Youtube's algoritmer giver ingen mening

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Youtube's algoritmer giver ingen mening

Indlæg af mediumaevum »

Dette har stor betydning for musikere, der vil "frem i verden", dvs. få deres musik hørt, få indtjening osv. For google/youtube's søgealgoritmer giver på ingen måde nogen somhelst mening.

For et give et eksempel, ud af mange:

Der er en spillefilm, Skammerens Datter (1 og 2), med et godt soundtrack. Men når jeg på enten Google eller Youtube skriver:

"Skammerens Datter, Soundtrack", får jeg kun vist resultaterne for musikken til teaterstykket, af samme navn.
Det er kun hvis jeg skriver "Skammerens Datter, Jeppe Kaas" at jeg får soundtracket til filmen.

Nu må man jo som almindelig lægperson, der nok ikke lige ved at Jeppe Kaas har komponeret soundtracket til Skammerens Datter (spillefilm), vel gå ud fra at når man skriver "[filmtitel], soundtrack", at Jeppe Kaas' musik automatisk kommer frem.

Men næh nej. Af en eller anden mærkelig grund fremvises soundtracket for det, langt mindre kendte, teaterstykke af samme titel.

Jeg mener issuet her har stor betydning for kunstnere, musikere osv. der vil frem i verden. For hvad nytter det for Jeppe Kaas og andre komponister, at deres musik ikke automatisk kommer frem, når man søger på deres titel?

Og hvad bestemmer at det er det ene fremfor det andet søgeresultat, der kommer frem på google og youtube?

Jeg tænker altså at det er på høje tide at musikere, kunstnere osv. danner en mere eller mindre global forening/organisation, der kæmper på deres vegne for at råbe store mediegiganter som Google op, når de laver deres algoritmer.

Det er meget muligt det styres af kunstig intelligens, men jeg synes ikke deres algoritmer giver særligt intelligente resultater...
Underforstået, at hvis jeg skriver "Skammerens Datter Soundtrack", at så mener jeg som udgangspunkt Skammerens Datter (FILM)-soundtracket komponeret af Jeppe Kaas.
Senest rettet af mediumaevum lør 27. aug 2022 16:20, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ved ikke hvordan algoritmen virker, men går udfra den påvirkes af popularitet af søgninger, og selvfølgeligt god SEO og betalt linking

Hvis jeg skriver “ Skammerens Datter Soundtrack” i Google, får jeg stort set kun musik fra filmen

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev: lør 27. aug 2022 16:18 Ved ikke hvordan algoritmen virker, men går udfra den påvirkes af popularitet af søgninger, og selvfølgeligt god SEO og betalt linking

Hvis jeg skriver “ Skammerens Datter Soundtrack” i Google, får jeg stort set kun musik fra filmen
Hvad hvis du gør det på youtube?

Jeg tror de færreste mener musik til teaterstykker når de skriver "soundtrack" til en eller anden filmtitel.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev: lør 27. aug 2022 16:21
lakris skrev: lør 27. aug 2022 16:18 Ved ikke hvordan algoritmen virker, men går udfra den påvirkes af popularitet af søgninger, og selvfølgeligt god SEO og betalt linking

Hvis jeg skriver “ Skammerens Datter Soundtrack” i Google, får jeg stort set kun musik fra filmen
Hvad hvis du gør det på youtube?

Jeg tror de færreste mener musik til teaterstykker når de skriver "soundtrack" til en eller anden filmtitel.
Jeg prøvede på Youtube, det er det samme - kun soundtrack fra film

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev: lør 27. aug 2022 16:37
mediumaevum skrev: lør 27. aug 2022 16:21
lakris skrev: lør 27. aug 2022 16:18 Ved ikke hvordan algoritmen virker, men går udfra den påvirkes af popularitet af søgninger, og selvfølgeligt god SEO og betalt linking

Hvis jeg skriver “ Skammerens Datter Soundtrack” i Google, får jeg stort set kun musik fra filmen
Hvad hvis du gør det på youtube?

Jeg tror de færreste mener musik til teaterstykker når de skriver "soundtrack" til en eller anden filmtitel.
Jeg prøvede på Youtube, det er det samme - kun soundtrack fra film
Jeg får vist følgende:
ytsøgning.jpg
ytsøgning.jpg (291.28 KiB) Vist 603 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For mig ser det OK logisk ud.

Original score mangler udfyldt meta-data og har kun autogenereret "Auto-generated by YouTube.". Det straffer YouTube naturligvis mens det belønner bedre udfyldt data.

Ordet "soundtrack" optræder slet ikke i titlen eller metadataen til original score, så det hjælper heller ikke, hvis søgekriteriet er "skammerens datter soundtrack".

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Argh. jeg var lidt hurtig.
Det er fra Østre gasværk det der er i mine hits på YT.

Men fik lige at vide at musicalen er kæmpestor ifht filmen, så det er højst sandsynligt derfor de hits kommer først (som jeg skrev tidligere)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: lør 27. aug 2022 16:51 For mig ser det OK logisk ud.

Original score mangler udfyldt meta-data og har kun autogenereret "Auto-generated by YouTube.". Det straffer YouTube naturligvis mens det belønner bedre udfyldt data.

Ordet "soundtrack" optræder slet ikke i titlen eller metadataen til original score, så det hjælper heller ikke, hvis søgekriteriet er "skammerens datter soundtrack".
Så forstår jeg bedre.
I så fald er det vel komponistens egen skyld? Eller?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke komponisten der har haft noget som helst med det at gøre. Det er normalt masterowneren (pladeselskabet) eller anden udgiver.
Provided to YouTube by The Orchard Enterprises

℗ 2015 PlantSounds
The Orchard = distributør, som er de ansvarlige her.

PlantSounds = pladeselskabet, som har The Orchard til at distribuere.

Nyt svar