Vil gerne have noget feedback på det harmoniske/kontrapunktiske i dette orkestrerede værk over Danmarks ældste nedskrevne melodi.
Virker dette kontrapunktisk [Klassisk]?
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Virker dette kontrapunktisk [Klassisk]?
Senest rettet af mediumaevum tirs 26. jul 2022 23:02, rettet i alt 1 gang.
Det er lidt svært at svare på, fordi kontrapunkt som udgangspunkt er en modstemme, der sammen med melodien danner grundlag for harmonierne. Med et orgelpunkt - altså samme tone i bassen - er der en mere begrænset mulighed for harmonik og en kontrapunktisk stemme er altså sværere at lave. Det er desuden svært at bestemme hvilken af melodierne der er den egentlige melodi, også fordi arrangementet ikke tydeliggøres en rytmisk inddeling, altså optakter/betonede slag osv. Musikken er modal dvs. at den bliver i samme modus, f.eks er der ingen traditionel dominant, da tonearten er almindelige/melodisk mol.
Men det lyder fint.
Men det lyder fint.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Men kan man ikke lave kontrapunkt i modalmusik? Stykket udgøres af kirketonearterne, og grundsubstansen er inspireret af middelalderlig gregoriansk kor, eller rettere, den type af melodier, som gregoriansk kor ofte synger.stigc56 skrev: ↑man 25. jul 2022 22:21 Det er lidt svært at svare på, fordi kontrapunkt som udgangspunkt er en modstemme, der sammen med melodien danner grundlag for harmonierne. Med et orgelpunkt - altså samme tone i bassen - er der en mere begrænset mulighed for harmonik og en kontrapunktisk stemme er altså sværere at lave. Det er desuden svært at bestemme hvilken af melodierne der er den egentlige melodi, også fordi arrangementet ikke tydeliggøres en rytmisk inddeling, altså optakter/betonede slag osv. Musikken er modal dvs. at den bliver i samme modus, f.eks er der ingen traditionel dominant, da tonearten er almindelige/melodisk mol.
Men det lyder fint.
Du har ret i at det er svært at bestemme hvilken af melodierne der er den egentlige melodi. Der er 2 i dette tilfælde, og de er lige vigtige.
De "svarer" på hinanden.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Øh jo. Palestrina og ligesindede bestilte ikke andet gennem hele renæssancen. Det hedder ganske enkelt modal kontrapunkt i modsætning til “tonal” kontrapunkt, som opstod med reduktionen af kirketonarterne til simpel dur og mol og gjorde stor brug af de såkaldte “ledetoner” fra dur dominantens terts til en tonics grundtone i dur eller mol. Tonal kontrapunkt tillod generelt større kromatiske ændringer af skalaerne undervejs, hvor den modale musik holdt sig inde for sine skalaer, fx dorisk, frygisk, mixolydisk etc uden de kromatiske krumspring, som især slynglen Bach indførte med manglende respekt for datidens musikalske konventioner.
Tribe Of Hǫfuð https://soundcloud.com/user-228690154
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg tror næppe jeg lærer at komponere i Palestrina-stil. Det er over mit niveau.Gothi skrev: ↑tirs 2. aug 2022 11:04Øh jo. Palestrina og ligesindede bestilte ikke andet gennem hele renæssancen. Det hedder ganske enkelt modal kontrapunkt i modsætning til “tonal” kontrapunkt, som opstod med reduktionen af kirketonarterne til simpel dur og mol og gjorde stor brug af de såkaldte “ledetoner” fra dur dominantens terts til en tonics grundtone i dur eller mol. Tonal kontrapunkt tillod generelt større kromatiske ændringer af skalaerne undervejs, hvor den modale musik holdt sig inde for sine skalaer, fx dorisk, frygisk, mixolydisk etc uden de kromatiske krumspring, som især slynglen Bach indførte med manglende respekt for datidens musikalske konventioner.
Jeg har kun x antal timer i døgnet til rådighed efter søvn, hvoraf én del skal bruges til animationsbeskæftigelse og samarbejde, en anden til restitution.
Jeg kan derfor have min tvivl om hvorvidt jeg får tid nok til at lære musikteori så jeg kan forstå resten af din kommentar
Åh ja. Niveauet tænker jeg ikke sån lige på, når jeg folder mig ud, men det korte svar er i så fald et stort JO, man kan bestemt udføre kontrapunktisk musik i kirketonarterne, det var faktisk her den kom fra.
Tribe Of Hǫfuð https://soundcloud.com/user-228690154