Mobile akustikpaneler

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Mobile akustikpaneler

Indlæg af Peter F-J »

Hej

Jeg kigger på mobile akustikpaneler (dvs. paneler der ikke skal vægmonteres) til akustikregulering. Det drejer sig udelukkende om akustikregulering ved vokaloptagelser. Jeg har kigget på en model fra GIK Acoustics samt en model fra T.akustik. GIK's panelet har en kerne af "50mm rigid rockwool", mens t.akustik modellen er 10 cm "hardened polyurethane soft foam" (gætter på det kan oversættes til skumgummi). Jeg har egentlig fået indtryk af at, at skumgummi egner sig dårligt til akustikregulering da det vist absorberer indenfor et mindre frekvensspektrum end stenuld gør. Men gælder det også, når der er tale om hele10 cm tykke skumgummipaneler som nedenstående?

GIK panelet kan ses her:
https://gikacoustics.eu/product/pib-por ... cal-booth/

T.akustik panelet kan ses her:
https://www.thomann.de/dk/t.akustik_abs ... 9&reload=1

Er der nogen, der har nogen input til valget mellem sådanne to paneler?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror - men har ikke målinger til at backe det op (endnu) - at du får mere lineær dæmpning med stenulden, men om det har den store betydning med 10 cm og fritstående batts ved jeg ikke. Jeg tror det ikke.

Når jeg kigger på det to designs (kendte kun GIKs i forvejen), så ser t.akustiks mere brugbar ud og mere bang for the buck pga. mere overflade. Men mon ikke du skal bruge to i alt - en foran og én bagved.

Mens vokalen jo synges fremad og mod det foranstående panel, så fanger mikrofonen derimod den modsatte vej, altså bag ved vokalisten.

Så jeg ville altid anskaffe mindst 2 stk. af disse panelløsninger. Derefter vil der nok stadig komme lidt fra siderne og resten fra loftet, som ikke vil være uvæsentligt.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Cool, takker for input! Og også fedt med input ift. placeringen af panelerne. Tror også jeg kører med to eller tre paneler, og så et enkelt loftspanel ovenover samt et gulvtæppe

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt. Den slags løsninger kan faktisk lyde bedre end en egentlig vokalboks, hvis boksen er (for) lille.

Det skyldes, at små vokalbokse ofte har et vindue, som er relativt tæt på, og at den indelukkede boks ikke er dæmpet lineært nok.

Så hellere noget der ikke har en hård reflektion tæt på (vindue) og kamfiltereffekt (fra ulineær dæmpning som reflekterer en del i lav mellemtone/hørbar øvre bund), men måske i stedet har en smule lav baseværelsesrumklang.

Det sidste er nemmere og rarere at arbejde med samlet set, da det har færre konsekvenser og nemmere kan blendes i mixet.

Det værste er naturligvis begge dele, dvs. både kamfiltereffekt og høj rumklang.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Ah ja ok, det giver god mening - takker!

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Jeg har nu været i dialog med de gode folk hos GIK Acoustics, og det viser sig, at de også laver loftspaneler der passer ned over deres mobile akustik paneler (PIBS). Et eksempel på loftspanelerne sat ovenpå to PIBS som vægge kan ses her:

Loftspanelet kan endnu ikke bestilles direkte på sitet, men kan dog bestilles "manuelt", hvis man kontakter dem.

For at begrænse refkletioner bag fra vokalisten anbefalede de 2 stk. 244 Bass traps med indbyggede såkaldte "Scatter plates": https://gikacoustics.eu/product/gik-aco ... echnology/

Det er så 5 akustikpaneler ialt. Og det skulle altså ifølge GIK Acoustics være det optimale setup, hvis man ønsker mobile paneler der ikke skal loft- eller vægmonteres :)

Nyt svar