Region trim - Logic Pro?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Region trim - Logic Pro?

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg er endelig officielt skiftet til Logic efter 10-15 år med Windows pc og Cubase. Jeg render dog af og til ind i nogle især workflowsmæssige udfordringer efter overgangen.

Lige pt. bruger jeg faktisk længere tid på at copy/paste samt trimme regioner (Audio filer) end jeg bruger på at indspille. Og det er IKKE en overdrivelse faktisk.

Jeg oplever, at når jeg skal trimme en region, så den bare kan copy/pastes, så opstår der huller mellem regioner, fordi enden af regionen ikke når helt hen til starten på den efterfølgende region. Så jeg bruger enormt meget tid på at zoome ind og ud for at hive regionens slutningen hen til hvor den reelt bør slutte. Jeg har sat “smart snap” til og har forsøgt de andre valgmuligheder også.

Hvordan sikrer jeg mig, at når jeg har indspillet en guitar og trimmer regionen til en given antal bar eller beats at det så reelt set passer? Lige nu når jeg trimmer, opstår der som sagt huller, fordi den ikke laver et præcis trim. Lidt irriterende faktisk. Især fordi jeg bruger enorm meget tid på noget, der burde tage 2 sekunder. Det tog inden tid i Cubase.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Først og fremmest er der mange måder at opnå ting på i Logic Pro. Fx gætter jeg på det resultat du søger kan gøres på 4-5 forskellige måder eller mere.

Og stort set alt, også workflowmæssigt, kan lade sig gøre at løse. Nogle gange kan du kombinere tingene også.

Det vil tage mig 10 sekunder at forstå og vise dig løsningerne hvis vi sad sammen, men i første omgang prøver jeg at forstå hvad det præcis er du vil?

Måske antager du at tingene skal gøres på en bestemt måde i stedet for at være mere resultatorienteret. Ikke en kritik, men en typisk måde at male sig selv op i et hjørne, når man skifter DAW.

Lad os prøver at breake tingene op i dele, det kræver nogle spørgsmål og nogle svar:

Først og fremmest hvorfor bruger du copy+paste (Command+C, Command+V)?

Typisk er det nemmere at bare kopiere ved at flytte en region med musen mens du holder Option-tasten nede, altså standard Mac-kopiering. Skal du kopiere flere forskellige regioner ud fra samme eller flere forskellige spor, så rubberbander du bare regionerne eller du kan Shift-klikke for at tilføje eller fjerne fra en eksisterende selection.

Med Snap eller Smart Snap og Snap to Grid slået til, så vil starten af din region altid låse til den nærmeste (i Smart Snap, som er zoom-afhængig) eller faste Snap-specificerede takt/undertakt, også når du kopierer.

Udover det... bruger du quick swipe comping til at begynde med? Det ville være et godt førstevalg til at indspille og compe (=sammensætte) takes med. Når du er færdig, så har du en compet region du kan samle og kopiere ud.

I stedet for at trimme regionens slutning manuelt (for støj fx) så overvej Strip Silence eller bare en noise gate som plug-in, så slipper du helt for den slags manuelt. Eller vælg region(erne) og indtaste en fade out.

En anden løsning jeg ofte bruger hvis jeg vil klippe en region og ikke gider at trimme slutningen (eller starten) er key commanden "Split Regions/Events at Playhead Position". Så kan bare trykke komma eller punktum (eller hvad du nu har sat op til at flytte Playhead med i takter/taktslag - fx kan du også bruge musen, selvom keys normalt er hurtigere og sundere for kroppen) og så trykke split-knappen.

Så klippes præcis hvor du har dit playhead i regionen eller ligeså mange regioner ned-/opad som du har valgt på samme tid, hvilket er nemmere end at bruge Scissor-toolet. Snap Edits to Zero Crossings er eneste faktor - slå til eller fra efter behag, men jeg vil anbefale det slået til.

Jeg bruger dog endnu oftere variationen af Split Regions baseret på Locators, dvs. automatisk klip start+slut baseret på Locators (=cycle). Den findes desuden i en yderligere variation, nemlig hvor Locators er rounded til nærmeste takt, velegnet til produktion, hvor det andet er bedre til mix/mastering.

Med andre ord findes der ofte fem eller flere måder at opnå samme resultat på, afhængig af præcis hvad man vil og hvad man kan lide eller man kan kombinere løsningerne.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Hey Holger. Tak for respons :-)

Årsag til at kopiere/duplikere regioner: At man kun behøver at indspille en given part 1 gang. I hvert fald under selve sangskrivningsfasen. At jeg nok ville indspille hver part enkeltvis senere, er så en anden sag. Det er (eller var i mit tilfælde) en hurtig måde at tracke flere rytmeguitarer på i sangskrivningen. Ret hurtigt var fundamentet til et helt track lagt. Men det er nok ikke dét, du mener. Du mener nok årsag til selve metoden.

Jeg er klar over, at der er flere veje at gå i workflow øjemed og har netop osse forsøgt flere ting ift trimming af regioner. Og jeg er med på, at ved skift af DAW bliver man konfronteret med sit tidligere workflow. Det er helt fint og Logic er mega fedt.

Jeg har dog ikke kastet mig ud i det med at kopiere ved at hive i regionen og lave uendelige kopier efter hinanden. Jeg skal ofte ikke lave så mange kopiere. Ofte højest 4 efter hinanden. Men jeg skal jo stadig have trimmet regionen til nærmeste bar før at en sådan hændelse, kan lade sig gøre. Så selve copy/paste metoden er i min optik ikke problemet. Det er blot mit vanlige workflow fra Cubase. Og jeg kopierer netop ved at holde “option-knappen” nede. Det er selvfølgelig ikke rigtig copy/paste. Man dragger selvfølgelig en kopi. Igen….ikke det vigtige ift. hvordan jeg gør denne del. Det er det med hullerne mellem regioner.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med resultatorienteriet. Men ja….jeg ønsker et resultat, som er at regionen er nem at kopiere/duplikere uden huller imellem regionerne. Og det er netop, det der sker og jeg ved ikke, hvor jeg fejler. Fordi selvfølgelig….det er jo mig, der gør et eller andet forkert. Så meget selvindsigt har jeg da ;-)

Fordi når jeg trimmer med “smart snap” på og bagefter dragger regionen så opstår der enten et hul eller en auto-x-fade. Auto x-fade er ok. Men hvorfor opstår der huller mellem enden af region 1 og start ag region 2? Det får ikke lagt sig op at nærmeste bar. Den cutter noget af i slutningen af regionen og så skal jeg zoome ind og gøre det manuelt og sørge for x-fade. Det besværliggør sangskrivning en hel del.

Og jeg har som sagt prøvet de andre muligheder under “snap”.

Nej, aner ikke hvad Quick swipe comping er. Og tænker ikke, at noise gate osv kan være løsningen for mig i dette scenarie. Det handler om at få regionen trimmet fra bar til bar, så den kan genanvendes senere i sangen.

Og ja….jeg skal netop zoome helt ind for at den trimmer til nærmeste bar i slutningen. Hvis det er sådan, det skal fungere, vil jeg ikke kalde det for “smart snap”. Det er en virkelig langsommelig proces, der dræber mit flow og spillelyst. Jeg tvivler på, at det er sådan, det skal fungere. Det skal jo netop være smart.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Briannielsen79 skrev: fre 4. nov 2022 07:56 Jeg har dog ikke kastet mig ud i det med at kopiere ved at hive i regionen og lave uendelige kopier efter hinanden. Jeg skal ofte ikke lave så mange kopiere. Ofte højest 4 efter hinanden. Men jeg skal jo stadig have trimmet regionen til nærmeste bar før at en sådan hændelse, kan lade sig gøre.
Nej, det er ikke nødvendigt.

Det er ikke "region loop" jeg taler om, som du i stedet nævner her.

Du skal ikke nødvendigvis trimme noget overhovedet (da Logic kan gøre det automatisk) og du skal ikke hive i regionen med loop-funktionen. Du skal bare kopiere ud ved at holde Option nede og flytte regionen.

Du grabber regionen midt på og holder Option nede mens du flytter den og giver slip med museknappen. Så laver den en kopi.

Står din snap og grid korrekt, ja så vil den altid kopiere perfekt ud - både med smart og med fast snap til grid. "Huller" er irrelevant, da der ingen lyd er i et hul og det ingen indflydelse har på regionens start eller placering.

Du kan desuden lade regionerne overlappe uden problemer, da overlappende regioner kun afspilles fra seneste region - selvom det ser grimt ud). Dette er er Drag: Overlap mode.

Eller du kan lade Logic automatisk cutte enden af når du kopierer en ny region oveni. Dette er Drag: No Overlap mode.

Eller som du har opdaget kan du lade Logic crossfade automatisk med Drag: X-Fade mode.
Så selve copy/paste metoden er i min optik ikke problemet.
Jo.

Når du bruger Loop eller Copy+Paste så sker der noget andet og du vil opleve den opførsel (som er helt korrekt), men som du irriteres over her.

Copy+Paste = Command+C efterfulgt af Command+V.
Det er blot mit vanlige workflow fra Cubase. Og jeg kopierer netop ved at holde “option-knappen” nede. Det er selvfølgelig ikke rigtig copy/paste. Man dragger selvfølgelig en kopi. Igen….ikke det vigtige ift. hvordan jeg gør denne del. Det er det med hullerne mellem regioner.
Jo, metoden er vigtig.

Der opstår ikke "huller" når du gør som beskrevet i min post, så metoden påvirker resultatet i dette tilfælde.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med resultatorienteriet. Men ja….jeg ønsker et resultat, som er at regionen er nem at kopiere/duplikere uden huller imellem regionerne. Og det er netop, det der sker og jeg ved ikke, hvor jeg fejler. Fordi selvfølgelig….det er jo mig, der gør et eller andet forkert. Så meget selvindsigt har jeg da ;-)
Jeg mente bare fokusér på resultatet i stedet for at insistere på en metode og når du gør det, så finder du den korrekte metode ud af de ting jeg har ridset op her ;-)
Fordi når jeg trimmer med “smart snap” på og bagefter dragger regionen så opstår der enten et hul eller en auto-x-fade. Auto x-fade er ok.
Auto X-fade er noget du tilvælger eller fravælger under Drag: X-Fade mode og som kun sker hvis regionerne overlapper eller er tæt på at overlappe og har eksisterende materiale der er skjult. Jeg vil ikke anbefale det som standard, men brug i stedet overlap eller evt. no overlap (jeg foretrækker overlap, da jeg så har manuel kontrol og regionens slutning ved store overlap fx).
Men hvorfor opstår der huller mellem enden af region 1 og start ag region 2? Det får ikke lagt sig op at nærmeste bar. Den cutter noget af i slutningen af regionen og så skal jeg zoome ind og gøre det manuelt og sørge for x-fade. Det besværliggør sangskrivning en hel del.
Det er ikke et workflow du skal ud i overhovedet heldigvis.

Der opstår ikke "huller" af sig selv, dvs. fx Drag: No Overlap skal være slået til før "huller" opstår i kombination med fx Search Zero Crossings. Det sidste bør du dog overveje at lade være slået til for at undgå kliks. Eller du kan taste eller dragge (eller toole) fade outs efter behov i stedet.

Jeg har Zero Crossing slået til i indspilning/produktion og ofte mix, men slået fra i mastering, hvor jeg gør alt manuelt, da nogle edits kræver det.

Huller er som nævnt irrelevante fordi det ingen betydning har for timing, placering, osv. når du ikke bruger Copy+Paste eller andre region length baserede løsninger som fx Region Loop.

Ved alm. kopiering og korrekte snap/grid settings er det alene dig selv, der bestemmer hvor en region skal placeres og starte, fx altid på et taktslag.

Smart Snap er alene designet til at gøre det nemt, baseret på zoom-niveau, at snappe til grid uden at skulle justere på den faste snap setting. Dette kan dog bypasses (toggle) eller du kan bruge split key commands i stedet uden overhovedet at skulle kigge på snap.
Nej, aner ikke hvad Quick swipe comping er. Og tænker ikke, at noise gate osv kan være løsningen for mig i dette scenarie. Det handler om at få regionen trimmet fra bar til bar, så den kan genanvendes senere i sangen.
Du er fokuseret på metoden i stedet for resultatet. Resultatet har intet at gøre med trim fx.

Og hvis resultatet er, at du ikke vil have støj/cutte ender til, så er en noise gate netop en mulighed.

Mht. start/slut/placeringen, så er svaret at bruge den korrekte kopieringsmetode, ligesom i Cubase, og med Smart Snap eller fast snap til grid.

Mht. Quick Swipe Comping, det er ret godt til at indspille og vælge takes. Overvej lige 5 minutter på at lære det også på et tidspunkt, da det væsentligt vil speede din indspilningsproces op.
Og ja….jeg skal netop zoome helt ind for at den trimmer til nærmeste bar i slutningen. Hvis det er sådan, det skal fungere, vil jeg ikke kalde det for “smart snap”. Det er en virkelig langsommelig proces, der dræber mit flow og spillelyst. Jeg tvivler på, at det er sådan, det skal fungere. Det skal jo netop være smart.
Korrekt, generelt er det slet ikke nødvendigt og i særlige situationer, så brug den split metode jeg nævnte tidligere. Men det får du ikke nødvendigvis brug for her, da det hele kan klares automatisk eller uden indblanding.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nåh ja….det hedder selvfølgelig “loop”. Jeg troede, det var dét, du mente.

Men jo, det har i den grad en betydning. Der kommer et tydelig hørbart hak/klik i lyden der, hvor der mangler noget på regionen. Og jo….hullerne opstår “af sig selv”.

Jeg er ikke sikker på, at jeg får forklaret problemet godt nok. Fordi det ER et problem og ikke særlig smart, at jeg er nødt til at zoome ind 100% for at smart snap virker “rigtigt”.

Og noise gate osv er ikke løsningen. Fordi der er ikke noget lyd, der skal dæmpes. Der er noget lyd, der mangler og som skal bringes frem igen.

Når jeg indspiller guitar, så vil der jo typisk være noget i hver ende af regionen, der ikke skal bruges. Det tog mig et par sekunder enten at klippe eller trimme det væk i Cubase, så jeg kunne kopiere eller hive regionen.

Når jeg trimmer fra venstre side er smart snap perfekt. Trimmer jeg derimod fra højre side, lægger den sig ikke automatisk op til den nærmest bar. Der kommer ofte et hul mellem den trimmede region og næste region og jeg skal så først zoome helt ind og så hive i første region i højre side, så den for det første kommer hen og lægger sig lige op af næste region og lidt mere for at overlappe, så der auto x-fades. Det ER et problem. Og jeg er klar over, at problemet sikkert er undertegnede. Jeg forstår det simpelthen bare ikke.

Jeg bruger som sagt ikke copy/paste men “option” + drag. Jeg er med på, at det ikke kategoriseres som det samme og at jeg skulle have konkretiseret det. Men enderesultatet er jo ens og i min verden det samme. Første region kopieres og gentages. Så igen….dette er ikke relevant i min optik. Det er trim i højre side, der et problem.

Quick Swipe comping er heller ikke en løsning. Det er smart, hvis man netop tager flere takes. Jeg tager ofte ét på guitar og stopper og prøver igen. Jeg har derfor ikke flere takes og selvom jeg havde, ville regionen stadig skulle trimmes. Jeg kan jo ikke option-drag en region hvis ikke den er perfekt snappet. Eller jo….men flytter hullerne jo med for hver gentagelse.

Jeg vil overveje din løsning med at klippe ved playhead. Jeg ville dog gerne have det her til at virke, da jeg har gjort sådan i over 20 år upåagtet af DAW. Det har altid virket og det fungerer for mit workflow. Så det er super irriterende, at jeg ikke kan få Logic til det…..i den ene side.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for yderligere forklaring! Du kan springe ned til bunden og læse det svar du gerne vil have, heh heh :dollargrin:
-

Og ellers kommer lidt mere diller-daller først:
Briannielsen79 skrev: søn 6. nov 2022 19:48 Men jo, det har i den grad en betydning. Der kommer et tydelig hørbart hak/klik i lyden der, hvor der mangler noget på regionen. Og jo….hullerne opstår “af sig selv”.
Deraf mit forslag om at bruge fade out. Det kan gøres på tre-fire forskellige måde mere eller mindre automatisk.

Som nævnt kan zero crossings slået til hjælpe med de kliks som opstår når man trimmer eller cutter midt i noget lyd. Det er ens for alle DAWs.

"Hullerne" opstår af en grund, det kommer vi til længere nede... ;-)
Når jeg trimmer fra venstre side er smart snap perfekt. Trimmer jeg derimod fra højre side, lægger den sig ikke automatisk op til den nærmest bar.
Det har dog ikke noget med kliks at gøre. De kan stadig opstå - i alle DAWs - hvis du trimmer eller klipper midt i noget lyd. Klikket bliver muligvis lidt mere skjult af lyden fra den næste region.

Tillad mig lige at forklare lidt mere inden jeg udløser spændingen...
Der kommer ofte et hul mellem den trimmede region og næste region og jeg skal så først zoome helt ind og så hive i første region i højre side, så den for det første kommer hen og lægger sig lige op af næste region og lidt mere for at overlappe, så der auto x-fades. Det ER et problem. Og jeg er klar over, at problemet sikkert er undertegnede. Jeg forstår det simpelthen bare ikke.
Jeg forstår og er kommet med et par brugbare løsninger, fx Split-funktionerne eller Drag: Overlap, som begge løser problemet, men jeg tror du leder efter en specifik løsning.

En løsning jeg ikke har nævnt tidligere: du kan også bruge Scissor tool (uden zero crossings for at undgå "huller"), som nok er det de fleste ikke-power-users bruger - evt. lagt direkte på en key command for at slippe for toolboxen. Så klipper du bare på taktslagt i regionen og fjerner resten.

Auto X-Fades er noget du kan slå fra eller du kan bruge Drag: Overlap mode til at trimme præcis på den nye region uden "huller" når du kopierer eller du kan ignorere det helt og bruge Drag: Overlap, som heller ikke laver "huller" eller kliks i sig selv, da slutningen blot bliver ignoreret.
-

:arrow: TL;DR
Det tog mig lidt tid at fatte hvilken metode du præcis ønskede, for der er selvfølgelig en mere målrettet metode, hvis du gerne vil trimme manuelt:

Snap: Snap Regions to Absolute Value (altså hele takter/taktslag) i stedet for den setting du nok bruger nu, nemlig Snap: Snap Regions to Relative Value. Husk at slå Snap Edits to Zero Crossings fra, hvis du insisterer på at det skal se pænt ud (lyden bliver det samme ved overlap).

Så kan du - forudsat at der faktisk er noget indhold i en region - trimme region end til et taktslag i stedet for at bevare den relative længde eller at skulle zoome helt ind. "Huller" eller overlap er blot bevarelsen af den relative længde i en eller anden under- eller overgrad i forhold til et taktslag.

Hvis det er noget du tit vil skifte i mellem, så sæt de to modes op på to key commands, så slipper du for at klikke på Snap dropdown menuen. Snap to Relative Value er typisk mest brugbar for de fleste (til kopiering fx) og derfor default, da Absolute/Relative gælder for al snap. I kombination med Smart er det dog sjældent en udfordring hvilken man bruger.

Husk også at gemme den valgte indstilling i din template eller lås den i dit screenset.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare for en god ordens skyld, så vil jeg lige understrege, at alle metoderne her giver 100% samme lydresultat som du bad om, hvorfor der ikke er nogen speciel grund til at bruge trim med absolute value, med mindre det virker mest intuitivt eller er hurtigst:

Øverst til nederst, alle med zero crossings slået fra.

1) Scissors tool + Drag-kopier = ingen huller, 100% til takt

2) Split playhead + Drag-kopier = ingen huller, 100% til takt

3) Trim (Absolute Value) + Drag+kopier = ingen huller, 100% til takt

4) Drag: No Overlap + Drag+kopier = ingen huller, 100% til takt

5) Drag: Overlap + Drag+kopier + sidste region klippet med enten saks eller split = ingen huller, 100% til takt lydmæssigt. Kun grafisk overlapper det, men Logic spiller altid kun den seneste region, så resultatet er identisk lydmæssigt. Kun for dem uden OCD...

Der er yderligere to Split funktioner der kan noget lignende - og ellers glemte jeg lige key commanden: Trim Region End to Next Region, dvs. du kan bare vælge eksisterende regioner der hænger og flagrer eller overlapper og vælge funktionen, så trimmes valgte regioner automatisk hen til starten af næste region.

Det kan muligvis være endnu hurtigere hvis du har mange regioner du vil trimme på denne måde.
Skærmbillede 2022-11-07 kl. 10.40.34.png
Skærmbillede 2022-11-07 kl. 10.40.34.png (385.48 KiB) Vist 551 gange

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Holger skrev: man 7. nov 2022 07:39
Tillad mig lige at forklare lidt mere inden jeg udløser spændingen...
🤣🤣🤣🤣 Du ku godt ha programmet en virtuel trommehvirvel der.

Jeg siger 1.000 tak for alle svarene 🙏🏻. Der er lidt at teste af i weekenden. Gode ting.

Nyt svar