Lydkort (igen igen….Sorry :) )

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Lydkort (igen igen….Sorry :) )

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg står i den situation, at mit elskede og før ellers utrolig stabile Focusrite Saffire Pro 14 er begyndt at skabe sig og jeg har erkendt at de 1.600,- jeg gav for det for 10 år siden har været gode value for money og nu skal jeg videre. Der har ikke været opdateret driver i de sidste 4-5 år eller noget og det virker til, at det er her, der er problemet med min FireWire tilgang og manglende opdateringer ift. opdateringer med Windows, Cubase osv.

Jeg har kigget på MOTU Ultralight Mk5 og Antelope Zen Q. Jeg skal bruge S/Pdif ind og ud med min Kemper. Havde kig på Apollo Twin, men den har ikke S/Pdif ind og ud. Kun ind.

MOTU
Godt:
- Ser ud til at virke problemfrit.
- Skulle lyde fint.

Minus:
- Volumeknap over headphone indgang. Ligner noget jeg vil blive træt af, da jeg altid har headphones tilsluttet. Den er utrolig lille og uhandy.
- Volumeknap styrer osse headphones volume m.m. Ingen defineret Volumeknap til headphones.

Antelope
Godt:
- Stor drejeknap. Nem adgang til volume. Kunne godt ønske denne mulighed.
- Godt overblik.
- Skulle lyde fint.

Minus:
- Ikke dedikeret Volumeknap til headphones.
- Skal vist på nettet før brug HVER gang. Det finder jeg irriterende, da min computer ikke nødvendigvis er på nettet.
- Økosystem
- Drejeknap skulle klikke ret højt.
- Der har været en del udfordringer med kontakt til support samt selve hardwaren.

Er der nogle som har nogle inputs til disse to lydkort? Eller evt andre muligheder, jeg bør tjekke ud. Jeg skal ikke bruge mere end 2 indgange, men skal til gengæld bruge S/Pdif ind og ud. Ville foretrække en stor drejeknap som Antelope og Apollo Twin. Ville også gerne have dedikeret volume til headphones. Ville osse gerne have digital display på interface ift. niveau.

Jeg kan højest sandsynligt ikke få alt opfyldt, så jeg tager imod alle ideer.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Hvad med:
https://www.rme-audio.de/babyface-pro-fs.html .. ?

Stor drejeknap
S/PDIF (eller ADAT) via TOSLINK
2 Mic inputs (samt 2 line)
4 Outputs (2 på xlr, 1 stereo line / headphone med sygt meget smæk på!).
MIDI I/O
RME Drivere + TotalMIX

Lidt over hvad du efterspørger, men til gengæld 100% proff interface! RME har indtil videre ikke efterladt nogle af deres produkter gennem tiden uden drivere ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

RME Babyface (Y)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Rme all the way. Det vil du aldrig fortryde. Babyface Pro lyder som noget du kunne bruge måske?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

+1 til RME hvis du vil have noget der holder (også drivermæssigt).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Præcis som i de 117 lignende tråde vil jeg igen anbefale RME ,..

Gider ikke gentage sangen , men ville aldrig selv overveje andet ;-)

(Babyface/Hammerfall/9652/Raydat)
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Babyface ser osse godt ud. Det ser dog kun ud til at have S/Pdif ind og ikke begge veje.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Ellers kan du måske lede efter et brugt RME Fireface UC... Jeg købte sådan et brugt UC for 3-4 år siden, og det kører bare upåklageligt stadivæk... mere end hvad jeg kan sige om de Motu kort jeg har haft mellem hænderne

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev: tirs 23. aug 2022 16:01 Babyface ser osse godt ud. Det ser dog kun ud til at have S/Pdif ind og ikke begge veje.
Jeg forstår ikke den konklussion af flere grunde

1. Hippo nævnte hvordan med spdif
2. Linkede til den aktuelle produktside
3. Et klik længere væk er manualen som på side 9 bekræfter hvad Hippo sagde
4. Det ville være lidt underligt at udelade input, især når nu den fysiske port er der
5. Forstår ikke hvad der peger i modsat retning
6. Hvis du vægrer dig mod optisk spdif, må der findes en omsætter til phono

Sådan ser det ud herfra om ikke andet, men måske er det mig der er tung ;-)



spdif.JPG
spdif.JPG (158.11 KiB) Vist 1137 gange
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Babyface har optisk ind og ud (kan bruges som spdif/2kanaler eller adat/8 kanaler.)
2x Line/DI ind og to mic ind.

Derudover 2x outputs (Xlr til feks højtalere) og 1x hovedtlf ud (en med høj impedans og en med lav).

Så vidt jeg husker ihverfald :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det gamle Babyface, (som jeg har), er iøvrigt det samme, så det kan ikke være her at den uforklarlige forvirring er opstået :-)

Frit fra legacy-manualen:
SPDIF
The optical input automatically switches to SPDIF operation when such a signal is detected.

The audio information is then shown in TotalMix on the first two ADAT channels, AS 1 and AS
2.

Activating the option TMS in the Windows Settings dialog enables RME’s DIGICheck to analyze
the Channel Status of the input signal.

To send out SPDIF from the optical output, select the option Optical – SPDIF in the Settings
dialog. The output signal in TotalMix has to be present on the first ADAT channels, AS 1+2.
Iøvrigt værd at overveje en brugt af den gamle type ,.. da prisen er stukket lidt af på de nye

Min er en "snow-edition", som kostede 2500 kr på tilbud ,.. antageligt 3000-4000 som normalpris dengang

Skulle være muligt at skaffe brugt for omkring 2000 kr ,.. hvis intet tilsiger at den ny model er nødvendig
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ja, okay. Så har jeg overset S/Pdif ud. Jeg læste blot, at der under “digital” stod “S/Pdif In” og det er jo kun én vej. Men nu lavede jeg heller ikke en konklusion 😉, så jeg forstår godt, du ikke forstod den. Jeg skrev jo blot, at det lignede, at den kun havde S/Pdif ind. Det er jo ikke at konkludere noget som helst. Der er jo netop rum til at blive irettesat…..tydeligvis 😉

Jeg har kun alm S/Pdif kabler fra min Kemper. Var ikke klar over, at man kunne smide dem i ADAT via en adapter/converter. Nogle erfaringer ift komplikationer og evt. latency på sådan en operation?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Der er ingen latency på at konvertere stikket fra adat til spdif. Det er bare 2 forskellige stik :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev: tirs 23. aug 2022 17:57 Var ikke klar over, at man kunne smide dem i ADAT via en adapter/converter. Nogle erfaringer ift komplikationer og evt. latency på sådan en operation?
Det var et gæt, ikke en konklussion, vedr convertere :lol:

Men tror du kunne bruge TO bokse af denne type, der er billede af indmad, men kan ikke aflæse hvad det er 100 pct:

https://www.audiophonics.fr/en/digital- ... 15796.html

Billede

Har ikke selv prøvet, eller haft problemet, men tænker at optokobler er hardwired direkte på elektrisk output

(altså ingen proccesering der burde kunne forsinke noget, blot buffer og supply etc)

Men det er selvfølgelig måske lidt ufedt hvis det bliver for meget klondike med to små bokse incl strømforsyning
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare lige for at undgå misforståelser:

S/PDIF (typisk stereo eller multikanal surround) kører fint over TOSLink. Om S/PDIF sendes via RCA (“phono”) eller optisk (TOSLink) er lige meget.

“ADAT” bruges normalt om op til 8-kanalers lyd gennem TOSLink og er ikke kompatibelt med S/PDIF, selvom begge dele kan sendes via TOSLink.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Okay….jeg siger 1.000 tak til alle 🙏🏻 Jeg vil overveje om RME babyansigt Pro skal være mit næste køb.

Nyt svar