Hvordan masterer jeg klassisk musik?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Hvordan masterer jeg klassisk musik?

Indlæg af cygge »

Jeg er så småt ved at lægge sidste hånd på en plade med et musikprojekt, hvor vi normalt stikker i så mange retninger som muligt. Derfor valgte jeg at indlede pladen med et stykke cinematisk, "klassisk" musik, dels fordi det var pissesjovt, og dels fordi Spitfire Audio's gratis BBC-plugin skulle have en tur rundt i manegen. Spitfire Audio gør det i øvrigt ufatteligt flot af et gratis plugin at være, men nu opstår så problemet.

For forskellen i dynamikken i nummeret er enorm. Det går fra en spinkel harpe og et mørkt klaver i starten til et full-blown orkester med masser af "BRAAAP" (som det sig hør og bør) fra de franske horn, og så vidt jeg husker ligger peaks i starten omkring -30dB og slutter tæt på -0dB. Med andre ord er der pænt langt fra top til bund, men det skal jo gerne være til at høre at man har trykket "play", uden at folk får rykket hovedet af når resten af orkesteret vågner.

Så hvad gør jeg? Mit forlængst hedengangne Powercore's MasterX5 plugin havde en "expansion" feature, som jeg aldrig brugte, men det er vel sådan noget, jeg skal ud i her? Et eller andet, der automagisk skruer op for signalet når det kommer under en vis grænse? Mine produktioner er sjældent så vidtfavnende, og sidst, jeg gik amok med dynamikken, endte jeg med at få Holger til at lave mastering alligevel. Denne gang vil jeg selv, men det skal stadig lyde ordentligt.

Der kommer sikkert mere generelle spørgsmål til mastering senere, men lige nu er dette min største hovedpine. Jeg håber, nogen kan hjælpe. :-D
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Først og fremmest så lyt til noget referencemateriale og dan dig en idé om dynamikken.

Hvordan det er komponeret og udført dynamisk betyder naturligvis meget. Man kan ikke bare sammenligne to færdige indspilninger, hvis de er udført meget forskelligt.

Hvis vi ignorerer for nu at EQ og stereobillede naturligvis er den første og en vigtig del, så kan vi fokusere på dynamikken.

Noget af den dynamiske kontrol kan godt ske allerede i indspilningen, fx når det er indspillet gennem diverse analoge maskiner og evt. rør og på bånd. Det hele komprimerer en smule og tilføjer lidt harmoniske overtoner. Måske tricky at tage højde for så så sent i processen, men værd at have i baghovedet.

Udover det, så er det ikke nogen kompliceret process nødvendigvis, men pas på med multibåndprocessering. Ofte hellere en kombination af meget diskret upward compression i bredbånd, fx Flux Solera og så meget diskret downward komprimering, også bredbånd. Denne komprimering vil ofte - men ikke altid - være RMS og langsom.

Brug evt. en compressor hvor du har mulighed for at styre bidraget fra fx tre bånd i sidechainen til at styre hvor meget RMS kontra peak trigger bredbåndscompressoren Med andre ord: smart hvis du oplever at fx bunden/pauker trigger komprimeringen for meget og du gerne vil "relaxe" den del lidt, men uden at filtrere det væk i sidechainen fordi der fx er passager tidligere eller senere, hvor bunden er langsom og spiller en rolle i komprimeringen. Eller vice versa for den sags skyld, hvilket du ikke kan gøre med et normalt HPF i sidechainen.

I begge tilfælde (helt generelt med komprimering) pas på haler ikke hives unaturligt op, og i tilfældet downward at det ikke pumper og presses sammen unaturligt.

Manuel gain riding er også en mulighed og ikke nødvendigvis noget der står alene eller i stedet for, men bør gøres pre comp/limit. Find et 64 bit float plug-in med høj opløsning i faderen, da du typisk ikke kan gøre det med medfølgende gain utilities eller en fader.

Dertil meget diskret limiting, som kan laves i et utal af variationer i forhold til forvrængning kontra renhed. Typisk lang lookahead og hurtig "attack" for renhed kontra det modsatte for mindre hørbar ducking, evt. automtiseret. Et kompromis, som kræver både det rigtig værktøj og lidt erfaring at tune sig ind på.

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Holger, dit dejlige væsen. Tusind tak!

Jeg er sgu' ikke sikker på at jeg overhovedet ejer en fornuftig multibånds-comp... mine seneste mange, mange indkøb har faktisk udelukkende været Plugin Alliance, og de gør ikke meget i den slags, tror jeg. Det har i hvert fald ikke været mit fokus at eje sådan en, uanset hvad. Men så må jeg kigge på at bastardisere noget af det, jeg har ellers.

Generelt må det vel nødvendigvis ende i en "så godt som muligt"-situation, for guderne skal vide jeg ikke er mastering engineer (eller egentlig har et egnet rum til det), men for et projekt uden penge er det, at betale mastering for 12 numre, lidt af en mundfuld. Nu føler jeg da ikke at jeg er på helt bar bund, især ikke kombineret med dine tidligere guldkorn om emnet som bookmark i browseren.

Endnu engang tak! Jeg glæder mig helt til at prøve kræfter med det. :-D
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Nyt svar