Potentielt phishing scam

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Potentielt phishing scam

Indlæg af Jesper Møller »

Jeg frygter at der er en køber af noget udstyr som jeg har til salg, som i virkeligheden er en svindler. At det er et phishing scam.

Der er en person der har kontaktet mig uden om en handelsside, som jeg sælger på.

Der er til at starte med forskel på det engelske skriftsprog fra da vi skrev på salgssiden og til nu hvor vi kommunikerer via e-mail.

Køber skriver følgende og efterspørger disse oplysninger:

Ok, thank you for the response back. I would like to make an outright purchase of it. May I ask if a Direct Deposit (Bank Transfer) is ok for you? If so, I'll need your:
ACCOUNT NAME
IBAN
BANK NAME
BIC/SORT CODE
ACCOUNT TYPE
BENEFICIARY ADDRESS (For Reference)
To enable me to file the payment request to my bank and payment will be processed to you within 1-3 business working days, and then you can proceed with shipping after the payment clears.

Lugter det ikke langt væk af et scam at spørge efter kontonavn og konto type??

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det meste er standard info til international bankoverførsel, omend adressen typisk er ligegyldig. Det mest suspekte er hvis sprogstilen pludselig skifter.

I princippet kan vedkommende nøjes med alene IBAN. Nogle insisterer på IBAN+BIC og igen andre insisterer på fulde informationer (typisk virksomheder). Kontotype er komplet irrelevant.

Jo længere væk pengene kommer fra, jo flere informationer kræves typisk, fx Afrika, Asian, Indien, osv.

I Europa typisk blot IBAN eller IBAN+BIC.

Et scam kan bestå i at de sender en check på et for højt beløb, som der så ikke er dækning for, men du har nået at overføre "for meget beløbet" tilbage inden den manglende dækning blev opdaget.

Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af Jesper Møller »

Aha, det er godt at vide. Tak. Så udover det med at overføre for meget scammet, så er jeg ikke i fare for et phishing scam ved at udlevere de oplysninger der efterspørges?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Næh, jeg udleverer rask væk kontoinformationer, men holder mig i udgangspunktet til IBAN eller IBAN+BIC.

Men sproget og mængden af informationer han ønsker virker suspekt. Jeg ville stadig være skeptisk og ikke udlevere unødvendig information.

“Outright purchase”… really? Findes der andet end outright når man køber brugt gear, nej vel.

Denne lidt overdrevne og formelle kancellistil i sproget er typisk for afrikanere og indere.

Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af Jesper Møller »

Der er et eller andet råddent ved det. Vedkommende har aldrig nævnt selve produktet ved navn og salgs siden har afviklet brugeren. Jeg tror bare jeg holder her.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jesper Møller skrev: ons 11. jan 2023 18:16 Der er et eller andet råddent ved det. Vedkommende har aldrig nævnt selve produktet ved navn og salgs siden har afviklet brugeren. Jeg tror bare jeg holder her.
200% Scam! 0,000% tvivl .
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jesper Møller skrev: ons 11. jan 2023 18:16 Der er et eller andet råddent ved det. Vedkommende har aldrig nævnt selve produktet ved navn og salgs siden har afviklet brugeren. Jeg tror bare jeg holder her.
Ja, det lugter.

Nyt svar