MacOs

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

MacOs

Indlæg af kplinc »

Goddag!
Hvilken MacOs skal jeg upgrade til for at være på den sikre side ?
Kører 10.13.9 -64 bit- på en Macbook Pro retina midt 2015.
Og god bedring til Holger ! (Been there )

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak!

Du skal kigge på hvad grunden er til at du er nødt til eller gerne selv vil opgradere.

Dvs. er der et bestemt program, som kræver at du opdaterer, og i så fald til hvilket minimum macOS?

Generelt vil nyere macOS få computeren til at køre langsommere/dårligere, da det kræver mere af hardwaren.

Jeg har generelt dårlige erfaringer med at opdaterer mere end et par versionsnumre og især hvis der er større arkitektoniske ændringer i hardwaren som det nye system (delvist) er designet til, fx Intel > M1 processorskift.

Derfor forsøger jeg altid at køre den ældste system jeg kan komme afsted med og leve med at være bagud.

Når din Mac er 5-7 år gammel så gætter jeg på macOS 10.15 Catalina er svaret og 10.15 er i øvrigt minimum til nyeste version af Logic Pro X.

Der vil nok være enkelte ting der knækker og ikke virker længere eller måske kræver geninstallation når du går fra 10.13.9 > 10.15.7, men tænker ikke det er voldsomt.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Tak Holger- dejligt at konstatere du er tilbage. Spørger fordi jeg opgraderede Izotope ( som jeg bruger meget nødtørftigt) og fandt ud af at den kører min 10.15....
Hvis jeg skifter Mac-skal jeg så vælge Mac Studio eller er mac mini M1 ? (Har slet ikke så travlt som dig, Holger :-D )

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Personligt kan jeg nøjes med den største maxed ud M1 Mac mini, da jeg laver mix & mastering. Sidder p.t. med forrige generations kraftigeste Intel Mac mini.

Skulle jeg producere ville jeg overveje en Mac Studio, men mange har tendens til at overproducere med alt for mange spor, synths og plug-ins, så jeg tror nu nok jeg kunne nøjes med den største M1 Mac Mini selv til produktion.

Min næste Mac bliver en M1/M2 Mac mini afhængig af hvornår der sker noget nyt. Studio er overkill til mig.

PS .Tak for donationen til Lydmaskinen i øvrigt :bow:

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Velbekomme- elregningerne stikker lidt af pt ....Tak for fyldestgørende svar ! God weekend!

Nyt svar