Justering a lydniveau (musik vs speak) til dokumentar-kortfilm

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Justering a lydniveau (musik vs speak) til dokumentar-kortfilm

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil prøve at lave mere professionelle dokumentarfilm med indtale fra tredjepart.
Jeg har dog et både teoretisk og teknisk problem med lydniveauet mellem min musik (soundtracket) og talen. På den ene side ønsker jeg at talen bliver klar og tydelig, på den anden side må musikken heller ikke hverken overdøve - eller blive utydelig.

Jeg har bemærket at når TV2-regionerne laver historiske dokumentarprogrammer skruer de lige voldsomt ned for musikken, når talen kommer på.
Jeg synes det lyder dybt uprofessionelt, sammenlignet med f.eks. History Channel som jeg synes har en fin balance.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at aflure den teknik de anvender på de store kanaler som History, PBS, BBC mfl. (som er den kvalitet jeg tilstræber).

Justerer de lyden undervejs, eller laver de simpelthen soundtracket specifikt til indtalen f.eks. at højdepunkterne kommer, når der ikke er tale?

Men det synes jeg bare heller ikke passer helt, for jeg har hørt flere af de soundtracks brugt i andre sammenhænge/dokumentarprogrammer.

Omvendt synes jeg heller ikke at fornemme at de justerer soundtrack-volumen undervejs i deres udsendelser. Alligevel formår de at have en fin balance. Så hvad er tricket?

Er der evt. noget teori jeg mangler at læse op på, tutorials I kan anbefale mv.?

Mit problem er ydermere, at selvom både musik og tale træder tydeligt frem i mine hovedtelefoner (DT 770 Pro), så er kun talen tydelig på TV/soundbaren. Min musik trænger simpelthen ikke nok igennem. Det er iøvrigt samme problem med manglende lydstyrke, når jeg kun afspiller min musik på soundbaren. Så det er helt klart min musik der er problemet i den sammenhæng.

Jeg renderer min musik i FL Studio 20. Er der nogle indstillinger jeg skal være opmærksom på? Jeg renderer altid ud i WAV.
Men det er som om min musik er lidt lavere når jeg afspiller den i VLC, sammenlignet med når jeg afspiller preview direkte i FL Studio. Her er min musik meget klar og tydelig, faktisk lige så tydelig som hvis jeg afspillede talen fra tredjepart i VLC.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hej, er forsigtigt bud hérfra - uden at have nogen erfaring med det - Hvad med sidechain compression?
Altså, hvor compressoren ducker musikken, når talen sætter ind.
Evt. opsætte automation, så den ducker mere eller mindre, alt efter musikkens dynamik/beskaffenhed.

Måske noget inspiration at hente hér, efter en søgning på ordene “voice over” og “sidechain”



Happy hunting

dbh.
/Roland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvis du bruger en multi bånds comp og centrerer et bånd/flere bånd til taleområdet og derefter trigger den via sidechain fra talen, kan du ducke musikken ret fint uden det kan høre så meget.

Hvis du vil gøre det endnu mere nøjagtigt, kan du bruge en ms multibåndscomp og så kun compe på mono signalet, på musikken (da din tale er i mono). Men du kommer hurtigt id i at det ikke gør nogen forskel da din video sikkert ofte ses i mono.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Rolland skrev: tirs 25. okt 2022 17:33 Hej, er forsigtigt bud hérfra - uden at have nogen erfaring med det - Hvad med sidechain compression?
Altså, hvor compressoren ducker musikken, når talen sætter ind.
Evt. opsætte automation, så den ducker mere eller mindre, alt efter musikkens dynamik/beskaffenhed.

Måske noget inspiration at hente hér, efter en søgning på ordene “voice over” og “sidechain”



Happy hunting

dbh.
/Roland
Ja, det bliver lidt besværligt. Jeg anvender jo mange soundtracks, og både video, musik, lydeffekter og voice-over laves i Blender's Video-redigering.

Jeg bruger kun FL Studio til at komponere selve musikken.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En nem og fleksibel løsning der kan det hele (multibånd og M/S): TrackSpacer.

https://www.wavesfactory.com/audio-plugins/trackspacer/

1) Saml de ting du vil ducke på en bus, insert TrackSpacer og vælg vokalsporet som input
2) Klik på den lille runde knap i displayet og vælg "M/S", så tages hensyn til at din vokal er i mono
3) Justér low cut til fx 120 eller 150 Hz og high cut til fx 5 kHz
4) Sæt amount til fx 33% eller hvad du nu synes lyder godt

Der er intet besværligt i det, ligegyldigt hvor mange forskellige spor og lydeffekter du bruger. Du outputter bare de relevant spor til en bus og sætter TrackSpacer på bussen. Intet ændrer sig i lyden, når TrackSpacer ikke er aktiv.

De ting der er i bussen bliver ducket, andre ting gør ikke. Tager vel 5 sekunder at sætte op alt i alt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for jeres input.
Overvejer lige hvad jeg skal gøre, og om det værd at smide ekstra penge ud til den slags...

Alternativt må jeg manuelt ducke voice-over relativt til soundtracket.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: tirs 25. okt 2022 17:27 eller laver de simpelthen soundtracket specifikt til indtalen f.eks. at højdepunkterne kommer, når der ikke er tale?
Ja. Når man komponerer musik til film, er det netop sådanne ting man tager hensyn til.

Billigere produktioner som TV2-regioner tænker nok ikke nærmere over det, når de vælger katalogmusik.
skriver noder

Nyt svar