Lydisolering til studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Hellimgood
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Risskov

Lydisolering til studie

Indlæg af Hellimgood »

Hejsa.

Jeg har lejet mig et lokale på 29m2, der skal fungere som lydstudie, og jeg skal nu til at lydisolere det.

De nærmeste naboer er 200m væk, så projektet er at lydisolere internt for bedste indspilning.

Jeg regnede lige på det, og det ser ud til, at budgettet ikke ligefrem rækker til at lave en forskalning eller dække hele lortet til i akustikpaneler, så spørgsmålet er: Hvis jeg skal lydisolere gradvist, altså hvor jeg starter med een metode og så måske skifter til noget andet senere, hvad er så den bedste metode?

Lokalet har sådan et industrigulv... epoxy eller laminat, da det tidligere har været et lager, så det åbenlyse sted at starte ville være at lægge et gulvtæppe.

Men hvad med væggene?
Rumdelere? Delvise skumpaneler?
Skal loftet også behandles?

Håber, at der findes en løsning.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Velkommen til!

Gulvtæppe vil de fleste herinde råde dig fra. Jeg har altid haft gulvtæppe på, så jeg kender ikke andet..

Har du nogle mål på rummet, længde, bredde, højde? Er væggene parallelle, er loftet skråt, osv.? Post evt. en tegning eller to.

Skum er generelt ikke godt.

Kan du selv arbejde i træ? Hvis ja, så kan du bygge broadband absorbere med rockwool, og sætte dem i førstereflektions punkterne.
En videoguide:
viewtopic.php?p=711257#p711257
Førstereflektions punkter er forklaret i denne korte video, og masser af andre steder her på forummet:
viewtopic.php?p=711371#p711371

Det billigste resultat får du ved at bygge selv, også selvom det er dyrere end at købe skumpaneler der udfylder samme plads, da skummet slet ikke vil dæmpe ligeså godt.

Førstereflektions punkter finder du på sidevæggene, endevæggene og loftet ovenover din lytteposition. Der er også et eller flere under dig, men det bliver svært at dæmpe, af åbenlyse grunde..

Udover førstereflektions punkter, så bygger bassen sig op især i hjørnerne. Dvs. alle hjørner fra væg til væg, gulv til væg, væg til loft.
Til at prøve at imødekomme problemet laver man det der hedder superchunk bassfælder. Oftest deler man en plade rockwool i 4 lige store trekanter, og stabler dem ovenpå hinanden, oftest bare i væg til væg hjørnerne. Der skal selvfølgelig mere end én plade rockwool til, medmindre du har meget lavt til loftet..
Højhus har også lavet videoguides til superchunks, hans tråd er her:
viewtopic.php?t=41404

Omkring dimensioner, dæmpning, indretning af rummet m.m.:
Lad os sige du har en dør i hjørnet af rummet, og derfor ikke kan lave en superchunk i dét hjørne. Så skal du undlade at dæmpe det andet hjørne, da man altid går efter at dæmpe så symmetrisk som muligt. Det gælder mig bekendt også for førstereflektions punkterne, men der kan du så vælge en mere optimal lytteposition, man kan ikke sådan lige flytte rummets hjørner.
Har du masser af vinduer, som gør det svært at vælge en god lytteposition, så kan der hænges en absorber op foran vinduer. Min bagvæg er vinduer på hele endevæggen (bagvæg iforhold til min lytteposition), så jeg har hængt en absorber op der fylder 100x120 cm, med 50 mm terrænbatts. Rummet er over 3 meter bredt, så der kommer bestemt stadig sollys ind i rummet, og absorberen har fjernet den der klamme vindues reflektion.

Det tror jeg var en fin lille introduktion. Prøv at glo nogle af Højhus' videoer, læs videre i den her del af forummet, og spørg endelig.

Nyt svar