Nogen bankkyndige maskinister?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Nogen bankkyndige maskinister?

Indlæg af TueRoeh »

Hej

Nogen herinde der kan fortælle mig hvad et Jyske Obligation Realkredit OF - låne er?

Skal købe et hus (hvori der skal laves lækker studieafdeling XD) og sælger har dette lån i huset. Er det variabel rente med høj risiko? Er det sådan en type lån man ikke vil have hvis renten stiger som den gør nu?

Vh Tue
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

TueRoeh skrev: lør 8. okt 2022 10:53 Hej

Nogen herinde der kan fortælle mig hvad et Jyske Obligation Realkredit OF - låne er?

Skal købe et hus (hvori der skal laves lækker studieafdeling XD) og sælger har dette lån i huset. Er det variabel rente med høj risiko? Er det sådan en type lån man ikke vil have hvis renten stiger som den gør nu?

Vh Tue
Disclaimer: selv om jeg har 20+ års erfaring i finansIT, så interesserer økonomi mig ikke voldsomt, så det jeg ved er den smule jeg har samlet op af nødvendighed.

Der skal flere oplysninger til lånet, men hvis I alligevel skal låne hus, så tænker jeg I skal snakke med jeres eget realkreditinstitut alligevel - og selvom de er sælgere mere end rådgivere, så plejer de som regel ikke direkte at vildlede købere. De er jo også interesserede i at I har råd til at sidde i huset og betale af på lånet.

Helt generelt mangler der oplysninger på det her lån - jeg kan ikke google mig frem til hvad OF lån er for noget hos Jyske.
Hvis det er variabel rente kan der være flere forskellige muligheder. F1, F3 eller F5, hvilket angiver hvor mange år der er imellem en ny rente bliver fastsat.

Et par generelle råd til huskøbere.

Regn ud hvad det koster at sidde i med nye fastforrentede lån med en løbetid på 30 år. Har I ikke råd til det, har I ikke råd til at købe det hus, uden at tage en risiko for at komme til at sidde meget værre i det, end det fastforrentede lån koster.

Lige pt. *er* situationen vildt usikker, men det skal ikke afholde jer fra at købe noget. I skal bare overveje at med ovenstående lavrisiko-scenarie, så ligger risikoen i hvis I bliver nødt til at sælge på et ufordelagtigt tidspunkt.

Alt efter jeres økonomiske situation kan det så godt være at det er en god idé at tage andre lån alligevel, så længe man ikke prøver at komme så langt ned i ydelse uden tanke for risikoen.

Realkreditlån er en handelsvare. Det kan godt betale sig at spørge forskellige realkreditinstitutter. Kig samtidig på muligheden for at skifte bank - der kan også være noget at spare - særligt i forbindelse med at man også får nye lån. Nogle gange kører de kampagner for at få flere kundere i butikken.
--
Robert

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

Hej Pastorius

Tak for svaret:)

Iflg mægler er det et fastforrentet obligationslåne. Der står 2,2 ÅOP, så det må vel være et 2 % m fast rente. Iflg mægler er det sjældent at købers bank vil overtage lån. Og specielt hvis lånet ikke passer med nuværende rentesituation, gætter jeg på at jeg ikke kan overtage det. Det ville ellers være fint med den rente:)
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

TueRoeh skrev: lør 8. okt 2022 18:06 Hej Pastorius

Tak for svaret:)

Iflg mægler er det et fastforrentet obligationslåne. Der står 2,2 ÅOP, så det må vel være et 2 % m fast rente. Iflg mægler er det sjældent at købers bank vil overtage lån. Og specielt hvis lånet ikke passer med nuværende rentesituation, gætter jeg på at jeg ikke kan overtage det. Det ville ellers være fint med den rente:)
Ja - jeg holder fast i mit på 0,5%.

Jeg ved intet om vilkår for at overtage lån, men jeg tænker kursen skal være under 100, før man får lov.
--
Robert

Nyt svar