Hej Maskinister,
Jeg skal til at indspille nogle speaks/voiceovers til brug for nogle videoer på arbejdet, der har karakter af undervisning. Jeg har ikke gjort den slags før, og vil jo gerne lave noget lyd der er i en bedre klasse end de klassisk dårlige optaget med kameraets mikrofon, på lang afstand og med dårlig akustik.
Mit setup er Fireface 800, Ableton Live, forskelligt udvalg af preamps, samt nogle condenser mics og et reflektionsfilter (fordi der ogaså er virkelig dårlig akustik i min stue).
Mit spørgsmål går egentlig særligt på, hvad jeg skal prøve at ramme af lydniveau, er der en standard for det? eller er det bare så tæt på 0db som muligt?
Speak/voiceover
Det er ikke mit indtryk at condenser mic er tænkt til dette formål. De er for følsomme.bjorne42 skrev: ↑man 19. sep 2022 10:03 Hej Maskinister,
Jeg skal til at indspille nogle speaks/voiceovers til brug for nogle videoer på arbejdet, der har karakter af undervisning. Jeg har ikke gjort den slags før, og vil jo gerne lave noget lyd der er i en bedre klasse end de klassisk dårlige optaget med kameraets mikrofon, på lang afstand og med dårlig akustik.
Mit setup er Fireface 800, Ableton Live, forskelligt udvalg af preamps, samt nogle condenser mics og et reflektionsfilter (fordi der ogaså er virkelig dårlig akustik i min stue).
Mit spørgsmål går egentlig særligt på, hvad jeg skal prøve at ramme af lydniveau, er der en standard for det? eller er det bare så tæt på 0db som muligt?
Jeg bruger denne:
https://microphone-parts.com/products/s ... de17&_ss=r
som specifikt nævnes til brug for voiceover også, men af samme grund reflektionsskærmen, selvom den er hadet herinde, men jeg har ikke anden "treatment" på det rum jeg optager i, så det er bedre end ingenting tror jeg
Så højt som muligt uden at ramme 0 dB er korrekt, men det er virkeligt vigtigt at du ikke rammer 0 dB, for det skratter grimt.
Hellere sigte lidt for lavt, så de højeste steder ligger på f.eks. -6 eller -10 dB. Så kan du skrue op bagefter.
Hvis akustikken er dårlig i din stue, så optag voice overs et andet sted. Det vigtigste er at undgå rumklang, når man laver voice-overs! Reflektor-dimsen redder dig ikke.
Den der mic burde være helt fin til formålet. Jeg ville typisk netop vælge en kondensator mic til voice-overs, selvom der også findes dynamiske som fungerer til formålet.
Hellere sigte lidt for lavt, så de højeste steder ligger på f.eks. -6 eller -10 dB. Så kan du skrue op bagefter.
Hvis akustikken er dårlig i din stue, så optag voice overs et andet sted. Det vigtigste er at undgå rumklang, når man laver voice-overs! Reflektor-dimsen redder dig ikke.
Den der mic burde være helt fin til formålet. Jeg ville typisk netop vælge en kondensator mic til voice-overs, selvom der også findes dynamiske som fungerer til formålet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Jeg ville vælge en SM7B fx, som er dynamisk. Ret brugt til radio og voice-over.
Du kan høre den i effekt her på min egen stemme:
Jeg bruger til gengæld en lille DPA mic når jeg sidder i lænestolen, det lyder mindre godt, men ok naturligt.
Dog bemærk rumklangen i pejsestuen, som Joachip nævner: det går slet ikke når det er ren voice-over (altså uden billede af den som taler).
Du kan sagtens bruge den kondensator mic du allerede har. Men som nævnt hjælper reflectorfilteret ikke (tværtimod) og dårlig akustik i rummet er dræber nr. 1 for voice-over.
Den skal være mere knastør end en kvindelig venstreorienteret politiker og helt oppe i fjæset.
Så dæmp meget og dæmp bredbånd/bas akustisk. Reflection filter laver desværre grim, kamfiltreret lyd - smid det ud. Hvis du absolut skal, så brug en Kaotica EyeBall i stedet, men den reelle løsning er ikke sådanne hacks.
Mht niveau: godt under fuld skala når du indspiller for at undgå overstyring. Så kan du altid compe og limitere op til omkring max bagefter i vokalmixet.
Det endelige niveau bliver enten sat af den som laver den endelige lyd i videoen eller playback bliver normaliseret af afspilningsplatformen, hvis det ikke er intern video.
Så længe vokalmixet er er godt og udynamisk (=kontrolleret) er det ikke problematisk at vokalmixet er højt udstyret, det kan altid skrues ned - ultimativt af lytteren selv.
Det sværere den anden vej: hvis vokalen er underkomprimeret og ujævn fordi den er (for) dynamisk. Alle ord og stavelser bør i stedet være hørbare ved lavt niveau og uden andre ord eller stavelser virker for høje. Noget ligger i vokalperformancen, resten i mixet.
Du kan høre den i effekt her på min egen stemme:
Jeg bruger til gengæld en lille DPA mic når jeg sidder i lænestolen, det lyder mindre godt, men ok naturligt.
Dog bemærk rumklangen i pejsestuen, som Joachip nævner: det går slet ikke når det er ren voice-over (altså uden billede af den som taler).
Du kan sagtens bruge den kondensator mic du allerede har. Men som nævnt hjælper reflectorfilteret ikke (tværtimod) og dårlig akustik i rummet er dræber nr. 1 for voice-over.
Den skal være mere knastør end en kvindelig venstreorienteret politiker og helt oppe i fjæset.
Så dæmp meget og dæmp bredbånd/bas akustisk. Reflection filter laver desværre grim, kamfiltreret lyd - smid det ud. Hvis du absolut skal, så brug en Kaotica EyeBall i stedet, men den reelle løsning er ikke sådanne hacks.
Mht niveau: godt under fuld skala når du indspiller for at undgå overstyring. Så kan du altid compe og limitere op til omkring max bagefter i vokalmixet.
Det endelige niveau bliver enten sat af den som laver den endelige lyd i videoen eller playback bliver normaliseret af afspilningsplatformen, hvis det ikke er intern video.
Så længe vokalmixet er er godt og udynamisk (=kontrolleret) er det ikke problematisk at vokalmixet er højt udstyret, det kan altid skrues ned - ultimativt af lytteren selv.
Det sværere den anden vej: hvis vokalen er underkomprimeret og ujævn fordi den er (for) dynamisk. Alle ord og stavelser bør i stedet være hørbare ved lavt niveau og uden andre ord eller stavelser virker for høje. Noget ligger i vokalperformancen, resten i mixet.
Hej alle sammen,
tak for de meget fine indspark! Jeg frygtede nok at min manglende treatment af rummet ville have fatale konsekvenser for udfaldet, men som det er lige nu, bliver den kaotica eyeball der nok løsningen, og med tiden får jeg bygget nogle bass traps igen. Der er ekstremt meget rumklang i all rummene, så jeg må se i hvilken grad jeg kan komme udenom.
Jeg har også en beta57 mikrofon, vil den gøre sig bedre i sådan et rum, fordi den opfanger mindre af rummet? (som alternativ til SM7B?).
Mht. lydniveauer hører jeg jer, hellere blive i det grønne end ramme det gule område, sørg for god kontrol af dynamikken, så kan der skrues op for det samlede signal bagefter. Og prøv (hvis jeg selv skal indspille stemmen) at se om jeg kan holde lydniveauet nogenlunde ens undervejs.
tak for de meget fine indspark! Jeg frygtede nok at min manglende treatment af rummet ville have fatale konsekvenser for udfaldet, men som det er lige nu, bliver den kaotica eyeball der nok løsningen, og med tiden får jeg bygget nogle bass traps igen. Der er ekstremt meget rumklang i all rummene, så jeg må se i hvilken grad jeg kan komme udenom.
Jeg har også en beta57 mikrofon, vil den gøre sig bedre i sådan et rum, fordi den opfanger mindre af rummet? (som alternativ til SM7B?).
Mht. lydniveauer hører jeg jer, hellere blive i det grønne end ramme det gule område, sørg for god kontrol af dynamikken, så kan der skrues op for det samlede signal bagefter. Og prøv (hvis jeg selv skal indspille stemmen) at se om jeg kan holde lydniveauet nogenlunde ens undervejs.
- Jens Ledet
- Forum Donator
- Indlæg: 2402
- Sted: Århus
som alle skriver så er rummet jo alt afgørende når du har med kondensator mic´s at gøre til det formål du nu laver.
Hvis den U87 klon du har tilnærmelsesvis lyder som en u87, så kan du få et fint resultat med den.
Jeg ville lave en hule af dyner, jeg har tit gjort det at jeg har sat almindelig mic stativer op som et T altså med boomarmen vandret. Så har jeg hængt dyner eller tykke tæpper her på, jeg bruger normalt 3-4 stk så de omgiver mig og jeg ligesom går ind i en hule. Hvis du kan holde det ud så gerne lav et tag af noget blødt materiale også. Nu har du en pænt død "vocalbox" der hvertfald lyder 100 gange bedre end din nøgne stue, og der burde ikke være de nasty kamfilter ting som dit reflectionsfilter laver.
Ps: en Beta57 er nu en dynamisk mikrofon
Hvis den U87 klon du har tilnærmelsesvis lyder som en u87, så kan du få et fint resultat med den.
Jeg ville lave en hule af dyner, jeg har tit gjort det at jeg har sat almindelig mic stativer op som et T altså med boomarmen vandret. Så har jeg hængt dyner eller tykke tæpper her på, jeg bruger normalt 3-4 stk så de omgiver mig og jeg ligesom går ind i en hule. Hvis du kan holde det ud så gerne lav et tag af noget blødt materiale også. Nu har du en pænt død "vocalbox" der hvertfald lyder 100 gange bedre end din nøgne stue, og der burde ikke være de nasty kamfilter ting som dit reflectionsfilter laver.
Ps: en Beta57 er nu en dynamisk mikrofon
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet
Nu med en otari mtr 90 i studiet
Jeg lægger mig ned, selvfølgelig er det en dynamisk, ved ikke lige hvad der var kortsluttet i mit hoved, sorry everybody!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Manglende phantom power?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Dyne-tricket brugte jeg også i gamle dage, så det må frem fra gemmerne igen, jeg tror jeg har dyner og stativer nok til formålet, og så kan jeg jo prøve både den dynamiske og min condenser mic, og se hvad jeg synes jeg opnår bedst resultater med.Jens Ledet skrev: ↑tirs 20. sep 2022 22:22 som alle skriver så er rummet jo alt afgørende når du har med kondensator mic´s at gøre til det formål du nu laver.
Hvis den U87 klon du har tilnærmelsesvis lyder som en u87, så kan du få et fint resultat med den.
Jeg ville lave en hule af dyner, jeg har tit gjort det at jeg har sat almindelig mic stativer op som et T altså med boomarmen vandret. Så har jeg hængt dyner eller tykke tæpper her på, jeg bruger normalt 3-4 stk så de omgiver mig og jeg ligesom går ind i en hule. Hvis du kan holde det ud så gerne lav et tag af noget blødt materiale også. Nu har du en pænt død "vocalbox" der hvertfald lyder 100 gange bedre end din nøgne stue, og der burde ikke være de nasty kamfilter ting som dit reflectionsfilter laver.
Ps: en Beta57 er nu en dynamisk mikrofon
Men ud med reflektionsfilteret (øv)