Mere DSP kraft til min Apollo X4

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
reposity
Forum Donator
Sted: Vanløse

Mere DSP kraft til min Apollo X4

Indlæg af reposity »

Hej Venner

Jeg har netop lavet mix og mastering for bandet Antediluvians. Super fedt projekt og sjovt med en masse kor vokaler .

Jeg har mixet i Pro Tools og Masteret i Ozone Advanced 9 .

Jeg har for det meste brugt UA plugins både stock og så nogle jeg har tilkøbt og så lidt som ikke er UA .
Men i alle projekterne rammer jeg 100% DSP og jeg havde glædet mig til at bruge Capitol Chambers men den starter med at tage 40% af DSP kraften 😀. Jeg fryser også tracks men der andre plugins der var vigtigere.

Så jeg vil gerne tilføje DSP kraft til min Apollo x4 . Hvilken en af Satelitte systemerne vil I anbefale og hvordan virker det ? Jeg har en Macbook Pro fra mid 2014 . Den fungerer perfekt sammen med apollo x4 og i mine protools sessions rammer jeg måske 30% max da alt trækkes fra DSP i X4 .

1000 tak på forhånd for indput

Her er sangene iøvrigt . Maxwell er kommet sammen med Pecan Pie på Karierrekanonen som anbefalet iøvrigt. Måske er verden klar til old School musik med kor 😀

Michael Hoelgaard Meinhardt Larsen

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

reposity skrev: man 4. jul 2022 22:45 ....
Jeg har for det meste brugt UA plugins både stock og så nogle jeg har tilkøbt og så lidt som ikke er UA .
Men i alle projekterne rammer jeg 100% DSP og jeg havde glædet mig til at bruge Capitol Chambers men den starter med at tage 40% af DSP kraften 😀.
...
Sorry at jeg bare sådan sakser dit indlæg i stykker. Men jeg forstår ikke det her med Capitol Chambers. Er det 1 instans der bruger 40% dsp?
Som jeg forstår dsp chart'en (https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... -DSP-Chart) bruger den ~74% dsp, på et solo kort (1 dsp). Apollo X4 er et quad kort (4 dsp'er) ifølge produktsiden (https://www.uaudio.com/audio-interfaces/apollo-x4.html), derfor burde 1 instans nærmere bruge lidt under 20%.
Hvilken samplerate bruger du? De 74% load på Solo kort er ved 44.1kHz, som der står under charten. Derudover står der også at Capitol Chambers har begrænset kompatibilitet ved højere samplerates end 48kHz.

Jeg har desværre kun haft UAD-2 som pci express, så jeg kan ikke svare på eksterne kort. Det lyder dog til at du er virkelig glad for plugins'ne, så jeg ville umiddelbart foreslå at opgradere med så meget dsp som muligt.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Du kan også overveje alternative plugins du kører over Mac CPU’en, så den udnyttes mere end de 30 % du nævner. Hvis UAD plugins er uerstattelige for dig kan du med et UAD spark abonnement køre UAD plugins uden om DSP’en via Mac CPU’en. Måske værd at have med i overvejelserne ift. omfanget af DSP behovet

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du skal vel ha' fat i en af UAD's satelitter: https://www.uaudio.com/uad-accelerators ... rbolt.html

Jeg har ikke prøvet det selv, men jeg går ud fra at du bare sætter den til din Mac og så får du tilføjet den ekstra DSP kraft til dit system.

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Tak for svar

Den stod på 40% på Capitol Chambers men jeg har bare brug for mere DSP kraft . Dem var oprettet som en send .

Hvis jeg holder Macbook på omkring 40% så kører blæser ikke så meget .

Jeg vil gerne holde det UA og så de plugs der kører over X4 da jeg også skal have plads til kræfter til Native Instruments etc .

Så det er nok en Satellite Octo jeg skal have fat i selvom jeg kan se den ikke er helt billig .

Men betaler man så for alle de samme plugins som jeg allerede har eller gør UA noget klogt så jeg kan få andre ? Hele den pakke de skriver om fik jeg med X4 . Men man kan nok ikke få den så man kan vækge andre .

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Gl. Skejby

Indlæg af KennethA »

Du kan vælge at serieforbinde en Satellite til dit eksisterende Apollo-interface.

UAs DSP fungerer lidt specielt da flere af deres SHARC-processorer ikke kan deles om en plugin. D.v.s. at bruger du tre instances af en plugin der æder 52% så vil systemet bruger 52% på processor 1, 52% på processor 2, og 52% på processor 3, og altså ikke 100% på den ene, og 56% på den anden. D.v.s. at det kræver 3 processorer i stedet for 2. Så man kan hurtigt løbe tør.
KennethA

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Hej Kenneth , det lyder da vildt dårligt at man ikke tager hensyn til det ?

Jeg troede at hvis jeg køber en Octo så behøver jeg ikke at skulle “ fryse “ tracks mere og har en vis rådighed til at bruge flere plugins .

Medlemsavatar
KennethA
Medlem

Indlæg af KennethA »

Det er desværre sådan SHARC-processeren er skruet sammen, men du når da RIGTIG langt med en Octo, og de fleste plugins bruger jo ikke 50% kraft.
reposity skrev: tirs 5. jul 2022 11:46 Hej Kenneth , det lyder da vildt dårligt at man ikke tager hensyn til det ?

Jeg troede at hvis jeg køber en Octo så behøver jeg ikke at skulle “ fryse “ tracks mere og har en vis rådighed til at bruge flere plugins .
KennethA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

reposity skrev: tirs 5. jul 2022 10:27 ...
Men betaler man så for alle de samme plugins som jeg allerede har eller gør UA noget klogt så jeg kan få andre ? Hele den pakke de skriver om fik jeg med X4 . Men man kan nok ikke få den så man kan vækge andre .
Du registrerer dine lydkort og dsp kort på samme konto på uaudio.com, og så virker de plugins du har købt eller fået med på alle registrerede kort.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Alternativt kan du optage rumklangen på et seperat spor – evt. for hver instrument der bruger det så du stadig kan mixe det i pan og vol. og for mange spor på samme rumklang er heller ikke godt alligevel

Ved ikke om mit forslag er gængs, men mon ikke det var det man gjorde i gamle dage

Jeg ville vente, da en sattelit er ret dyr, der kan jo komme en kampagne og måske kommer den [Capitol] osse på UAD Spark.

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Tak for svar . Jeg kigger efter Sattelite Octo og tilbud .

Jeg forstår dog stadig ikke det her med de plugins der følger med . De har jo en vis værdi men Analoge Bundle etc har jeg allerede fra min X4 . Så jeg betaler for at få de samme plugins . Jeg har skrevet til Thonann om de har en Octo uden plugins eller hvor man fx fik 4 efter frit valg . Må se hvad de svarer .

Jeg kunne godt optage Rumklangen på et seperat spor men jeg vil gerbe have mere DSP 😀

Tak igen

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Du skal bare være opmærksom på at satelitterne ikke giver nær–nul latency, det er kun det dsp der sidder i lydkortene

Medlemsavatar
KennethA
Medlem

Indlæg af KennethA »

Da jeg udvidede mit system på et tidspunkt vil jeg lov af UA til at vælge plugins af samme værdi som de medfølgende. Dog undrer det mig at man ikke længere kan købe et interface “on the rocks”, men er nødsaget til at købe de ekstra plugins fra starten. Dårlig stil.
reposity skrev: ons 6. jul 2022 13:27 Tak for svar . Jeg kigger efter Sattelite Octo og tilbud .

Jeg forstår dog stadig ikke det her med de plugins der følger med . De har jo en vis værdi men Analoge Bundle etc har jeg allerede fra min X4 . Så jeg betaler for at få de samme plugins . Jeg har skrevet til Thonann om de har en Octo uden plugins eller hvor man fx fik 4 efter frit valg . Må se hvad de svarer .

Jeg kunne godt optage Rumklangen på et seperat spor men jeg vil gerbe have mere DSP 😀

Tak igen
KennethA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

De har skåret lidt ned på hvad man kan købe af UAD-2 kort. Det er jo fair nok, at der altid følger noget med. At en del af dem så skal være 15 år gamle plugins er lidt træls.
Dengang det hed UAD-1 var det muligt at købe et kort inklusiv en voucher, så du selv valgte for et mindre trecifret dollar-beløb jeg ikke kan huske.

Derudover har det aldrig været den billigste platform at købe plugins til. Deres Brainworx plugins kan ofte købes til 1/10 af prisen hos Plugin Alliance, som native.

Jeg har været på UAD platformen i 15 år. Dengang var det super fedt, og jeg er stadig glad for en god del af de plugins jeg har fra dem, nye som gamle. Men jeg er ganske tilbageholdende med at anbefale dem. Og nu er de selv begyndt at gå native med UAD Spark, folk har sukket på native plugins i mange år, men så bliver deres DSP jo irrelevant. Fint at kombinere det med et reelt lydkort og unison impedans-tilpasning m.m., men det manglede da også næsten bare.

Nå, sorry for rant..

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Hehe,

jeg tror ikke DSP bliver overflødigt, oplever stadig mærkbar latency på mac M1, 16gb hvis jeg monitorerer gennem Logic Pro X og med bufferen på 32

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Setuppet har fungeret perfekt i det projekt jeg lige har lavet og jeg kan godt lide at bruge UA plugs som jeg bare synes lyder godt og så macbook cpu til kontakt og andre Native Instruments plugs . Men mangler som sagt DSP kraft.

Jeg tracker også med Unison med Neve 1073 eller UA 610. Det er perfekt ingen latency.

Jeg må have Octo men vil se om det kan lade sige gøre at få en uden plugs eller mulighed for at vælge andre end dem jeg har .

Jeg fik lige svar fra Thomann 😀. Det er sgu lidt dårligt . Nu vil jeg sende sammen spørgsmål til UA .

Så må vi se 😀
Vedhæftede filer
31E67056-D175-4338-B40C-59220E807BD4.png
31E67056-D175-4338-B40C-59220E807BD4.png (290.04 KiB) Vist 544 gange

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Jeg er faktisk indehaver af stort set det setup du beskriver. En Apollo X4 og en tilkøbt Satellite Octo (5000kr på Reverb.com, praktisk talt ubrugt).

Hardwaren er lækker og det gælder UA hele vejen rundt, men priserne er så sandelig også derefter.

De har stadig deres unikke plugins (Moog Filter, Avalon preamp osv.), men det er virkelig sjældent jeg oplever, at jeg ikke kan opnå lige så gode resultater, med div. native plugins. Og så ender hardwaren desværre med at blive en klods om benet, specielt hvis du producerer musik på en bærbar computer.

At give 8000-10.000kr for en Satellite idag kunne jeg aldrig drømme om. Vi snakker om et stykke hardware, som har 3-4 år på bagen allerede (Thunderbolt 3 versionen). Vel og mærket i en verden som bevæger sig ekstremt hurtigt.
Det sjove er, at hele idéen med ekstern DSP skulle være, at aflaste din computer. Her må jeg bare konstatere, at min computers cpu-forbrug + blæser-hastighed kører på fuld smadder, hver eneste gang jeg tilslutter UA-udstyr. Det kan man så undre sig lidt over.

Mit bud er, at det er den sidste version af Satellite-hardwaren vi ser på markedet idag. UA er selv begyndt at gå Native, så de tror indirekte heller ikke på deres egen løsning i længden.
I øvrigt skulle det ikke undre mig, at din egen lille IPhone indenfor 10 års tid vil være så kraftfuld, at den kan drive disse plugins på egen hånd.

Men de brander sig godt, det må man bare give dem ;-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Morten Bjørn skrev: ons 6. jul 2022 18:28 Hehe,

jeg tror ikke DSP bliver overflødigt, oplever stadig mærkbar latency på mac M1, 16gb hvis jeg monitorerer gennem Logic Pro X og med bufferen på 32
Det lyder meget mystisk. Hvilket interface har du? Med RME i Reaper kan jeg nemt spille live guitar uden mærkbar latency ved 128 (2.9ms) på min Intel Mac Mini. Jeg havde før en Twin X med UADs Tweed amp, og jeg kan hverken høre eller føle en forskel. Udover at lyden lige nu er bedre (ikke stor fan af UADs Amp sims)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

En apollo x8p men Reaper er osse meget lettere end Logic Pro X , self er det væk når jeg trykker low latency mode

Jeg tror mange af os (inkl mig) har en forestilling om nul latency og tonsvis af tunge plugins på tusindvis af spor og busser, men jeg oplever altså stadig latency, helt galt går det med iZotope rx værktøjer.

Ved ikke om der er noget jeg har misset

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Så fik jeg svar fra UA Support . 😀

Så jeg må gå i tænkeboks om jeg skal have en Satellite Octo eller erstatte min Macbook Pro mid 2014 med en M1 mini mac 😀

Tak for alt inout fra jer alle det sætter jeg pris på . 💪

Her er svaret :

Hi Michael,

Thanks for your inquiry.

The Analog Classics bundles are included with every UAD-2 device free of charge, new or used, and we are unfortunately unable to exchange these plug-ins for other choices. When registering a new UAD device, you will receive special discounts on the purchase of additional UAD plug-ins.

Essentially Satellites are extra DSP cores for UAD-2 Plugin Processing. That being said, UAD-2 Satellites do not offer any additional DSP for UAD-2 plugins within the UAD Console Application. They do, however, become dedicate DSP for UAD-2 plugins inserted in your DAW. This frees up the DSP that would be used by your Apollo, so splitting the workload the Apollo can focus on the low latency realtime recording.

Please let me know if you have any other questions, and have a great weekend.
Best Regards,

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Har M1 med 16 gb, bliver du glad for

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

og UAD Spark er lige blevet native til de nye M–chips, så ikke noget med Rosetta2, så de kører endnu bedre

Det kan godt være satelitten bliver overflødig med tiden – mangler bare den Capitol Chambers vi er så glade for

Medlemsavatar
reposity
Forum Donator

Indlæg af reposity »

Morten det er jo lige det jeg også tænker på

Der er følgende scenarier

1. Købe Octo Satellite nu ca. 8000 kr . Så har jeg nok power forløbig
2. Udskifte min Macbook Pro 2014 mid med en Mac Mini M1 16 gb . Ca. 11.000 kr og så køre nogle tunge plugs på min Apollo x4 via DSP og så Nati e resten på M1
3. Vente på M2 mini
4. Gå op i den nye Mac Studio men så er det også en helt anden pris men der er jeg sikret i lang tid

Så der skal tænkes lidt . Men jeg går nok efter Octo Satellite da det er nemmest løsning da jeg har er nye projekt lige om lidt så jeg skal bare bruge lidt mere DSP

Man kan også købe den helt lille Mac Mini med 8 gb ram til xa. 8000 kr . Gad vide hvor meget hurtigere den er ebd min Macbook Pro mid 2014 ?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har set fra nogle brugere at 8 gb ram er lige i underkanten

men det kan osse være Rosetta2 der belaster

M–chip 2, max, pro og hvad de ellers hedder, er vanvittigt meget processorkraft

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Du kunne også købe et rme lydkort, som kan køre med meget lav latency (meget gode drivere). Måske købe versionen med dsp? Så har du rumklang/comp/reverb.
Og så beholde din Mac+beholde dit UAD kort, men kun bruge det til at lægge plugins på. Ikke til at optage igennem. UAD spark plugins kunne du også putte på dine rme inputs og tracke igennem dem.

Nyt svar