Hvad lyder bedst her? Lineær, dynamisk eller minimum

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken synes du lyder bedst her?

Linear Phase
4
50%
Dynamic Phase
4
50%
Minimum Phase
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 8
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Hvad lyder bedst her? Lineær, dynamisk eller minimum

Indlæg af Holger »

Ikke altid kæmpe forskel på resultatet, men dette mix var tæsket i forvejen og ditto er min master (som ikke helt endte som en af disse, men tæt på).

FabFilter Pro MB: to bånd i bunden/low mid i kæden.

Tweaked så hvert bånd laver max ca. -3 dB dyk fra kicket, uanset hvilken mode er valgt, alle andre settings ens.

· 01 Linear phase (constant/recombined crossover)

· 02 Dynamic Phase (≈ dynamisk EQ ish)

· 03 Minimum Phase (constant/recombined crossover)

Der er ikke noget facit, men jeg har da nogle holdninger.

DOWNLOAD
https://soundclass.dk/random/lindynmin.zip

Tre små fil-klip i 24 bit WAV 44k1Hz til at hive ind i din DAW evt.

Skriv gerne dine egne lyttenoter i tråden.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg er blot en ren amatør til den slags, og mine ører er slet ikke trænet nok. Mit valg (efter mange lyt) stod mellem Linear phase og Dynamic phase. Jeg valgte Linear phase, jeg syntes at det virkede "mere roligt". Måske skudt helt ved siden af. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for observationer!

Underordnet om man er pro eller amatør ;) Alle kan have en gyldig holdning til lyd/smag.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Jeg hælder til at 1’eren lyder bedst. Men jeg er i tvivl om jeg overhovedet kan høre forskel på de tre klip. Så det er muligvis bare min hjerne der spiller mig et puds. Jeg har kun lyttet på AirPods med relativt utrænede ører, så måske det også spiller ind.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kun lige lyttet hurtigt i winamp på surfermaskinen, på Beyer DT990.
Jeg ville gerne høre andre crossovers på minimum fase, det lyder IMHO "dårligt" tweaket i minimum fase. Det falder totalt (OK, måske en overdrivelse..) fra hinanden.
Lineær fase lyder bedst for mig i det her tilfælde. Dynamisk minder dog en smule om lyden i lineær.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og iøvrigt tak for lyttemuligheden.
Måske skulle der tænkes i fil 1, 2 og 3, istedet for navne der gør at man er forudindtaget. Medmindre du da har byttet om på navnene for at forvirre os. :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ingen fusk og åbne kort. Er mest tænkt som en øjenåbner - så filerne hedder hvad de er.

Crossovers er nu engang hvad de er i minimum phase mode fordi målet var at fixe samme problem, men på tre måder uden ellers at pille så meget ved andre settings.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg valgte Dynamic phase, jeg har måske lidt svært ved at vurdere på denne type elektronisk musik, så i en anden situation var valget nok faldet anderledes, men jeg følte at de to andre var lidt "flade" i forhold til, i småtingsafdelingen godt nok, men skal det være booom tsk tsk tsk lyde, så er det jo der hvor kontrasten er højest der måske også virker mest tydelig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg synes, at der er lidt mere smæk på snaren med dynamic phase indstillingen, men om det lyder bedre ved jeg ikke. De er ret ens.
Helt generelt synes jeg bassen lyder forkert på alle tre. Den er en anelse for høj, mudret og det lyder som om der er noget chorus på den, som gør den udefinerbar.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hugo skrev: tors 1. dec 2022 13:18 Jeg valgte Linear phase, jeg syntes at det virkede "mere roligt". Måske skudt helt ved siden af. :)
Enig: linear phase virker mest rolig/kontrolleret her. Men om det også er bedst er jo en smagssag, da den dermed også er mindre punchy.

Forklaringen findes nok primært i at fasedrejet laver mindre ballade i forhold til et allerede limitereret mix og dermed mindre ekskursion. Men med lineær fase i bunden får vi nok en smule mere pre-echo og dermed også lidt mindre punch derfra.
Christoffer I. N. skrev: tors 1. dec 2022 18:17[...]minimum fase. Det falder totalt (OK, måske en overdrivelse..) fra hinanden.
Lineær fase lyder bedst for mig i det her tilfælde. Dynamisk minder dog en smule om lyden i lineær.
Ja, minimum phase constant crossover laver et fasedrej der skubber kicket over tid ,så det "zapper" og bassen ligger noget anderledes - på vrangen næsten. Man kan tit høre samme problem i radioen pga. bl.a. de kaskaderede faserotatorer.

Kan sikkert bruges positiv på et nummer som har brug for noget radikalt pilleri, men nok ikke her.
Hald skrev: tors 1. dec 2022 22:10 Jeg valgte Dynamic phase, jeg har måske lidt svært ved at vurdere på denne type elektronisk musik, så i en anden situation var valget nok faldet anderledes, men jeg følte at de to andre var lidt "flade" i forhold til, i småtingsafdelingen godt nok, men skal det være booom tsk tsk tsk lyde, så er det jo der hvor kontrasten er højest der måske også virker mest tydelig.
Præcis min opfattelse mht. dynamikken og hvorfor jeg endte med at vælge dynamic phase til masteren, men lidt tweaked i forhold til her. En smagssag og kommer altid an på den enkelte sang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Peter skrev: fre 2. dec 2022 07:45 Jeg synes, at der er lidt mere smæk på snaren med dynamic phase indstillingen, men om det lyder bedre ved jeg ikke. De er ret ens.
Helt generelt synes jeg bassen lyder forkert på alle tre. Den er en anelse for høj, mudret og det lyder som om der er noget chorus på den, som gør den udefinerbar.
Rettet lidt i det endelige mix og master, men tror det er ganske overlagt. Kunden var ligeglad og betalte for tre masters i øvrigt (først demoen, så et temp mix og så det endelige).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Linear har den bedste balance i mine ører.

Dynamic føles en anelse mere presset/hypet.

Minimum falder lidt fra hinanden. For eksempel får kicket en ducking effekt på hele mixet og det lyder noget mørkere overall.

Edit: Skrev det her inden jeg læste andre kommentarer, for ikke at blive farvet. Det lader dog til at der er rimelig stor enighed over hele linjen, omend smagsforskelle også kommer til bordet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev: fre 2. dec 2022 12:51 Linear har den bedste balance i mine ører.

Dynamic føles en anelse mere presset/hypet.

Minimum falder lidt fra hinanden. For eksempel får kicket en ducking effekt på hele mixet og det lyder noget mørkere overall.
Helt enig, selvom jeg selv endte med dynamic phase, som sagt i en lidt anden udgave end her, med et nyt mix.

Synes bare det var en meget interessant "øvelse". Jo mere presset/square kildematerialet er, uanset om det er hele mixet eller bare de udvalgte lyde som påvirkes, jo større er forskellen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev: fre 2. dec 2022 13:14 Synes bare det var en meget interessant "øvelse". Jo mere presset/square kildematerialet er, uanset om det er hele mixet eller bare de udvalgte lyde som påvirkes, jo større er forskellen.
Enig! Elsker disse små tests :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

@Holger og evt. andre, hvad er jeres erfaring iforhold til hørbarheden af fasedrejet med minimum fase, hvor høj frekvens skal man op i for at det er ubetydeligt?

Som jeg skrev i en anden tråd, så kunne jeg tune transienten på en hihat på plads med en ~24-36dB/okt natural phase (Pro-Q 3) high shelf, omkring 1k.
Jeg bruger yderst sjældent linear phase. Med 12-24 dB/okt (eller lavere..) minimum phase crossovers synes jeg næsten altid det er til at finde et godt sted, også omkring 100-300 hz, men det bliver meget mere komplekst i dit tilfælde, når det er på fulde mixes med potentielt flere bass toner og forskellige pitch envelopes - kick og bass har oftest forskellig transient.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lidt over 1kHz begynder det typisk at blive mindre problemstisk.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

1´eren synes jeg.
Men rimelig smadret mix :)

Nyt svar