IR demo fra Bornholm

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

IR demo fra Bornholm

Indlæg af david mondrup »

Jeg har været i rundkirkerne i Østerlars og Nyker i dag (begge på Bornholm) og optage IR, og har lige lavet denne video, hvor jeg prøver dem af i Ableton.
- Alle IR'erne er optaget med håndklap som trigger på en Zoom H2n, undtagen den der står lidt for sig selv i videoen (nederste clip i Østerlars kirke sporet) som er optaget på min iPhone XR med app'en Røde Reporter (optager ukomprimerede .wav filer). Her har jeg snydt, og faket mig til stereo ved at optage 2 klap, som jeg derefter har pannet L og R og samlet til én stereofil. I alle tilfælde er optageren placeret et sted i lokalet, og trigger-klappet er blevet udført et helt andet sted i lokalet.
- Den første del af videoen hører man de rå IR optagelser efter de er blevet klippet til, normaliseret og har fået et fade out på ca. det sidste sekund af filen.
- Dernæst startes først et MIDI loop i Wavetable - bare for at gøre det komplet har jeg brugt to af IR optagelserne som wavetables, og derefter tilføjet lidt liv til synthprogrammeringen med noget subtle LFO og velocity respons. Det efterfølges af et percussion loop programmeret på Klevgrand Slammer instrumentet og behandlet med en Drum Buss fra Ableton.
- Endelig sættes Abletons Hybrid Reverb ind på et return spor, den sættes til 100% convolution, den indbyggede EQ slukkes, predelay sættes til 0, den første IR optagelse loades, og der skrues op for send fra både synth og percussion sporene. Efter nogle takter høres return sporet solo. Det gentages for alle de 6 IR filer, så man kan høre forskellen.

Jeg elsker Convolution Reverb! Enjoy:

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Fedt, David !

Og lidt sjovt du lige laver der nu ! Har så sent som i sidste uge sidder og studeret teknikker til optagelser af IR’s, da jeg også har nogle ideer jeg ville prøve af med nogle forskellige rum. Blandt andet nogle parkeringskældere.

Men det er ikke noget jeg har eksperimenteret så meget med . Kun et lille forsøg jeg kan huske Rasmus og jeg lavede på et af toiletterne på Engelsholm i sin tid .

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg så lige denne video !

Hold da fast det kunne også været fedt at lave et impulse respons optagelse der fra !

Vild oplevelse og rum alligevel :)


Medlemsavatar
FlowBite
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Aarhus

Indlæg af FlowBite »

Må jeg sgu give dig ret i at det er et vildt rum og spille/record i :)

Medlemsavatar
FlowBite
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Aarhus

Indlæg af FlowBite »

lyder faktis ellers okay når det lige få lov at komme igang :)

Nyt svar