. jan 2023 08:11 M2 Mac mini'en kommer lige om hjørnet d. 24 . januar... den napper jeg på et tidspunkt. Venter stadig på visse ting bliver Apple Silicon kompatible desværre.
Hej Holger...
Den ser spændende ud den M2 mini...
Hvad er det den ikke er kompatibel med? - er det noget software. Og hvad med alle de gængse Waves, toontrack, etc.., kan de køre på den?

Stig.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det meste er kompatibelt efterhånden, jeg har ikke noget der venter

prøvede lige at lede efter Pro Tools gode liste med status for de forskellige plugins, kunne ikke finde den

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Er på en M1 pro, og det er den bedste mac jeg nogensinde har haft. Masser af kræfter, og endnu bedre: ingen blæserstøj!!!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det meste er Apple Silicon kompatibelt, dvs M1/M2.

Problemet er ikke den del, men selve styresystemet, altså Ventura. Med ny Mac kan du ikke nedgradere eller slippe for pt Ventura.

Ventura er ikke kompatibelt med en del af mine ting desværre. Måske om tre måneder eller et halvt år.

Jeg regner med at købe den snart dog. Så går jeg og “brygger” på den og laver et switch når alt er klart.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: fre 20. jan 2023 10:30 Det meste er Apple Silicon kompatibelt, dvs M1/M2.

Problemet er ikke den del, men selve styresystemet, altså Ventura. Med ny Mac kan du ikke nedgradere eller slippe for pt Ventura.

Ventura er ikke kompatibelt med en del af mine ting desværre. Måske om tre måneder eller et halvt år.

Jeg regner med at købe den snart dog. Så går jeg og “brygger” på den og laver et switch når alt er klart.
Nogen der har tjekket om den nye M2-mini understøtter 2 skærme (det gør m1-mini ikke). Evt. et link en eller anden liste/video med fordele/ulemper.
--
Robert

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Er du sikker på at dine informationer om at m1-mini ikke understøtter mere end 1 skærm er helt rigtig?

https://appleinsider.com/inside/mac-min ... --compared

De understøtter, så vidt jeg kan se, alle mere end én skærm, dog kun én skærm over HDMI, resten over Thunderbolt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der hjemme har jeg en M1 Macbook Pro koblet til en Lenovo USB-C Hybrid dock, der er tilsluttet 2 eksterne skærme, dvs inkl Mac'en har jeg 3 skærme kørende... DOG tror jeg at det går lidt ud performance da den skal bruge krudt på den del, men jeg bruger det dagligt.

På arbejde jeg har samme setup, det kører fint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

petal skrev: fre 20. jan 2023 12:37 Er du sikker på at dine informationer om at m1-mini ikke understøtter mere end 1 skærm er helt rigtig?

https://appleinsider.com/inside/mac-min ... --compared

De understøtter, så vidt jeg kan se, alle mere end én skærm, dog kun én skærm over HDMI, resten over Thunderbolt.
Nej - jeg må hellere lige undersøge, hvad problemet var da jeg prøvede. Det var ikke herhjemme, men på mine forældres maskine.
--
Robert

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hald skrev: fre 20. jan 2023 13:09 Der hjemme har jeg en M1 Macbook Pro koblet til en Lenovo USB-C Hybrid dock, der er tilsluttet 2 eksterne skærme, dvs inkl Mac'en har jeg 3 skærme kørende... DOG tror jeg at det går lidt ud performance da den skal bruge krudt på den del, men jeg bruger det dagligt.

På arbejde jeg har samme setup, det kører fint.
Nu er der jo forskelllige M1 cpuer, de understøtter forskellige antal skærme. Lige nu sidder jeg ved en MacBook Pro M1, med 4 skærme på.

Mac Mini M1 understøtter kun 2.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Jeg skal efter flere år have ild i mine gamle synth igen og lave lidt musik. Og jeg har også ventet på Mac Mini M2 :)
Hvilken "fremtidssikret" opsætning (ram & ssd) til Cubase eller Logic vil i anbefale. Og hvilken af modellerne er rigeligt!?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kenneth... skrev: fre 20. jan 2023 18:02 Jeg skal efter flere år have ild i mine gamle synth igen og lave lidt musik. Og jeg har også ventet på Mac Mini M2 :)
Hvilken "fremtidssikret" opsætning (ram & ssd) til Cubase eller Logic vil i anbefale. Og hvilken af modellerne er rigeligt!?
Selv en M1 mini m 8GB RAM er fornuftig til langt det meste brug. Bruger du store lydbiblioteker er det - måske - en anden sag. Der må andre byde ind. Intern lagerplads er rigtig fint, men det er langt billigere at nøjes med en standardopsætning, og så flytte de store ting til en ekstern disk. Jeg kører med en 1TB, og det er alt rigeligt til det man har gang i, og så kan man flytte færdige projekter til en ekstern disk. Selv de ting jeg har på en ekstern 2TB SSD performer fornuftigt - men jeg bruger den heller ikke til fx aktive projekter i Logic.
--
Robert

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Holger: Køber du 16 eller 32 Gb RAM på Macminien ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sandsynligvis 16 GB.

De nye Apple Silicon Macs bruger RAM på en lidt anden måde, så jeg har ikke brug for at gå op i forhold til de 16 GB jeg har nu. Bare at skifte system bliver en opgradering også på RAM-udnyttelsessiden.

Jeg ville dog gå efter mere (32), hvis jeg lavede store produktioner. Jeg laver kun mix & master og kører derfor ikke virtuelle instrumenter/samplers, men alene processeringsplug-ins.

Det der trækker tænder ud hos mig er høj oversampling og præcision, fx at køre en række soothe2 i maxkvalitet og og præcision eller "Pristine" kvalitet i Tone Projects (lidt ligegyldigt dog, da "High" i praksis er nok).

Jeg kører periodisk meget store projekter i mix, dvs. 100+ spor, men det kræver ikke RAM af betydning og antal spor i sig selv er ikke et problem uanset Mac i dag.

Nyt svar