Har disse hjørne-traps gang på jord ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Har disse hjørne-traps gang på jord ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tænker på nogle lidt mere elegante og utraditionelle udformninger, der samtidig vil give øget albuerum i arbejdshøjde,..

Jeg spørger både i almindelighed, samt til helt små rum i særdeleshed.

Tegningen sku være selvforklarende for ideen, ellers opgiver jeg :)

I sin mest ekstreme udformning ville man kunne lave et lille kubisk rum diamantformet med spisvinklede trekantede stykker



IMG_20221024_224801861-01.jpeg
IMG_20221024_224801861-01.jpeg (191.35 KiB) Vist 1409 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Idéen er fin, men dybden skal være meget stor for at det giver mening, iforhold til at lave almindelige gulv til loft superchunks.

Rockwool dæmpningen fungerer bedst på den kvarte bølgelængde. Jeg har skrevet om regnestykket i andre tråde. Med almindelige 10 cm tykke absorbers med 10 cm luft bag, giver det effektiv dæmpning ned til ~810 hz, hvis jeg husker rigtigt.

Lav så den dobbelte tykkelse, 20 cm batt, og du har dæmpning ned til 405 hz. Så 40, som går ned til 200, så 80 der går ned til 100..... Lad os sige dit rum har et træls dyk ved 47.5 hz. Lav selv matematikken. Superchunks hjælper, og er nok det bedste til prisen, men det er jo ikke et mirakelmiddel.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for feedback ,... jeg kan godt se at det bider sig selv i halen med effektiviteten ift alm gulv/loft-model

Man kunne også vælge en mellemting, hvor der stadig er en vis tykkelse på midten

Jeg havde umiddelbart forestillet mig side-længderne på gulv og loft omkring 80 cm
/Dub

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg kan godt følge ideen, men som Christoffer siger, så mister du al for meget effektivitet.

Der er desværre ikke rigtig nogle short cuts med mindre du går fra porøse absorbers til trykbaserede. Her bliver matematikken dog lige lidt kompleks fordi du arbejder i pyramideform.

I sidste ende handler det om at absorbere den mængde kinetiske energi som er i lydbølgerne. Hvis du spiller højt er der meget energi, og hvis du spiller dybt er der meget energi.
Hvis der er særlige problemfrekvenser som stikker helt af, kan trykbaserede absorbers være smarte for de kan tunes til et snævert Q. Men som jeg har skrevet mange andre steder, skal man både være fiks på regnestokken og tommestokken.
De porøse absorbenter er nemmere, og bliver mere effektive i de dybe frekvenser jo tykkere de er (som rigtig beskrevet ovenfor). Men det betyder ikke at en 100 mm absorber ikke dæmper v 100 hz - den gør det dog kun med en faktor 0,15 (faktor 1=100% dæmpning)

Det vil sige du godt kan dæmpe energien i rummet, bare ikke så effektivt… hvilket jo så også er problematisk da bas-frekvenser indeholder væsentlig mere energi end diskant. Du skal altså bruge væsentlig flere absorbers.
Hvis du derimod rykker absorberen ca 100 mm ud fra væggen, stiger effektiviteten v 100 hz til ca faktor 0,40.

I dit pyramideformede design, vil der kun være en brøkdel af absorberen, der arbejder optimalt. Der vil være en bræmme langs væggene der ikke rigtig gør noget… og den vil være uhensigtsmæssig stor i forhold til en alm trekantet absorber.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg tolker oplægget som, at der også spørges til, om konceptet kan give mening som et kompromis, hvis pladsen ikke er der til at gøre det på den ideelle måde.

Mange af os med hjemmestudie kender problemet alt for godt: Man læser om den teoretisk ideelle måde at indrette hjemmestudiet på, men støder så straks imod virkeligheden, hvor det ikke altid i praksis lader sig gøre pga. rummets begrænsninger samt anden indretning i rummet.

Jeg har selv lavet masser af akustiske kompromisser i mit hjemmestudie - f.eks. asymetri :(

Uden at være ekspert så tænker jeg, at DUBTEMPLEs forslag måske godt kan give god mening, hvis man f.eks., som han skriver, mangler albuerum i arbejdshøjde.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: tirs 25. okt 2022 10:45 I sidste ende handler det om at absorbere den mængde kinetiske energi som er i lydbølgerne. Hvis du spiller højt er der meget energi, og hvis du spiller dybt er der meget energi.

Kan man udlægge dette sådan, at hvis man har ikke-ideelle bas-absorbere, så kan de komme til at virke relativt bedre ved, at man holder sig til at afspille musikken ved lav volumen, eller...?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

De virker ikke bedre - men der er bare mindre energi der skal absorberes. :-D

Hvis man skal ud i noget hvor man godt vil have en del af hjørnet frit kan man evt lave dem firkantede.
Måske i kombi med et bord til sin kazoo-samling eller TR808 :dollargrin:
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for replyes :thumbup:
Michailov skrev: tirs 25. okt 2022 17:04 Hvis man skal ud i noget hvor man godt vil have en del af hjørnet frit kan man evt lave dem firkantede.
Måske i kombi med et bord til sin kazoo-samling eller TR808 :dollargrin:
Måske hylder til et par lidt størrer monitors, (ud over nearfields), ved at fjerne den midterste halve meter, så der dannes hylder, og til gengæld fylde lidt ekstra materialet på resten, og bruge firkant eller erstatte mine to spidse trekantede traps med trapez-formede lidt størrer end ellers ?
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis man laver dem tyndere midt på, er de nødt til at være tykkere et andet sted for at få samme effektivitet. Og det kunne jeg godt frygte ville betyde, at de får en form som bruger mere gulvplads før det kommer op på samme rumfang og/eller effektivitet. Så hvis gulvplads er et issue, tror jeg ikke der er noget at hente i det.

Men til gengæld ser det fedt ud!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar