Ironic - Alanis Morisette - ironisk mixet?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Ironic - Alanis Morisette - ironisk mixet?

Indlæg af Morten Bjørn »

Den har fået meget kritik, især fordi det der foregår i versene ikke kan betegnes som hændelser der kan forklares som ironi

En mere præcis beskrivelse vil nok være 'tragisk komik' men det er svært at synge

anyways, fik lyst til at lytte, da mit liv på mange måder er godt, men osse 'ironisk' på enkelte punkter

det lyder skidt. Vokalen er alt for høj, det er som om jeg står i vocal booth med Alanis, det ville ikke være dårligt men i musikalsk forstand er det ikke godt

Jeg prøvede at smide et plugin på, noget Prescision K-stereo for at se om jeg kunne booste noget i siderne, det hjalp en del, en comp ville osse hjælpe lidt, er det overhovedet mastereret?

Hvordan lyder det hos jer?

kilde: https://music.apple.com/dk/album/ironic ... 93371&l=da

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den du linker til der er "remastered".

Mixet har en til tider lidt skarp vokal, meget tør og høj i versene. Det er gennemgående for hele albummet og et bevidst valg.

Vokalens niveau og tørhed er en smagssag, det synes jeg ikke kan kritiseres helt objektivt. Det giver en vibe af noget upoleret og fungerer altid godt i radioen.

Men de høje sibilanter er lidt et problem, men vi taler før alt var mixet og automated digitalt i en DAW, så ikke ualmindeligt med lidt sjusk der.

I introen er leadvokalen pannet lidt mærkeligt mod højre, pudsigt valg.

Remasteren virker presset i omkvædet af "Ironic", hvilket også får vokalen i det efterfølgende vers til at fremstå endnu mere uproportional tør og høj til sammenligning.

Har originalalbummet og det er mere dynamisk, naturligt og behageligt, men nogen teknisk Grammy fortjener det ikke.

Remasteren fra 2015 virker sjusket lavet, levels all over the place... argh, så hellere originallyden selvom den er tyndere.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tak Holger, den prøver jeg at finde :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den kommer nok ikke til at redde din dag... :-D

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Så skriver jeg sku et ekstra vers om det

Nyt svar