Mac Mini M1 - bedste installationssted til DAW-relateret software

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Mac Mini M1 - bedste installationssted til DAW-relateret software

Indlæg af stig »

Er der efter jeres erfaring et optimalt sted at installere diverse software typer/biblioteker for at få bedste performance? Som mulighed fx MacOS system SSD eller ekstern SSD.
  • DAW (fx Cubase)
    Plugins/instruments (fx Waves, EastWest, Steven Slate Drums)
    Samples (fx biblioteker knyttet til plugins/instruments)
    Selve de individuelle musikprojekter
Eller kører det hele bare så fermt i 2022, at placeringen ikke gør det store fra eller til?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

hvis det var, ville jeg ikke køre DAW fra en ekstern SSD, evt. store sample biblioteker

men ellers tror jeg det er ret ligemeget

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvis ellers din eksterne SSD er fornuftigt hurtigt, så kan du sagtens lægge samples og projekterne på den. Resten skal ligge på system disken.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er der intet hit på streaming når vi taler ekstern bus-speed?

USB3/TB er lynhurtigt, men jeg ved at portene ikke er født ens på fx Mac mini, selvom Apple ikke officielt fortæller om det. Fx til 4K skærme, så det ikke lige meget hvilken port man bruger.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at den interne flash disk er rigelig hurtig til alt det du vil smide efter den. Men den interne disk koster ret meget fra ny i stor størrelse, så måske får du mere pr kr ved at bruge en ekstern disk.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar