Ændringer i frekvens billede Spotify

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Ændringer i frekvens billede Spotify

Indlæg af Simon Sana Hald »

Hej allesammen!
Jeg er ved at skrive Bachelor om Spotify's metoder til normalisering af loudness, hvilket har ført mig til at lave nogle test albummer med pink noise og musik, hvorefter jeg har uploadet 1 single fra hvert album og analyseret dem igennem Spotify.
Jeg har opdaget at der sker en ændring i frekvens billedet når man udgiver albummer og singler (selvom det er samme track der er uploadet).
Det har skabt en stor undren hos mig om, hvorvidt man kan forholde sig til Spotify's encoding process.

Hvad tror i grunden til dette kan være?

Jeg har uploadet i 48khz sample rate, og jeg har tænkt mig at teste igen med 41.1.

Vedhæftet er nogle screenshots af SPAN over en album afspilning og samme sang udgivet som single.

Glædelig december :-D


EDIT: Tilføjet screenshots af pink noise og musik zoomet ind på top frekvenserne afspillet igennem Spotify Desktop App på en MacBook.
Vedhæftede filer
Single Noise Zoom Ind.png
Single Noise Zoom Ind.png (649.36 KiB) Vist 678 gange
Album Music Zoom Ind.png
Album Music Zoom Ind.png (676.32 KiB) Vist 678 gange
Single Music Zoom Ind.png
Single Music Zoom Ind.png (669.51 KiB) Vist 678 gange
Album Noise Zoom Ind.png
Album Noise Zoom Ind.png (654.28 KiB) Vist 678 gange
Loud 6 LOUD Shuffle Spectrum.png
Loud 6 LOUD Shuffle Spectrum.png (655.02 KiB) Vist 711 gange
Senest rettet af Simon Sana Hald man 5. dec 2022 10:32, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ville være fedt med mere info om metode osv. Lidt mere videnskabeligt, da der er ekstremt mange variabler som ikke fremgår her.

Fx afspiller Spotify ikke nødvendigvis ved samme level, når det er single kontra albumafspilning, omend det kommer an på moden (shuffle).

Encodingen burde være den samme dog, men afspilningen kan altså variere i level.

Når jeg kigger på dit screenshot er der meget lidt variation i frekvensfordelingen, faktisk ligner det mest at det nummer nummer bare er afspillet marginalt lavere/højere, hvilket ligner en level/loudness ting - ikke en frekvensfordeling.

Opløsningen og målingen med SPAN er ikke god nok til det formål du ønsker her. Brug noget bedre, lav en null test, osv.

Fx kan du ikke gå ud fra at opløsningen er lige god eller lige præcis i hele spektret og dermed kan du ikke konkludere ud fra et screenshot i SPAN hvordan landet ligger.

Jeg gætter også på at hvis du laver samme måling to gange, så kan der være små afvigelser alene mellem to af dine målinger med samme nummer i SPAN, når du måler på denne måde.

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Giver god mening. Jeg ser forskellige loudness målinger ved afspilning af single versionen og album versionen, men ved single versionen går frekvensbilledet i SPAN op til 20khz (hvis ikke mere) og ruller meget blødt af ved 18khz. Det sker på alle mine test udgivelser.
Der er nogle små afvigelser som du beskriver.
Null test er helt klart også i min handleplan! :D

Screenshottet er af pink noise forresten. (Afspillet igennem Spotify)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så noget med cutoff i encodingen (eller afspilningsformatet)? Kan du lave screenshots af de to eksempler, hver for sig, med zoom i toppen?

Og lige fortæller igen hvad du mener forskellen er (det var ikke helt tydeligt hvad du skrev)?

Bemærk: det behøver ikke at være encodingen nødvendigvis, da Spotify ændrer afspilningsformatet afhængig af platform, båndbredde osv. Så i princippet kan det også være afspilningsformatet Spotify ændrer, men på samme platform med samme båndbredde burde det ikke ændre sig.

Uanset hvad, en interessant opdagelse, hvis det kan bekræftes som en generel ting.

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Screenshots er tilføjet til posten:)
Dem der ruller af ved 16.5khz er fra album. De billeder med en mere ujævn frekvens fordeling er et stykke test musik.

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Jeg er stadig i gang med min tests. Tester ved at uploade albummer og singler der er over, under og omkring Spotify's target på -11LUFS integrated.
Jeg ser dog kun at spotify ruller af ved 16.5khz ved de albummer og singler jeg uploader som er UNDER target!
Ville jeg lige tilføje:)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Spotify har ikke noget "target" for upload, uanset hvad de skriver af vrøvl i deres FAQ. De har fire forskellige playback niveauer dog: -23, -14 og -11 LUFS (I), samt ingen normalization.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Simon Sana Hald skrev: man 5. dec 2022 10:47 Jeg ser dog kun at spotify ruller af ved 16.5khz ved de albummer og singler jeg uploader som er UNDER target!
Ville jeg lige tilføje:)
Vigtig info ;-) Omend det ikke helt klart hvorfor det skulle have nogen betydning i sig selv... interessant at undersøge.

Men igen: der er ikke noget "target". Se ovenstående.

Ved "Loud" playback setting [-11 LUFS (I)] gaines statisk ind i en limiter for tracks som måler under -11 LUFS (I). Hvorfor det skulle have betydning for cutoff/codec ved albumafspilning ved jeg ikke, men værd at undersøge, da der kunne sidde et stejl LPF i den kæde foran limiteren.

Så vidt jeg ved fungerer Spotifys albumnormalization ved at sætte det højeste nummer som max [-14 LUFS (I) ved normal playback] og derefter relativt og statisk sænke resten. Det bør ikke hverken aktivere en limiter eller ændre codec. Har du shuffle aktiveret eller andet, så hopper det fra.

MEN tester du med "Loud" setting og måler, ja så kunne det være forklaringen på hvad du oplever her :-D Så prøv at checke hvad din setting er og slå den på normal - sker problemet så stadig ved albumafspilning (hårdt cuttoff)?

Det er nok her du skal fokusere.

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Jeg tester med alle settings, og det er et gentagende fænomen ved alle tilfælde!
Tester både med shuffle til og fra.
Problemet sker ved album afspilning på alle mine pink noise albummer.
Har lavet 3:
Album 1 er mastered til en samlet loudness -28,4
Album 2 er mastered til -14
Album 3 er mastered til - 8,3

Problemet er kun gældende i min test af musik når det er mastered meget lavt (omkring -20)

Vender tilbage når jeg får lavet nogle null tests :D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, så pink noise uanset hvad: hårdt cutoff?

Musik: kun hårdt cutoff, hvis input (master) er meget lavt, fx omkring -20 LUFS (I)?

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Jeps. Pink noise cutter uanset hvad ved album afspilning. Shuffle til eller fra uanset loudness indstilling når det er en meget lav master.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

når det er en meget lav master.
Wait, kom igen? :-)

Så pink noise cutter ikke hårdt af under albumafspilning hvis master ikke er lav?

Så er der jo ingen forskel mellem musik og pink noise. Eller mente du faktisk noget andet?

Default avatar
Simon Sana Hald
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Simon Sana Hald »

Jeg skrev for hurtigt. Scratch that!
Pink noise cutter ALTID af uanset om det er masteret højt eller lavt
musik gør det kun ved lav master :) Sorry for forvirringen

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Interessant.

Hvis det er sandt, så tyder det op noget (måske) psykoakustisk i encodingen, selvom pink noise er aperiodisk og ikke burde trigge på denne måde.

Prøv om du kan checke selve streamen og se hvad encodingen er i hhv. det ene og andet tilfælde... det vil give dig et kæmpe clue. Gætter på det er Opus, men prøv at undersøg specs præcist. Aner ikke hvordan, måske kræver det Xcode at få det indblik.

Mht. pink noise i praksis, så kan man jo sige, at det ikke er en realistisk situation, men interessant hvis musik gør det samme men alene hvis det er meget lavt masteret.

Next step er vel at undersøge præcis hvor lavt/højt et stykke musik skal være før dette fænomen kicker ind, altså er det -18 LUFS (I) eller -20 LUFS (I) fx.

En frekvensbegrænsning giver ingen mening baseret på loudness i øvrigt. Helt sort.

Nyt svar