Hvilke lamper / spots eller andet bruger i ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Hvilke lamper / spots eller andet bruger i ?

Indlæg af Jenkins »

Jeg skal til at flytte her i næste måned .

Her går jeg med nogle planer , som jeg vil komme ind på i en anden tråd , omkring akustikken . I det nye rum

Meeeen tilbage til topic ,

Hvilke lyskilder bruger i ? Havde tænkt nogle indbygningspots måske , eller nogle softboxe .

Må jeg se jeres hjemmestudie med lamperne tændt ?

Mvh

Bjørn

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg købte de 12 bedst ratede LED spots (ja det var dyrt, mest pga. fragt fra forskellige shops) og testede hvilken jeg synes var bedst og mest behagelig/varm. Det var ikke "bedst i test" der faktisk var bedst, bl.a. fordi de vægter pris ret højt og jeg er ligeglad med prisen - kun kvaliteten.

Jeg endte med Diolux R4d-2 5W Gu10 Ra 95 Dæmpbar 2700K 38° til 78 kr./stk.
https://lys-kilden.dk/shop/517-diolux-l ... 00k-207lm/

Hold øje med specs, så du ikke ender med en lavere Ra end 95, da der findes en del næsten identiske versioner af samme pærer. Ra er dog ikke en guideline i sig selv, dvs. bare fordi pæren er Ra 97 er den ikke samlet set bedre end en anden med Ra 95. Den fejlslutning opdagede jeg under mine tests.

Har 40+ af ovenstående spots i huset og studiet, og ikke en eneste er død (første batch købt 2019-03-01). De forrige pærer jeg havde døde ca. engang om året, sandsynligvis pga. små rystelser fra den dybe bas.

Jeg gik efter:

· Behageligt lys og varme (synes tit LEDs er/var lidt for kolde uanset nominel Kelvin på 2700)
· At de ikke må flimre
· Spredningsgrad <40, da spots er gode til ja - spotbelysning, dvs. fx at undgå lys i computerskærmen. Til diffus belysning ville jeg vælge andre lyskilder end spots, så derfor ingen ≥60 grader spots hos mig.

Der er muligvis kommet en endnu bedre pære på markedet siden, men jeg har ikke fundet en sådan.

Til studiet valgte jeg Nordlux skinner og spots, 230V system.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte et par Ikea lamper og smed Philips Hue pærer i så jeg kan styrer det sammen med resten af huset, nogle gange er det rart med dæmpet lys, andre gange ikke.

https://www.ikea.com/dk/da/p/hektar-vae ... -80215308/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hald skrev: søn 2. okt 2022 16:35 Jeg købte et par Ikea lamper og smed Philips Hue pærer i så jeg kan styrer det sammen med resten af huset, nogle gange er det rart med dæmpet lys, andre gange ikke.

https://www.ikea.com/dk/da/p/hektar-vae ... -80215308/
Jeg har dem i 1. generation og synes farverne er forfærdelige, kan du sige om det er blevet bedre?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kan ikke engang huske hvilken generation jeg har i, men er okay tilfreds. Men når der skal gøres rent eller laves noget med ordentlig lys bruger jeg et LED panel i loftet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev: søn 2. okt 2022 09:59 Jeg købte de 12 bedst ratede LED spots (ja det var dyrt, mest pga. fragt fra forskellige shops) og testede hvilken jeg synes var bedst og mest behagelig/varm. Det var ikke "bedst i test" der faktisk var bedst, bl.a. fordi de vægter pris ret højt og jeg er ligeglad med prisen - kun kvaliteten.

Jeg endte med Diolux R4d-2 5W Gu10 Ra 95 Dæmpbar 2700K 38° til 78 kr./stk.
https://lys-kilden.dk/shop/517-diolux-l ... 00k-207lm/

Hold øje med specs, så du ikke ender med en lavere Ra end 95, da der findes en del næsten identiske versioner af samme pærer. Ra er dog ikke en guideline i sig selv, dvs. bare fordi pæren er Ra 97 er den ikke samlet set bedre end en anden med Ra 95. Den fejlslutning opdagede jeg under mine tests.

Har 40+ af ovenstående spots i huset og studiet, og ikke en eneste er død (første batch købt 2019-03-01). De forrige pærer jeg havde døde ca. engang om året, sandsynligvis pga. små rystelser fra den dybe bas.

Jeg gik efter:

· Behageligt lys og varme (synes tit LEDs er/var lidt for kolde uanset nominel Kelvin på 2700)
· At de ikke må flimre
· Spredningsgrad <40, da spots er gode til ja - spotbelysning, dvs. fx at undgå lys i computerskærmen. Til diffus belysning ville jeg vælge andre lyskilder end spots, så derfor ingen ≥60 grader spots hos mig.

Der er muligvis kommet en endnu bedre pære på markedet siden, men jeg har ikke fundet en sådan.

Til studiet valgte jeg Nordlux skinner og spots, 230V system.
Prøver at checker de pære ud , og markedets for spots .

Spots skal bruges når jeg har brug for et godt lys og kan se mine ting .

Som diffus lys overvejer jeg at bygge LED på bagsiden af mine traps og cloud , så de kan kaste noget ambient lys ud bagved også .

Men er også sygt meget i tvivler om hvilken farve jeg vil have . Lige nu hælder jeg mod en fhv mørk grå , og derfor ville gode spots komme til ret så rummet stadig rent æstetisk ser pænt ud med de mørke vægge

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Interessant emne :-)
Har aldrig fået investeret i LED nemlig pga. den frygtelige unaturlige "hvide" farve. Men bliver i denne tid nok nød til af gøre noget...
Holger, bruger du kun GU10 pærer? Jeg leder nemlig også efter E27!
Holger skrev: søn 2. okt 2022 09:59 Jeg købte de 12 bedst ratede LED spots (ja det var dyrt, mest pga. fragt fra forskellige shops) og testede hvilken jeg synes var bedst og mest behagelig/varm. Det var ikke "bedst i test" der faktisk var bedst, bl.a. fordi de vægter pris ret højt og jeg er ligeglad med prisen - kun kvaliteten.

Jeg endte med Diolux R4d-2 5W Gu10 Ra 95 Dæmpbar 2700K 38° til 78 kr./stk.
https://lys-kilden.dk/shop/517-diolux-l ... 00k-207lm/

Hold øje med specs, så du ikke ender med en lavere Ra end 95, da der findes en del næsten identiske versioner af samme pærer. Ra er dog ikke en guideline i sig selv, dvs. bare fordi pæren er Ra 97 er den ikke samlet set bedre end en anden med Ra 95. Den fejlslutning opdagede jeg under mine tests.

Har 40+ af ovenstående spots i huset og studiet, og ikke en eneste er død (første batch købt 2019-03-01). De forrige pærer jeg havde døde ca. engang om året, sandsynligvis pga. små rystelser fra den dybe bas.

Jeg gik efter:

· Behageligt lys og varme (synes tit LEDs er/var lidt for kolde uanset nominel Kelvin på 2700)
· At de ikke må flimre
· Spredningsgrad <40, da spots er gode til ja - spotbelysning, dvs. fx at undgå lys i computerskærmen. Til diffus belysning ville jeg vælge andre lyskilder end spots, så derfor ingen ≥60 grader spots hos mig.

Der er muligvis kommet en endnu bedre pære på markedet siden, men jeg har ikke fundet en sådan.

Til studiet valgte jeg Nordlux skinner og spots, 230V system.

Nyt svar