Tone Projects Basslane og Basslane Pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Tone Projects Basslane og Basslane Pro

Indlæg af Christoffer I. N. »

[Følgende tekst er fra da plugin'et ikke var udgivet endnu]

Mailen siger ikke noget konkret om plugin'et, udover at det er i beta test.

Her er billedet fra mailen:
unnamed.png
unnamed.png (939.53 KiB) Vist 1571 gange

Mit bud, udelukkende baseret på billedet, så kunne det ligne noget stereo-widening e.l.

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Glæder mig til at høre, hvad de har fået banket sammen 😃

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der kommer 2 nye plugins om en uges tid. Fra mailen:
Two new plugins coming next week

Keep an eye out for your inbox next week as we’ll be releasing our next plugin, which is actually two new plugins based around a similar concept.

Built in collaboration with Flotown Mastering, our upcoming plugin is a versatile low-end tool that takes a familiar concept and pushes it to an entirely new level with impeccable sonics and novel creative possibilities. Part problem solver, part bass enhancer, and part mixing tool - you might have trouble putting a label on it, but we doubt you’ll have trouble finding ways it can improve your low-end. We can’t wait for you to hear it…


unnamed.jpg
unnamed.jpg (87.56 KiB) Vist 1424 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det gamle, gratis Basslane plugin har fået en overhaling, og hedder stadig Basslane.
Produktside:
https://www.toneprojects.com/basslane.html


Billede



Og den har nu fået en storebror, Basslane Pro. Normalpris 129$, introtilbud på 99$, som gælder til 30. November 2022.
Produktside:
https://www.toneprojects.com/basslane-pro.html
Manual:
https://www.toneprojects.com/download/T ... Manual.pdf


Billede



Videoer om Basslane Pro:






Og dinosauren her glæder sig over, at der stadig er 32 bit udgaver til Windows.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har været beta på. Har ikke haft tid til at lege så meget denne gang, som med Unisum og Kelvin. Mest legend i GUI.

Men taget i betragtning af at både Kelvin og Unisum er noget af det mest faste inventar hos mig, så skal Basslane Pro nok finde sin plads også.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg glæder mig til at prøve dem begge af.
Har ikke haft brug for den nu gamle, gratis version af Basslane i flere år, fordi jeg selv har designet bass materiale, men nu er der jo flere features end "bredde under crossover", også i den gratis.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lineær fase samt kompenseringen er interessant i forhold til elliptisk filtrering. Jeg synes tit man kan ramme lidt uheldigt med minimum phase, som også beskrevet i video nr. 2.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Wow, den er blevet flot! Rune er nu en ferm grafiker.
Jeg har godt nok brugt den gamle blå en hel del.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Regner med at prøve dem begge af i denne uge. Det ville være dejligt at vide, om der skal kastes penge efter den, inden der kommer (alt for mange) andre fristelser til black friday.
Jeg er dog liidt skeptisk iforhold til, om jeg får brug for dens mere almindelige features, nu jeg laver alt selv, og har fint styr på hvad der er mono og hvad der er stereo.
Men det med en dejligt udvidet range med mulighed for BP filter, harmonics og dynamik gør at den da absolut skal prøves.
Jeg er begyndt på at lave stereo på bass'er direkte på lyden, med Polyverse Manipulator (deres gratis Wider gør det samme, dog uden en wet/dry slider, mig bekendt. Jeg har af gode grunde aldrig brugt Wider.), og så filtrere med Side cut filtre i Pro-Q 3 efterfølgende. Det virker godt, men det kunne jo være Basslane Pro kunne gøre det tanden bedre.

Krydser fingrer for at den, ligesom med Kelvin, kun crasher når der skal meldes ny latency, altså ved skift af sub filter til Side mode (ja og så til minimum phase mode, men det regner jeg ikke med at bruge). Og det er ikke Tone Projects' plugins der er broken, mit setup crasher også når Unfiltered Audio skal melde ny latency (alle dynamik-redskaber fra dem er ubrugelige her), og en del andre producenter. Sjovt nok sker det ikke med GRM Tools, de må melde det på en anden måde. Ja, det tager flere sekunder at skifte FFT size, men jeg har aldrig oplevet et crash med dem.
Sorry for total offtopic, som er ligegyldig for alle andre end mig selv.


Nogen der har fået sig nogle erfaringer med den, som de vil dele ud af?
@Holger normalt skal man være bange for ringning med linear phase, hvordan med de stejleste filtre i Basslane Pro? Altså hvis du har haft tid til at lytte på det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ringing af betydning vil typisk ske hvis man laver stejle EQ ændringer i bassen. Med en gammeldaws EQ kommer ringtingen efter selve tonerne/trommerne, men med linear phase kommer ringningen lige så meget før som efter. Ved 12 dB/oct tror jeg ikke du er i farezonen, men 24 dB/okt kan godt lave ballade i nogle tilfælde.

Der er risiko for at man kan høre en smule mumlende bas der kommer inden alle transienterne. Menneskets hørelse er jo meget tunet efter at bedømme transienter, og jeg har lavet eksperimenter hvor jeg faktisk kunne høre ringning foran storetrommerne. Det gav ligesom sådan en "svup"-lyd foran hvert kick. Det var dog nogle ret ekstreme settings. Men det kan altså godt ske. Specifikt for basslane vil det så være på stereo-delen af signalet man smider filter på, så her vil problemet kun være relevant hvis man fjerner meget stereo.

En anden ting: Teoretisk set kunne det få en kompressor til at begynde at skrue ned tidligere end den normalt ville have gjort. Det kræver dog at ringningen er så slem, at den når over kompressorens threshold, hvilket jeg tvivler på vil ske.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad Joachip siger.

Mht. 24 dB/Oct i praksis på siderne i BPL, så har jeg lige testet det og ikke kunne høre noget problem overhovedet.

Det kommer nok også an på hvor meget der er at skære i/af og præcis hvor cutoffpunktet er, men til almindelig brug vil det næppe være problematisk eller hørbart overhovedet fordi der typisk ikke er så meget bund i siderne i forvejen og det i øvrigt kun er hørbart i/fra siderne.

Jeg vil også sige, at når man lytter til alternativet, så kan fasedrejningen i siderne være meget, meget mere hørbar end noget pre-ringing. Så jeg tror muligvis jeg stadig ville vælge lineær fase fremover uanset hvor stejl jeg har tænkt mig at skære.

Jeg er fra i dag begyndt at skifte ud til BPL som primært værktøj til dette formål, så min trofaste Sonalksis StereoTools bliver nok redelegeret til kun M/S spread.

Synes kompensationen for tabt bund i siderne fungerer overraskende godt, en feature jeg tit har tænkt over.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Funk- jeg er blown away ! Fantastisk plugin- på niveau med Fabfilter og her over !
Kan varmt anbefales. Er dog lidt skuffet over der ikke er en "HYGGE" knap. Eller en "OMBUDSMAND" knap.... just kiddin'.. :-D
Og så til en særdeles fair pris. Tak til Rune....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Første indtryk:
Basslane (2022) som jeg vælger at kalde den opdaterede gratis udgave:
Kører perfekt. Jeg kunne godt ønske mig en forklaring på hvad forskellen på classic og flat modes er. Classic giver et - til nogle ting dejligt - bass bump, og flat virker til at være meget lavere Q ved samme filterkurve, så crossover er meget bredere, og selvfølgelig uden bumpet. Side harmonics er tunet rigtig godt. Det plugin kunne sagtens blive brugbart her.

Basslane Pro:
Kun prøvet det på samme fullrange trommeloop som ovenstående er prøvet på, så derfor kræver det test med mange flere forskellige lydkilder.
Først og fremmest, ingen crashes overhovedet. Fedt at kunne vælge imellem dynamisk latency eller fixed. Jeg har indtil videre valgt dynamisk, og det virker helt perfekt, med de små udfald det giver, når der skiftes mellem linear og minimum phase, og Side mode vælges i Sub filter.
Jeg skal nok lige sådan rigtigt forstå hvordan dynamics sektionen virker, altså at det kun er på det filtrerede signal. Også svært sådan lige at greje det at man kan lave mere stereo. Der er masser af muligheder.
Lige umiddelbart lidt svært at tune harmonics, hvis M/S læner for meget mod Side bliver det meget hørbart, at det er forskellige overtoner der pannes til hver sin side. Den del er som sagt rigtig godt fintunet i gratis-udgaven.
Det der meter er jeg altså lidt forelsket i. Dejligt at man kan trække i tallene for at få andre værdier.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har lige brugt den i morges på en stem til at gøre bassen (og kun bassen i stem'en som består af flere instrumenter - think about it!) bredere, på et kundeønske. Og det lyder overraskende godt.

Måden Basslane Pro gør det på fixer nogle af de klassiske problemer med monokompatibilitet (den gør den ved at skabe overtoner i siderne) og uønsket fasedrejening i stereobilledet (i stedet lineært), og så kan man compe det tilføjede signal, så det ikke skaber nye, for høje peaks. Ekstrasmart i mit tilfælde, da det var en revision til en eksisterende master som ellers ikke må ændres for meget.

Der er mange steder man kan tweake tingene i den interne kæde, fx at du kan gøre det helt vildt bredt/tydeligt med overtonerne, men så kun tilføje lidt af det meget brede - eller vice versa.

Ikke alene er det mit nye go-to plug til monoficering af bunden hvis det overhovedet er nødvendigt (et lidt overdrevent eller misforstået issue på Internettet), men nu også til det stik modsatte.

Nyt svar