Hvordan måler jeg karakteristik på er filter korrekt ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Hvordan måler jeg karakteristik på er filter korrekt ?

Indlæg af Jenkins »

Jeg har en debat med nogle omkring forskel på lyden af to filtre .

Jeg er overhovedet ikke ekspert her , men mine øre kan høre en tydelig forskel .

Jeg sidder og sammenligner Mofatt filteret i Neutron med Ladder filteret i Crave .

Begge filtre modtager en sinus direkte fra vco på neutron .

Begge filtre står helt åben .

Jeg dår at vide at eneste jeg måler her er amplitude , hvor jeg jo mener der både lydmæssigt og visuelt er en tydelig ændring på selve waveform .

Hvor det er ligesom neutrons mofatt filter spidser sinussen mere end ladder filteret i Crave .

Giver det mening , og måske nogen kan gøre mig klogere

Mvh

Bjørn
Vedhæftede filer
99E71FF5-3010-434C-9278-EB0FA7F9C5C6.jpeg
99E71FF5-3010-434C-9278-EB0FA7F9C5C6.jpeg (516.61 KiB) Vist 523 gange
D2586CD1-D85F-463C-8306-FAA836473FD2.jpeg
D2586CD1-D85F-463C-8306-FAA836473FD2.jpeg (530.38 KiB) Vist 523 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror muligvis plugin doctor også kan bruges på hardware sends, så kan du sammenligne faserespons, overtoner m.m.:
https://ddmf.eu/plugindoctor/

Man kan godt se mere "soft clipping" afrunding/mætning på dit øverste skop billede. Det burde kunne ses i en god frekvens-analyzer, Pro-Q 3 e.l., hvor der så burde være flere og/eller kraftigere overtoner, dog i småtings-afdelingen, iforhold til hvor lidt forskel der er på billederne.

Det er tydeligere at se forskellen på dine billeder, hvis man åbner dem i nye faner, så man får en højere opløsning. Der er umiddelbart lidt mere trekant over øverste billede, den med afrundingen, imellem peaks'ne.

Så udover at du nok kan se flere overtoner, så kan du måske vigtigere, også se forskel i amplitude på nogle af de første overtoner. Det der "knæk" der er i waveformen er på begge billeder, så det kommer nok fra kilden, altså bare at det ikke er en perfekt, digital sinus.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev: søn 4. dec 2022 22:19 Jeg tror muligvis plugin doctor også kan bruges på hardware sends, så kan du sammenligne faserespons, overtoner m.m.:
https://ddmf.eu/plugindoctor/

Man kan godt se mere "soft clipping" afrunding/mætning på dit øverste skop billede. Det burde kunne ses i en god frekvens-analyzer, Pro-Q 3 e.l., hvor der så burde være flere og/eller kraftigere overtoner, dog i småtings-afdelingen, iforhold til hvor lidt forskel der er på billederne.

Det er tydeligere at se forskellen på dine billeder, hvis man åbner dem i nye faner, så man får en højere opløsning.
Kan man prøve det er demo , eller er det en no brainer ar beuge 170kr på ?

Øverste ee igennem Crave Moog Ladder filter

Og nederes er Neutrons moffet filter .

Edit.: Ig uanset så laver neutron ikke noget der ligner en ordentligt sine alligevel . Men det er også bare via waveshapning i vco’ en
Senest rettet af Jenkins søn 4. dec 2022 22:28, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har opdateret min post igen.

Start med en god/standard analyzer der giver dig sådan et frekvens plot.
Husk bedst mulige opløsning, i Pro-Q 3 kan du sætte gulvet, som du kan se ude til højre ved siden af meteret

Billede

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev: søn 4. dec 2022 22:27 Jeg har opdateret min post igen.

Start med en god/standard analyzer der giver dig sådan et frekvens plot.
Husk bedst mulige opløsning, i Pro-Q 3 kan du sætte gulvet, som du kan se ude til højre ved siden af meteret

Billede
De prøver jeg lige i morgen ! Så vender jeg tilbage !

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Husk en dejlig lang sustained tone, så analyzeren stabiliserer sig.

Tilføjelse:
Du kan også prøve forskellig gain ind i de her filtre.
Hvis du kan sende en digital sinus fra computeren, ud i filteret og tilbage i computeren, så kan du måske bedre se hvad der sker.
Og så prøv hop af måske 10-15dB, f.eks. peak ved -18dBFS, dernæst peak ved -3dBFS. Udover at jeg ikke kan udelukke, at lydkortets convertere laver soft clipping omkring -3dBFS.. Det kan du teste med loopback, altså et kabel mellem lydkort ud til lydkort ind.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev: søn 4. dec 2022 22:32 Husk en dejlig lang sustained tone, så analyzeren stabiliserer sig.

Tilføjelse:
Du kan også prøve forskellig gain ind i de her filtre.
Hvis du kan sende en digital sinus fra computeren, ud i filteret og tilbage i computeren, så kan du måske bedre se hvad der sker.
Og så prøv hop af måske 10-15dB, f.eks. peak ved -18dBFS, dernæst peak ved -3dBFS. Udover at jeg ikke kan udelukke, at lydkortets convertere laver soft clipping omkring -3dBFS.. Det kan du teste med loopback, altså et kabel mellem lydkort ud til lydkort ind.
Endnu en gang til for hjælpen!

Jeg prøver der du anbefaler i morgen og opdatere tråden her ! Tak Christoffer

Nyt svar