Valg af mikrofon? - alt for mange muligheder

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Re: Valg af mikrofon? - alt for mange muligheder

Indlæg af GmB »

david mondrup skrev: søn 6. nov 2022 16:55
GmB skrev: søn 6. nov 2022 15:49
david mondrup skrev: søn 6. nov 2022 15:46

Det vil i hvert fald være i tråd med hans sædvanlige serviceniveau.
Det lyder også rimeligt usædvanligt, men det er da helt klart værd at give ham et kald. Tak skal du have.
Han har flere gange ladet mig låne gear, f.eks. monitors og høretelefoner, for at prøve det af inden jeg bestemte mig. Ring endelig til ham.

Det vil jeg helt sikkert, det er ret god stil af ham!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

GmB skrev: søn 6. nov 2022 17:04
Mr. Soundman skrev: søn 6. nov 2022 16:48 Jeg har faktisk aldrig selv været så fræk... :lol: og dog... jeg har da flere gange gået til 4sound og prøvet alle mulige instrumenter af, for så at gå hen til en mindre forhandler tættere på hvor jeg boede og bestille det udvalgte instrument hjem :-P

Det skal så siges til mit forsvar, at nogle gange, hvor den mindre forhandler ikke kunne skaffe det, som jeg ønskede, så købte jeg det selvfølgelig i 4sound i stedet. Og dette skete flere gange, så jeg synes nu jeg har lagt de penge jeg skal hos 4sound også, så jeg har ikke dårlig samvittighed :wink:

Den har jeg selv lavet et par gange, men desværre er 4-Sound gået konkurs. Gad vide hvorfor 🤔
Fordi de havde verdens ringeste serviceniveau - i hvert fald i København. Jeg kom der ikke tit - men hver gang jeg har været der, har jeg mest følt jeg var til besvær og i vejen. Jeg havde en helt anden fornemmelse af den gamle Eskildsen i Aalborg (hvor jeg kom rigtig tit) og da Morten Larsen var der (der var det vist blevet Aage) købte jeg nogle gange ubeset på hans anbefaling, men forretningen i Kbh. har jeg aldrig haft en god oplevelse som kunde.
--
Robert

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Pastorius skrev: søn 6. nov 2022 19:48
GmB skrev: søn 6. nov 2022 17:04
Mr. Soundman skrev: søn 6. nov 2022 16:48 Jeg har faktisk aldrig selv været så fræk... :lol: og dog... jeg har da flere gange gået til 4sound og prøvet alle mulige instrumenter af, for så at gå hen til en mindre forhandler tættere på hvor jeg boede og bestille det udvalgte instrument hjem :-P

Det skal så siges til mit forsvar, at nogle gange, hvor den mindre forhandler ikke kunne skaffe det, som jeg ønskede, så købte jeg det selvfølgelig i 4sound i stedet. Og dette skete flere gange, så jeg synes nu jeg har lagt de penge jeg skal hos 4sound også, så jeg har ikke dårlig samvittighed :wink:

Den har jeg selv lavet et par gange, men desværre er 4-Sound gået konkurs. Gad vide hvorfor 🤔
Fordi de havde verdens ringeste serviceniveau - i hvert fald i København. Jeg kom der ikke tit - men hver gang jeg har været der, har jeg mest følt jeg var til besvær og i vejen. Jeg havde en helt anden fornemmelse af den gamle Eskildsen i Aalborg (hvor jeg kom rigtig tit) og da Morten Larsen var der (der var det vist blevet Aage) købte jeg nogle gange ubeset på hans anbefaling, men forretningen i Kbh. har jeg aldrig haft en god oplevelse som kunde.

Ringe service er desværre blevet en landeplage. Dem i cyberfarm virker til at være ret cool dog.
Jeg havde heller ikke altid en følelse af at de virkede særligt optimistiske i forhold til service derinde.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

GmB skrev: søn 6. nov 2022 20:42
Pastorius skrev: søn 6. nov 2022 19:48
GmB skrev: søn 6. nov 2022 17:04


Den har jeg selv lavet et par gange, men desværre er 4-Sound gået konkurs. Gad vide hvorfor 🤔
Fordi de havde verdens ringeste serviceniveau - i hvert fald i København. Jeg kom der ikke tit - men hver gang jeg har været der, har jeg mest følt jeg var til besvær og i vejen. Jeg havde en helt anden fornemmelse af den gamle Eskildsen i Aalborg (hvor jeg kom rigtig tit) og da Morten Larsen var der (der var det vist blevet Aage) købte jeg nogle gange ubeset på hans anbefaling, men forretningen i Kbh. har jeg aldrig haft en god oplevelse som kunde.

Ringe service er desværre blevet en landeplage. Dem i cyberfarm virker til at være ret cool dog.
Jeg havde heller ikke altid en følelse af at de virkede særligt optimistiske i forhold til service derinde.
Men 4sound og - før dem - Aage har mestret kunsten i mere end 20 år. Til gengæld må man give dem at de ikke flyttede sig en tomme, da udviklingen tog fart og ændrede verden som musikbutikkerne havde kendt den.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den sidste store ting jeg købte hos 4sound blev et Ensoniq K32 ,..

Så fulgte bøvl med både dem, importøren, samt garanti ,.. (lorte Fatar-keys)

Hver gang jeg derefter gav 4sound en ekstra chance, så skuffede de mig, jeg fortryder nu at jeg blev ved

Deres død er 110 pct deres egen skyld

Jeg og en del andre har skrevet om det flere gange, søg selv

Cyperfarm er jeg heller ikke imponeret af, sidst jeg havde med dem at gøre nyligt, vendte de ikke tilbage

Og så var der noget med et konstant annonceret NI K61 som de reelt ikke kunne skaffe, og valgte IKKE at rette ind
med idiotisk og vildledende web-annoncering trods min direkte opfordring. I begge tilfælde sked de mig et stykke.

Jeg har kun en hovedrysten til overs for dem der siger det er "vores egen skyld" butikkerne lukker :)

De har derimod simpelt hen begået selvmord, og burde derudover skamme sig, samt gå efter selverkendelse

Jeg klarer mig fint uden dem, og sætter pris på den gode service og pris hos bl.a. Thomann, gennem 20+ år

Aldrig har der været noget at klage over der, kun gode oplevelser, og fair pris, samt ekstra garanti

Jeg har aldrig haft et behov eller ønske om at brokke mig, men forventer at blive behandlet ordentligt

Ikke mindst hvis jeg smider lidt ekstra i en fysisk butik, (trods dårligere garanti).

Sidste gang jeg nåede at opleve ordentlig service i en dansk butik var via Mogens Ulrich da det hed Eskildsen

Han kørte det cool, var kompetent, hjælpsom, ærlig, hurtig, og altid til at stole på når ting skulle sendes osv
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 7. nov 2022 09:33
Sidste gang jeg nåede at opleve ordentlig service i en dansk butik var via Mogens Ulrich da det hed Eskildsen

Han kørte det cool, var kompetent, hjælpsom, ærlig, hurtig, og altid til at stole på når ting skulle sendes osv
Ja, da Eskildsen selv havde styringen var alting godt. Mogens husker jeg også. Jeg er kommet der siden den lå på Hobrovej i Aalborg. Morten Dybdahl Larsen (som også er udlært der) er med afstand den bedste musikhandler jeg har mødt, selvom jeg nok har drukket mere kaffe end han har tjent på mig ;)

25 år efter min Precision-bas var købt hos ham i Rockshoppen i start 80'erne, blev den stjålet og jeg skrev rundt til musikforretningerne med serienummer og bad dem holde øje. Han skrev tilbage (nu som ansat ved Aage): "Den var sunburst, ikke?" Jeg prøvede flere basser i Kbh men kunne ikke finde noget ordenligt (boede på Sjælland) og da jeg købte en akustisk guitar og lidt andre småting, der også var blevet stjålet, sendte han en Läckland med, men besked om bare at sende den tilbage, hvis jeg ikke brød mig om den. Den står ved siden af mig nu.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: lør 5. nov 2022 17:28 At anbefale monitors og især mikrofoner er lidt som at anbefale en kæreste til andre... man skal helst prøve dem selv ;-)

Jeg synes TLM 103 er en anelse til den hårde/spidse side, men presence har den bestemt.
Samme erfaring her med TLM

Personligt oplever jeg ingen direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet når det kommer til mikrofoner

Forskellige Kina-mikrofoner lyder som oftest mindst lige så godt som noget dyrt grej i mine øren

Ikke "dårligere", blot evt lidt forskellige, men forskellen kan gå i alle retninger hvad ideal og kvalitet angår

Helt ens mikrofoner kan også varierer lidt, også de dyre

Det ligger år tilbage jeg var medejer af en Neuman samt eksperimenterede med tingene

Det korte af det lange er at jeg endte op med blot 2 stks simple Studio Project B1 hvad kondensator angår

Disse har den rigtige lyd ,.. samt en lav egenstøj rent elektrisk

Derudover en billig Ribbon som jeg dog endu ikke rigtig har brugt endu


Altså ,.. afskriv ikke de helt billige ,.. den brugte kina-mic til 500 kr fra DBA kan blive din favorit :)


Det er mere givende at fokusere på selve musikken, eller andre forhold,.. i et mindre studie IMHO
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 7. nov 2022 11:12
DUBTEMPLE skrev: man 7. nov 2022 09:33
Sidste gang jeg nåede at opleve ordentlig service i en dansk butik var via Mogens Ulrich da det hed Eskildsen

Han kørte det cool, var kompetent, hjælpsom, ærlig, hurtig, og altid til at stole på når ting skulle sendes osv
Ja, da Eskildsen selv havde styringen var alting godt. Mogens husker jeg også. Jeg er kommet der siden den lå på Hobrovej i Aalborg. Morten Dybdahl Larsen (som også er udlært der) er med afstand den bedste musikhandler jeg har mødt, selvom jeg nok har drukket mere kaffe end han har tjent på mig ;)

25 år efter min Precision-bas var købt hos ham i Rockshoppen i start 80'erne, blev den stjålet og jeg skrev rundt til musikforretningerne med serienummer og bad dem holde øje. Han skrev tilbage (nu som ansat ved Aage): "Den var sunburst, ikke?" Jeg prøvede flere basser i Kbh men kunne ikke finde noget ordenligt (boede på Sjælland) og da jeg købte en akustisk guitar og lidt andre småting, der også var blevet stjålet, sendte han en Läckland med, men besked om bare at sende den tilbage, hvis jeg ikke brød mig om den. Den står ved siden af mig nu.
Den slags er bare SÅ cool :thumbup:
/Dub

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

DUBTEMPLE skrev: man 7. nov 2022 09:33 Den sidste store ting jeg købte hos 4sound blev et Ensoniq K32 ,..

Så fulgte bøvl med både dem, importøren, samt garanti ,.. (lorte Fatar-keys)

Hver gang jeg derefter gav 4sound en ekstra chance, så skuffede de mig, jeg fortryder nu at jeg blev ved

Deres død er 110 pct deres egen skyld

Jeg og en del andre har skrevet om det flere gange, søg selv

Cyperfarm er jeg heller ikke imponeret af, sidst jeg havde med dem at gøre nyligt, vendte de ikke tilbage

Og så var der noget med et konstant annonceret NI K61 som de reelt ikke kunne skaffe, og valgte IKKE at rette ind
med idiotisk og vildledende web-annoncering trods min direkte opfordring. I begge tilfælde sked de mig et stykke.

Jeg har kun en hovedrysten til overs for dem der siger det er "vores egen skyld" butikkerne lukker :)

De har derimod simpelt hen begået selvmord, og burde derudover skamme sig, samt gå efter selverkendelse

Jeg klarer mig fint uden dem, og sætter pris på den gode service og pris hos bl.a. Thomann, gennem 20+ år

Aldrig har der været noget at klage over der, kun gode oplevelser, og fair pris, samt ekstra garanti

Jeg har aldrig haft et behov eller ønske om at brokke mig, men forventer at blive behandlet ordentligt

Ikke mindst hvis jeg smider lidt ekstra i en fysisk butik, (trods dårligere garanti).

Sidste gang jeg nåede at opleve ordentlig service i en dansk butik var via Mogens Ulrich da det hed Eskildsen

Han kørte det cool, var kompetent, hjælpsom, ærlig, hurtig, og altid til at stole på når ting skulle sendes osv

Det lyder sgu som dårlig stil af cyberfarm, det undre mig. Dog kan jeg også forstå at jeg skal lave en særaftale med dem, hvis jeg skal kunne returnere en vare, hvis ikke den falder i min smag. Der kan jeg se at thomann har en garanteret returret, hvilket jeg langt mere kan forholde mig til. Så jeg tror at jeg vil vende mig hen imod dem, og gøre mig køb der.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Nåmen, for at vende tilbage til mikrofonspørgsmålet, så er jeg enormt glad for TLM49. Den har en ret lækker, varm lyd uden at farve for meget. Jeg var heldig at finde en brugt for 5-6000 kr for nogle år siden. Generelt er der virkelig meget at hente i at købe brugt.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

I dit tilfælde hvor du ikke har et udvalg af mikrofoner og gerne vil have en der er relativt nem at sætte i mixet, der ville jeg vælge en Tlm 103, den er relativ nem at få til at sidde, og specielt vokal mæssigt.
Den er absolut ikke flad i responsen, men gør det meste godt.
Skal du ud i rør mikrofoner, så er 6000.- desvære et for lavt budget for at du får en rør mikrofon hvor du rent faktisk udnytter det rør kredsløbet kan. derfor ville jeg til 6000 +- gå efter en god transistor mic.
En lineær mic er også en utrolig god ting. Men det handler meget om hvad du optager, og hvad dine skills som lydtekniker er. En lineær mic optager jo kilden så tæt på 100% som den lyder. Men det er altså ikke fedt i alle tilfælde, har du en kilde der lyder skidt, ja så gør den det også med en lineær mic, Men har du en der lyder blændende godt ja så gør den det tit også helt af sig selv med en lineær mikrofon.
Tlm103 er "optimeret" til vocal, men jeg har både indspillet trommer guitar og alt muligt andet med den...
Den er lidt hypet i toppet som Holger skriver, men det gør sig tit godt på vokaler , og gør det ikke godt kan man jo dæmpe toppen med sin eq.
Jeg kender folk der laver store kendte kunstnere der vælger 103 på vokalen over mange andre meget dyrere vocal mikrofoner. Så den er ikke så skidt som den nogengange bliver gjort til.

Faktisk købte jeg selv min Tom 103 brugt for 6000.- så det KAN altså lade sig gøre :-)
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

[quote="Jens Ledet" post_id=739151

Faktisk købte jeg selv min Tom 103 brugt for 6000.- så det KAN altså lade sig gøre :-)
[/quote]

Jeg kan godt se at mange hælder til den mikrofon, jeg kan godt mærke at jeg er fristet til at prøve den af. På den anden side har jeg forelsket mig i warm audio cx12, rør mikrofonen. Den koster omkring 9.000 kr. har du, eller nogen anden herinde erfaring med den?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har aldrig prøvet nogen af de der Warm Audio ting (hverken mics eller rack udstyr), så hvis du ender med at prøve den, så rapportér meget gerne tilbage. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har en Warm Audio 1176 klon i studiet i KBH. Den lyder 100% som originalen og ganske fantastisk. Har lavet deciderede test med den.

Deres mics aner jeg intet om.

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Joachip skrev: man 21. nov 2022 09:05 Jeg har aldrig prøvet nogen af de der Warm Audio ting (hverken mics eller rack udstyr), så hvis du ender med at prøve den, så rapportér meget gerne tilbage. :)

Det skal jeg nok

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Holger skrev: man 21. nov 2022 09:53 Jeg har en Warm Audio 1176 klon i studiet i KBH. Den lyder 100% som originalen og ganske fantastisk. Har lavet deciderede test med den.

Deres mics aner jeg intet om.

Jeg har set nogle forskellige folk teste den af, og umiddelbart virker deres produkter rimeligt solide. Jeg prøver den nok af, og ser hvad der sker

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg har desvære ingen erfaring med Warm Audio´s mikrofoner, så her kan jeg ikke hjælpe.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvis du er i tvivl omkring en mikrofon i den prisklasse, så prøv en L22 af hos en der har den, eller bestil og returnér hos Thomann

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Morten Bjørn skrev: man 21. nov 2022 20:27 Hvis du er i tvivl omkring en mikrofon i den prisklasse, så prøv en L22 af hos en der har den, eller bestil og returnér hos Thomann

Jeg har godt tjekket den ud, jeg er dog lidt skeptisk omkring en mikrofon, der kan efterligner andre mikrofoner må jeg indrømme. Jeg er sikker på at det er en god mikrofon, men jeg ønsker en, der kun er mester i lige netop det, som den kan. Men efterhånden er jeg blevet ret sikker i min sag. Jeg prøver en af, som jeg har i kikkerten, og hvis den ikke er der, så prøver jeg nogle andre af, som virker lovende.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Yes, du ved nok bedst hvad du vil :–)

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Så fik jeg anskaffet mig en mikrofon.

Warm audio wa-cx12, en rigtigt lækker rørmikrofon.
Den er sprød i lyden ( synes jeg ), og helt klart en anbefaling værd!

https://www.thomann.de/dk/warm_audio_wa_cx12.htm

Nyt svar