LIVE optagelse af kor

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

LIVE optagelse af kor

Indlæg af stig-b »

Hej..

Kan jeg evt få nogle bud på hvordan, og med hvad , jeg kan lave en optagelse med et kor.
Optagelsen skal bruges på en udgivellse, og det gør ikke det store hvis man kan høre, at det er et simpelt set-up.

De bedste hilsner
Stig :)

Medlemsavatar
kll
Medlem
Indlæg: 37
Sted: København

Indlæg af kll »

Jeg læser med her. Tak for opslaget.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det kommer jo lidt an på hvad det er for en type kor, og hvor gode de er. Hvis det er rytmisk kor (f.eks. gospel), og de i øvrigt lyder godt, ville jeg gå efter at få dem mic'et rimelig tæt. Det kræver selvfølgelig en del mikrofoner. Men jeg har ikke den store erfaring med det setup, så det er lidt et gæt, omend jeg synes det er et ret velkvalificeret gæt.
Klassisk kor har jeg til gengæld prøvet nogle gange. Her ville jeg gå efter en mere samlet klang med så stor afstand at enkelte stemmer ikke stikker ud, men så man mere får det samlede output. To kondensator mikrofoner i XY placeret sådan nogenlunde hvor dirigenten står er ikke helt off. Hvis du har flere mikrofoner at tage af, og hvis rummet lyder godt, så kan det også betale sig at stille nogle mikrofoner længere væk i lokalet.
Man kan også bruge andre typer opstillinger end XY, men XY er mig bekendt den mest driftssikre opstilling ift. at undgå faseproblemer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Alt efter kor type vil jeg nok gå samme retning som David.
Et godt sæt i X/Y, evt (alt efter hvor levende rummet er) med et sæt mere 2-3M bag de første pegende væk fra koret til ambience.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak, David og Søren...
Det gav mig en ide om hvad jeg skal gøre i.
X/Y opsætningen lyder som vejen frem.
Det er et klassisk kor -- Koret skal synge en "Kyrie" (En del af liturgien i den katolske kirke - En bøn om nåde) som jeg skal bruge i slutningen af et nummer..
igen - Tak for jeres input
Vh. Stig.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Yes. Til reference, så er der her en video hvor der kommer herrekor snigende ind på lydsporet efter ca. 1 minut. Det har jeg optaget på den angivne måde, dog uden rummikrofoner (ud fra den tanke at der til denne sang ikke var brug for den store og realistiske rumklang).

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak, David.. Det lyder jo rigtig fint, og går meget i tråd med den måde jeg selv skal flette koret ind i mit nummer.
"Pro Cantu koret" som det handler om er et midtfynsk klassisk kor på ca 50 medlemmer, og dem er jeg sikker på vil kunne synge den kyrie - De har en ret dygtig korleder.
Tak for dit bidrag, David.
Vh. Stig.

Nyt svar