Mac Mini eller Mac Studio

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
lydnivek
Medlem
Indlæg: 46

Mac Mini eller Mac Studio

Indlæg af lydnivek »

Hej

Jeg skal opgradere min MacBook Pro 2015 til noget nyere som skal kunne trække følgende:

- Op til ca. 15 audio spor med autotune på
- Op til ca. 8-9 spor med ex. Omnisphere, Kontakt etc

Pt. Brokker den sig især når jeg indspiller vokaler med mange vokal spor og autotune på.

Ville en Mac Mini kunne gøre det, eller skal jeg op til en Mac Studio?

På forhånd tak :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så skal du nok op i en Mac Studio, da det er en seriøs omgang med alle de live instrumenter ikke mindst.

Selvom de nye Macs bruger RAM på en anden måde skal du også sørge for godt med hukommelse.

Default avatar
lydnivek
Medlem
Indlæg: 46

Indlæg af lydnivek »

Hej Holger

Beklager. Jeg har ikke været tydelig nok (eller også er mit setup forkert).

De mange audio spor bruges til mine indspillede vokaler (baggrunds vokaler, harmonier). Her kører jeg autotune på hvert spor. Havde for nyligt gang i 2xleads og 8xbaggrund/harmonier fordelt på i alt 10 audio spor med autotune. Det kunne den ikke trække.

Kan man bruge "send" funktionen for at spare på RAM istedet for autotune direkte på audiosporet?

I'm lost.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg kender ikke helt til autotunes CPU forbrug, men hvis du ikke skal indspille sporene i realtid tænker jeg at en Mac Mini er helt fint. Hvis du har tid til at vente lidt, kan du være heldig at der kommer en M2 model på markedet, som kan køre med lidt flere ram end de 16GB. Og ellers er prisen så (relativ) lav ift Studio at du kan sælge og opgradere igen, når der kommer en ny på markedet.

Medlemsavatar
ptr
Medlem
Indlæg: 114
Sted: København

Indlæg af ptr »

Du kan freeze tracks når du har sat din auto tune og effekter på dit spor.
På den måde bruger du ikke så meget kraft.
The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.
Hunter S. Thompson
[url]https://www.facebook.com/portlanddk[/url]
[url]https://www.facebook.com/bionic22[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

lydnivek skrev: tirs 6. sep 2022 23:57 Kan man bruge "send" funktionen for at spare på RAM istedet for autotune direkte på audiosporet?

I'm lost.
Nej, det er insert only med pitch correction.

Reverbs og delays derimod kan du godt sende til og spare på.

Udover at freeze tracks, så vil jeg anbefale dig at prøve Logics egen meget CPU venlige pitch correction til backing tracks. Hvis du bruger Logic altså.

Og så Auto-Tune til de vigtigere lead(s).

RAM er primært et problem med instrumenter som fx Omnisphere, men Auto-Tune sluger også en smule.

CPU er mere processering som fx pitch correction, reverb, synths, mv.

Når du freezer flytter du CPU forbrug til hard disk forbrug i stedet. Hvis freeze ikke ødelægger dit workflow, så kan det spare dig for virkelig meget computerkraft, men kræver mere af din hard disk (SSD).

Problemet ved at købe en computer der lige præcis kan klare de nye behov er, at den ikke er fremtidssikret. Køb derfor en smule kraftigere end du har brug for.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

lydnivek skrev: tirs 6. sep 2022 23:57 Kan man bruge "send" funktionen for at spare på RAM istedet for autotune direkte på audiosporet?

I'm lost.
Nej det vil ikke virke, lad os sige at du gør det med bare 2 spor.. Autotune vil nu ikke vide om den skal reagere på en offpitch på den ene vokal eller den anden, worst case trække den en fin vokal ud af pitch.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg købte den mindste mac mini, med 8 gb ram, da jeg ville teste den. Jeg kører store projekter, også med omnisphere og autotune mv, og jeg har aldrig oplevet den har brokket sig OVERHOVEDET! Jeg er så positivt overrasket og jeg tror altså at mine projekter er større end de flestes.

Det skal dog anføres at jeg har brugt noget tid på udelukkende at bruge native plugs, så som compressor, eq og reverb. Jeg busser en del form at spare på CPU, men det er nu også for at kunne overskue mine projekter. Jeg inddeler også mine spor i grupper så som fx, vokal og synth mv. hvilket gør at jeg nogle gange kan smide en effekt på grupper (istedet for på hver enkelt spor).

Jeg elsker hardwaren og softwaren, men specielt hvordan det fungerer i sammenhæng. Jeg er simpelthen så glad for min lille "testmaskine", jeg kunne ikke drømme om mere:)

Default avatar
lydnivek
Medlem
Indlæg: 46

Indlæg af lydnivek »

Tak for alle jeres svar. Det tager jeg med mig. Det bliver en Mac Studio 🙂

Nyt svar