Tryk/skæring af vinyl

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
daddymcfatsax
Medlem
Indlæg: 2

Tryk/skæring af vinyl

Indlæg af daddymcfatsax »

Hej alle. Jeg bærer inde med et album jeg er rigtig stolt af og vil gerne have nogle skiver, mest til mig selv men det kunne da være skide skægt at kunne sælge lp'erne.
Det er nok et fuldstændigt fjollet spørgsmål, men hvordan bærer jeg mig bedst ad med det? Jeg ved at man selvfølgeligt kan pitche albummet til et label og med lidt (hehe) held kan slå en handel af der - men jeg vil nu helst bare have nogle tryk med rettigheder og alt. Dog har jeg begrænset kapital
Har i fået vinyler lavet før?
Hvordan gjorde i?
Ville i have gjort noget om?
Tak på forhånd
Ps. Jeg håber det er det rigtige forum jeg har skrevet i

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det første du bør gøre er, at få lavet mastering af lyden, da vinyl kræver nogle særlige hensyn. Du kan ikke smide lyden på som den er, ej heller kan du bruge almindelige masters til digital release, hvis de (som standard) er brickwall limiterede og ikke tager de nødvendige hensyn til det analoge format.

Er numrene slet ikke masteret endnu, så er det mastering fra bunden af numrene, men direkte til et format der ender på vinyl, hvis de ikke også skal udgives digitalt. Det er billigere end at få lavet både digital + vinyl masters, men dyrere end blot at få lavet vinyl-masters af eksisterende masters.

Vinyl-mastering af eksisterende masters kan kun lade sig gøre hvis du allerede har fået numrene masteret og teknikeren har recall. Alternativt kan man godt "fake" vinyl-masters ud af brickwalled eksisterende masters, men det er et stort kompromis. Jeg har gjort det på et par udgivelser for pladeselskaber som havde forlagt de oprindelige mixes.

Der er nogle ting du bør være opmærksom på allerede i produktion/mix (optimalt set) omkring bund/top/stereo/dynamik, men ellers nappes det i vinyl-masteringen. Du kan læse lidt mere om de ting her: https://onlinemastering.dk/mastering-faq (søg på "vinyl" eller scroll ned).

Der er fx nogle gode råd om maksimal spillelængde, osv.

Der er endnu mere info at hente her på Lydmaskinen i FAQen: viewtopic.php?t=72916

Derefter skal du have fat i et godt trykkeri og booke i god tid. Der er typisk måneders ventetid på at lavet vinyl: 2-3 måneder er ikke unormalt. Husk at få lavet et prøvetryk inden du får trykt hele baduljen og afspil det på en god pladespiller med en god pickup. Pickuppen er over halvdelen af lyden, uden en god pickup kan du ikke vurdere prøvetrykket.

Hvordan definerer du "begrænset kapital"? Under 20.000?

Uden vinyl-mastering får du ikke den lyd du leder efter og det hele vil sandsynligvis være spild af penge, altså hvis du bare får trykt en eksisterende/random mastering. Muligvis vil trykkeriet afvise sådanne filer, da det slet ikke kan trykkes eller du skal underskrive en waiver på at det er dit eget ansvar.

Selve trykningen er ikke billig, så et gæt vil være en udskrivning på omkring 20-30K for først mastering og så tryk af et lille oplag, afhængig af kvaliteten du går efter. Billigere end den lave ende af 20K og hele øvelsen vil nok mest være for sjov og ikke for musikkens/lydens skyld - hvilket selvfølgelig er helt OK, men måske lidt ærgerligt.

Du kan jo overveje at søge midler hos KODA til mastering/tryk, de har puljer til dette.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis du bare vil have nogen få eksemplarer, kan det være du kan få Hari til at lave nogen. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer, eller hvilke priser vi taler om, men jeg ved han ihvertifald også kan mastere dem samtidigt. De er dog ikke så holdbare som "rigtige" vinyler: https://www.rpmrecords.dk/blog/kommunal ... e-service/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er det ikke lukket for nogle år siden?

Hjemmesiden er død, kan ikke se en release siden ‘18.

Men et godt bud med dubplates, i stedet for vinyl til tests, de holder dog ikke særlig længe og degraderes (en del hurtigere) for hver afspilning modsat vinyl.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har været ret meget out of the loop på det sidste. Rigtigt meget åbenbart. :doh:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er jo heldigvis sprunget et par vinyltrykkerier op i DK siden, men sjovt med Kommunal Dubplate.

Lå inde ved Blågårdsplads mener jeg. Fedt med sådan nogle initiativer.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nemlig! Jeg købte hans Focal højttalere for nogen år siden, og der sidder stadigvæk et "Syg Nok Records" klistermærke på dem... med mickey mouse med røde øjne og en turban.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vær dog opmærksom på at dub plates kun kan hold til få afspilninger. Efter 10-20 gennemspilninger vil der være en meget tydelig forringelse, som kun går en vej derfra.

Mig bekendt, omend det er en 2-3 år siden jeg sidst undersøgte markedet, så er der ikke nogen der producerer oplag under 250 stk. Og der kigger du på en pris på omkring 10-12k, hvis ikke det endda er steget en del siden.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Morten B skrev: søn 18. dec 2022 14:18 Vær dog opmærksom på at dub plates kun kan hold til få afspilninger. Efter 10-20 gennemspilninger vil der være en meget tydelig forringelse, som kun går en vej derfra.

Mig bekendt, omend det er en 2-3 år siden jeg sidst undersøgte markedet, så er der ikke nogen der producerer oplag under 250 stk. Og der kigger du på en pris på omkring 10-12k, hvis ikke det endda er steget en del siden.
De fleste trykkerier laver fra 100 og opefter nu. Dog er prisen ifb med pandemi og krig steget gevaldigt på det sidste. Tror ikke man kommer under 15k for 100 stk noget sted i EU.
Og så skal man lægge rigtig lange leveringstider oveni, pga det samme (og masser af Record Store Days, Black Friday, jul osv., hvor Major Labels har lagt dem ned).

For blot lidt over et års tid siden kunne man trykke 100 stk i Polen, Tyskland, Tjekkiet eller Spanien for lidt over 10k, det har desværre ændret sig gevaldigt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, det var værre end jeg forventede, men desværre ikke overraskende.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Morten B skrev: søn 18. dec 2022 14:18Vær dog opmærksom på at dub plates kun kan hold til få afspilninger. Efter 10-20 gennemspilninger vil der være en meget tydelig forringelse, som kun går en vej derfra.
Det hører man tit. Jeg har aldrig selv haft nogen af de der dub plates, men Hari skriver faktisk om det:
You can use them a lot of times. Some of them are around 10 years old and they still sound OK. There are a lot of things on the Internet saying that you can only play lacquers 10 times and this is actually not true. The thing with lacquer discs is that, yes, they are a bit more fragile than plastic. But it also depends on the needle you use for the playback. In Denmark we use a lot of Ortofon needles because it’s a Danish company and it is very widely used, especially among DJs. But Ortofon’s Scratch or DJ needles are actually very hard and their tear up lacquer records easily. But if you play lacquers with a softer needle, for instance Shure M44 needle or Grado needle, these are my favorites, with these you can play lacquer hundreds of times. And of course you are getting slight artifacts after 100 plays, but it is just a small wear if you play with a soft needle. For example, I like locked grooves a lot. The locked groove is a circle and every rotation is one play. While playing that, you can really hear how the record is degrading. However, with a soft needle I can play a locked groove for 20min and it’s still fine.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Interessant emne

dog - hvad siger Hari selv i dag, om priser osv?

Er du dér?

🎅
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hjemmesiden er lukket ned desværre.

Mente du daddymcfatsax (OP)?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: man 19. dec 2022 12:08
Morten B skrev: søn 18. dec 2022 14:18Vær dog opmærksom på at dub plates kun kan hold til få afspilninger. Efter 10-20 gennemspilninger vil der være en meget tydelig forringelse, som kun går en vej derfra.
Det hører man tit. Jeg har aldrig selv haft nogen af de der dub plates, men Hari skriver faktisk om det:
You can use them a lot of times. Some of them are around 10 years old and they still sound OK. There are a lot of things on the Internet saying that you can only play lacquers 10 times and this is actually not true. The thing with lacquer discs is that, yes, they are a bit more fragile than plastic. But it also depends on the needle you use for the playback. In Denmark we use a lot of Ortofon needles because it’s a Danish company and it is very widely used, especially among DJs. But Ortofon’s Scratch or DJ needles are actually very hard and their tear up lacquer records easily. But if you play lacquers with a softer needle, for instance Shure M44 needle or Grado needle, these are my favorites, with these you can play lacquer hundreds of times. And of course you are getting slight artifacts after 100 plays, but it is just a small wear if you play with a soft needle. For example, I like locked grooves a lot. The locked groove is a circle and every rotation is one play. While playing that, you can really hear how the record is degrading. However, with a soft needle I can play a locked groove for 20min and it’s still fine.
Alright, note taken!

Har en mindre samling dub plates der bl.a ligger til grund for min advarsel, men de er også blevet misbrugt af diverse dj nåle, så der ligger nok noget der.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Holger skrev: man 19. dec 2022 14:24 Hjemmesiden er lukket ned desværre.

Mente du daddymcfatsax (OP)?
Hey Holger, nej, jeg tænker på Shankar, men han er åbenbart ikke aktiv på LM siden sommeren 2022.

Jeg er nysgerrig, jeg iværksætter en eftersøgning! 🧐
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, måske har han en ny hjemmeside han kan dele her, men Facebook-siden har været død siden 2018, så tror det ikke.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Hari må være rejst videre til et andet kosmisk univers

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg så engang i DJ der havde tapet en 10-øre fast på pickuppen. Godt det ikke var mine LPer han spillede...
Vedhæftede filer
coins.jpg
coins.jpg (49.53 KiB) Vist 955 gange
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Ok, en god 25 øre på håndtaget, var heller ikke af vejen i de glade 80'ere 🤘🏼

Har i øvrigt fundet Hari - så jeg får ham lige til at skrive om sin viden 🎅
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: ons 21. dec 2022 12:11 Jeg så engang i DJ der havde tapet en 10-øre fast på pickuppen. Godt det ikke var mine LPer han spillede...
Standard når man scratcher.. :-D

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg så helt tilfældigt ern reklame for dem her https://discrepublic.dk/vinyl/

Jeg har ingen ide om hvem de er eller noget, men tænkte jeg lige ville poste linket her. Det ser ud til de laver små serier...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror bare de er en broker af vinyl.

Nyt svar