Hvad er infrarød fotografi?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Hvad er infrarød fotografi?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Youtube fandt ham gutten her, Thomas Heaton, til mig, og han har en video hvor han bruger et Fujifilm X-T3, ombygget til infrarød fotografi. Virkelig fede billeder, og det minder mig mest af alt om den der slut tunnel-scene i Sicario, med hvad der skal forestille night vision, flir, eller noget..

Her er videoen:



Her er hvad jeg fandt på wikipedia, og jeg har ikke læst andet end introduktionen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_photography

Nogen der har erfaringer med det?



Tilføjelse:
Han har lavet denne video tidligere, som forklarer lidt mere om det:


Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

det er fotografi på en infrarøs film , det vil sige en film som gengiver andre bølgelngder end en normal film , jeg ved ikke om de film kan købes mere , jeg fotograferede en del med de film nede i tresserne . Det kræver så et analogt kamera. jeg gad vide om man kan få et digitalt kamera til at gøre det , eller måske photoshop .
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bodtbody skrev: tirs 27. sep 2022 19:01 det er fotografi på en infrarøs film , det vil sige en film som gengiver andre bølgelngder end en normal film , jeg ved ikke om de film kan købes mere , jeg fotograferede en del med de film nede i tresserne . Det kræver så et analogt kamera. jeg gad vide om man kan få et digitalt kamera til at gøre det , eller måske photoshop .
Tak!
Ham gutten i videoerne jeg linkede til, har fået bygget et filter ind i et digitalt kamera, og skifter så til sort-hvid farveindstilling.

Hvordan var farverne på de analoge billeder du tog?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Man kan forøvrigt komme derhenad med efterbehandling på et digitalt kamera - uden at skifte sensor.
Her til Lightroom.

https://www.davidjohnstonart.com/lightroom-presets/
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

IR Bellahage Strand 2.jpg
IR Bellahage Strand 2.jpg (260.19 KiB) Vist 2276 gange
Sydhavn IR.jpg
Sydhavn IR.jpg (405.76 KiB) Vist 2276 gange
Jeg prøvede for nogle år siden. Jeg brugte et IR filter. Som man skruer på objektivet, som f.eks . et gråfilter, UV filter, eller som andre filtre. Billederne direkte fra kameraer bliver knald røde. Man kan godt se detaljerne. Men IR står for infrared . Filtret lukker varmestråler ind. Så billederne skal konverteres. Muligvis først til SH. Men billedet skal også inverteres. Nogle programmer kalder det negativ, som når man kigger på en, u-fremkaldt, film rulle. Der er tutorials på youtube. Nok flest til PS. Men mange andre programmer har de samme funktioner. Men de kaldes ofte noget andet end i PS.

Man kunne , i hvert fald, godt få kameraer- tidligere. Jeg mener at det var Fuji, der lavede dem. Og sensorerne kan også tilpasses til det.

Det første billede har exif - f8 - 48 sek. og iso 200. Det andet f4 - 25sek. - iso 200. Og de er optaget på sommerdage, hvor solen bager ned.

Det er næsten 10 år siden jeg lavede billederne. Og jeg husker ikke hvordan jeg gjorde. Jeg mener jeg , selv, fandt på en metode at bruge. Måske har jeg konverteret det røde billede, til SH. Og konverteret tilbage. Muligvis med blend lag. Eller , måske, har jeg jeg inverteret det røde billede først og så lavet SH.

Motiverne er ikke noget særligt, men det er denne trøstesløse- desert stemning. Der tiltaler mig.

Landskaber og bygninger, er det som falder mig ind. Som motiver.

Jeg bryder mig, altså, ikke om at træer og vinduer fremstår hvide og næsten selvlysende. Så jeg mener at jeg har noget invertering eller negativ filter ind over.

Jeg syntes også det er en spændende teknik. måske med mere kreative motiver.

jeg har prøvet om jeg kan lave det med gråfilter, men det bliver ikke det samme.
Den måde jeg laver det på , med billedbehandling, er det jo tidskrævende.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Pastorius skrev: tirs 27. sep 2022 21:25 Man kan forøvrigt komme derhenad med efterbehandling på et digitalt kamera - uden at skifte sensor.
Her til Lightroom.

https://www.davidjohnstonart.com/lightroom-presets/

Denne her syntes jeg er bedre.
Men i modsætning til ham syntes jeg min konvertering med IR filter er vellykket. Og jeg ser muligheder i det.

Det over belyste IR foto jeg har taget. Er jo en vandpyt ved Sydhavnen i Aarhus, hvor jeg forsøger at skabe en dysotopisk stemning og en fornemmelse af åbne vidder . Og jeg syntes, faktisk, det ville blive dårligere, hvis jeg flueknæppede den tekniske standard.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Og hvorfor kalder de det infrared foto. Det er billede behandlings presets. I PS kan man gemme en aktion som preset. Og køre den på alle dine billeder. Man kan ikke fotografere blade, vand, skyer og månen. Pga. de lange lukketider vil der opstå bevægelsesslør. Jeg ved ikke lige hvordan billederne vil tage sig ud med max iso. Men jeg kan forestille mig at man må bruge en timer til månen. Da lukketiden om natten må føles uendelig lang. Måske 10-20 min.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for bidragene! Så er der noget at dykke ned i.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: tirs 27. sep 2022 23:17
Pastorius skrev: tirs 27. sep 2022 21:25 Man kan forøvrigt komme derhenad med efterbehandling på et digitalt kamera - uden at skifte sensor.
Her til Lightroom.

https://www.davidjohnstonart.com/lightroom-presets/

Denne her syntes jeg er bedre.
Men i modsætning til ham syntes jeg min konvertering med IR filter er vellykket. Og jeg ser muligheder i det.

Det over belyste IR foto jeg har taget. Er jo en vandpyt ved Sydhavnen i Aarhus, hvor jeg forsøger at skabe en dysotopisk stemning og en fornemmelse af åbne vidder . Og jeg syntes, faktisk, det ville blive dårligere, hvis jeg flueknæppede den tekniske standard.
Enig - jeg googlede bare hurtigt. Det er ikke noget jeg har rodet seriøst med.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Her er min lokale park i infrarød. Desværre er mit kamera ikke særligt godt til formålet, da det fjerner det meste infrarøde lys i selve sensoren. Det er nødt til at være bragende solskin før der kommer nok lys ind.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak Joachip, hvordan har du taget dem? med et filter, eller efterbehandling?

Også tak Kimex for billederne, det fik jeg ikke sagt.


Jeg er igang med at glo på hvad den billigste løsning kunne være for et filter til mit (ikke-dslr) kamera.

- Offtopic:
Nu når der snart kommer delvis solformørkelse, og bare generelt til fotografering af solen, der har jeg baader solfilm, som jeg har lavet en lille pap holder til der kan sidde foran linsen, det virker helt fint. her fra et års tid siden:
viewtopic.php?p=721818#p721818

- jeg kunne godt tænke mig en lignende løsning, men det bliver jo nok ikke særligt optimalt. Det ville bare være dejligt at have en idé om resultatet så snart man har taget billedet, istedet for at skulle igang med en masse efterbehandling (jeg har ikke kigget på jeres video-guides til efterbehandling).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det ville nok ikke kunne lade sig gøre at få et særligt godt resultat med efterbehandling. Specielt dét at træerne er lysere end himlen ville være svært at opnå.

Jeg har brugt et Fuji S3 Pro (fordi det ikke har så aggressivt et IR filter) og et Hoya 72 filter. Jeg prøvede også med et Nikon D600, men det fjerner alt for meget i den røde ende af spektret, så man ender bare med helt sorte billeder. Faktisk er min mistanke at det også fjerner noget af den synlige del af spektret i den røde ende. :?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: tirs 25. okt 2022 18:04 Det ville nok ikke kunne lade sig gøre at få et særligt godt resultat med efterbehandling. Specielt dét at træerne er lysere end himlen ville være svært at opnå.

Jeg har brugt et Fuji S3 Pro (fordi det ikke har så aggressivt et IR filter) og et Hoya 72 filter. Jeg prøvede også med et Nikon D600, men det fjerner alt for meget i den røde ende af spektret, så man ender bare med helt sorte billeder. Faktisk er min mistanke at det også fjerner noget af den synlige del af spektret i den røde ende. :?
Tak!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ikke af hvad jeg kender til. Måske kan du være heldig at grave noget information frem om det. Der findes jo nogen websider for folk der er fans af infrarød og ultraviolet fotografering.

Det du skal kigge efter, er om kameraet opfanger bølgelængder længere end cirka 740 nanometer, for sådan et IR filter fjerner alt der er kortere end det:

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Christoffer I. N. skrev: tirs 25. okt 2022 19:54 Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.
Et filter af den slags kan ikke skade sensoren. Om et uv filter kan tvivler jeg på.

Her tilbyder man at ombygge. Med et filter foran sensoren ( formoder )

https://kolarivision.com/product/canon- ... onversion/
Ful spektrum filtre , syntes jeg kan lave flotte billeder.

Ellers er polfilter, imho, er det mest brugbare filter, til næsten alt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev: ons 26. okt 2022 16:13
Christoffer I. N. skrev: tirs 25. okt 2022 19:54 Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.
Et filter af den slags kan ikke skade sensoren. Om et uv filter kan tvivler jeg på.

Her tilbyder man at ombygge. Med et filter foran sensoren ( formoder jeg )

https://kolarivision.com/product/canon- ... onversion/
Ful spektrum filtre , syntes jeg kan lave flotte billeder.

Ellers er polfilter, imho, er det mest brugbare filter, til næsten alt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev: ons 26. okt 2022 16:13
Christoffer I. N. skrev: tirs 25. okt 2022 19:54 Er der iøvrigt nogen nem måde at konstatere på, om mit Canon SX740HS tillader en eller anden mængde IR stråling? Altså inden man køber et filter og sætter foran.
Et filter af den slags kan ikke skade sensoren. Om et uv filter kan tvivler jeg på.

Her tilbyder man at ombygge. Med et filter foran sensoren ( formoder )

https://kolarivision.com/product/canon- ... onversion/
Ful spektrum filtre , syntes jeg kan lave flotte billeder.

Ellers er polfilter, imho, det mest brugbare filter, til næsten alt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Glas.jpg
Glas.jpg (527.79 KiB) Vist 1964 gange
Dette her billede er taget med polfilter. Vinglassende står bag en butiksrude,. Men man kan dreje filtret så reflekserne fra butiksruden forsvinder og istedet falder reflekserne på vinglassende .
Det kan man ikke med andre filtre.
Rovfugl over rapsmark.jpg
Rovfugl over rapsmark.jpg (808.91 KiB) Vist 1964 gange
Dette her er også med polfilter. Det er så og sige lige fra kameraet. Ikke noget specielt seværdigt billede. Men det viser hvad polfiltre gør.
Polariserende lys er det som blænder os . Og det kan fjernes, flyttes eller mindskes med et polfilter.

På arbejde havde møbelarkitekten, en dag, gjort opstillinger klar til foto af nogle af hans design.

Men han havde rettet kraftige led spotligt på møblerne. Det ville brænde fuldstændigt ud.
Jeg påmonterede mit polfilter. Ikke nok med at det fremstod langt mere detaljeret, mindre udbrændt. Jeg kunne flytte på lyset. Syntes jeg lyset fra spotlightene lå forkert, var det muligt at flytte det.
De fleste billige filtre er ikke gode. Man kan lige så godt købe kvalitet. Og mon ikke det samme er tilfældet ved uv og ir fotografering ?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Polfilter er fedt, men det bør nok lige nævnes for en ordens skyld, at det ikke har noget med infrarød fotografering at gøre.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak endnu engang!
Det med filtre, generelt, lyder spændende.


Jeg fandt ham gutten her, der fjerner IR cut filteret i samme model som jeg har. Ikke umiddelbart en operation jeg har lyst til, for nuværende. Hvis jeg føler mig heldig, kan det være jeg prøver på mit gamle S95...


Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Christoffer I. N. skrev: tirs 27. sep 2022 20:01
bodtbody skrev: tirs 27. sep 2022 19:01 det er fotografi på en infrarøs film , det vil sige en film som gengiver andre bølgelngder end en normal film , jeg ved ikke om de film kan købes mere , jeg fotograferede en del med de film nede i tresserne . Det kræver så et analogt kamera. jeg gad vide om man kan få et digitalt kamera til at gøre det , eller måske photoshop .
Tak!
Ham gutten i videoerne jeg linkede til, har fået bygget et filter ind i et digitalt kamera, og skifter så til sort-hvid farveindstilling.

Hvordan var farverne på de analoge billeder du tog?
Farverne var overvejende lilla/lyslilla hvid , meget "selvlysende" , der er en tidlig Zappa plade med omslag i infrarød..
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

infrarødt lys har jo en bølgelænge uden for det synlige lys , man kan jo ikke rigtigt filtrere på noget der ikke er der. Jeg skal ikke kunne sige om et moderne digitalkamera registrerer infrarødt , men det tror jeg næppe , man koncentrerer sig nok om de synlige informationer. Som jeg skrev oppe i tråden fotograferede jeg med film der kunne registrere infrarødt lys , altså med et analogt kamera , det vil sige optikken er ingen forhindring men mediet du optager på skal "virke" i det infrarøde område.Jeg vil tro man stadig kan få fat i infrarød film og få den fremkaldt.
facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar