bodtbody skrev: tors 27. okt 2022 19:29 ...
Farverne var overvejende lilla/lyslilla hvid , meget "selvlysende" , der er en tidlig Zappa plade med omslag i infrarød..

Dato lør 17. maj 2025 13:37
Indlæg af Christoffer I. N. »
bodtbody skrev: tors 27. okt 2022 19:29 ...
Farverne var overvejende lilla/lyslilla hvid , meget "selvlysende" , der er en tidlig Zappa plade med omslag i infrarød..
Christoffer I. N. skrev: tirs 25. okt 2022 19:54 Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.
Joachip skrev: ons 26. okt 2022 15:18 Ikke af hvad jeg kender til. Måske kan du være heldig at grave noget information frem om det. Der findes jo nogen websider for folk der er fans af infrarød og ultraviolet fotografering.
Det du skal kigge efter, er om kameraet opfanger bølgelængder længere end cirka 740 nanometer, for sådan et IR filter fjerner alt der er kortere end det:
![]()
Christoffer I. N. skrev: ons 26. okt 2022 19:55 ....
Jeg fandt ham gutten her, der fjerner IR cut filteret i samme model som jeg har. Ikke umiddelbart en operation jeg har lyst til, for nuværende. Hvis jeg føler mig heldig, kan det være jeg prøver på mit gamle S95...
Ja hvis sensoren ikke er modificeret får man røde billeder, men der er den konvertering af de lyse og mørke områder. Er det infrarøde filter med kraftig effekt. Bliver billedet knald rødt. Man kan få filtrene i forskellig styrke. Na 2-na 4 na 8 osv. Man kan også få det modsatte et blå filter. Det kaldes af og til uv filter. Og. Canon har en tjeneste, hvor man kan indsende sit gamle Canon camera og få sensoren modificeret. Det er ikke voldsomt dyrt. Er sensoren ikke modificeret får man rødt farvestik.Joachip skrev: tors 28. sep 2023 10:18 Husk at tjekke om dit kamera overhovedet kan opfange IR før du køber sådan et filter, for ikke alle kameraer kan se infrarødt. Eksempler:
Fuji S3 Pro: Virker.
Nikon D600: Virker ikke.
Redigeret? Ahhh... jeg troede det var et nyt indlæg.Christoffer I. N. skrev: tors 28. sep 2023 11:00Hvordan kan det iøvrigt være du lige poster dagen efter jeg har redigeret i min seneste post? Jeg er bare nysgerrig, nogen "anledning"?
fedtJoachip skrev: fre 29. sep 2023 14:06 ...
Bare for sjov: Her er et billede hvor den røde kanal er infrarød, men den grønne og blå kanal er normal:
![]()
Tak for info, jeg fandt lige siden:lakris skrev: tors 7. mar 2024 23:38 Jeg er for doven til at tjekke i tråden(og undrer mig hvis jeg ikke har nævnt ham før)
Gmunk - en af de vildeste indenfor Flash, Video, motion graphics, UI designs i bl.a. film. Tron:2, Oblivion…. Og Win10’s desktop argh…. Han har i langt tid rodet med infrarøde fotografi og video, og sælger dem også
Tjek ham ud, hvis man lyster![]()
Hey Joachip, jeg ved det er en gammel post og vel endnu ældre billede.Joachip skrev: søn 9. okt 2022 11:57 Her er min lokale park i infrarød. Desværre er mit kamera ikke særligt godt til formålet, da det fjerner det meste infrarøde lys i selve sensoren. Det er nødt til at være bragende solskin før der kommer nok lys ind.
![]()
Super, jeg leger videre med det.Joachip skrev: tirs 19. mar 2024 11:11 Det er super længe siden jeg tog det billede, og jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvordan jeg fremkaldte det. Men jeg kan nærmest garantere at jeg ikke brugte en "normal" hvidbalance – hvad det så end er.![]()
Indlæg af Rosenfeldt »
Jo tak! Har ikke fået set endnu, men generelt er hans videoer fine.
Rosenfeldt skrev: tors 2. maj 2024 20:52 … Ådalsparken bliver aldrig det samme - efter du har lavet det her!![]()