EL-QUIZ - Hvad betaler du reelt pr. kWh pt.?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

EL-QUIZ - Hvad betaler du reelt pr. kWh pt.?

Indlæg af Holger »

Jeg ved at det er en f*cking jungle at forstå med alle de elementer, men grundlæggende kan man tage sin elregnings total og dividere med antal kWh opgivet på ditto regning.

Det giver normalt en kWh-pris inkl. abonnement, gebyr, nethåndtering, transport og alle afgifter, herunder al moms. Altså modsat de der kunstigt lave priser uden afgifter.

Meningen med det trilliarddyre offentlige https://elpris.dk/ var at man skulle kunne sammenligne elpriser, men det virker ikke ordentligt i beregning af afgifter bl.a.. Så man bliver alligevel snydt.

Gør således
Står der fx 4.000 kr. for 2022-06-01 til 2022-06-30 og et forbrug på 1.500 kWh, så giver det 4000/1500=2.67 (afrundet) DKK pr. kWh.

Bemærk, at det ikke bør være for acontoberegningen (altså forudberegning for næste måned/periode), men for sidste reelle opgørelse, typisk 1-2 måneder bagud på samme regning. Helst bare juni 2022, som er seneste fuldt opgjorte måned for de fleste.

Skriv følgende
· Pris pr. kWh beregnet som i ovenstående forklaring
· Om du har reduceret elafgift eller ej (BBR registreret elvarme/jordvarme/-pumpe - hvis du ikke ved det, så har du det ikke)
· Leverandørnavn
· Måned (helst 2022-06-01 til 2022-06-30 dvs. hele juni måned, da priserne ændrer sig løbende)
· Om du pt. får en introduktionspris i en bindingsperiode
· Om du har fastprisaftale eller variabel pris, hvis du ved det
· Øst eller vest for Storebælt (da det er dyrere vest for)
-
Jeg lægger ud: 2.81 DKK pr. kWh, mere end en fordobling fra sidste års 1.19 DKK i Juni. Jeg har reduceret elafgift. Leverandør: https://dk.karnfull.com/ (100% atomkraftcertifikater), ingen binding, variabel timepris. Vest for Storebælt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg kan ikke se min regning pr. måned - kun pr kvartal og startende en måned forskudt (så Juni er ikke med endnu).
Jeg kan i stedet se min timepris for el alene, men ikke alle de andre faktorer. Det er faktisk under al kritik.

Andel energi er mit elselskab.

Marts-Maj har jeg betalt - 3,75 kr/kWh
Ingen intropris eller lignende. Variabel aftale.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thanks. Går ud fra du ikke har jordvarme/elvarme/varmepumpe og dermed ikke reduceret elafgift?

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

Statens alt for dyre skatter og afgifter only lidt endnu.

2,59kr beløb det sig til i juni.
Udklip.PNG
Udklip.PNG (9.21 KiB) Vist 979 gange
Intro abonnement hos Modstrøm (betaler kun afgifter+skatter pr kwt de første 6 måneder eller noget ... måske var det første år) - satser på at markedet er lidt federe, når min intro periode udløber, og jeg kan hoppe tilbage til fast pris i whatever selskab, der er billigst.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hmm… jeg kan heller ikke umiddelbart få vist enkeltmåneder, men for april/ maj/ juni ligger prisen på 3,92 pr kWh. De skriver det faktisk også nederst på opgørelsen, så der er vel en eller anden form for transparens. Men hold da magle, det er blevet dyrt!
Sydfyns elforsyning
Ingen nedsat afgift
Variabel pris (you snooze you lose)
Ingen særlig intropris eller lign.
Vest for Storebælt ( hvis leverandørnavnet ikke afslørede det)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Madelaire skrev: søn 14. aug 2022 23:05 […]for april/ maj/ juni ligger prisen på 3,92 pr kWh. De skriver det faktisk også nederst på opgørelsen, så der er vel en eller anden form for transparens.
Hvis du regner det efter passer det så? Ofte udelader de fx abonnement og betalingsgebyrer, som er uundgåelige dele af prisen. Det kan lægge et par øre til prisen.

Mht. variabel pris:

Variabel pris er historisk en bedre deal end fast pris. Det skyldes at ved fast pris flyttes risikoen til elselskabet hvilket gør at de hæver gennemsnitsprisen i stedet.

Lige nu er fast pris en lidt bedre deal. Nogle selskaber (som Clever) har så taget røven på fastpriskunderne ved at indføre ekstraordinære tillæg pga. høje energipriser. Det ødelægger ligesom hele konceptet med fast pris…

Ligesom man oftest bør få lavet håndværk på timepris i stedet for projektpris (hvis man vil spare penge). Man betaler for sikkerheden ved at kende prisen, og den risiko offsetter selskabet på gennemsnitsprisen.

Med variabel timepris kan man i øvrigt spare penge, hvis man har egen EVSE (stander) til elbil og sætter bilen til at lade om natten. Ditto med timede op-/vaskemaskiner og tumblere (kl. 12 på dagen hvor priserne også er lave pga meget sol i denne del af året).

“Natten” er i øvrigt billigst ca. kl. 3-4 om morgenen, hvilket betyder en plug-in hybrid bør sættes til at lade fra ca. kl. 1 eller 2 om natten og være færdig kl. 6 ca. Prisen er nemlig stadig høj kl. 23 - midnat og falder gradvist indtil kl. ca. 4-5.

Man kan se de reelle timepriser på elbørsen og lure de optimale tidspunkter at lade her: https://elspotpris.dk/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

536E71AE-5790-4BCD-A01D-5755E4D47014.jpeg
536E71AE-5790-4BCD-A01D-5755E4D47014.jpeg (350.13 KiB) Vist 935 gange
39A8169D-43BE-451A-96B3-CF82762D4659.jpeg
39A8169D-43BE-451A-96B3-CF82762D4659.jpeg (196.11 KiB) Vist 935 gange

1 NOK = 0,76 DKK

Elforbrug = spotpris vannkraft (se lverste graf)
El-afgift = 0,1669 NOK pr kwh
Elselskab kommission = 0,10 NOK pr kwh
Energiselskab (netleje) = 575 NOK pr måned (trin5)


Ganske vidst er elprisen lavere her oppe, men vi har til gengæld også et meget højere forbrug til elvarme som du kan se på søjlediagrammet :-D

I 2021 brugte vi 16.422 kwh udelukkende til hjemmet. Elbil lader vi hos kommunen (ladestandere på gaden). Her betaler jeg i snit 2 NOK pr kwh. I 2019 var det gratis, men det undres nok ikke når man forestiller sig strømprisen dengang.

Nu får vi dog støtte til elregningen fra staten denne vinter. Det kan jeg lige ligge ind senere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

f*ck off med de der norske priser :-D

Vi slår dog jeres forbrug herhjemme med 22.800 kWh i år og rammer 26.000 kWh næste år :-/ Og altså til danske priser og afgifter, vi taler >100.000 kr. elregning før rabat.

Kernekraft nu!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 15. aug 2022 09:11 f*ck off med de der norske priser :-D

Vi slår dog jeres forbrug herhjemme med 22.800 kWh i år og rammer 26.000 kWh næste år :-/ Og altså til danske priser og afgifter, vi taler >100.000 kr. elregning før rabat.

Kernekraft nu!
Du skulle bare vide hvordan den offentlige debat er her oppe omkring elpriserne :lol: Der bliver whinet helt utroligt over stigningerne. Protektionisme er også inde i billedet.

Jeg har forresten flyttet mig på kernekraft området. Jeg ser meget hellere kernekraft end brunkul og gas. Problemet er bare at det er så hamrende dyrt at lave værkerne, så der går en del tid før de har tjent sig hjem igen (så hvem vil eks. gribe til lommerne i DK?). Og så er der affaldet. Men det kan være du kan oplyse mig lidt på det område?

Ps. Hvis du ligger ~100k i strøm, var det så ikke en ide at få nogle solceller på den lade der, så du kan lave noget af dit strøm selv?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Solceller er desværre en dårlig forretning i Danmark. Staten har ødelagt det sidste økonomiske incitatement for nogle år siden og holdbarheden er kortere end man lover. Da vi bruger en del strøm om natten vil det også kræve batterier at gemme strømmen lokalt.

En Gaia vindmølle er til gengæld en bedre forretning over 20 år. En del vedligehold og en stor engangsudskrivning på 500k+. Og kigger man på det rent økonomisk er det muligvis en bedre deal bare at investere de 500k+ nu i fx aktier, selvom vindmøllekonceptet tiltaler mig.

Allerbedst ville det klar være, hvis man som samfundsopgave kunne løfte energiproblem i fællesskab. Vi kan jo ikke alle have solceller, vindmølle eller et lommekernekraftværk.

Mht. atomkraft, så har foreningen Atomkraft Ja Tak en glimrende og særdeles faktabaseret hjemmeside (med kilder):
https://www.atomkraft-jatak.dk/

Både på forsiden og i "Bliv klogere på atomkraft". Det er nogle relativt fornuftige nørder bag. Selvom den er apolitisk, så tror jeg de (fleste) i foreningen hælder til libertarianisme og fakta mere end de er til frygt, fup og venstrefløjsideologi.

Der så meget ammunition til en god debat, men jeg tænker du kan æde infoen på websiden selv nemmere og på 10 minutter.

Jeg ville i øvrigt intet have mod at have et nybygget kernekraftværk her på Fyn, hvor jeg selv bor.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: søn 14. aug 2022 16:58 Thanks. Går ud fra du ikke har jordvarme/elvarme/varmepumpe og dermed ikke reduceret elafgift?
Korrekt.
--
Robert

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev: man 15. aug 2022 07:27 Hvis du regner det efter passer det så? Ofte udelader de fx abonnement og betalingsgebyrer, som er uundgåelige dele af prisen. Det kan lægge et par øre til prisen.
Ja det gør det nemlig. Regnede først. Så bagefter at det stod nederst på opgørelsen. Faktisk skriver de en 2 øre højere pris på 3,94, så det er muligvis deres forventning til kommende kvartal, dont know.
Sjov ting i øvrigt, jeg har også altid tænkt at strøm er billigst om natten og starter derfor altid opvaskemaskine som det sidste inden jeg går i seng. Men prisen tager tilsyneladende også nogle gange nogle dyk om dagen mellem 14 og 16. Ved ikke hvad det kommer af..?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dykket midt på dagen eller tidlig eftermiddag skyldes at solen er kraftig og der er knald på panelerne.

Nat-tricket har dog ændret sig lidt p.t. da strømmen generelt er dyr hele døgnet, så der kan være dyre spikes om natten lige nu.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@Holger min far har brugt 60k på et solcelle anlæg hvor han samlet set har 20 kwh batterier i garagen (der må altid batterier til sådan et anlæg).

Husker jeg rigtigt, så dækker det over halvdelen af elforbruget i løbet af året, og hele forbruget om sommeren. De bor tre personer i huset, og de har elvarme (i gulvet). Huset er nok omkring 200 m2, i et plan inkl garage. Det eneste han er sur over, er at han ikke får en skid for den el han sender videre ud i nettet.

Ikke så meget at diskutere mht. Atomkraft: er det en god business case, og producerer man ikke en masse farligt affald til fremtidige generationer.. then why not.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fik jeg forresten sagt at elprisen i nord-norge ligenu er 1 øre pr. Kwh? Hvilket vil sige 0,0076 DKK.

Det ‘geniale’ er så at de sælger strømmen videre til Sverige.. Som sælger den videre til syd-norge med en pæn markup (2+ kr/kwh) :lol: :roll:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Shit... så ramte den forventede kWh-pris 4.70 kr. (med lav elafgift) for September, dvs. over 5.50 kr. for de fleste danskere. That is insane.

Nyt svar